Meinert Formers Scarwier

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

In 1580 (Geestelijke Opkomsten van Oostergo 1580/81) huurt Meinert Fermertz. 4 pm "oltlant" voor 4 daalders van de pastorie en 2 pm "nijlant" voor 3 ggl van de prebende.
kan iemand mij uitleggen wat 'Geestelijke Opkomsten' is/zijn?
is Oostergo een plaats?
wat is "oltlant" en wat is "nijlant"?
en wie of wat is de 'prebende'?
groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Friesland is van ouds in vier administratieve "secties" opgedeeld: Oostergo, Westergo, Zevenwouden en de steden. Rauwerderhem ligt in Oostergo, net als bijvoorbeeld Idaarderadeel.
De Geestelijke opkomsten is een inventarisatie van "religieus" bezit. Dit is op last van de overheid gedaan. Rond de reformatie dus: 1580-81. Volgens mij is alleen die van Oostergo bewaard gebleven.
Oltlant en nijlant heb je in grietenijen rond de oude Middelzee. Het oltland was er al, het nijlant is op de Middelzee veroverd (in onze ogen dus relatief nij, zeker niet absoluut). Het dorp Nijland ligt in zijn geheel in de voormalige Middelzee. Het is wel grappig te vermelden dat we laatst bij die Claas-vraag van Margreet en Sibbele een zathe hadden zonder stem, in Rauwerd. Die zathe is van na 1511, toen de stemmen door middel van de RvdA (weetjewel), zijn toegekend. Die ligt dus in de voormalige Middelzee.
Een prebende is het jaarlijkse inkomen van een geestelijke.

Het Latijnse werkwoord praebeo (Nederlands: aan- of toerijken) werd oorspronkelijk gebruikt om de inkomsten van een kapittel van kanunniken (koorheren) aan te duiden dat voor het levensonderhoud van deze geestelijken bestemd was.

In het kerkrecht komt het woord prebende alleen in deze zin voor, in het dagelijks spraakgebruik is het een aanduiding voor kerkelijke inkomsten, beneficiën genaamd, in ruimere zin.

De prebende moet worden opgebracht door een bisdom, parochie ofklooster. Ook de inkomsten van de dames van de Theresia-Orde werden prebenden genoemd. Onder het ancien régime, het absolutistische Europa van vóór de Franse Revolutie, verdeelden de kerkvorsten en de koningen de inkomsten van kloosters en bisdommen onder hun vrienden, familie en relaties. Een geestelijke kon inkomsten trekken uit meerdere bisdommen en kloosters en hoefde zijn ambt niet eens uit te voeren. Deze constructie werd een "Prebende sine cura", Latijn voor "geld zonder(ziels)zorg" genoemd. Het Nederlandse woord sinecure ontleent hieraan zijn bestaan.

De adellijke Charles Maurice de Talleyrand-Périgord was bisschop van Autun, een plaats die hij zelden of nooit bezocht. Hij was zo onervaren in het lezen van de mis dat hij zijn vrienden bij de zeldzame gelegenheid dat hij die wèl celebreerde maande "hem niet aan het lachen te maken".

Terwijl de hofadel de inkomsten genoot, vervielen de kloosters en werden veel bisdommen, zo goed en zo kwaad als dat met te weinig geld ging, bestuurd door straatarme kapelaans en pastoors. Deze misstand was een van de oorzaken van de grote Franse revolutie van 1789.
Wikipedia.

gr.Andries
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

(In anticipatie) ik bedoel deze vraag: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?p ... ght=#14584

Andries.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

ok.
thnx Andries. zeer duidelijk allemaal!!!!!!
ben er weer een stuk wijzer door geworden. :wink:
een dingetje begrijp ik toch niet helemaal: hoe kun je van een prebende huren? of is dat stuk land een gedeelte van de prebende?
groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Inderdaad prebende zal worden gebruikt als "pars pro toto" denk ik. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Andries
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

bijna stereo maar ik heb geen zin in wissen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oostergo
De huidige provincie Friesland werd in vroegere tijd in drie streken ingedeeld: Oostergo, Westergo en Zevenwouden. Later was Oostergo ook één van de kwartieren van Friesland.

Gouw

De Middelzee deelde de provincie in tweeën. Het westelijk deel Westergo, het oostelijk deel Oostergo
en Zevenwouden lag in het zuiden en oosten tegen het huidige Flevoland en Drenthe aan. Oorspronkelijk zou er nog een vierde gouw geweest zijn: Zuidergo.

Het woord -go duidt aan dat het een gouw (=streek) was, de westelijke en oostelijke gouw. De kust van de oostelijke gouw liep langs de plaatsen Goutum, Leeuwarden en Stiens. De kust van de westelijke gouw liep langs de plaatsen Berlikum, Beetgum, Marsum, Boksum en Jellum.

De indeling in gouwen dateert uit de tijd van Karel de Grote. In hoeverre Oostergo als gouw al door Karel zelf is ingesteld is niet bekend. Vaststaat wel dat Oostergo in de elfde eeuw als graafschap bestond. Er zijn munten teruggevonden welke geslagen zijn in Dokkum uit de periode dat Bruno II graaf van Oostergo was. Dat duidt er ook op dat Dokkum oorspronkelijk de hoofdplaats van Oostergo zal zijn geweest.

In 873 lukte het de inwoners van Oostergo de viking Rodulf en zijn mannen te doden.

Toen de Middelzee rond 1200 na Chr. met hulp van rijke kloosters werd bedijkt, slibde de Middelzee binnen honderden jaren dicht.
Kaartje op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwartieren_van_Friesland
De kwartieren van Friesland vormden een bestuurlijke indeling (1579-1795) van Friesland.

De voormalige gouwen Oostergo, Westergo en Zevenwouden waren de drie plattelandskwartieren, onderverdeeld in dertig (respectievelijk elf, negen en tien) grietenijen. Het vierde kwartier was een stedenkwartier en bestond uit de Friese elf steden.
Je krijgt dan een grietman voor een grietenij,
en per kwartier ook een bestuurder of bestuurders.
Die regio's kom je wel op grafstenen tegen als iemand bestuurder is geweest.

Geestelijke Opkomsten:
Ik zeg het nu even heel kort en misschien krom:
tegen dat rk verboden werd rond 1580, wilden ze eerst weten hoeveel geld er verdiend werd met land verpachten, en hoeveel land die kloosters/kerken/geestelijkheid eigenlijk hadden.
De Geestelijke Opkomsten is dan een opgaaf van landeigendom en de inkomsten daaruit - (inclusief wie dat huurde of bewoonde). En blijkbaar ook een soort verantwoording waar dat geld bleef of wat er mee gebeurde (in dit geval loon vd priester) Kon ook naar nieuwbouw of groot onderhoud gaan, of meer aankopen, denk ik.
Rond 1618-1620 is het land hun dan afgenomen.

Prebende: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prebende
Een prebende is het jaarlijkse inkomen van een geestelijke.

Het Latijnse werkwoord praebeo (Nederlands: aan- of toerijken) werd oorspronkelijk gebruikt om de inkomsten van een kapittel van kanunniken (koorheren) aan te duiden dat voor het levensonderhoud van deze geestelijken bestemd was.

In het kerkrecht komt het woord prebende alleen in deze zin voor, in het dagelijks spraakgebruik is het een aanduiding voor kerkelijke inkomsten, beneficiën genaamd, in ruimere zin.

De prebende moet worden opgebracht door een bisdom, parochie of klooster. Ook de inkomsten van de dames van de Theresia-Orde werden prebenden genoemd. Onder het ancien régime, het absolutistische Europa van vóór de Franse Revolutie, verdeelden de kerkvorsten en de koningen de inkomsten van kloosters en bisdommen onder hun vrienden, familie en relaties. Een geestelijke kon inkomsten trekken uit meerdere bisdommen en kloosters en hoefde zijn ambt niet eens uit te voeren. Deze constructie werd een "Prebende sine cura", Latijn voor "geld zonder(ziels)zorg" genoemd. Het Nederlandse woord sinecure ontleent hieraan zijn bestaan.

De adellijke Charles Maurice de Talleyrand-Périgord was bisschop van Autun, een plaats die hij zelden of nooit bezocht. Hij was zo onervaren in het lezen van de mis dat hij zijn vrienden bij de zeldzame gelegenheid dat hij die wèl celebreerde maande "hem niet aan het lachen te maken".

Terwijl de hofadel de inkomsten genoot, vervielen de kloosters en werden veel bisdommen, zo goed en zo kwaad als dat met te weinig geld ging, bestuurd door straatarme kapelaans en pastoors. Deze misstand was een van de oorzaken van de grote Franse revolutie van 1789.

Olt en nijlant is oud en nieuw land.
Nieuwland is bv ingepolderd, of aangeslibd, of drooggevallen land toen bv. die Middelzee dichtslibde.

groet margreet
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

top! margreet. :D
werkt ook zeer verhelderend!
groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Kijk kijk, wat een service verlenen wij toch Margreet. Margo zal wel blij met ons zijn!!! :wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

ik ben ONGELOFELIJK blij met jullie!!!!!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D
heb net de Middelzee een beetje bestudeerd.... :roll:
en begrijp Oostergo en Westergo dus ook weer wat beter.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

Even vooruitlopend op het nakijken van de aktes:
Er zijn meerdere Meinerts in die regio. In ieder geval ONZE Meinert Formers Scarwier.
Maar ook nog de vader van Gerben en/of de vader van Trijntje.

Is het nog te achterhalen of er ook een Douwe Taekes en/of Douwe Tabes daar rondliepen?

Ben nl. hier zo nieuwsgierig naar……
Boek Hessel, blz. 753 [5532]:
"1629 Willemke Gerbens huysvrou van Douwe Taeckes mederegter van Rauwerderahem"
groetjes,
margo
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

???
Willemke Gerbens, dochter van Trijntje Meinderts, x Douwe Tabes - staat in Sibles kwartierstaat beschreven.

Ik ga inscannen, zo moeizaam het gister ging, zo gesmeerd ging het vandaag, op fol 2 na heb ik ze allemaal.

groet margreet
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

ben heel benieuwd.....
zet je ons allemaal in de cc?
alhoewel ik denk dat alleen jelle en andries ons uit de brand kunnen helpen en het eea kunnen lezen. :cry:
groetjes,
margo
p.s. en niet te vergeten: ongelofelijk bedankt maar weer....
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

ik kon Meinert FFermers oid lezen en Willem Willems en augustus ....
en profijt
maar daar hield het wel mee op.

Heb de helft verstuurd, ik hoop van ganser harte dat de scans te lezen zijn,
de samenhangende 4 volgen straks.

groet margreet
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

dank je wel, margreet!!!!!!!
je bent een SCHAT! :D :D :D
jij hebt al meer kunnen lezen dan ik. :oops:
denk dat we nu echt overgeleverd zijn aan jelle en/of andries.....
groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo, ik kan geen mail versturen, maar wel ontvangen (gister een nieuwe computer gekregen, er zal wel iets verkeerd staan). Bedankt voor de prachtige Lysbet-acte. Maar ik ben bang dat de folio 81 vso niet klopt. Met veel moeite kom ik tot dit:
(1) Feycke Tyerdts z voer hem ende de rato caverende
(2) voer die ghene die inden processe genomineert
(3) sijn(de) ongedecideert hangende voer desen gerechte
(etcetera)
Dat is het begin van een recesacte, ik vrees dat de nummering op zeker ogenblik veranderd is? Ik heb het in het uittreksel nagezocht, en daar staat wel 81 vso.
Vind het vooral héél erg voor jou Margreet.

groet, Andries.
Plaats reactie