Sopingius / Bardewier

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Sopingius / Bardewier

Bericht door Frerik » vrijdag 11 apr 2008 12:27 pm

Het volgende huwelijk betreft het echtpaar Harmen Hendriks Sopingius, oud-burgemeester te Harlingen, en Geertje Jacobs Bardewiec, ook gespeld als Bardewier.
Trouwregister Hervormde gemeente Harlingen, 1721
DTB nr: 333, 1709 - 1739
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 15 juni 1721
Man: Harmen Sopingyns, Harlingen
Vrouw: Geertie Jacobs Bardewiec, Harlingen

Gestandaardiseerde namen: HARMEN en GEERTJE JAKOBS
NB: oud-burgemeester alhier
Harmen is eerst al getrouwd met Catharina Tjallings, en zij kregen de volgende kinderen:
Hendrick (1708)
Tiallingh (1710)
Janke (1711)
Henrik (1713)
Grietie (1715)

Harmen Sopingius en Geertje Bardewiec/r kregen de volgende kinderen:
Hendrick (1722)
Hendrick (1724)
Dirkje (1726)
Jacob (1728)

Over Harmens familie is veel bekend, maar over Geertje Bardewier/c kan ik vrijwel niets vinden. Eén connectie is wellicht een Ernst Bordewijn in Leeuwarden, eind 17e eeuw. Heeft iemand ideeën, klinkt iemand deze achternaam bekend in de oren, of heeft iemand tips om ergens te zoeken waar ze voor zou kunnen komen?

Alvast erg bedankt,
Frerik
Anno 1987

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » vrijdag 11 apr 2008 1:45 pm

Hallo Frerik.

Een snelle snuffel door Tresoar laat zien dat er ook andere varianten van - wat mij lijkt - dezelfde naam bestaan, nl. Bordewieck, Bordewijn, Bardewijn, etc. Hoogstwaarschijnlijk betreft het hier de oude spelling van de naam Bordewijk. Volgens mij is de naam c.q. familie oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland, eventueel Pruisen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Mvgr, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 11 apr 2008 2:15 pm

Hoi beiden,

Een aantal namen staat op www.kleinekerkstraat.nl
maar misschien was je daar al eens.
Dirkje heeft in 1747 consent van haar curatoren. Zitten daar nog broers van haar moeder tussen?????

Heb je de originele trouwinschrijvingen gezien, of er nog iets staat aan herkomst en/of getuigen (familie)?

Verder krijgen de kinderen nogal wat kinderen, waar misschien nog een Bardewiec-naam tussen zit, dat kan ik zo snel niet beoordelen (het leest wat onhandig zo, en ik ken de Sopingiussen niet).
Heb je zelf alle vernoemingen weten te plaatsen? mogelijk werd Geertje ergens zonder achternaam gedoopt.

De leeuwarder lijkt me deze:
Leeuwarden, huwelijken 1680
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 4 april 1680
Man : Ernst Borndewy Ruyter
Vrouw : Lijsbeth Allerts

Hij heeft nog wel meer schrijfwijzen, zoals LH ook al zag. Ruiters kunnen helaas van overal komen.

Niets in de burgerboeken helaas, tenminste .. ik heb gezocht met barde* borde* bolde* baude* etc.

mvg margreet

Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » vrijdag 11 apr 2008 3:57 pm

Ha litsehimmel en margreet

dank voor jullie snelle reacties en suggesties. Komend weekend ben ik op Vlieland, maar volgende week zal ik met gegeven suggesties eens verder zoeken!

Goed weekend!
Anno 1987

Plaats reactie