Meinert Formers Scarwier

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

Ik NET!!!!! Probear it wol mei help fan it wurdboek fan Margreet… mar sil it op priis stelle as wy dit ûnderwerp yn it nederlânsk kinne behannelje… :oops:
groetnis,
margo
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Toch gaat het schrijven werkelijk subliem. Nog een beetje meer oefening, en je wilt niet meer anders !!!!!

Groetjes,
Andries.
Jelle de Jong
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 aug 2008 9:08 pm

Bericht door Jelle de Jong »

Ype,
Dit zal dan mogelijk de grootvader zijn van onze Meinert Formersz. Het kan Meinert Scarwier niet zijn want die overlijdt in 1589. Als hij al in 1505 grond koopt is hij dan op zijn minst 25 jaar en zou dan van 1480 zijn. Hij zou dan 109 jaar oud geworden moeten zijn. De kans dat het een en dezelfde persoon was lijkt mij klein. Benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt.
Als Meinert Formersz. de grootvader zou zijn van Meinert Scarwier, dan zou er dus een Former Meinertsz. geweest moeten zijn, die rond 1500 moet zijn geboren en mogelijk woont in Hennaarderadeel, Wonseradeel, Wymbritseradeel of Rauwerderhem. Wij schatten Meinert Scarwiers geboortedatum op rond 1525.
ypebrouwers
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 2 sep 2008 10:49 pm

Bericht door ypebrouwers »

Gelukkig maar dat iedereen dus blijkbaar goed fries kan. Overdag en 's avonds lukt het me nog wel in het hollands of engels maar dat houdt in de loop van de nacht op.
Uiteraard zijn we het volkomen eens, Jelle. Achteraf jammer dat Former Jans mijn aandacht nu niet meer heeft want wanneer je in de index op RvdA op Fermer kijkt (dank voor de hint, Margreet) zijn er in Ysbrechtum en Tirns in 1511 maar liefst drie broers: Gerben, Remmert en Symon Jan Fermers. Kunnen nog achterneven van ons zijn. Groet, Ype.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

Ype, ik spreek geen Fries. En kan het ook niet lezen. Ben gistermorgen een hele tijd bezig geweest om dat ene zinnetje op papier te krijgen. Wellicht dat het mij in de loop van de nacht wat beter afgaat :lol: , maar dat heb ik nog nooit geprobeerd…
Andries, weet jij welk drankje mij daarbij misschien zou kunnen helpen?
------------------
Voor degenen onder ons, die het Boerderijenboek Hennaarderadeel niet hebben: blz. 45
1505: OFO I, nr. 502. Heer Wibe Taekez. koopt door niaarneming 4 p. land te Knossen (bij Bolsward) in "Taecke Knossens gued". Meynert Formerz. heeft deze 4 pm. land gekocht van Otte Taekez., een broer van heer Wibe Taekez., "personne to Lytthewerum".
----------------------
Ik mis de derde dochter Hil.
Aafje x Oeds Sybrens en Nieske x Willem Willems krijgen er een. Wie is de derde?

En dan heb ik ook nog steeds geen antwoord hierop:
Is Heere Arends (x Tjamke Sjoerds) broer van Ype Arends x Jeltje Hotses?
---------------------
want wanneer je in de index op RvdA op Fermer kijkt (dank voor de hint, Margreet) zijn er in Ysbrechtum en Tirns in 1511 maar liefst drie broers: Gerben, Remmert en Symon Jan Fermers. Kunnen nog achterneven van ons zijn.
Meinert Scarwier krijgt ook zoon Gerben……

Groetjes,
margo
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Ik nam eventjes aan dat Elbrichs Hille bij gebrek aan een dochter een vernoemde Hil was.

mvg margreet
rogier
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 10 apr 2011 12:02 pm

Re: Meinert Formers Scarwier

Bericht door rogier »

Net het hele topic doorgelezen. Ik vroeg me af of iemand de volgende lijn kan bevestigen. Informatie is van de Nijdamstra website (en waarschijnlijk dus uit het Nijdamstra boek, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden), en nog een andere website (Ancestors of Jordi Bottema). De betrouwbaarheid van het Nijdamstra-boek wordt hier geregeld in twijfel getrokken (om het maar niet te hebben over internetsites zonder bronvermelding), dus vandaar mijn vraag:

I Meinert Formers Scarwier (ook genaamd Meinert Outgers)
II Nieske Meinerts, trouwde met Willem Willems (Nijdam)
III Idsert Willems Nijdam, trouwde met Sibbeltje Klases
IV Nieske Idsertsdr Nijdam, trouwde met Tecke (of Fekke Gooitsen?)
V Sibbeltje Teckes (of Fekkes), trouwde met Jacob Joukes Gronsma
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Meinert Formers Scarwier

Bericht door Margreet Huisman »

Dag,

die lijn klopt wel, lijkt me.

Alleen ... Meinert Formers Scarwier heet gewoon zo, en gewoon en alleen maar Formers - en niet ook Outgers.
bron: Jelle met diverse documenten met kinderen en kleinkinderen, naam gepubliceerd in het Fries KwartierStatenBoek.

De Meinert Outgers is een geheel andere persoon, die toevallig rond dezelfde tijd in hetzelfde dorp voorkomt.
Nijdam had Meinert Formers niet gezien, en maakt daarom een verkeerde koppeling.
De rest = JB 1999 en Schaafsma en het halve internet - die alleen Nijdam kennen en niet het KwstBoek -
namen dat van elkaar over.

Voor II en III zijn grafstenen met datums.

Voor III heeft deel 1 op blz 64 diverse documenten, waarbij ze de parten van oomzeggers en andere familie kopen,
lees: bijkopen, omdat ze zelf al een deel hadden.

IV:
Idaarderadeel, huwelijken 1664
Vermelding: Derde proclamatie op 11 september 1664 in Grouw
Man : Fecke Goytsens afkomstig van Deersum
Vrouw : Nieske Idsarts afkomstig van Grouw
Gestandaardiseerde namen: FEKKE GOOITSENS en NIESKE IDSERTS
V Op blz 84 van deel 1 zijn de 4 kinderen van Sibbeltje Feckes en Jacob Grondsma (Nieske, Fecke, Jouke en Gerbrich) in 1744 nog mede-eigenaar van Nijdamstate.
Met Gronsma vind je Nieske, Fecke en Gerbrich in de dtb - dopend of trouwend.

Nijdamstraboek-en is/zijn uitverkocht en soms nog tweedehands te vinden
oa http://www.antiqbook.nl

groet Margreet
Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Meinert Formers Scarwier

Bericht door Cor »

Margreet e.a.,

Op de site

http://www.nijdamstra.net/winkeltje.htm

staat nog steeds

Familieboeken deel I t/m deel IV in een band voor slechts €.25,-

Alleen deel V is daar al heel lang niet meer te koop.

Groeten
Cor
Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Meinert Formers Scarwier

Bericht door Cor »

Of die delen I t/m IV in 1 boek nog te koop zijn heb ik
niet gecontroleerd.
Maar daar ze nog op de website staan neem ik aan van wel.
Veel van deel V staat al in de Burgerlijke Stand.

Groeten,
Cor
Plaats reactie