Lakkerwa - La Croix

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Ger Klein
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 19 aug 2008 1:59 pm
Locatie: Arkel
Contacteer:

Lakkerwa - La Croix

Bericht door Ger Klein » woensdag 20 aug 2008 9:40 am

Beste mede speurders,
Ik ben nieuw op dit forum, en ook in deze regio.
Ben op zoek naar de familienaam Lakkerwa. Een zeldzame naam in Nederland.

In het Genealogisch Tijdschrift voor Midden- en West-NoordBrabant vond ik een aanwijzing.
Iemand schreef een artikeltje over de manier waarop in vroeger tijden de ambtenaren een naam noteerden.
Dat gebeurde vaak met de z.g. franse slag. In de 17e eeuw vestigt zich in Friesland een familie uit Frankrijk.
Deze voortvluchtige Hugenoten droegen de naam LA CROIX. En de betrokken amtenaar noteerde, waarschijnlijk als gevolg van het dialect, de naam LAKKERWA.

Op 26 mei 1799 wordt er in de Hoogduitse Kerk van Den Haag een onechte zoon Cornelis gedoopt van Cornelia Kommering.
De afwezige vader is genoteerd als zijnde Hendrik LAKKERWA. De doopgetuigen zijn: Jacoba Jodaar en Jeanne Jamier. (dat klinkt frans!)

Is er onder de lezers iemand, die weet waar deze naam in Friesland voorkomt. En misschien wel meer weet?

Met vr. groeten,

Ger Klein

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 20 aug 2008 11:29 am

Beste Ger,

Geen Lakkerwa gevonden in de 17e eeuw.
Wel een huwelijk van Simon La Crois in de 17e eeuw.
Leeuwarden, huwelijken 1697
Vermelding: Ondertrouw op 23 januari 1697
Man : Simon la Crois
Vrouw : Aefke Eises afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : hij is soldaat

Maar bedoel je 17e of de 18e eeuw, daar je het over een doop hebt in
1799?

In de 18e eeuw een doop met een getuige die de fam.naam Jordaan draagt volgens Tresoar. Lijkt een heel klein beetje op Jodaar als je het uitspreekt. Echter wel R.K.. Jordaan komt ook voor in Den Haag.
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1791
Dopeling: Joannes Antonius
Gedoopt op 3 september 1791 in Leeuwarden
Kind van Michael Lacroix en Petronilla Reinders
Doopheffer: Joannes Antonius Jordaan
Opm.: De tweede doopheffer is Maria Isabella Dodemont

Het huwelijk van Michael was:
Leeuwarden, huwelijken 1789
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 mei 1789
Man : Machiel la Croix afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Petronella Reinders afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : getrouwd voor de Rooms Katholieke statie
Nieuwestad

en hij is begraven:
Leeuwarden overlijden/begraven 1797
Begraven: Maghiel la Croix
Datum : 29 mei 1797
Begraven op het Oldehoofsterkerkhof




Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 20 aug 2008 12:21 pm

Hallo,

ik wil het verhaal van Everardus graag steunen met het volgende. Er wordt heel vaak over Hugenoten gesproken. Toch kom je deze personen met van oorsprong franse namen bijna altijd in katholieke DTB's tegen. Dat kan volgens mij twee redenen hebben:
1. niet een ieder die rond deze tijd uit Frankrijk komt is hugenoot;
2. hoe hervormd is een hugenoot, zijn er niet de nodige mensen die uiteindelijk zich toch meer katholiek voelden?

De familie van mijn betovergrootmoeder Elizabeth Lacroy komt in eerste instantie uit de stad Groningen. Bij onderzoek aldaar bleek haar overgrootvader Dominicus Lackroy, ook wel La Croix genoemd, via Zutphen en Tiel daarnaartoe te zijn gekomen. En de familie was gewoon Rooms Katholiek. Na heel veel gezoek (vooral door een vriend van mij, wijlen Jaap Tjadens) bleek het spoor uiteindelijk naar een soldaat Cornelis La Croix in garnizoen te Bergen op Zoom te leiden.

Ik wil hiermee zeggen: laat alle mogelijkheden open. Ik wil niet suggereren dat mijn familie verwant is aan die waar jij naar zoekt, want daar is de naam volgens mij te algemeen voor. En dat er fonetisch behoorlijk wat aan de oorspronkelijke naam wordt verhaspeld klopt dus ook.

groeten, Andries.

Ger Klein
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 19 aug 2008 1:59 pm
Locatie: Arkel
Contacteer:

Lakkerwa/La Croix

Bericht door Ger Klein » woensdag 20 aug 2008 1:12 pm

Beste Everardus en Andries,

hartelijk dank voor jullie meedenken.
De vastigheid die ik heb, is de doop in de Hoogduitse Kerk in Den Haag.
De eventuele afkomst uit Frankrijk, suggereer ik n.a.l. van het artikel in het GTMWB en dat er bovendien ook nog een doopgetuige is met een franse naam.
Maar tussen de 17e eeuw en 1799 in Den Haag liggen nog vele generaties.
De doop in Den Haag is een onechte, en de vader is afwezig. Misschien een soldaat en is dit kind het resultaat van een one night stand in beschonken toestand. Lispelde de toekomstige vader zijn naam en verstond zij Lakkerwa. De link met La Croix heb ik gelegd n.a.l. van wat ik in het genealogische tijdschrift las. Misschien is er iemand die dit herkent en reageert.

Vr. gr.
Ger Klein

Plaats reactie