Voorouders Feenstra - Hylke Rierds - Koudum, Molkwerum e.o.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Dirk Feenstra

Voorouders Feenstra - Hylke Rierds - Koudum, Molkwerum e.o.

Bericht door Dirk Feenstra »

Wie kan mij helpen met de ouders (familie) van Hylke Rierds. De volgende gegevens heb ik reeds gevonden:

Hylke Rierds trouwt met Wypkje Idses rondt 1720. Uit dit huwelijk worden de volgende kinderen geboren:
* Rierd gedoopt op 15-09-1720 te Koudum
* Rierd gedoopt in mei 1723 te Koudum
* Maaike gedoopt op 11-03-1725 te Koudum
* Geertje gedoopt op 21-09-1727 te Koudum
* Ids gedoopt op 21-09-1727 te Koudum (tweeling)
* Idz gedoopt op 27-01-1932 te Koudum

Bij Rierd (van 1723) staat vermeld "Attestatie afgegeven in 1744". Wat houdt dit precies in?
Rierd (ookwel Rieuwert) trouwt met Trijntje Pytters. Hun zoon Pieter trouwt met Reino Durks en neemt in 1811 de naam Feenstra aan en is mijn stamvader. Ook over Trijntje Pytters en Reino(uw) Durks heb ik geen verdere info kunnen achterhalen.

Over Hylke en Wypkje kan ik verder geen gegevens vinden, geen geboorte / trouw data en geen ouders... Wie kan mij hier mee helpen?
Dirk Feenstra
Berichten: 134
Lid geworden op: vrijdag 10 mar 2006 11:07 am
Locatie: Ommen

Bericht door Dirk Feenstra »

Jammer dat er nog geen reactie op m'n bericht is geweest. Maar misschien is er gewoon niet meer te vinden... hoewel...

Ik heb zojuist nieuwe info gevonden over Reinouw Durks.
Waarschijnlijk is zij gedoopt op 13 januari 1743 te Nijega als dochter van Dirk Sybrens en Gretz Annes (getrouwd 11 mei 1738).

Een andere vraag / probleem dat ik ben tegen gekomen:
Rierd (aka Rieuwert) Hijlkes trouwt met Trijntje Pijters. Zij krijgen in ieder geval de volgende kinderen: Wijpkjen, Dijdtjen, Jeltje, Pieter en Hijlke.

Nu kwam ik op tresoar nog een geboorte tegen van een Hijlke:
Hemelumer Oldeferd, doopjaar 1740
Molkwerum, Doop Herv. gem. 1639-1812
DTB: 378
Dopeling: Hijlke
Gedoopt op 4 september 1740 in Molkwerum
Kind van Ruwert Hijlkes en Trijntje Brugts

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling: HIELKE of HIELKJE
Vader : RUURD HIELKES
Moeder : TRIJNTJE BRUCHTS


Deze Hijlke is 2 jaar voor hun oudste dochter Wijpkjen geboren, echter als moeder is vermeld Trijntje BRUGTS. Zou dit dezelfde vrouw kunnen zijn als de eerder genoemde Trijntje Pijters?

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Bij voorbaat hartelijk dank,

- Dirk
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Gezocht op Trijn* Bruchts trouwt ze 1734 met Reuwert/Ruurd Hijlkes, hij van Harich zij Ouwsterhaule, om dan 1740 in Molkwerum op te duiken.
Dat kan dus sowieso niet de jouwe zijn die in 1723 geboren werd, dus dat scheelt maar weer.

Een attestatie kregen ze van hun eigen kerk als ze in een andere plaats/kerk trouwden, meestal woonplaats vrouw.

Heb je verder voor mijn en de andere lezers hun gemak, de trouwdata en plaatsen?
[/quote]
Dirk Feenstra
Berichten: 134
Lid geworden op: vrijdag 10 mar 2006 11:07 am
Locatie: Ommen

Bericht door Dirk Feenstra »

Margeet, bedankt voor je reactie. Hierdoor wat kritischer naar mijn aannames gekeken.

Ik ben 1 keer in het archief geweest en heb daar doopboeken gezien van de kinderen van Rieuwert Hijlkes en Trijntje Pijters.
1746: Dijdtjen - Molkwerum (doop)
1748: Jeltje - Molkwerum
1750: Pieter - Molkwerum
1753: Hijlke - Molkwerum

Trijntje Pijters zelf is gedoopt op 27 sept 1748, twee weken voor de doop van het 2e (of 3e) kind Jeltje. Trijntje was dus nog niet gedoopt met de doop van haar dochter Dijdtjen (? kwam dat vaker voor?). Op internet staat dit trouwens weergegeven als de doop van een niet genoemd kind en onbekende vader.

Op internet vond ik:
DTB: 378
Dopeling: Wijpkjen
Gedoopt op 2 december 1742 in Molkwerum
Dochter van Ruwert Hijlkes en niet genoemde moeder

Ik nam aan dat de "niet genoemde moeder" Trijntje Pijters was, zeker ndat ik de ouders van Rieuwert had gevonden (Hijlke Rierds en Wijpkje Idses).

Nu ben ik er niet meer zeker van... zeker niet aangezien Rieuwert in 1744 met attestatie is vertrokken. Dit zou namelijk betekenen dat hij in 1744 getrouwd is (2 jaar na de geboorte van Wijpkjen).

Trouwdata heb ik niet. Kan althans geen trouwgegevens vinden van Hijlke Rierds & Wijpkje Idses, Rieuwert Hijlkes & Trijntje Pijtters. Heb op internet alle mogelijke zoektermen gebruikt, maar zonder resultaat.

Een andere vraag: hoe zoek je in het archief de trouwdata op, wanneer ze niet digitaal staan? Zoek je dan op plaats en loop je de jaartallen af tot je iets tegenkomt?

- Dirk
margreet

Bericht door margreet »

Hoi Dirk,
Ik had per ongeluk mijn bericht dichtgegooid - moest het helemaal overnieuw getypt. Nu dan maar.

Ze zijn wel vaker ongedoopt- ik weet geen aantallen of percentages, maar het is geen uitzondering.
Evenzo trouwden ze wel vaker pas na een aantal kinderen - en soms gewoon zelfs helemaal niet.
Dat is wel lastig als je voorouders zoekt.

Ik kan ook geen huwelijken vinden, ook niet van Maaike met attestatie 1757. Dat kan ook betekeken dat de boeken verloren zijn geraakt door brand of overstroming of anders.
In menu voorouders>hulpbronnen >dtbl inventaris kun je nakijken vanaf welk jaar de boeken bewaard zijn gebleven.

Gezocht op Reino* D?rk* geeft zo weinig dopen-resultaten dat ze zeer waarschijnlijk alle 7 bij elkaar horen. Dus oma-dochter-kleindochter.
Heb je daar in elk geval 3 generaties.
En wellicht wat meer namen - om te kunnen bepalen welke dan van zijn kant afkomstig zijn.

De trouwboeken zijn geindexeerd op alfabet en tevens op voornaam man/voornaam vrouw en op familienaam. Dat is vooral handig met wonderlijke schrijfwijzen. Patroniem ook weer volgens alfabet.
Je zoekt dus op naam, niet op jaar.
Als je dat laatste wilt, moet je het officiele boek hebben - daar schrijven ze nieuwe huwelijken en dopen onder elkaar door - en kun je een heel jaar langslopen. Dat doe je eigenlijk alleen maar, als er fouten zijn gemaakt en mensen zijn vergeten bij de indexering, en je sterk het vermoeden hebt dat ze wel in het officiele boek staan.

Een kerkgemeente behelst vaak meerdere dorpen - daarom staat vaak nog de woonplaats in het doopboek.
Meestal zoek je het trouwen van de ouders eerst maar in de plaats waar ze ook de kinderen dopen - maar als ze daar niet te vinden zijn, het dorp ernaast dan wel de wijde omtrek dan wel nog wijder.
Trouwen voor het gerecht is dan veel handiger - dat is de hele regio in 1 keer en in 1 boek - helaas wel 8 bladzijden Jan dan bijvoorbeeld.
In het geval van een Hijlke vader plus alle doopboeken met niet genoemde moeders, kun je of alle doopboeken langs naar een geboorte, of je noteert een paar mogelijkheden uit de trouwboeken. Moedersnamen komen vaak terug bij de kinderen of kleinkinderen, heb je klein beetje houvast aan.
Internet zoekt dus veeeeel sneller en makkelijker, maar ja - nog niet alle doopboeken zijn online.

Ids trouwt ook nog, en Dijdtje, Maaike misschien 2 keer? Ik heb het niet uitvoerig bestudeerd of er nog nieuwe namen en mogelijkheden komen.
O, je kunt ook nog de quotisatie 1749 nakijken of nog Hijlke en Pieter en Ids en Ruurd leven en waar ze wonen. Soms kun je daar een patroniem van een voorvader uit halen.
Hier de kaarten: kies Hemelumer Oldeferd uit de rij links.
http://www.varkevisser.org/php/menu.php?hfdk=2&subk=2
Gast

Bedankt

Bericht door Gast »

Magreet, bedankt.
Gezocht op Reino* D?rk* geeft zo weinig dopen-resultaten dat ze zeer waarschijnlijk alle 7 bij elkaar horen. Dus oma-dochter-kleindochter.
Heb je daar in elk geval 3 generaties.
Klopt inderdaad.
Ids trouwt ook nog, en Dijdtje, Maaike misschien 2 keer
Het trouwen van Ids wist ik, van Dijdtje had ik sinds kort. Van Maaike nog niet (althans dat dacht ik...). Nu blijkt dat ik haar zoon al wel had, alleen dan via een andere tak. Maaike is nu dus niet meer een zus van een van mijn voorvaders, maar er is zelfs een directe lijn te trekken!!
je kunt ook nog de quotisatie 1749 nakijken of nog Hijlke en Pieter en Ids en Ruurd leven en waar ze wonen.
Helaas alleen Ruurd te vinden...

Gisteren een andere (aangetrouwde) tak bekeken en uitgezocht, van de fam. Muizelaar uit Gaasterland. Ook al is het geen directe familie, het blijft leuk om dan uiteindelijk weer nieuwe namen te vinden. In mijn Feenstra familie zaten twee personen met de naam Muizelaar, uiteindelijk bleken ze dezelfde voorvader te hebben...
Het archief op internet van Tresoar is super! Makkelijk en stukken sneller dan Genlias..
Dirk Feenstra
Berichten: 134
Lid geworden op: vrijdag 10 mar 2006 11:07 am
Locatie: Ommen

Bericht door Dirk Feenstra »

^^ :oops: Vergeet steeds om in te loggen op deze computer...
Fred Heinsius
Berichten: 43
Lid geworden op: dinsdag 3 jan 2006 9:37 pm

Huwelijk stamouders Feenstra Koudum

Bericht door Fred Heinsius »

Hoi Dirk,

Hier het huwelijk van de stamouders met enkele mogelijkheden voor verder onderzoek.

Groetnis,
Fred

Hemelumer Oldeferd, huwelijken 1718
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 oktober 1718 in
Koudum
Man : Hijlk Ruurds
Vrouw : Wijpkje Idses

Kinderen:
1. Rierd 1720
2. Rierd 1723
3. Maaike 1725
4. Ids en Geertje 1727 [tweeling]
5. Idz 1732

Uit 2 te Molkwerum:

Quotisatiekohieren 1749
Rieuwert Hylkes, Hemelumer Oldeferd
Plaats: Molkwerum
Omschrijving: huysman
Gezin volw: 3 en kind: 4
Aanslag: 39-3-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Hemelumer Oldeferd, fol. 43

Aanknopingspunten voor verder onderzoek:

Hemelumer Oldeferd, huwelijken 1683
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 maart 1683 in Koudum
Man : Rewert Uges
Vrouw : Doed Simens

Hemelumer Oldeferd, huwelijken 1658
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 januari 1658 in
Koudum
Man : Ruijerd Jdtses
Vrouw : Jel Ruijerdts
Plaats reactie