Stelwagen gewoon gezonde nieuwsgierigheid

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Stelwagen gewoon gezonde nieuwsgierigheid

Bericht door tukkergirl » zaterdag 6 dec 2008 7:38 pm

Hallo ,

Bij mijn speurtocht , kwam ik bij het volgende huwelijk
Huwelijksakte Leeuwarden (mairie Leeuwarden), 1813
Man : Gosse Stelwagen
Vrouw : Yda Jacoba Bavius
Datum : 21 april 1813, akte nr. 32
De naam Stelwagen vond ik apart dus probeerde ik de afkomst hiervan te vinden.
Ben uiteindelijk vast gelopen op dit huwelijk

Leeuwarden, huwelijken 1722
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 juli 1722
Man : Lenard Stelwagen afkomstig van Emden
Vrouw : Christina Welingh afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : getrouwd in de Grote Kerk
Opmerkelijk vind ik dat ze in 1722 allebei de echtelieden al een achternaam hadden.
Weet iemand iets meer van deze familie Stelwagen.
Wat deden ze ????

Thea :D
niet geschoten, is altijd mis

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » zaterdag 6 dec 2008 8:36 pm

Dag Thea,

Denk even aan Walingh Dykstra, en dan zie je dat Welingh best een patroniem zou kunnen zijn...

Heb je al gekeken bij Die Maus? Dat is de Duitse stambomenclub op internet. Zie:

http://www.genealogy.net/vereine/maus/index.php

Of een van de andere clubs misschien.

Groeten van Richard

Frerik
Berichten: 58
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006 8:00 pm
Locatie: Utrecht / Leeuwarden

Bericht door Frerik » zondag 7 dec 2008 11:37 am

Hallo,

Ik meende hier al eens iets over gelezen te hebben. Ik heb over de naam Stelwagen nog wel een mogelijkheid voor één generatie verder. Ergens op Internet wordt namelijk een schuilkerk voor Katholieken beschreven, waarbij men samenkwam in het huis van Johann Adolph Stellwagen te Emden.
--> http://www.kath-kirche-emden.de/heinz/G ... ichte.html Lenard Stelwagen was ook Katholiek, en aangezien Emden in principe Protestants was in de 18e eeuw, is dat een sterk bewijs dat Johann Adolph Stellwagen zijn vader, of een familielid is.

Bovendien noemen Lenard en Christina hun kinderen vermoedelijk naar de ouders. Er is namelijk een Catharina Maria (Catharina naar de onbekende moeder van Lenard, Maria naar de moeder van Christina, Maria Magdalena). Maar ook een Johannes Jacobus (Dat zou dan de Johannes van Johann Adolph zijn, en Jacobus van Jacobus Weling). Is het overwegen waard, toch? Mocht dit zo zijn, dan zou de moeder van Lenard Stelwagen dus een Catharina moeten zijn.


maar goed, ik heb in mijn bestand in ieder geval wél de ouders van de bruid:
Trouwregister Hervormde gemeente Jelsum, 1697
DTB nr: 472, 1667 - 1810
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 25 april 1697, Jelsum
Man: Jacobus Wellingh
Vrouw: Maria Magdalena Gunningh van Gendringen

Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1697
DTB nr: 906, 1693 - 1704
Vermelding: Ondertrouw van 16 april 1697
Man: Jacobus Wehling
Vrouw: Maria Magdalena Gunnijngh, Gendringen

Gestandaardiseerde namen: JAKOB en MARIA
NB: hij is vaandrig
Dit moeten wel de ouders zijn, aangezien er ook nog een aantal zussen van Christina Welingh op te sporen zijn. Zo hebben we Elizabeth Weling, die bij een geboorte genoemd wordt, en daarnaast Maria Magdalena Weling, die blijkbaar naar haar moeder wordt vernoemd (moeder toen overleden?) en trouwt met Rutger Douwes Rodenburg en meerdere kinderen krijgt.

Wat betreft de ouders van Maria Magdalena Gunningh, ze komt bij haar huwelijk van Gendringen, en daar wordt in 1684 een Johan Gunningh genoemd die haar vader zou kunnen zijn:
Rijksarchief Arnhem, Rechterlijk Archief Gendringen en Etten, inv.nr. 43: / Interrogatoria d.d. 23 11 1684: Johan Gúnningh (der Rechten Advocaet), oud omtrent 40 jaar; den Heer Lúitenandt Johan Húibert Van Boeckhorst, oud omtrent 40 jaar.
Maar dat is verder niet meer dan een mogelijkheid. Over de namen Gunning en Weling, dit lijken me typisch Oost-Nederlandse achternamen, zoals we die ook op -ink voor zien komen.

Als er meer informatie over deze personen beschikbaar komt, heb ik daar ook erg interesse in!

Vriendelijke groeten,
Frerik[/url]
Laatst gewijzigd door Frerik op zondag 7 dec 2008 3:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Anno 1987

Piet de Haan
Berichten: 29
Lid geworden op: vrijdag 17 nov 2006 2:22 pm
Locatie: Dokkum

Bericht door Piet de Haan » zondag 7 dec 2008 12:51 pm

Hallo,
Er is een artikel in voorbereiding met daarin de bijzondere rol van L. Stelwagen uit Dockum rond 1779 dat in maart of juni in de 'Sneueper', het blad van de Historische Vereniging Noordoost Friesland, geplaatst zal worden. Veel Stelwagens waren heelmeester of chirurgijns.

Groeten
Piet de Haan
H. v. Noordoost Friesland.

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl » zondag 7 dec 2008 9:39 pm

Hallo allemaal

ik begrijp dus wel dat het wel mensen waren met een achtergrond en waar veel over te vinden valt.
Bedankt voor de volgende generatie in Emden... weer een stapje terug.
maar eens het internet ff afspeuren op zoek naar nadere gegevens.

Reuze interessant dat je verschillende mensen tegen komt bij de speurtocht naar je verleden van diverse rangen en standen.....

Thea :D
niet geschoten, is altijd mis

alex
Berichten: 44
Lid geworden op: donderdag 21 feb 2008 10:01 pm
Locatie: Ljouwert

Bericht door alex » zondag 7 dec 2008 10:42 pm

Ik zat dit topic te lezen en moest meteen aan een collega denken: die heet namelijk Stelwagen.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » zondag 21 dec 2008 6:34 pm

Dag Thea,

Kun je nagaan hoe een naam blijft hangen. Ik zit te zoeken naar de voornaam Uilke (zo heette mijn overgrootvader) in de krantenbank van Zeeland. En daar vind ik de geboorte van Jan Uilke Stelwagen te Wissekerke, in de krant van 5 juni 1918. Misschien heb je er wat aan?

Zie: http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/ind ... f=48&y=973

Groeten van Richard

KWdJ
Berichten: 30
Lid geworden op: zaterdag 18 aug 2007 8:04 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

nog een suggestie

Bericht door KWdJ » zondag 21 dec 2008 11:10 pm

Hallo,

Nog een suggestie wat betreft de achternaam Wehling. Aangezien zijn vrouw uit Gendringen komt, is het niet onwaarschijnlijk dat ook hijzelf uit die contreien komt. Wehling zou dan afgeleid zijn van Wehl (veel achternamen in de Achterhoek eindigen op -ink of -ing), een dorpje ten Westen van Doetinchem, een kilometer of twintig van Gendringen.

Klaas-Willem.

Plaats reactie