Bente Popkes of Bente Pieters ?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Bente Popkes of Bente Pieters ?

Bericht door embe » woensdag 3 nov 2010 4:40 pm

Dit verheldert waarschijnlijk een heleboel:
UTI N2, folio 55 vso, 7 sep 1789. Aangifte voor het Collateraal door Popke Joukes, meerderjarig vrijgesel te Akkrum, testamentair erfgenaam, bij testament dd. 26 mei 1789, van Benjamin Pytters, in leven huisman onder voornoemd dorp, en aldaar overleden 13 jun 1789. De erfgenaam heeft als dienstknecht gewerkt bij de overledene. Volgens bijgaande inventaris is er een batig saldo van 9342 cgl. Hierbij niet inbegrepen het onroerend goed, dat is nagelaten aande Roomse kerk en de Roomse armen van Irnsum. Hierbij 2 pm land in zate nr. 4 te Grouw, en 14 pm 7 einsen in stem 6 aldaar.
Benjamin Pieters,
dienstknecht is Popke Joukes Deelsma te Akkrum,
afkomstig van Akkrum op 29 mei 1774,
ovl. te Akkrum op 13 jun 1789.
tr. te Akkrum op 29 mei 1774
met Trijntje Douwes, dr. van Douwe,
afkomstig van Akkrum op 29 mei 1774,
ovl. op 6 mei 1783.
Groetjes,
margo

John Terpstra
Berichten: 85
Lid geworden op: dinsdag 23 jan 2007 6:23 pm
Locatie: Canada

Re: Bente Popkes of Bente Pieters ?

Bericht door John Terpstra » dinsdag 9 nov 2010 4:28 am

Hello Margo,
Dit verheldert waarschijnlijk een heleboel:
That would also explain why Popke named his eldest son Benjamin...

Popke Joukes Deelsma, gd 1759 Apr 6 Blauwhuis (zn van Jouke Popkes x Froukje Pieters)

tr (1) 1790 Jan 24 Irnsum, x Jisk Haites, gb 1765, Akkrum, ov 1793 Dec 28, Akkrum (dr van Haitse Bouwes x Aaltje Hessels)
tr (2) 1795 Jun 14 Irnsum, x Sytske Jacobs de Jong, gb 1766, ov 1856 Nov 15, Irnsum (dr van Jakob Andries x Hiltje Sietses)

Kind van Popke x Jisk
1. Vroukjen Popkes, gd 1790 Nov 9, Irnsum
Kind van Popke x Sytske
2. Benjamin Popkes, gd 1796 Apr 27, Irnsum
3. Hiltje Popkes, gd 1797 Sep 7, Irnsum
4. Jouke Popkes, gd 1799 Jun 27, Irnsum
5. Jiskjen Popkes, gd 1801 Apr 24, Irnsum

Greetings from Canada
John Terpstra

abe
Berichten: 86
Lid geworden op: zondag 24 feb 2013 7:58 pm

Re: Bente Popkes of Bente Pieters ?

Bericht door abe » dinsdag 24 feb 2015 7:14 pm

even de oude discussie over bente pieters (deelsma- vd weij). Over oude koeien gesproken…
eerst een quote van sibele over mijn voorvader popke joukes, die ik op dit forum las:
Aangifte voor het Collateraal door Popke Joukes, meerderjarig vrijgesel te Akkrum, testamentair erfgenaam, bij testament dd. 26 mei 1789, van Benjamin Pytters, in leven huisman onder voornoemd dorp, en aldaar overleden 13 jun 1789. De erfgenaam heeft als dienstknecht gewerkt bij de overledene. Volgens bijgaande inventaris is er een batig saldo van 9342 cgl. Hierbij niet inbegrepen het onroerend goed, dat is nagelaten aan de Roomse kerk en de Roomse armen van Irnsum. Hierbij 2 pm land in zate nr. 4 te Grouw, en 14 pm 7 einsen in stem 6 aldaar.
Dit naar aanleiding van het overlijden:
Rauwerderhem overlijden/begraven 1789
Overleden: Bente Pieters
Datum : op 13 juni 1789
Plaats: Irnsum

Gestandaardiseerde namen:
Overleden: BINKE PIETERS

Bron: Tresoar
Toegang: 28 Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Invnr. : 585 overlijdensboek Irnsum
Periode: 1714-1811 (1747-1783 onvolledig)
mogelijk dat deze man is vernoemd in de naam "bente of binte"
maar of deze benjamin pieters familie is? Misschien een oom van popke? Margreet oppert het al. Hoe waarschijnlijk is het dat je zo’n bedrag nalaat aan een knecht?
Zijn vader Jouke popkes is getrouwd met frouke pieters (dochter van pieter eelkes bruinsma x jisk doeckes)zie GJB 1999. Ik heb weinig gevonden over Bente pieters, behalve als peter bij de doop van pieter joukes (van der wey) in 1762 – zie boven: Deze verwijzing maakt het weer meer waarschijnlijk, juist bij de vernoeming van pieter eelkes……. Maar in die familie is geen benjamin pieters bekend. Ook was de familie van pieter eelkes niet zo bemiddeld. Maar het kan….gewoon een gierige oude vrijgezel. Mogelijk is binke een bijnaam van de oudste zoon eelke pieters.
Wymbritseradeel Quotisatie 1749
Plaats: Ypecolsga
Omschrijving : heel arme boer
Perso(o)n(en): Pyter Eelkes
Aant. volw. : 3
Aant. kind. : 2
Aanslag : 20:00:00
Omdat deze Bente geen kinderen had, is het ook minder relevant, maar je wilt het graag weten……
Suggestie: vermoedelijk heeft Popke de erfenis niet “gedeeld” , en is zijn broer pieter toen “van der wey”?

Over de naam deelsma: jouke popkes en Popke joukes waren geen boer in “de deelen”.
Via hisgis kom je uit op een boerderij te birstum. Helemaal in het noorden, aan het margrietkanaal, net te westen van het liepe viadukt lag en ligt de boerderij van de deelsma’s.

Geweldig deze (oude) discussies. Als je uit de (dna) omgeving van sibele, maikel en margreet komt, heb je veel houvast op deze site.

bonny
abe botes is mijn oudste voorvader in mannelijke lijn.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Bente Popkes of Bente Pieters ?

Bericht door Maikel Galama » woensdag 25 feb 2015 3:24 pm

Hoi Bonny,

fijn dat je iets aan de oude discussies hebt !
Het is één van de redenen dat ik het verafschuw dat er mensen zijn die hun bijdragen verwijderd willen hebben.

Vanavond om 18.20 uur (en vervolgens elk uur in de herhaling) komt een korte reportage over mij en mijn hobby de genealogie.
Misschien leuk om te kijken......... :wink:
Omrop Fryslân onderdeel Hea

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Bente Popkes of Bente Pieters ?

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 26 feb 2015 12:20 pm

Hallo,

even de een puntje op de i: Het aangehaalde citaat is toch echt door mijn beste vriendin Margo geplaatst (het eerste bericht op bladzijde 2).

groet, Andries.

abe
Berichten: 86
Lid geworden op: zondag 24 feb 2013 7:58 pm

Re: Bente Popkes of Bente Pieters ?

Bericht door abe » zondag 1 mar 2015 11:59 am

hoi,

helaas voor maikel kan ik in groningen omrop fryslan niet ontvangen, misschien internet proberen...

de erfenis die popke joukes krijgt werpt wel een ander licht op de zaak.
is het toch geen bijnaam van eelke pieters? de oudste broer van froukje? of is er nog een jongste broer (de benjamin?)
het citaat was inderdaad van margo, maar andries, dat maakt het toch niet minder betrouwbaar...???? of meer...?
overigens wil ik margo nix tekort doen.
blijft de vraag waar de naam deelsma vandaan komt?
bedankt,
bonny

p.s komt er nog een familiedag/contactdag van de nazaten op dit forum van meindert formers scarwier..?? een soort reunie?
hetzelfde kun je ook zeggen over de nazaten van pieter tjaard wigmana of simke simkes I.
abe botes is mijn oudste voorvader in mannelijke lijn.

Plaats reactie