overlijden Jan Hayes Bakker uit Hindeloopen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

overlijden Jan Hayes Bakker uit Hindeloopen

Bericht door jacqueline » dinsdag 29 jul 2008 11:05 pm

Hallo,

Wie kan me helpen met het vinden van het overlijden van Jan Hayes (Haijes, Haies) Bakker, geboren 12-12-1810 in Stavoren.
Hij was getrouwd (in Hindeloopen) met Rink Doedes Draayer (Draaijer).
Hun jongste kind werd geboren 9 mei 1852, net als de andere kinderen in Hindeloopen. Er staat in ieder geval online geen vermelding op de geboorteakte, dat de vader was overleden, maar het zou natuurlijk kunnen.
Rink Doedes Draayer hertrouwt 21 juni 1863, ook in Hindeloopen.
Dat betekent, dat Jan Hayes Bakker moet zijn overleden tussen augustus 1851 en juni 1863 - denkelijk in Hindeloopen.
Ik kan de datum online niet gevonden krijgen, volgens mij heb ik alle denkbare zoekvariaties en combinaties geprobeerd.
Twee zoons van Jan Hayes zijn naar Rotterdam vertrokken, trouwen daar in resp. 1866 en 1870. Ik vermoedde, dat Jan Hayes wellicht met zijn zoons naar Rotterdam was vertrokken, om daar werk te zoeken of i.d.
Echter, ook in het Rotterdams archief is geen overlijdensakte van hem te vinden (in het archief zelf, want de overlijdensgegevens van deze jaren staan van Rotterdam sowieso nog niet op de website).
Misschien heb ik een gigantische blinde vlek en kijk ik er gewoon overheen; zijn overlijden zou toch te vinden moeten zijn?
Groeten, Jacqueline

Theun Veenstra
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 15 feb 2006 10:36 am
Locatie: Franeker

Bericht door Theun Veenstra » woensdag 30 jul 2008 2:56 pm

Mogelijk geven de huwelijksbijlagen van de kinderen een antwoord, ik heb geprobeerd op het archief iets te vinden, helaas dus.
Groeten Theun

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

huwelijksakte zoon

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 30 jul 2008 3:28 pm

ben je daar nog, Theun?
Deze is van na het hertrouwen van zijn moeder in 1863.
Huwelijksakte Workum, 1866
Man : Haye Jans Bakker, oud 25 jaar, geboren te Hindeloopen
Ouders: Jan Hayes Bakker en Rink Doedes Drayer
Vrouw : Hylkjen Sybolts van der Kamp, oud 22 jaar, geboren te Ferwoude, gemeente Wonseradeel
Ouders: Sybolt Sibles van der Kamp en Sieuwke Lieuwes Werkman
Datum : 20 mei 1866, akte nr. 19
In de huwelijksakte/bijlagen van Rink zal het ook wel staan.
Huwelijksakte Stavoren, 1863
Man : Sieds Heinsius, oud 42 jaar, geboren te Stavoren
Ouders: Hein Willem Heinsius en Lolkje Gerbens Siedzes
Vrouw : Rink Draayer, oud 51 jaar, geboren te Hindeloopen
Ouders: Doede Pieters Draayer en Dirkjen Andries
Datum : 21 juni 1863, akte nr. 2

mvg margreet

Theun Veenstra
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 15 feb 2006 10:36 am
Locatie: Franeker

Bericht door Theun Veenstra » woensdag 30 jul 2008 5:13 pm

Helaas ik zit alweer thuis achter de computer, een dagje archief is zo om.
Ik zal dit zoeken de volgende keer verder doen, bedankt voor het meedenken Margreet.
Groeten Theun

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jacqueline » donderdag 31 jul 2008 12:53 am

Fijn dat jullie me hiermee helpen; ik ben benieuwd wat er in de huwelijksbijlagen staat.
Groet, Jacqueline

Theun Veenstra
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 15 feb 2006 10:36 am
Locatie: Franeker

Bericht door Theun Veenstra » woensdag 6 aug 2008 3:03 pm

Jan Hayes Bakker is op 8 mei 1851 op eene visschuit naar Londen overleden blijkt uit een extract uit de bijlagen der registers van den burgelijken stand der gemeente Stavoren, berustende ter Griffie der Arandissement Regtbank te Sneek.
Er is een mogelijkheid deze bijlage te copieren en op te sturen.
Tot zover groeten Theun Veenstra

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » woensdag 6 aug 2008 3:49 pm

Als Jan Hayes op 8 mei 1851 is overleden, kan
Geboorteakte Hindeloopen, 1852
Aangiftedatum 10 mei 1852, blad nr. 8
Aukjen Bakker, geboren 9 mei 1852
Dochter van Jan Hayes Bakker en Rink Doedes Draayer
nooit een dochter van hem zijn.
Zou het kunnen dat er sprake is van een tikfoutje? 1852 ipv 1851?
Wel zielig btw: waarschijnlijk wist Rinkje nog niet eens dat haar man was overleden, toen ze Aukje kreeg…
groetjes,
margo

Theun Veenstra
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 15 feb 2006 10:36 am
Locatie: Franeker

Bericht door Theun Veenstra » woensdag 6 aug 2008 4:17 pm

Er staat in dit officiele stuk echt 8 mei 1851 en daar kan ik niets aan veranderen, wat Rink in die tussentijd heeft gedaan ja wie zal het zeggen.
groeten Theun

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 6 aug 2008 4:25 pm

Theun, Margo bedoelt tikfout in de geboorte-akte, 1852 moet dan 1851 zijn.
info@.......

Als ze had geweten dat haar man ovl was, had het kindje waarschijnlijk Jantje geheten.

mvg Margreet

Theun Veenstra
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 15 feb 2006 10:36 am
Locatie: Franeker

Bericht door Theun Veenstra » woensdag 6 aug 2008 4:46 pm

In de geboorteakte van den tienden mei eenduizendachthonderdtweeenvijftig 1852 is een kind geboren uit Rink enz gehuwd met Jan Hayes Bakkere oud tweeenveertig jaren zeevarende van bedrijf mede te Hindelopen wonende , zijnde deze uit oorzake van afwezigheid verhinderd inzake van de aangifte van dit kind enz.
Ik denk dat dit duidelijk moet zijn. Jan was al gestorven toen Rink zwanger raakte.
groeten Theun

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jacqueline » woensdag 6 aug 2008 10:08 pm

Nou, dat is wel een verrassende ontknoping! Aukjen Bakker is overigens al op 8-jarige leeftijd overleden; dus er is geen nageslacht dat nu voor een raadsel komt te staan.
Allen heel hartelijk bedankt voor het meedenken, en Theun voor het opzoeken van de -ja, wat is het precies ? Geen akte, als ik het goed begrijp?
Hoe lang waren die visschuiten van huis, als een jaar na dato nog niet bekend was, dat Jan was overleden? Er staat immers, verhinderd uit oorzake van afwezigheid (mooie term trouwens), dus blijkbaar was nog niet bekend dat hij was overleden.
Maar ook al was hij wel teruggekomen, dan was het toch al duidelijk dat hij niet de vader van Aukje kon zijn.
Wie weet wat er nog boven water zou komen, als je alle zeereizen zou kunnen reconstrueren, en vergelijken met de geboortedata van de kinderen van de zeelui.
Is het niet gebruikelijk, dat het overlijden alsnog in de gegevens van de burgerlijke stand terechtkwam?
Een zoon van Jan verdrinkt later:

Overlijdensakte Stavoren, 1868
Aangiftedatum 23 november 1868, akte nr. 16
Andries Bakker, overleden 31 januari 1868, man
Oud 19 jaar

Opm.: Overboord geslagen op zeereis van Patras naar Stettin


Dit staat er dus wel gewoon in; en ik heb het wel meer gezien.

Theun, ik zou graag een kopie ontvangen van de bijlage m.b.t. het overlijden van Jan Hayes. Kan dat via de mail, of zal ik je mijn adres sturen? Evt. kosten die eraan zijn verbonden vergoed ik natuurlijk.

Groeten van Jacqueline

Theun Veenstra
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 15 feb 2006 10:36 am
Locatie: Franeker

Bericht door Theun Veenstra » donderdag 7 aug 2008 8:27 am

Jacqueline, ik ga nu drie weken op vakantie als ik terug ben wil best een copie maken en die opsturen. Een copie kost 40 eurocent, mijn email: theun-veenstra@home.nl
groet Theun

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 7 aug 2008 1:02 pm

Dag allen,

Wat nog steeds kan is dat de ambtenaar een schrijffout heeft gemaakt bij het maken van het uittreksel. Het is geen copieer-machien copie van het overlijden, wat bij het tweede huwelijk ingeleverd wordt, maar wat ze noemen: extract. Dus dan schreef er iemand de belangrijkste zaken over.
En een 1 lijkt wel wat op een 2, dus vergissen kan zomaar.

Aukje (ze ovl met 9 op 10-2-1861) is naar zijn moeder genoemd, als ze van een wildvreemde is zou dan de schoonmoeder vernoemd zijn? Ook na een jaar nog steeds 'afwezig', en de familie nooit op de hoogte gebracht door medebemanningsleden of rederij lijkt me stug.

mvg margreet

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jacqueline » donderdag 7 aug 2008 1:46 pm

Ik ben niet zo goed thuis in niet-digitale archieven, en ik begrijp nog steeds niet zo goed, waar Jan Hayes overlijden nou in gevonden is.
een extract uit de bijlagen der registers van den burgelijken stand
Er zijn dus bijlagen, waar een extract uit is gemaakt (t.b.v. Rinks tweede huwelijk, als ik het nu goed begrijp). Waarom staat zijn overlijden in bijlagen, en niet in een gewone akte, wat neem ik aan de reden is dat ik het niet kon vinden?

En het extract of uittrekstel is ergens uit overgeschreven? Uit die bijlagen? Staat daar dan zeker de juiste datum in?

Als Rink een kind van een ander krijgt is dit verrassend maar het kwam vast vaker voor (en als pa op tijd thuis was kraaide er geen haan naar).
Maar wat mij ook al wel verbaasde, is dat die schuit zo lang van huis was.

Margreet, in de akte staat inderdaad dat Aukje 9 was toen ze overleed. Afgaande op de gegevens die er zijn, is ze toch echt 8. Nu staan er wel vaker verkeerde leeftijden, maar in dit geval zou het erop kunnen wijzen, dat ze toch in 1851 is geboren (en die arme Rink gewoon een trouwe weduwe was). Maar aan de datum in de geboorteakte kan neem ik aan niet getwijfeld worden?

groeten, Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 7 aug 2008 3:02 pm

Jacqueline,

bij een huwelijk wordt een akte opgemaakt,
en de benodige papieren (geboorte-bewijzen, overlijdensbewijs eerdere echtgenoot/ote etc.) komen in de bijlagen.

Die bewijzen zijn extracten/uittreksels van officiele akten, (of doop-/begraafboek-vermeldingen),
en dus overgeschreven copieen.

Het is erg cryptisch:
blijkt uit een extract uit de bijlagen der registers van den burgelijken stand der gemeente Stavoren, berustende ter Griffie der Arandissement Regtbank te Sneek.
Blijkbaar is er wel een ovl-akte opgemaakt te Stavoren, en is die dus vergeten bij de invoer naar de online Tresoar databank.

maar waarom dat bij de rechtbank ligt snap ik niet.
Meestal zijn speciale rechtbankdocumenten nodig als er geen aktes waren gemaakt, of als ze ze niet kunnen vinden.

Dat haar echtgenoot is ovl en wanneer staat vaak ook wel in de akte geschreven:
vandaag trouwt ... dr van... sinds .. weduwe van ...
of iets dergelijks,
maar het bewijs zit in de bijlagen.
De bijlagen zitten ook in een aparte kast bij Tresoar en HCL.
Voor mannen is er ook vaak een wel of niet vervuld dienstplicht-document met signalement, dus hoe ze eruit zagen, blond/donker, blauwe/bruine ogen, kort/lang etc.

mvg margreet

Plaats reactie