Wie zou deze oude advertentie eens willen doorlezen.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hedzer Hooijenga Sr
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006 12:37 pm
Locatie: Groningen

Wie zou deze oude advertentie eens willen doorlezen.

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr »

Ik vond in het archief van de Leeuwarder Courant de volgende overlijdens advertentie (12 nov 1806) het betreft de overgrootouders (Bernardus Singor en Lucia Suurmans) van mijn grootmoeder (Juliana Singor)

Ik kom er niet helemaal uit. ik doe hier onder de link kopieren naar de advertentie.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... +(+singor) singor

Wat ik er zelf van gebakken heb, doe ik hier onder nog even toevoegen.
Hopelijk is er iemand die er meer uithaald. Ik vind het wel waardevol zo'n oude advertentie.

Zeer gevaarlijk ziek leggende en er……………ynlyk niet van opkomen;
u behoort een sterk vertrouwen op de Goddelijke Voorziennigheid, in het hart
van die ongelukkige te huis vearen, om zonder Morren deze Slagen te overleven;
dan zijn Godsdienst yver, waarborgt my, voor onderwerping aan de Wyze Besluiten van die God, die het onmeetelijke Heelal, op haare wenken Regeerd; de stille hoop, dat de Afgestorvenen, in de Zalige Gewesten, der … by de Onstervelijkheid een schooner loon zullen genieten, dan op deze vergangkelijke wereld te vinden was, kan alleen de smerten leenigen en zynen Geest eenigzins opbeuren.
Ik geef van deze geduchte verliezen, voor mijnen Vriend, Communicatie aan Vrienden en Bekenden; met het verzoek van Brieven van Rouwbeklag verschoond te mogen blyven, als zoude deze alleen dienen om de wonden van zijn bloedend hart te vermeerderen.

Vogr BERNARDUS SINGOR
Mr. Blauwverwer op 't Zuidvliet.
Leeuwarden den 12 November 1806


Vr gr v Hedzer.
In minskensin, is in minskenlibben
Gebruikersavatar
Philippi
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 feb 2008 1:28 pm

Bericht door Philippi »

Op de eerst ... staat : waarschynlyk

Op de tweede ... : tussen der en by zie ik geen woord staan. Der staat op de ene regel en by op de volgende. Of er is slecht geknipt en gescand (als er nog een woord moet staan) en anders staat er gewoon niets tussen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Hedzer Hooijenga Sr
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006 12:37 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr »

Hier nog even de gehele advertentie, er behoorde nog een stuk aan vooraf

Diep getroffen door de beklagenswaardige omstandigheid, waarin een mijner bekenden thans gedompeld is, voel ik mij (schoon ongevraagd) alleen uit waare menschlievendheid aangedreven, verplicht aan zijne aanverwanten en goede vrienden te berichten . Dat de onverbiddelijke hand des doods, nu binnen een tijd van 6 dagen, van het hart, diens braven man heeft afgescheurd, zijne geliefde wederhelft ZYKE SUURMANS, in den ouderdom van 44 jaaren.

Deze slag op zich zelven reeds onherstelbaar, word nog aandoenlijker en gedugter, daar drie zijner geliefde kinderen, als HARMANUS, MARIA, en REGINA, in deze weinige dagen mede overleden zijn, en alle nog dood boven de aarde staan; terwijl drie zijner kinderen van de hem nu nog vijf overgeblevene, mede aan dezelfde keel ziekte en roodvonk zeer gevaarlijk ziek leggen en er waarschijnlijk niet van opkomen; er behoort een sterk vertrouwen op de Goddelijke Voorziennigheid, in het hart van die ongelukkige te huisvesten, om zonder Morren deze slagen te overleven; dan zijn Godsdienst ijver, waarborgd mij, voor onderwerping aan de Wijze Besluiten van die God, die het onmeetelijke Heelal, op haare wenken Regeerd; de stille hoop, dat de Afgestorvenen, in de Zalige Gewesten, der bij de Onstervelijkheid een schooner loon zullen genieten, dan op deze vergangkelijke wereld te vinden was, kan alleen de smerten leenigen en zijnen Geest eenigzins opbeuren.

Ik geef van deze geduchte verliezen, voor mijnen Vriend, Communicatie aan Vrienden en Bekenden; met het verzoek van Brieven van Rouwbeklag verschoond te mogen blijven, als zoude deze alleen dienen om de wonden van zijn bloedend hart te vermeerderen.

Voor BERNARDUS SINGOR
Mr. Blauwverwer op 't Zuidvliet.
Leeuwarden den 12 November 1806

Vermoedelijk heeft Hendrikus Anheijer (meester zadelmaker te Leeuwarden) deze advertentie geplaatst, hij was een zwager van Bernardus Singor en met een zuster van de overleden Zyke (of Lucia) Suurmans getrouwd, Maria Suurmnas, die 7 juni 1807 overleed. Vermoedelijk zijn de drie zieke kinderen die nog genoemd worden, ook kort na plaatsing van deze advertentie overleden.

Philippi bedankt voor het meedenken.

Gr v Hedzer.
In minskensin, is in minskenlibben
Gebruikersavatar
Philippi
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 feb 2008 1:28 pm

Bericht door Philippi »

Geen dank, Ik vind het leuk om te doen.

En je had zelf al het grootste gedeelte gedaan.
Plaats reactie