Meinert Formers Scarwier

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Jelle de Jong
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 aug 2008 9:08 pm

Bericht door Jelle de Jong » dinsdag 26 aug 2008 5:17 pm

Margo,
Jouw teksten horen inderdaad bij de door mij genoemde bronnen. Verder heb ik de bron wel gezien waar Gerben Meinerts genoemd wordt, maar ik kan er niet uithalen dat hij bij het "Meinert Fermersfolk" hoort en Trijntje Meiners evenmin. Aangezien Oeds Sybrens erbij betrokken is mag je nog enige hoop koesteren dat het toch nog goed komt, maar dan zal er eerst meer bewijs moeten komen.
Groeten, Jelle

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 26 aug 2008 5:27 pm

Hoi allen,

Margo, Andries zei gister dat hij een uittrekselboek gebruikt, en dat die de 1571 gemist kan hebben. Jelle zocht in de originelen waarschijnlijk.

Ik denk dat ik er een beetje uit ben, er staat niet: ook genaamd Meinert Outgers, maar ook genoemd.
verder is er denkelijk een stukje zin weggevallen:

vader van Niesk is Meinert Formers Scarwier, door een (of meerdere) ander(en) wordt ook genoemd als vader Meinert Outgers.

Bijvoorbeeld door het Nijdam(stra)boek- die heeft het niet over Formers, speculeert enkel over M. Outgers. Woont in Rauwerd, heeft een zoon Outger Meinerts, en komt veel voor in de recesboeken tussen 1570-1590.
In Beneficiaalboek 1543 wordt een Meijnert Outgers toe Pean onder Grouw genoemd, of hij dezelfde is als M.O. is niet met zekerheid te zeggen, het kan de grv zijn geweest.

Nijdam speculeert veel, want er is (bijna) geen bewijs zegt hij/zij:
1)Willem Willems de Oude
2) vader Willem Gerbens
3) mogelijk grv Gerben Willems - 1543 boer op Cleijn Fetze Guedt te Rauwerd

Het leest erg lastig, uit het niets plots stellingen die eventueel een paar blz later wat gestaafd worden:
Willem Willems had een zus Antje,
en Niesk had broers en zusters (oa. te Bolsward):
Jan, Outger, Pieter, Geertje en Jetske.

Hier kinderen van Willem en Niesk:
willem willems de jonge
meinert
idsert
gerben
jan
sij
hil
antje.

Bij Jan en Outger Meijnerts wordt een dochter Hil aangetroffen,
[dus moeder was Hil].

JB heeft hiervan zoveel niet, dat ze het waarschijnlijk niet of maar deels uit Nijdam heeft, dus waar staat het dan nog meer?

Nog wel: in de klapper op Sententieboeken - april 1584, Syts Idsdr te Bolsward, en Sythie Idszn te Roordahuizum, eigenaren van Nijdamstra versus Hessel van Aysma (sententie niet meer aanwezig),
en recesboeken voor Niesks familie in Bolsward.
Ik weet nog niet of hij/zij verderop in het artikel dat nog toelicht, dan wel de nrs geeft, maar ik heb nog lang niet alles gecopied.

JB is dan de enige met Gerben Meinerts, wellicht omdat de beschikbare Meinerts-vaders op waren, maar ook door de aanwezigheid van Oeds Sybrens. In de constructie is hij zwager (als man van Gerbens zus Aef),
al weet ik nog niet of het tijdtechnisch wel klopt.
En door de voogd van dochter Wlcke Gerbensdr, tegelijk aanwezig met de anderen. (Al snap ik dat geld ontvangen niet helemaal/helemaal niet).
Idts Claes is de man van Antie Willems, zus van WW de oude.

mvg margreet
nb knd aangevuld met Meinert en Idserd, die ik over het hoofd gezien had in de tekst.
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op dinsdag 26 aug 2008 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jelle de Jong
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 aug 2008 9:08 pm

Bericht door Jelle de Jong » dinsdag 26 aug 2008 5:45 pm

dag allemaal,
Margreet ik denk dat je de boeken van Vleer beter terzijde kunt leggen. Alles wat er in staat moet gecheckt worden. Volgens mij heeft Meinert Outgers niks met Meinert Scarwier te maken. Voorlopig ga ik daar vanuit tot het tegendeel bewezen wordt.
Dat Gerben of Trijntje toch een zoon of dochter van Meinert Scarwier kan zijn, blijkt uit het volgende:
RA RAU A2 fol. 163v dd 29.4.1589: In het sterfhuis van Meinert Formers Scarwier presenteert Jacob Claesz. te Wommels, oldevader over Geertke Meinertsdr. de kwitantie aan Oeds Sybrens, Willem Willems, Jets Claesz. en Oege Folperts. Er staat bij dat Oeds en Willem handelen namens het sterfhuis van Meinert Scarwier. Jets is curator over Wilcke Gerbens.
Aangezien deze Wilcke, naar ik aanneem dezelfde is als de Wilcke die in 1592 dochter wordt genoemd van Gerben en Trijn, en ook Idts (zelfde als Jets) Claessen weer opduikt, lijkt het er nu toch op dat Gerben of Trijn ook tot de kinderen van Meinert Scawier gerekend mogen worden. Daarvoor zou het mooi zijn als de originele aktes geraadpleegd zouden kunnen worden.
Groeten jelle.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 26 aug 2008 11:31 pm

wel apart Andries, dat jij deze 1571 niet kunt vinden?????? enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
groetjes,
margo
maar één antwoord mogelijk: mea culpa. Maar wat klinkt het striemend en streng. Brrrrr.
Nu ik de folionummers erbij had zag ik ook opeens waar ik de mist in ben gegaan. Het boek is namelijk niet chronologisch. Ik was ergens op folio 107 begonnen: jaartal 1568, had vervolgens tot 1572 doorgenomen, en ben toen gestopt. Maar op folio 81vso zitten we dus ook in 1571. Maar goed, ik denk dat het origineel niet veel aanvullends zal geven, want het zijn autorisaties, zonder rekening, waar nog wel eens iets extra's uit gedestilleerd kan worden.

groetjes, Andries.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Afmelding.

Bericht door Sible Hettinga » woensdag 27 aug 2008 1:05 am

Beste allemaal,

Ik meld me maar even af, want ik moet morgen werken in Bolsward en ga daarna op bezoek bij Donna Giovanna in Spanga. Donderdagochtend vertrek ik naar Zuid Limburg voor zaken de Hettinga Stichting betreffende en verwacht maandagavond weer in "myn stadsje" terug te zijn. Jan Rein meldde dat er in het weekend in Maastricht een "preuvementfestival" is met top koks. Kunnen we de snackbar links laten liggen.

Volgende week moet ik natuurlijk ook weer naar Bolsward en me geestelijk voorbereiden op het tjerkepaad van 6 september.

Tenslotte kan ik nog mededelen dat het het bestuur van het documentatiecentrum maandagavond heeft besloten naast foto's van religieuzen ook foto's van dier beminde gelovigen te gaan verzamelen. Een besluit waar ik erg blij mee ben.

De groetenis, ik zal bij het "preuven" aan jullie denken,
Sible.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » woensdag 27 aug 2008 11:15 am

Sible, veel plezier in Spanga, ik ben er zaterdag geweest.

En ik zie de naam Hettinga, ik heb ooit van een Hettinga een genealogie over de familie Rampion gekregen. En ik heb nog een vraagje, maak ik even een apart item van.

Groet, Hinke Woudt-Westra.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 27 aug 2008 12:00 pm

Hallo,

Jelle schreef:
Daarvoor zou het mooi zijn als de originele aktes geraadpleegd zouden kunnen worden.
Ik zit er aan te denken om daar één dezer dagen toch maar een keer voor naar Leeuwarden te reizen. Ik heb de volgende actes geïnventariseerd:
RAU A1, folio 2 en 81verso; RAU A2, folio 154verso, 162, 163verso en 249.
Heb ik ze dan allemaal?

groet, Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » woensdag 27 aug 2008 12:09 pm

maar één antwoord mogelijk: mea culpa. Maar wat klinkt het striemend en streng. Brrrrr.
wat ben je toch ontzettend lief, Andries!!!!!! :D :D
en mijn excuses, dat mijn opmerking zo hard overkwam, was zeker niet de bedoeling en hoort waarschijnlijk ook bij die oud-Huizense gewoonte. :oops:
mag ik nog wel mee volgende week?
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 27 aug 2008 12:16 pm

Ik smelt ......, alweer

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 27 aug 2008 12:23 pm

:) in reaktie op het 1200 bericht
ik was ze net aan het inventariseren om straks een poging te wagen ze op te halen. Ik weet niet of ik het handschrift kan lezen, nummers wil nog wel eens lukken.

Je samenhangende zijn er eventueel nog: RA 1: 189, 189 vso, 190, 190 vso

-------------------

Ik was RvdA vergeten bij Mia, het wordt dan toch genoemd, = genaamd, en voor 1 onder 2 namen aangezien.

groet margreet

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » woensdag 27 aug 2008 12:32 pm

volgens mij hoort deze er ook nog bij:
In 1608 legt Willem Willems rekening en verantwoording af als voogd over Geertke Meinertsdr., de vrouw van Jan Wybes te Bolsward.
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 27 aug 2008 12:33 pm

Dat is inderdaad een kwestie van pech of geluk hebben Margreet. En hoe de kwaliteit van de fiches is (vaak nog belangrijker dan het handschrift, als je bijvoorbeeld de weesboeken van Het Bildt hebt, daar is werkelijk niets van te zien, geen contrast tussen inkt en papier). Ik vrees het ergste. Maar misschien hebben we een gelukje ...

groetjes, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 27 aug 2008 12:53 pm

waar komt die 1608 vandaan, Margo? is de afgelopen 3 blz niet genoemd.
Sible heeft hem niet, wel een berg anderen uit periode 1601-1648.
(ondertussen kijk ik JB er op na).

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 27 aug 2008 1:09 pm

JB heeft hem niet, Sible had de opmerking in de Scarwier-parenteel - zonder nummer.

groet margreet

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » woensdag 27 aug 2008 1:14 pm

I Meinert Formers Scarwier ook genaamd Meinert Outgers, wonende te Rauwerd, is geboren rond 1525, is overleden rond zaterdag 15 april 1589. Meinert werd ongeveer 64 jaar.
In 1550 (RA RAU A1 fol. 2) verzoekt Meynert, tezamen met Jacob Piers, om Dyrck Herenga onder curatele te stellen wegens onozelheid.
In 1571 (RA RAU A1 fol 81v 25.6.1571) woont Meynert te Rauwerd, hij wordt dan met Evert Alberts, curator over de kinderen van zaliger Bocke Wybes te Rauwerd; Bocke was getrouwd met Tryn Alberts, die in 1575 hertrouwde met Gerryt Tyercks. In 1575 wordt Albert Clases aangesteld als curator in plaats van Meynert.
In 1580 (Geestelijke Opkomsten van Oostergo 1580/81) huurt Meinert Fermertz. 4 pm "oltlant" voor 4 daalders van de pastorie en 2 pm "nijlant" voor 3 ggl van de prebende.
In 1588 (RA RAU A2 154v) worden Oege Folpertsz en Idts Claesz aangesteld tot voogden over Willem(ke) Gerbensdr, circa 16 jaar oud, bij Trin Meinertsdr.
Op 15 april 1589 (RA RAU A2 162) verschijnen Jacop Thyses te Idaard, Oets Sybrens te Rauwerd en Willem Willemsz te Grouw als erfgenamen van Meinert Scarwier. Op verzoek van Jacop Claesz, grootvader van Geertke Meinerts bij Anna Jacopsdr, wordt Jacop Thyses aangesteld tot haar voogd. Vervolgens wordt ook Jacop Claesz te Wommels aangesteld tot voogd over het jongste kind van Meinert Formers bij Anna Jacops. In de marge rekent Elbrich Meinerts, weduwe van Jacop Thyses, ten overstaan van Willem Willemz en Oets Sybrenz, op 22 mei 1592 af met Willem Lenertsz en Hille Haiesz terzake van hun beheer.
In 1589 (RA RAU A2 163v) verklaart Jacop Claesz te Wommels als grootvader en voogd van Geertke Meinertsdr, bijgestaan door Wibe Bouwesz, dat hij 300 goudg. ontvangen heeft van Oets Sybrens en Willem Willems als erfgenamen van Meinert Farmersz Scharwier en van Idts Claesz en Oege Folpertz als voogden over Wilcke Gerbens welk bedrag Meinert Scharwier bij testament aan Geertke Meinerts had vermaakt.
Meinert was gehuwd (1) met Hil. Hil is geboren rond 1525.
Van Meinert en Hil zijn vier kinderen bekend:
1 Gerben Meinerts is geboren rond 1546, zie II-A.
2 Elbrich Meinerts is geboren rond 1550, zie II-B.
3 Aef Meinerts is geboren rond 1554, is overleden na 1600. Aef werd minstens 46 jaar.
Aef was gehuwd (1) met Ente Jans. Ente is overleden in 1584.
Aef was gehuwd (2) met Oeds Sybrens. Oeds, wonende te Rauwerd.
In 1589 (RA RAU A2 162) verschijnen Jacop Thyses te Idaard, Oets Sybrens te Rauwerd en Willem Willemsz te Grouw als erfgenamen van Meinert Scarwier. Op verzoek van Jacop Claesz, grootvader van Geertke Meinerts bij Anna Jacopsdr, wordt Jacop Thyses aangesteld tot haar voogd. Vervolgens wordt ook Jacop Claesz te Wommels aangesteld tot voogd over het jongste kind van Meinert Farmers bij Anna Jacops.
In 1589 (RA RAU A2 163v) verklaart Jacop Claesz te Wommels als grootvader en voogd van Geertke Meinertsdr, bijgestaan door Wibe Bouwesz, dat hij 300 goudg. ontvangen heeft van Oets Sybrens en Willem Willems als erfgenamen van Meinert Farmersz Scharwier en van Idts Claesz en Oege Folpertz als voogden over Wilcke Gerbens welk bedrag Meinert Scharwier bij testament aan Geertke Meinerts had vermaakt.
In 1592 (RA RAU A2 249) treft Trijn Meiners, weduwe van Gerben Meinerts, een regeling met Heerdt Sypkes uit naam van zijn vrouw Griet Willemsdr, Jan Claesz uit naam van zijn vrouw Reinw Willemsdr en Idts Claesz uit naam van zijn vrouw Anna Willemsdr, de kinderen uit het eerste huwelijk van Trijn, en Douwe Tabez uit naam van zijn vrouw Wilcke Gerbensdr, de dochter van Trijn bij haar tweede man Gerben Meiners. Present zijn Oets Sybrens en Oege Folpersz. Er was een eerder akkoord van 11 augustus 1579 over de huizing die de kinderen van Trijn bij Willem toekomt met daarenboven 100 goudg. voor elk kind wegens vadersgoed. Die kinderen waren ook erfgenamen geworden van hun twee broers. Dochter Wilcke uit het tweede huwelijk zal nu 470 goudg. uitgekeerd krijgen.
4 Nieske Meinerts is geboren 1558 of 1559, zie II-C.
Meinert was gehuwd (2) met Anna Jacobs, dochter van Jacob Klases. Anna is geboren rond 1550.
Van Meinert en Anna is een kind bekend:
5 Geertje Meinerts is geboren in 1587.
Geertje trouwt voor 1608 op hoogstens 21-jarige leeftijd met de hoogstens 23-jarige Jan Wybes. Jan, wonende te Bolsward, is geboren rond 1585.
In 1608 legt Willem Willems rekening en verantwoording af als vader/voogd over Geertke Meinertsdr., de vrouw van Jan Wybes te Bolsward.


Generatie II

II-A Gerben Meinerts, zoon van Meinert Formers Scarwier (I) en Hil, is geboren rond 1546, is overleden voor 1578. Gerben werd hoogstens 32 jaar.
Gerben trouwt rond 1571 op ongeveer 25-jarige leeftijd met de ongeveer 31-jarige Trijntje Meinderts. Trijntje, wonende te Rauwerd, is geboren rond 1540, is overleden na 1592. Trijntje werd minstens 52 jaar.
Trijntje was eerder gehuwd (1) met Willem.<1>
Van Gerben en Trijntje is een kind bekend:
1 Willemke Gerbens is geboren rond 1572.
Willemke trouwt in 1592 (in of voor) op ongeveer 20-jarige leeftijd met de ongeveer 22-jarige Douwe Tabes. Douwe is geboren rond 1570.
In 1592 (RA RAU A2 249) treft Trijn Meiners, weduwe van Gerben Meinerts, een regeling met Heerdt Sypkes uit naam van zijn vrouw Griet Willemsdr, Jan Claesz uit naam van zijn vrouw Reinw Willemsdr en Idts Claesz uit naam van zijn vrouw Anna Willemsdr, de kinderen uit het eerste huwelijk van Trijn, en Douwe Tabez uit naam van zijn vrouw Wilcke Gerbensdr, de dochter van Trijn bij haar tweede man Gerben Meiners. Present zijn Oets Sybrens en Oege Folpersz. Er was een eerder akkoord van 11 augustus 1579 over de huizing die de kinderen van Trijn bij Willem toekomt met daarenboven 100 goudg. voor elk kind wegens vadersgoed. Die kinderen waren ook erfgenamen geworden van hun twee broers. Dochter Wilcke uit het tweede huwelijk zal nu 470 goudg. uitgekeerd krijgen.
II-B Elbrich Meinerts, dochter van Meinert Formers Scarwier (I) en Hil, is geboren rond 1550, is overleden voor maandag 10 maart 1625 te Idaard (Ida.). Elbrich werd hoogstens 75 jaar.
Op 10 maart 1625 vindt de inventarisatie plaats van de nalatenschap van Elbrich. Tot de nalatenschap behoren een huis, hooiberg en watermolen c.a., vee, schulden, etc.
Elbrich trouwt rond 1570 op ongeveer 20-jarige leeftijd (1) met de ongeveer 25-jarige Epe. Epe is geboren rond 1545.
Van Epe en Elbrich zijn drie kinderen bekend:
1 Hille Epes is geboren rond 1573.
2 Epe Epes is geboren rond 1576.
3 Trijn Epes is geboren rond 1579.
Elbrich trouwt rond 1582 op ongeveer 32-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 32-jarige Jacob Thijsses. Jacob, wonende te Hidaard, is geboren rond 1550, is overleden tussen zaterdag 15 april 1589 en vrijdag 22 mei 1592. Jacob werd hoogstens 42 jaar.
In 1589 (RA RAU A2 162) verschijnen Jacop Thyses te Hidaard, Oets Sybrens te Rauwerd en Willem Willemsz te Grouw als erfgenamen van Meinert Scarwier. Op verzoek van Jacop Claesz, grootvader van Geertke Meinerts bij Anna Jacopsdr, wordt Jacop Thyses aangesteld tot haar voogd. Vervolgens wordt ook Jacop Claesz te Wommels aangesteld tot voogd over het jongste kind van Meinert Farmers bij Anna Jacops. In de marge rekent Elbrich Meinerts, weduwe van Jacop Thyses, ten overstaan van Willem Willemz en Oets Sybrenz, op 22 mei 1592 af met Willem Lenertsz en Hille Haiesz terzake van hun beheer.
In 1589 (RA RAU A2 163v) verklaart Jacop Claesz te Wommels als grootvader en voogd van Geertke Meinertsdr, bijgestaan door Wibe Bouwesz, dat hij 300 goudg. ontvangen heeft van Oets Sybrens en Willem Willems als erfgenamen van Meinert Farmersz Scharwier en van Idts Claesz en Oege Folpertz als voogden over Wilcke Gerbens welk bedrag Meinert Scharwier bij testament aan Geertke Meinerts had vermaakt.
In 1592 (RA RAU A2 249) treft Trijn Meiners, weduwe van Gerben Meinerts, een regeling met Heerdt Sypkes uit naam van zijn vrouw Griet Willemsdr, Jan Claesz uit naam van zijn vrouw Reinw Willemsdr en Idts Claesz uit naam van zijn vrouw Anna Willemsdr, de kinderen uit het eerste huwelijk van Trijn, en Douwe Tabez uit naam van zijn vrouw Wilcke Gerbensdr, de dochter van Trijn bij haar tweede man Gerben Meiners. Present zijn Oets Sybrens en Oege Folpersz. Er was een eerder akkoord van 11 augustus 1579 over de huizing die de kinderen van Trijn bij Willem toekomt met daarenboven 100 goudg. voor elk kind wegens vadersgoed. Die kinderen waren ook erfgenamen geworden van hun twee broers. Dochter Wilcke uit het tweede huwelijk zal nu 470 goudg. uitgekeerd krijgen.
Van Jacob en Elbrich zijn twee kinderen bekend:
4 Anna Jacobs is geboren rond 1585, is overleden voor maandag 10 maart 1625. Anna werd hoogstens 40 jaar.
Anna trouwt rond 1605 op ongeveer 20-jarige leeftijd met de ongeveer 25-jarige Baucke Feddes. Baucke is geboren rond 1580.
5 Jacob Jacobs is geboren rond 1588.
Elbrich trouwt rond 1593 op ongeveer 43-jarige leeftijd (3) met de ongeveer 38-jarige Simme Johaens, zoon van Johaen Johaens (boer). Simme, wonende te Idaard, is geboren rond 1555, is overleden na maandag 10 maart 1625. Simme werd minstens 70 jaar.
Simme en Hylke Johaens waren op 7 april 1621 curatoren "ex testamento" over de vier jongste kinderen van hun zuster Rieme.
Simme en Peter Peers zijn voorstanders over wijlen Atke Peers wezen bij Melle Johaens, hertrouwd met Houck Douwes.
Simme is curator over wijlen zijn broeder Melle Johaens nagelaten wezen.
Van Simme en Elbrich zijn twee kinderen bekend:
6 Meinert Simmes Suffena, wonende te Idaard, is geboren rond 1594.
Meinert wordt op 4 mei 1642 vermeld op de ledenlijst van de Broederschap van de Allerheiligste Rozenkrans.
Meinert was gehuwd met Rints Wytses, dochter van Wytse Hettes Rheen en Jelck Riencx Andringa. Rints is geboren rond 1600.
7 Geertje Simmes is geboren rond 1595, is overleden rond 1648. Geertje werd ongeveer 53 jaar.
Geertje trouwt rond 1615 op ongeveer 20-jarige leeftijd met de ongeveer 20-jarige Hoyte Pyters, zoon van Pyter Piers (boer) en Pytrick Douwes. Hoyte, boer en kerkvoogd, is geboren rond 1595, is overleden rond maandag 1 februari 1649. Hoyte werd ongeveer 54 jaar.
Op 1 februari 1649 wordt verdeling van Hoytes nalatenschap gevorderd en vindt inventarisatie plaats. De nalatenschap omvat vee, brieven en instrumenten, vaste goederen: de zate lands te Roordahuizum, door de overledene zelf gebruikt, ca 94 pm., met huis, schuur, molen, etc.
II-C Nieske Meinerts, dochter van Meinert Formers Scarwier (I) en Hil, is geboren 1558 of 1559, is overleden op donderdag 23 september 1632 te Grouw (Ida.), is begraven te Grouw. Nieske werd hoogstens 73 jaar.
Nieske trouwt rond 1578 op hoogstens 20-jarige leeftijd met de ongeveer 28-jarige Willem Willems ook genaamd Willem Willems de Oude, waarschijnlijk zoon van Willem Gerbens en Syts Idses van Roorda. Willem, boer, wonende op Nijdamstrastate onder Grouw, is geboren rond 1550, is overleden 1634 of 1635 te Grouw (Ida.). Willem werd hoogstens 85 jaar.
Willem is boer op stem 1 van Grouw, Nijdamstra genaamd, groot 100 pm. In 1640 zijn zijn erfgenamen eigenaar.
In 1589 (RA RAU A2 162) verschijnen Jacop Thyses te Idaard, Oets Sybrens te Rauwerd en Willem Willemsz te Grouw als erfgenamen van Meinert Scarwier. Op verzoek van Jacop Claesz, grootvader van Geertke Meinerts bij Anna Jacopsdr, wordt Jacop Thyses aangesteld tot haar voogd. Vervolgens wordt ook Jacop Claesz te Wommels aangesteld tot voogd over het jongste kind van Meinert Farmers bij Anna Jacops.
In 1589 (RA RAU A2 163v) verklaart Jacop Claesz te Wommels als grootvader en voogd van Geertke Meinertsdr, bijgestaan door Wibe Bouwesz, dat hij 300 goudg. ontvangen heeft van Oets Sybrens en Willem Willems als erfgenamen van Meinert Ffarmersz Scharwier en van Idts Claesz en Oege Folpertz als voogden over Wilcke Gerbens welk bedrag Meinert Scharwier bij testament aan Geertke Meinerts had vermaakt.
In 1592 (RA RAU A2 249) treft Trijn Meiners, weduwe van Gerben Meinerts, een regeling met Heerdt Sypkes uit naam van zijn vrouw Griet Willemsdr, Jan Claesz uit naam van zijn vrouw Reinw Willemsdr en Idts Claesz uit naam van zijn vrouw Anna Willemsdr, de kinderen uit het eerste huwelijk van Trijn, en Douwe Tabez uit naam van zijn vrouw Wilcke Gerbensdr, de dochter van Trijn bij haar tweede man Gerben Meiners. Present zijn Oets Sybrens en Oege Folpersz. Er was een eerder akkoord van 11 augustus 1579 over de huizing die de kinderen van Trijn bij Willem toekomt met daarenboven 100 goudg. voor elk kind wegens vadersgoed. Die kinderen waren ook erfgenamen geworden van hun twee broers. Dochter Wilcke uit het tweede huwelijk zal nu 470 goudg. uitgekeerd krijgen.
Tussen 1598 en 1634 zijn verschillende personen geld schuldig aan Willem.
In 1608 legt Willem rekening en verantwoording af als curator over Geertke Meinertsdr., de vrouw van Jan Wybes te Bolsward.
In 1622 is hij, met de ooms Gerben en Claes Outgers, curator over de kinderen van zijn dochter Antje bij Albert Outgers.
Van Willem en Nieske zijn acht kinderen bekend:
1 Antje Willems Nijdam is geboren rond 1580, is overleden voor 1654 te Irnsum (Rau.). Antje werd hoogstens 74 jaar.
Antje trouwt op dinsdag 6 december 1605 in Rauwerderhem op ongeveer 25-jarige leeftijd (1) met de ongeveer 35-jarige Albert Outgers, zoon van Outger Meijnerts. Albert is geboren rond 1570 te Rauwerd (Rau.), is overleden voor 1620 te Irnsum (Rau.). Albert werd hoogstens 50 jaar.
Antje trouwt op vrijdag 28 oktober 1622 in Rauwerderhem (huwelijksgetuigen waren haar zwager Laas Jacobs en haar vader Willem Willems) op ongeveer 42-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 42-jarige Bote Jacobs, zoon van Jacob. Bote is geboren rond 1580.
Op 20 april 1642 bekennen Boothe Jacobs en Antie Willems 100 cg. schuldig te zijn aan Douwe Abes te Irnsum en 100 gg. aan Douwe Ulbes te Leeuwarden.
Op 25 januari 1643 zijn zij 400 cg. schuldig aan Pijter Alberts te Irnsum.
2 Willem Willems ook genaamd Willem Willems de Jonge, boer, is geboren rond 1585, is overleden in 1652. Willem werd ongeveer 67 jaar.
Willem was gehuwd met Sioerdtie Gerbens. Sioerdtie is geboren rond 1590.
3 Sij Willems Nijdam is geboren rond 1590, is overleden na 1659 te Midlum (Frdl). Sij werd minstens 69 jaar.
Sij was gehuwd met Lieuwe Douwes. Lieuwe is geboren rond 1585.
4 Meinert Willems Nijdam is geboren rond 1590.
5 Gerben Willems Nijdam is geboren rond 1590.
6 Hil Willems Nijdam is geboren rond 1595.
7 Jan Willems Nijdam is geboren rond 1595.
8 Idsert Willems Nijdam, boer, is geboren 1600 of 1601, is overleden op dinsdag 5 januari 1672 te Irnsum (Rau.), is begraven te Grouw. Idsert werd hoogstens 71 jaar.
Idsert was gehuwd met Sibbeltje Klases, dochter van Klaas Piers (boer) en Antje Idses Wiglama. Sibbeltje is geboren rond 1605, is overleden tussen 1649 en 1653. Sibbeltje werd hoogstens 48 jaar.

Noten

Dit overzicht is gemaakt op zaterdag 16 augustus 2008 met Haza-21 versie 3.3.0.360.20071229 door Mr. S.Sj.N. Hettinga.
1) Willem. Willem is geboren rond 1535. In 1578 wordt Trijn Gerbrens weduwe te Rauwerd aangeslagen voor 3 carg. in de personele impositie. In 1588 (RA RAU A2 154v) worden Oege Folpertsz en Idts Claesz aangesteld tot voogden over Willem Gerbensdr, circa 16 jaar oud, bij Trin Meinertsdr. In 1589 (RA RAU A2 162) verschijnen Jacop Thyses te Hidaard, Oets Sybrens te Rauwerd en Willem Willemsz te Grouw als erfgenamen van Meinert Scarwier. Op verzoek van Jacop Claesz, grootvader van Geertke Meinerts bij Anna Jacopsdr, wordt Jacop Thyses aangesteld tot haar voogd. Vervolgens wordt ook Jacop Claesz te Wommels aangesteld tot voogd over het jongste kind van Meinert Ffarmers bij Anna Jacops. In de marge wordt in 1592 Elbrich Meinerts, weduwe van Jacop Thyses, van de voogdij ontslagen. In 1589 (RA RAU A2 163v) verklaart Jacop Claesz te Wommels als grootvader en voogd van Geertke Meinertsdr, bijgestaan door Wibe Bouwesz, dat hij 300 goudg. ontvangen heeft van Oets Sybrens en Willem Willems als erfgenamen van Meinert Ffarmersz Scharwier en van Idts Claesz en Oege Ffolpertz als voogden over Wilcke Gerbens welk bedrag Meinert Scharwier bij testament aan Geertke Meinerts had vermaakt. In 1592 (RA RAU A2 249) treft Trijn Meiners, weduwe van Gerben Meinerts, een regeling met Heerdt Sypkes uit naam van zijn vrouw Griet Willemsdr, Jan Claesz uit naam van zijn vrouw Reinw Willemsdr en Idts Claesz uit naam van zijn vrouw Anna Willemsdr, de kinderen uit het eerste huwelijk van Trijn, en Douwe Tabez uit naam van zijn vrouw Wilcke Gerbensdr, de dochter van Trijn bij haar tweede man Gerben Meiners. Present zijn Oets Sybrens en Oege Ffolpersz. Er was een eerder akkoord van 11 augustus 1579 over de huizing die de kinderen van Trijn bij Willem toekomt met daarenboven 100 goudg. voor elk kind wegens vadersgoed. Die kinderen waren ook erfgenamen geworden van hun twee broers. Dochter Wilcke uit het tweede huwelijk zal nu 470 goudg. uitgekeerd krijgen.

Plaats reactie