Memories van Successie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Memories van Successie

Bericht door Admin »

Dankzij het werk van de vrijwilligers van de Vrienden van Tresoar zijn vanaf nu de Memories van Successie (1818-1902) toegankelijk op de website van Tresoar.

De memories van successie bieden de onderzoeker de mogelijkheid inzage te krijgen in de vermogenspositie van voorouders. Bovendien kan er informatie gevonden worden over familieleden die anders moeilijk te vinden is. In deze database vindt u een index van alle bewaard gebleven Memories van Successie uit de periode 1818-1902.

Sinds het begin van de 19de eeuw moet er na het overlijden van een persoon aangifte worden gedaan voor de successiebelasting. De belastingdienst kan aan de hand daarvan berekenen of en hoeveel belasting er op de nalatenschap geheven moet worden.
In 1818 trad een nieuwe wet op de successiebelasting in werking. Erfgenamen moesten bij elk sterfgeval binnen zes maanden schriftelijk aangifte doen van wat de overledene had nagelaten. Vervolgens taxeerde een inspecteur de nalatenschap en stelde een overzicht (Memorie van Successie) op.

Een Memorie van Successie bevat in het algemeen de volgende gegevens:
  • * de naam van de overledene
    * plaats en datum van geboorte en overlijden
    * burgerlijke staat
    * de namen en woonplaatsen van alle erfgenamen en legatarissen
    * het al of niet aanwezig zijn van onroerende goederen in de nalatenschap
De Memories van Successie zijn op microfilm beschikbaar in de studiezaal van Tresoar. Er kunnen geen kopieën besteld worden!

U vindt de Memories van Successie in het menu 'Voorouders'. Uiteraard kunt een link naar de memories ook toevoegen aan 'Mijn Tresoar'.
webmaster Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Geweldig !!! De beste toevoeging van 2008. Niet meer dat gescharrel in de boeken van de diverse kantoren, gewoon alles in één database. Ik ben vanavond geheel bezet!

Andries.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

GREAT!!!!!!!!!
hebben we Maikel ook niet meer nodig.... :wink:
groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Uit de kunst Andrys,

Vanmiddag scheef ik nog op de Topic: Noppert

Geplaatst: maandag 15 dec. 2008 1:56 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Tjerk zou een leuk kerstpresentje zijn als de memoiries voor de kerst op de webside van Tresoar komen te staan.

-----
Hulde voor de velen die hieraan gewerkt hebben, een mooi kerstgeschenk.


Gr.
Everardus
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Dag allen,

Ik kan de akten van kantoor Sneek niet vinden in de database. Kan het zijn dat nog niet alles is ingevoerd?

Groeten van Richard
Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar »

Richard,

De database van de memories is geboren, lang geleden en voor mijn tijd als vrijwilliger, onder een ongelukkig gesternte :cry: :cry: . Dat zet zich tot op de dag van vandaag door. Door een mis-communicatie staat op de site dat Sneek (en Bolsward) al in de database zitten. Dat is echter nog net niet het geval. Deze kantoren zijn nog eventjes in bewerking.

Er is al een mailtje naar Andrys onderweg dienaangaande dus dat vindt hij morgen als eerste als hij op Tresoar komt. Daarna zal een rappe aanpassing aan de site plaatsvinden, denk ik zo.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Goed opgemerkt Richard en Tjerk al is het kerstgeschenk wat kleiner geworden, we zijn er toch blij mee.

Gr.
Everardus
DeWitte
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 10 dec 2008 4:17 pm

Bericht door DeWitte »

Het onroerend goed (informatie op mircofiche) kan je dus alleen inzien via het Tresoar gebouw?
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Inderdaad de Witte.
De Memories van Successie zijn op microfilm beschikbaar in de studiezaal van Tresoar. Er kunnen geen kopieën besteld worden
Gr.
Everardus
Gebruikersavatar
Andrys
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 3:24 pm
Locatie: Burgum
Contacteer:

Bericht door Andrys »

Ik heb de tekst over Sneek en Bolsward al aangepast. Overigens kloppen de aantallen zoals ze nu in het overzicht genoemd worden ook niet helemaal. Het zijn er meer, maar dat pas ik later deze week wel aan.
Vriendelijke groeten / Freonlike groetnis,

Andrys Stienstra
Burgum
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Memories van Successie

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

ook ik wil nog graag mijn reactie geven op ''Andrys met y'' zijn mededeling.
Ik ben er ontzettend blij mee omdat ik in het verleden nogal eens heel veel tijd kwijt was met het zoeken naar de memorie, vaak ging dat ook nog -wanneer je de akte niet kon vinden- via de tafels van sterfgevallen.

Dus, om met ''Andries met ie'' te spreken:
Geweldig !!! De beste toevoeging van 2008
Met Andries ben ik het dus helemaal eens, anders ligt dat met Margo: we hebben iedereen de komende tijd nog hard nodig voor de foutjes die er ongetwijfeld nog zullen zijn............dus ook Maikel. :lol:

En uit het feit dat zowel Everardus als ik het heugelijke feit bijna gelijktijdig op het Stamboomforum plaatsen zegt veel over de belangrijkheid van deze nieuwe mijlpaal !

En ''Andrys met y'', is er al een directe link ?

Groetjes, Maikel
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Zit ik een glaasje wijn te nippen, denk ik dat er een mier op mijn scherm loopt.
Leuker kunnen we het niet maken of toch :lol:

Klopt Maikel we zijn er blij mee.

Gr.
Everardus
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Memories van Successie

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Everardus e.a.,

regelmatig waarschuw ik mijn vrienden tegen alcoholgebruik.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dus bij deze nog maar weer een keer: mensen, doe het niet, je ziet wat ervan komt.

Groetjes, Maikel
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Ik weet niet waar jullie het over hebben. Mieren, waar? Ik zie niets. Maar je hebt gelijk Maikel, het waarnemen van krioelende beestjes wijst toch wel ergens op. Ziet Huizen ook iets, of valt het daar ook nog mee?

groetjes, Andries.
Gebruikersavatar
Andrys
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 3:24 pm
Locatie: Burgum
Contacteer:

Bericht door Andrys »

Maikel,

Ik zal morgen een directe link aanmaken, maar de Memories staan al in de keuzemogelijkheden voor Mijn Tresoar.
Vriendelijke groeten / Freonlike groetnis,

Andrys Stienstra
Burgum
Plaats reactie