Friese schepen eerste helft 19e eeuw

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Tom Bielsma

Friese schepen eerste helft 19e eeuw

Bericht door Tom Bielsma »

Een voormoeder van mij trouwde in 1825 in Ljouwert met een schipper.
Zij werd derhalve schippersvrouw. Ik heb gelezen dat de eerste skutsjes werden gebouwd rond 1855 en vraag mij af op wat voor schepen de schippers daarvoor voeren. Mogelijk tjalken?
Wie weet het antwoord?
MVG

thomas03@walla.com
margreet

Bericht door margreet »

Misschien moet je zelf even google-en. Als ik het doe kom ik langs tjalken, botters, platbodems, aken, tjotters, fluiten, kofschepen, maar ook driemasters etc. etc. etc.

Naast zeilschepen waren er natuurlijk trekschepen, die voortgetrokken werden door paarden of vrouwen.
Erg, maar ik kan niet recht vinden wanneer de stoomboot begint.
Alleen dat begin deze eeuw men wisselde van hout naar metaal.

http://www.lvbhb.nl/galerij.htm


Het scheepvaartmuseum van Sneek heeft ook allerhande foto's online, zonder bijschrift echter.

Margreet.
Hillie

schepen in Friesland.

Bericht door Hillie »

Volgens mij is het niet zo duidelijk te stellen dat skutjes pas bestaan vanaf 1855. Het was allemaal niet zo duidelijk in die tijd. Men sprak van schip, veerschip, skute of wat dan ook. Het een leek wat meer op een tjalkachtige, het andere weer meer op een snik of nog anders.
Het was maar net wat de eigenaar wilde en hoe de werfbaas het maakte.
Het is dus niet te zeggen "met wat voor schepen met voer in die tijd". Volgens mij kwamen er meest beurtscheepjes voor die een vaste dienst van plaats naar plaats hadden. Meestal ook kleiner dan wat we nu als wedstrijdskutjes kennen en dus zeker niet tussen de 40 en 50 ton en bijna 20 meter lang.
Plaats reactie