Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door jacqueline » dinsdag 16 okt 2012 6:17 pm

Heel erg fijn dat je hebt gekeken Margreet! Mijn hartelijke dank.
Ik vind zelf dat ik veel geluk heb, want weer genoeg aanknopingspunten om nog verder te zoeken.
Oeds Jans en ws zijn vader Jan Willems X Bieuw Oedses had ik bij mijn (vele) aantekeningen staan, evenals Janke Oedses, die idd een halffzusje van Bieuw lijkt te zijn. Ze lijken nu toch mooi op hun plek te komen!
De koppeling van Janke Oedses aan de doopgetuigen Blaauw is ook prachtig!

groeten van Jacqueline

cyp
Berichten: 27
Lid geworden op: zondag 8 okt 2006 6:16 pm
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door cyp » maandag 14 jan 2013 5:36 pm

Beste allemaal,
Toevallig kwam ik hier terecht toen ik googelde op "Geertje Lucas" Steenwijk.
Ik ben namelijk geïnteresseerd in Geertje. Maar misschien is dit iets voor een nieuw thema.

In elk geval hier een paar notities n.a.v. de lopende discussie.
Ik las in een opmerking van Jaqueline dd 4 okt. 2012 dat Sybreg Jans doophefster was bij de doop van Mettje.
Nu is Sybreg Jans dezelfde als Sybreg Berends, getrouwd met Hendrik Herms, de vermoedelijke broer van Lucas. Zij is dochter
van Berend Jansen, mijn voorvader, gedoopt op 23 maart 1736, RK statie Steenwijkerwold, getrouwd met Hendrik Herms op
20 mei 1764. Bij de doop van haar eerste kind Hermannus (7 juli 1765) wordt zij Sybrech Janse genoemd, later Sybrech Berends.
Hetzelfde zie ik bij de naam van het patroniem van de doophefster: Triene Janse resp. Triene Berends.

Herm Hendriks is op 24 okt. 1747 overleden.
Geertje Lucas is als doophefster genoemd bij de dopen van de volgende twee kinderen van Hermannus Herms en ook bij kinderen
van ene Lambertus Herms. Daarom denk ik dat ook Lambertus een broer is.
De dopen van Hendrik en van Lambertus kan ik niet vinden, maar Herm Hendriks en Geertjen Lucas hadden 3 kinderen gedoopt op
23 jan 1728 (Henrica), 13 mei 1730 (Lucas), 22 juli 1733 (Joannes) en na een kloof van 6 jaar: 24 nov. 1739 (Swaantje). Dus ik vermoed
dat er kinderen, en in elk geval Hendrik gedoopt zijn tussen 1733 en 1739. Lambertus is wel een raadsel, omdat hij in 1746 al is
getrouwd (kind uit eerder huwelijk??). Hendrik en Lucas worden als kinderen van Geertjen Lucas, weduwe van Harm Hendriks, genoemd
in de Volkstelling van 1748. Dus dat Hendrik een broer is van Lucas staat voor mij vast.
Henrica is dan al overleden (26 maart 1742) en ik ga ervan uit: Joannes en Swaantje ook, hoewel ik daarvan nog geen bewijs heb gevonden.

Ik vond een huwelijk: 3de proclamatie 24 2 1726 in Steenwijk gesloten tussen Herm Hendriks ter Waelste en Geertjen Lucas. Herm komt uit
Oldenzaal. Waelstede is een landgoed (boerderij o.i.d.) in De Lutte bij Oldenzaal.

Uit correspondentie met Frank Steggink haal ik: mogelijk is Herm een zoon van Hendrik Deppenbroek en Swaentien (Swenne) ter Waelstede,
getrouwd op 21-03-1694, ondertrouw op 04-03-1694. Hendrik is voor 1701 overleden, want in 1701 is Swaentien (wed) hertrouwd. Dus Herm
is dan geboren tussen 1694 en 1701.
Dit huwelijk verklaart mooi de naam van de kinderen Swaantje. En als het echtpaar is gaan wonen op Waelstede verklaart dat de "achternaam"
van Herm. Of dit daadwerkelijk de ouders zijn van Herm moet verder onderzocht worden. (zover de correspondentie met FS)

Maar waar komt Geertjen Lucas vandaan?? Wie zijn haar ouders? Misschien kunnen jullie helpen.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door jacqueline » woensdag 16 jan 2013 7:05 pm

Hallo Cyp,

Waarschijnlijk kun je er idd beter een nieuwe onderwerp van maken aangezien gebleken is dat de door jou genoemde personen uiteindelijk niets met die uit dit onderwerp te maken hebben.
Heb je de vraag al eens op het HCO-forum gesteld? Omdat degene die jij zoekt uit Steenwijk komt? Of zijn er toch banden met Friesland?
Succes met de speurtocht,

groeten van Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 9 jun 2020 2:48 pm

Hoi Jacqueline.

Ik kom Lucas Gerrits hier toevallig tegen in Proclamaties Doniawerstal.
Procl. DON106-353 en 354 : procl. juli-sept-okt 1751 (scan 173) - In de akte zelf onderaan nog de datum 2-10-1749
woonachtig te Tjerkgaast,
Lucas Gerrits en Antie Tijses in de kop, en Antie Feijtes in de akte zelf.
bbc op navolgende vastigheijt
mijn camp landts - huis afgebrant - mijne landen


Dus hij heeft het eerder gekocht. Misschien staat daar nog waar hij vandaan kwam?

Groet, Margreet

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door jacqueline » donderdag 11 jun 2020 6:02 pm

Hallo Margreet,

Bedankt voor je opmerkzaamheid! Ik heb de proclamatie bij Lucas genoteerd voor als ik t.z.t. weer met het echtpaar aan de slag ga.

Groeten van Jacqueline

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door jacqueline » zondag 18 sep 2022 11:59 am

Dag allemaal,

Na zo'n tien jaar heb ik me maar weer eens in dit onderwerp vastgebeten.

We hebben als vanzelfsprekend aangenomen dat Lucas Gerrits die RK Sint Nicolaasga 10 kinderen doopt met Beuwke Oetzes, dezelfde moet zijn als de Lucas Gerrits die in 1744 en 1749, dan als eigenerfde huysman, in Tjerkgaast wordt genoemd, en dat deze getrouwd is met Antie Feijtes - dus ook dat Antje Feijkes = Antie Feytes.
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(
Akte)datum: 01-12-1737Plaats: Sondel
Bijzonderheden:De moeder is aan een paapse man getrouwd.
MoederAntje Feijkes
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Oudemirdum, Nijemirdum en Sondel, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0298
Gemeente: Gaasterland
Periode: 1661-1812

DON T6, folio 282, 26 nov 1744. Jr. Johan Vegilin van Claerbergen, Grietman over Doniawerstal, verkocht aan Lucas Gerryts en Antie Feytes, echtelieden huislieden onder Tjerkgaast, een zathe en landen op de Wollegaast, begerechtigd met een stem op nummer 1 te Tjerkgaast. <beschrijving van de landen>. Verkocht voor 850 cg

DON T6, folio 346, koopbrief 29 jul 1750. Gerryt Jacobs, op Harich, als curator over Jeep Ynties, nagelaten zoon van Ynse Jeeps, voor 1/3, Gauke Ynses, reeds meerderjarig, voor 1/3, en Rintie Andries, als vader en voorstander over zijn zoon Andries Rinties, ook voor 1/3, verkocht aan Lucas Gerryts, huisman op Tjerkgaast, huis, schuur bomen en plantagie, door de koper bewoond, met onderhorige landen, te weten negen koegang bij huis, 16 pm over de Tolvoeten, 20 pm op de Bolten, 9,5 pm buyten Grouwen en 7 pm aan de rijdweg van de Oudeweg, bezwaard met 11 floreen 25 st. aan het register van Tjerkgaast. Naastliggers: de koper ten O, W, N en Z. Verkocht voor 356 st.

Procl. DON106-353 en 354 : procl. juli-sept-okt 1751 (scan 173) - In de akte zelf onderaan nog de datum 2-10-1749
woonachtig te Tjerkgaast,
Lucas Gerrits en Antie Tijses in de kop, en Antie Feijtes in de akte zelf.
bbc op navolgende vastigheijt
mijn camp landts - huis afgebrant - mijne landen
Er is in 1749 echter nog een RK Lucas Gerrits
Bron: Quotisatie kohieren
Soort registratie: Quotisatie kohieren inschrijving
(Akte)datum: 1749
Plaats: Weststellingwerf
Bijzonderheden:
Locatie: het dorp Steggerda
Aantal volwassenen: 2
Aantal kinderen: 1
Aanslag: £ 13:1:-
Bewoner Luicas Garrits
Diversen: arbeider
Bronvermelding
Tietjerksteradeel, Utingeradeel, Westdongeradeel, Weststellingwerf, Wymbritseradeel, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 6483, blad 48, aktenummer 32821
Periode: 1749
En in 1728 is in Steggerda een Gerrit, ook Gerardus Lucas gebruiker van stem 3. Deze is getrouwd met Geertje Andries, wat heel mooi is omdat twee kleinzoons van Lucas Gerrits Andries worden genoemd, waarvoor tot dusver geen verklaring was.
Het echtpaar doopt vanaf de start in het doopboek in 1711 te RK Steggerda (dan wel Steggerda-Overburen) 7 kinderen, waaronder tweemaal een Lucas, de jongste in 1717. Wellicht zijn voor 1711 ook nog kinderen geboren.

Gerrit lijkt
Bron: Quotisatie kohierenSoort registratie: Quotisatie kohieren inschrijving(Akte)datum: 1749Plaats: Weststellingwerf
Bijzonderheden: Locatie: het dorp Steggerda
Aantal volwassenen: 3
Aantal kinderen: 1
Aanslag: £ 18:13:-
Bewoner Garrit Luicas
Diversen: weinig boerkerie
Bronvermelding
Tietjerksteradeel, Utingeradeel, Westdongeradeel, Weststellingwerf, Wymbritseradeel, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 6483, blad 48, aktenummer 32811v
Periode: 1749
En overlijdt dan hier
Bron: DTB BegravenSoort registratie: DTB begraven inschrijving(Akte)datum: 29-10-1760
OverledeneGerrit Lucas
overleden te Steggerda, Sloot.
Bronvermelding
register van overledenen Steggerda, archiefnummer 28, Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) - Tresoar, inventarisnummer 0781, aktenummer 132
Gemeente: Weststellingwerf
Periode: 1714-1809
Lucas uit 1717 zal deze bruidegom zijn
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 27-06-1741
Plaats: Steggerda
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bijzonderheden:getuigen: Gerrit Lucas en Margaretha Rödgers
BruidegomLucas Gerrits
BruidMeintjen Caspers
Bronvermelding
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Steggerda, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0781
Gemeente: Weststellingwerf
Periode: 1714-1812
Dit echtpaar doopt in 1746 zoon Casparus, die in 1812 de achternaam Van der Woning aanneemt. Als diens zoon Lucas in 1812 trouwt in Oldemarkt is hij 31 jaar, dus in de bijlages is behalve die over de naamsaanneming helaas geen informatie over zijn (groot)ouders terug te vinden.

Meintje Caspers zal ws tussen 1749 en 1754 zijn overleden, en Lucas Gerrits is hertrouwd met Beuwke Oetses. Dit huwelijk blijft onvindbaar en pas in 1762 trouwen ze voor de RK kerk in Sint Nicolaasga.

Het raadsel van de ontbrekende oudervernoemingen is hiermee niet opgelost. Lucas noch Beuw vernoemen hun vader en Lucas ook zijn moeder niet.
Het is ook jammer dat Casparus en zijn halfbroers en -zussen niet bij elkaar opduiken als als doopgetuigen.

Zoons Jacobus Lucas de Groot en Harmen Lucas de Jong worden worden evenals schoonzoon Jan Hendriks Spijkerman later als arbeider genoemd. Dit sluit qua milieu wel beter aan bij Lucas Gerrits die in 1749 arbeider is, en zijn vader die vermeld wordt met een weinig boerkerie, dan bij de eigenerfde huisman Lucas Gerrits uit Tjerkgaast?

Groeten van Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 2 nov 2022 4:17 pm

Hoi,

Klinkt heel interessant en aannemelijk,
maar wie is dit dan?
register van overledenen Steggerda Bron: DTB Begraven Soort registratie: DTB begraven inschrijving
(Akte)datum: 27-07-1757
Overledene Lucas Gerrits overleden te Steggerda.
Het is ook niet de eerste 'vrouw van Lucas Gerrits' want hij doopt al in 1754 Op de Heide met Beuw.
Het zou dan bijna zijn grootvader moeten zijn, die dan wel stokoud werd.

Groet, Margreet

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door jacqueline » zaterdag 5 nov 2022 1:53 pm

Hallo Margreet,

Dank je wel voor het meedenken! Deze vermelding is idd het zwakke onderdeel in het hele verhaal. En een krasse grootvader de verklaring die de rest van de hypothese overeind houdt.

Lucas Gerrits en Antie Feijtes worden genoemd in zowel de proclamatie- als de hypotheekboeken van Doniawerstal.

In de hypotheekboeken in mei 1755 (inv. 126, fol. 612) nog als echtelieden , deze akte heeft echter te maken met een proclamatie van november 1745 (inv. 106, fol. 282), ik weet dus niet of de vermelding in 1755 persé hoeft te betekenen dat Antie dan nog in leven is?
Eveneens in de hypotheekboeken (inv. 127, 1 fol. 71)wordt Lucas Gerrits in 1763 eigenerfde huisman genoemd – dit zal dan toch onze man zijn. De “milieu”kwestie lijkt daarmee wel van de baan.

Proclamatieboeken inv. 108, fol. 75: wandelkoop tussen Lucas Gerrits en grietman Vegelin. Ik vind het lastig het bezit te volgen, maar volgens mij moet het hier gaan om de weduwnaar van Antie Feijtes.

En: Hypotheekboeken inv 128, fol 68 vso, 22-8-1793: Beeuwke Oedses, wed. Lucas Gerrits heeft 200 cargls geleend met oa haar bewoonde sate en landen te Tjerkgaast als onderpand.
In 1800 worden haar zoons Jacob en Hendrik genoemd (inv. 129, fol.) en uit deze akte blijkt dat zij 28-10-1798 een testament heeft opgemaakt. Vlgs de inventaris van het Nedergerecht Doniawerstal is dit helaas niet bewaard gebleven.

Groeten van Jacqueline

p.g.dejong
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2023 6:54 am

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door p.g.dejong » dinsdag 31 jan 2023 8:51 pm

Dag beste mensen,

Dit is een interessante topic; Lucas Gerrits en Beuwke Oetzes zijn voorouders van mij. (via hun zoon Harmen/Hermanus Lucas de Jong x Reintje Romkes ).Van de getuigen bij het trouwen van Harmen Lucas de jong en Trijntje Jans Mollema: de zussen Blaauw/De Blaauw met hun moeder Janke Oedses en grootouders Oeds Jans en Antje Willems (en Ybeltje Jaspers; moeder van Janke) was ik nog niet op de hoogte. Een mooie vondst!

Weet iemand misschien inmiddels wat meer over familieleden en/of voorouders van Lucas Gerrits? of informatie over andere personen wat betreft dit topic?

Bij voorbaat dank.

Groet,
Paul de Jong

Mijn stamboom op Myheritage.nl:
https://www.myheritage.nl/site-family-t ... 31/de-jong

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lucas Gerrits X Beuwke Oetzes

Bericht door jacqueline » vrijdag 3 feb 2023 3:02 pm

Hallo Paul,

Lucas Gerrits komt meerdere malen voor in de indexen van de proclamatie- en hypotheekboeken van Doniawerstal. De aktegegevens vind ik niet altijd makkelijk te begrijpen, maar ik denk er uit te kunnen opmaken dat hij voor het huwelijk met Beuwke Oetzes inderdaad met Antie Feijtes was getrouwd.
Hieronder mijn hopelijk niet al te cryptische notities daarover, je kunt eea zelf nakijken:
Proclamatieboeken Doniawerstal:
1601-1632, dan gat tot
1731-1751, inv. 106: Lucas Gerrits X Antie Feijtes onder Tjerkgaast genoemd op fol. 282 (kopers, 1-11-1745); 308 (ontvangen donatie, 27-4-1747); 346 (scan 169 Lucas Gerrits koper 29-7-1750) NB betreft dit stem 2?; 353 (2-10-: donatie echtelieden Lucas Gerrits en Antie Tijses, in akte Feijtes)
1752-1768 inv. 107: niet in index
1769 - 1785 inv. 108: fol.75, wandelkoop, 1773
Daarna geen vermelding meer

Hypotheekboeken Doniawerstal
inv. 126, 1726-1757: fol. 612 (scan 284), 13 mei 1755 worden Lucas Gerrits X Antie Feytes nog als echtelieden genoemd? (zie proclamatie 1-11-1745?)
inv. 127, 1757 - 1784, : fol. 71, 3 feb 1763, Lucas Gerrits, eigenerfde huisman
inv 128, 1785-1806, fol 68 vso Lukas Gerrits Wd 22-8-1793: Beeuwke Oedses, wed. Lucas Gerrits heeft 200 cargls geleend met oa haar bewoonde sate en landen te Tjerkgaast als onderpand (schuldig aan Jaene? Ruurds)
Zoon Johannes Lucas lijkt bij de volgende dopen aanwezig te zijn:
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1774
Dopeling: Wytske
Gedoopt op 25 februari 1774
Kind van Geerd Berends en Lolkjen Oenes
Aanwezig: Joannes Lucas
R.K. par. Op de Heide, St. Nicolaasga, doop 1715-1812
Inventarisnr. : DTB 223

Doniawerstal, dopen, doopjaar 1800
Gedoopt op 3 september 1800
Dopeling: Lucas, zoon
Vader: Reindert Cobus
Moeder: Merte Lucas
Aanwezig: Jan Lucas
R.K. par. Op de Heide, St. Nicolaasga, doop 1715-1812
Inventarisnr. : DTB 223
Als er al een connectie is tussen hem en de ouders van de dopelingen heb ik deze niet kunnen ontdekken.
Geert Berends en Lolke Oenes zijn op hun beurt aanwezig bij dopen van kinderen van Lucas Gerrits, verder ben ik niet gekomen.

Reinder Jacobus Groenendal is rond 1762 geboren in Lutkezijl onder Oldemarkt, zv Jacobus Reinders X Grietje Rintjes. Merte Lucas Hemels intrigeerde me m.n, vanwege zowel de voornaam als het patroniem van haar vader. Zij is nl hoogstwaarschijnlijk
Steenwijkerwold RK
25-10-1766: Mettjen (Machtildis) op Kallenkote
Lucas Herms, Anna Jans, getuige Sybreg Jans
Vlgs haar ovl-akte is ze geboren te Zuidveen.

Groeten van Jacqueline

Plaats reactie