Inia / Oniæ / Oniae / Onia / Onie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Tjeerd P. Inia
Berichten: 179
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Inia / Oniæ / Oniae / Onia / Onie

Bericht door Tjeerd P. Inia » donderdag 26 jun 2008 10:52 pm

Beste medesneupers,

De link betreffende het Leeuwarder Stadsarchief welke ik gisteren meldde heeft mezelf meteen al een nieuw gegeven opgeleverd. Ik kan de gevonden persoon echter nergens plaatsen in mijn stamboom. Het betreft:

Delius Inia

ingeschreven te Leeuwarden (?) op 14 april 1651 als Notaris onder de naam van: Delius Oniæ, of Delius Onie (bron: http://home.wanadoo.nl/mpaginae/Notarissen/1606_36.htm)

In 1659 en 1660 in de autorisatieboeken vermeld in het ene geval als notaris publicus. In het andere als curator over de goederen van Impck, Evert en Oene Tiepkes. (bron: http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.html_ ... &p_zig=119)

Het beroep van notaris komt in deze periode wel voor, namelijk Claas Dirks Inia (ook wel Nicolaus / Nicolaas Theodorus Inia) die in 1679 trouwde met Claeske Sytses Spanhemius. Nicolaus is zoon van Dirck Gideons Inia (old-burgerhopman en brouwer te Leeuwarden). Ik zie echter nog niet direct verwantschap met Delius.

1.Wie heeft omtrent Delius of zijn verwanten meer informatie?
2.Is de naam Delius een Latijnse vorm van een Friese naam, zo ja van welke?

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
http://home.12move.nl/tp.inia
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl » vrijdag 27 jun 2008 2:42 pm

Hallo Tjeerd

het enige dat ik kon vinden was

Leeuwarden, huwelijken 1657
Vermelding: Ondertrouw in 1657
Man : Delius Ouiae afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Hiltie Simens van der Leth
Opmerking : getrouwd op het stadhuis
niet geschoten, is altijd mis

Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » vrijdag 27 jun 2008 10:18 pm

Het lijkt mij dat het hier niet om een Inia gaat, maar om een Oniae, een verlatijnsing van Oenes? Hiltje Simons van der Leth was eerder getrouwd met Jacob Jacobs.
Anno 1987

Tjeerd P. Inia
Berichten: 179
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Bericht door Tjeerd P. Inia » zaterdag 5 jul 2008 12:47 am

Hartelijk dank voor de verschillende antwoorden. Ik denk dat ik het met je eens ben Frerik, maar een vermoeden is nog geen bewijs, zal waarschijnlijk ook wel lastig te bewijzen zijn. Aan de andere kant kom ik nog wel in andere bronnen veel andere Onia's/Oenya's tegen:

Bron: "De Heeren van den Raede", biografieën van de raadsheren van het Hof van Friesland 1499-1811, 1999
1. . Feyedr. Oenya (voornaam onbekend), zij was gehuwd met Sithie Sithiez Frielsma en hadden een dochter Jel Friesma. (Jel Friesma was de 2e echtgenote van mr. Julius van Geele (*Hoogstraten, +1-7-1567 Leeuwarden)
2. Sybilla van Oenya (ook: Vuytza, + 10-6-1533), had uit een buitenechtelijke relatie met Wilhelm Truchsess von Waldburg (1469-1557 Scheer) 2 kinderen: Christoffel Truchsess (pastoor te Goutum) en Margaretha Truchsess (gehuwd met mr. Albertus Gisberti Aerntsma)

Bron: Qualappen
3. Focke Oenia, 1554
4. Hoyte Onia (Hoitema), 1563, 1583, grietman van Haskervijfga
5. Hoeytte Bottes Hoitema, Uniaga, 1545
etc. etc.

Bron: Friese Testamenten tot 1550 (Fryske Akademy)
6. Feya Unia / Oenya / Onyngha
7. Foppe Mathysz. Unia / Oenya
8. Kempo Unia
etc. etc.

Misschien dat de familienaam "van der Leth" van Delius zijn vrouw meer aanknopingspunten geeft?

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea

Fred.Heinsius
Berichten: 20
Lid geworden op: woensdag 23 okt 2019 12:08 pm

Re: Inia / Oniæ / Oniae / Onia / Onie

Bericht door Fred.Heinsius » zaterdag 4 feb 2023 10:23 am

Voorgaand werd een erg vroeg huwelijk Albert Gisberti Aernsma (ook Aerntsma, Arentsma) opgevoerd. Daarom hier het fragment van de familie Aerntsma voor de vroege generaties kort uitgewerkt voor onze genealogie: https://sites.google.com/view/aerntsma/home.

Plaats reactie