Akke Jans Buma

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » zondag 28 sep 2008 1:59 pm

Hallo Andries,

eigenlijk heb ik hier helemaal geen bewijs voor, behalve dat het een van de mogelijkheden is. Ik heb in mijn bestand gekeken, en ik heb inderdaad de aantekening dat het qua dopen helemaal niet te bevestigen is, aangezien moeders niet genoemd worden.

Toen ik begon met mijn stamboom was ik nog niet zo kritisch. Verbanden die ik toen makkelijk heb gelegd, bekijk ik nu kritischer, maar soms neem ik ze over zonder er nog een keer naar te kijken. Excuses hiervoor.
Anno 1987

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 28 sep 2008 8:53 pm

Maakt niet uit Frerik, maar ik dacht als jij nou iets weet dat ons verder zoekwerk bespaart, dan waren we er misschien sneller uit geweest. Maar ik ga nu dus verder kijken.

groeten, Andries.

Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » zondag 26 okt 2008 10:57 pm

Een aanvulling op de voorouders van moederszijde van Akke Jans Buma:

Haar moeder is dus Antje Sjirks, dochter van Sierck Ypes en Aucke Symens.

Klopt het dat Sierck Ypes een zoon is van Ype Heeres en Jel Zyrks (Cnossen). Dit knoopt namelijk Akke Jans Buma aan de Cnossen-stam. Qua namen zie ik er geen bezwaar in, alleen zou ik niet weten waar ik bewijs zou moeten halen dat Ype Heeres en Jel Zyrks de ouders zijn van Sierck, en bovendien dat Jel Zyrks een Cnossen was.

De informatie dat Sierck Ypes de zoon zou zijn van Ype Heeres en Jel Zyrks (die specifieke spelling) heb ik van http://www.genpage.nl/dekoe/dekoe3/k123 ... m-indx.htm

De informatie dat Jel Zyrks uit de Cnossen-familie komt heb ik van holkema.net.

Graag reacties vol kritiek ;)

vr. gr. Frerik
Anno 1987

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 26 okt 2008 11:36 pm

Hallo Frerik,

volgens mij is het droevig gesteld met de bewijsvoering van de relaties die je oppert. Dat Sierk Ypes een zoon van Ype Heeres en Jel Zierks is komt uit een aanname met behulp van de eerste lidmatenlijst van Hommerts/Jutrijp. Daar wordt ook de spelling met een Z gebezigd, die door de genealogen is overgenomen.

Het Cnossenboek uit 1988 noemt Jel niet als kind van Sierck Johans en Antje Hanses. Zij hebben alleen zoon Johan. Er kunnen best meer kinderen zijn natuurlijk, maar het lijkt me niet gemakkelijk iets te bewijzen met betrekking tot deze materie. Maar de Holkema-page ziet er gelikt uit, ik zou er een e-mailtje aan wagen als ik jou was. Gewoon vragen naar bewijsstukken. Wie weet hebben ze een bron die de Cnossenschrijvers niet hadden.

groeten, Andries

Plaats reactie