familie spijkerman

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

familie spijkerman

Bericht door jacqueline » dinsdag 22 jul 2008 2:35 pm

De Friese familie Spijkerman stamt af van de broers Jan en Jacobus Hendriks, die deze naam in 1811 aannamen.
Na het samenstellen van de familiestamboom (zie: www.familiespijkerman.nl) bleven er een paar Spijkermannen over die ik niet thuis kon brengen.
Ik ben er mee aan de slag gegaan; hieronder mijn bevindingen, ik hoor graag of er onjuistheden instaan, of als iemand nog aanvullingen heeft.

• Jakob Willems trouwt 30-4-1719 te Joure met Marike Heins.

Hun zoon Hein Jakobs (13 maart 1720, Joure) trouwt 15 mei 1746 te Leeuwarden met Iemkje Andries. Zij krijgen o.a. een zoon Jacobus (23-4-1752, leeuwarden), en diens kinderen nemen blijkbaar in 1811 ook de achternaam Spijkerman(s) aan - in Leeuwarden - waar de registers met familienamen verloren zijn gegaan. Het gaat om Hein of Hendrik, Sara en Jan Jacobus Spijkerman(s). Hein Jacobus Spijkerman trouwt Hendrica Sjoukes Wartena; slechts één dochter van hen gevonden: Aldegonda Spijkermans, 1826-1907.
Jan Jacobus Spijkerman trouwt Margarita Jansen; van hen geen kinderen gevonden.

• Jakob Willems trouwt voor de tweede maal 25 mei 1721 te Joure met Iekje Hendriks.

Hun oudste zoon, Willem Jakobs (15 maart 1722, Joure) is volgens mij de stamvader van de familie Deuse (Deuze, Douze).

De tweede zoon van Jakob en Iekje is Atse Jakobs (27-9-1726, Joure).
Atse trouwt in februari 1753 met Pierkje Anskes.
Zij krijgen o.a. een zoon Hendrik Atses (8-5-1762, Lemmer). Hendrik trouwt 12-6-1795 te Harlingen met Grietje Jacobs Faber. Hun zoon Atse Hendriks wordt geboren 30-1-1797 te Harlingen. Op de website www.kerkstraat.nl staat een vermelding van Hendrik Atses Spiekerman. Zijn overlijden heb ik niet kunnen vinden, en over zijn zoon, Atse Hendriks heb ik tot op heden geen verdere gegevens gevonden, dus ook geen aanwijzingen dat hij nakomelingen heeft gekregen.
Atse en Pierkje krijgen ook een zoon Anske Atses (30-12-1765, Joure). Anske Atses neemt in 1811 te Sneek voor zichzelf en zijn kinderen de achternaam Knoop aan. Vervolgens wordt er Spiekerman aan toegevoegd. (Met de varianten: Spijkerman; Spijkermans ; Spiekermans).
Anskes zoon Atse Spiekerman Knoop, krijgt twee dochters: Juliana en Fronica Spijkerman Knoop (worden op alle aktes tot ver in de 20ste eeuw zo genoemd).
Anskes zoon Antonius Spiekerman Knoop (ook vaak Spijkermans Knoop genoemd) krijgt 9 kinderen, die alle de achternaam Spiekerman (met varianten) Knoop krijgen. Slechts één zoon van Antonius krijgt nageslacht, te weten Gerhardus Spijkermans Knoop - en diens zeven kinderen krijgen de in 1811 aangenomen familienaam Knoop.
(Gerhardus dochter Elisabeth Anna wordt blijkbaar op haar bidprentje weer Spijkermann Knoop genoemd (informatie via ADRKF); op de overlijdensakte zelf staat alleen de achternaam Knoop.)

Dan is er nog de derde zoon van Jakob en Iekje: Hendrik Jakobs (27-6-1733, Joure). Hij trouwt 11-8-1765 te Joure met Hinke Alberts, en is de vader van Jan en Jacobus Spijkerman - van wie alle huidige familieleden afstammen. (ook hun broer Albert Hendriks neemt in 1811 de achternaam Spijkerman aan - hij blijft echter ongehuwd en kinderloos.)

Er blijft nog één persoon over die ik niet met zekerheid heb kunnen plaatsen. Het betreft Akke Joukes Spijkerman (ca 1776-1844), dochter van Jouke Alberts en Ybeltjen Tjebbes. Zij is de enige persoon met de achternaam Spijkerman die in 1811 in Friesland woonde, die ik niet heb kunnen relateren aan Jakob Willems en Iekje Hendriks.
Ik vermoed, dat haar vader Jouke Alberts een broer was van Hinke Alberts, de moeder van Albert, Jan en Jacobus Hendriks Spijkerman:
- zowel Hinke als Jouke noemen hun tweede dochter Aukje/Akke.
- Bij de doop van Akke Joukes staat vemeld: aanwezig Akke Alberts. Dit zou heel goed Akke Jans, de (vermoedelijke) moeder van Hinke en Jouke, kunnen zijn. In plaats van haar patroniem Jans is hier dan de voornaam van haar echtgenoot, Albert Jans, gebruikt?
Jouke Alberts en Ybeltjen Tjebbes krijgen nog twee dochters, over wie ik verder niets met enige zekerheid heb kunnen vinden. Blijkbaar neemt Akke Joukes de achternaam over van haar neven Albert, Jan en Jacobus?
Overigens ben ik haar achternaam alleen tegengekomen op haar overlijdensakte. Op de aktes van haar kinderen die na 1811 zijn geboren wordt zij Akke Joukes genoemd.



Groeten van Jacqueline

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl » maandag 28 jul 2008 10:07 pm

Hoi Jaqueline

Het huwelijk verteld dat hij uit Nijeschoot komt. Maar natuurlijk zul je dit al hebben uitgepluisd...

Doniawerstal, huwelijken 1774
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 augustus 1774
Man : Jouke Albers afkomstig van Scharren
Vrouw : Ybeltje Tjebbes afkomstig van Scharren
Opmerking : hij is geboren te Nijeschoot, jongeman en
jongedochter

en 3 kinderen gevonden

Doniawerstal, dopen, doopjaar 1774
Dopeling: Jeltje
Gedoopt op 18 augustus 1774
Kind van Jouk Alberts en Ybeltjen Tjebbes
Aanwezig: Wyntjen Joannes

Doniawerstal, dopen, doopjaar 1776
Dopeling: Akke
Gedoopt op 28 juni 1776
Dochter van Jouk Alberts en Ybeltjen Tjebbes
Aanwezig: Akke Alberts

Haskerland, dopen, doopjaar 1778
Dopeling: Sibbeltjen
Gedoopt op 14 september 1778 in Joure
Dochter van Jouke Alberts en Ibeltje Tjebbes
Doopheffer: Minke Ottes, in plaats van Roeltje Tjebbes in
Langweer

Opm.: Doopnaam is Sibillina
niet geschoten, is altijd mis

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jacqueline » maandag 28 jul 2008 11:40 pm

Hallo,

Ja, dit had ik inderdaad ook gevonden.

Als ouders van Jouke had ik in gedachten:

Trouwregister Hervormde gemeente Oudehaske Haskerhorne, 1738
DTB nr: 356, 1697 - 1811
Vermelding: Attestatie afgegeven 11 mei 1738, Joure
Man: Albert Jans, Nieuweschoot
Vrouw: Akke Jans, Oudeschoot

Gestandaardiseerde namen: ALBERT JANS en AUKJE JANS
NB: attestatie naar Oudeschoot


en dit is het huwelijk van Hinke Alberts - zijn zus?

Trouwregister Gerecht Haskerland, 1765
DTB nr: 350, 1667 - 1791
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 9 september 1765
Man: Hendrik Jacobus, Joure
Vrouw: Hinke Alberts, Haskerhorne

Gestandaardiseerde namen: HENDRIK JAKOBS en HINKE ALBERTS

Weet iemand hier iets meer over? Het is het enige wat ik heb kunnen vinden m.b.t. voorouders van Hinke Alberts.

groeten van Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 29 jul 2008 12:47 am

ik weet er niets over, maar zag wel een eerdere vraag:
Bij de doop van Akke Joukes staat vemeld: aanwezig Akke Alberts. Dit zou heel goed Akke Jans, de (vermoedelijke) moeder van Hinke en Jouke, kunnen zijn.
In plaats van haar patroniem Jans is hier dan de voornaam van haar echtgenoot, Albert Jans, gebruikt?
Ja, zo worden getrouwde vrouwen meestal weergegeven. Ze blijft een 'Akke van ..', maar dan niet meer van haar vader maar van haar man.

Hertrouwt Jouke nog? met Zwaantje de Lange, hij van Lemmer, wedn.
Hij doopt dan op de Heide rk, peter Wybe Alberts. Het kind heb ik niet na 1811 teruggevonden.

mvg margreet

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jacqueline » dinsdag 29 jul 2008 10:36 pm

Het kind zou kunnen zijn:

Sneek, huwelijken 1809
Vermelding: Ondertrouw op 11 november 1809
Man : Albertus Joukes Mulder afkomstig van Lemmer
Vrouw : Maria Christina van Lingen afkomstig van Sneek

Gestandaardiseerde namen: ALBERT JOUKES en MARIA

Zij krijgen meerdere kinderen, de eerste worden in Friesland geboren, de meeste andere in Rotterdam. Blijkens een opmerking op een van de geboorteaktes werkt Albert (ook wel Albert(us) Jacobs Mulder genoemd) bij de marine.
Ik heb e.e.a. een keer bekeken in de hoop zo meer duidelijkheid m.b.t. Hinke Alberts te krijgen; echter tot dusver zonder succes.

groeten van Jacqueline

Plaats reactie