Teye Arents en Griet Tjebbes (herhaalde oproep)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Teye Arents en Griet Tjebbes (herhaalde oproep)

Bericht door nico van der woude »

Teye Arents, te Driesum (1652), maar waarschijnlijk veel langer in het Smallingerlandse. Hij is een zoon van Arent Saeckes en misschien van Lutske Annes, e.l. te Smalle Ee.
Teye Arents is overleden na 8 oktober 1678 en hij trouwde Griet Tziebbes. Kinderen: Lutske, Frouck en misschien Jan en Saecke Teyes. Wie weet meer over de hier genoemde personen en de voorouders/familie van Griet Tjebbes?
Vr. gr., Nico
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
Tjeerd P. Inia
Berichten: 181
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Re: Teye Arents en Griet Tjebbes (herhaalde oproep)

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Nico,

Wellicht heb je hier een aanknopingspunt(je):
55. Zitting 5.
Gielt Aeltzies, in Oldega , voor hem en geassisteerd met Uble Hinnes, als voogd van Aet Saecke dr; applt. CONTRA Jelcke Wybrants tot Sumeer, als voormomber over de jongste weeskinderen van Wybrant Wytzies, en Tiebbe Wybrans in Nijega alsook Jacob Hendriks aldaar, en Reinke Wybrants in Oldega, als voormonden over de weeskinderen van Douwe Gelts. Intervenierende voor Rienck Jans en Wolter Jetzies geappelleerden, ......... over een uitspraaak van het gerecht van Smallingerland betreffende 7 grazen land uit Wybrant Wytzies nalatenschap, in de fenne ten westen van Oldega, naast Jeroen Wijgers fenne, en aan de sijde van de Elinckslachte, ten westen Wilcke Empkes, en Jeroen Wijgers landen ten oosten, waarin buiten consent van de appellant was gegraven en gespit. HET HOFF verklaart de bevelen wel gedaan te wezen en cond. de appellant, origineel gedaagde, om hem te onthouden vandien, mitsgaders in de kosten en schade...

(gevonden in: http://images.tresoar.nl/download/quacl ... 0-1612.pdf [blz. 854-855])

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
http://home.12move.nl/tp.inia
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Re: Teye Arents en Griet Tjebbes (herhaalde oproep)

Bericht door nico van der woude »

Hallo Tjeerd,

Dank voor je bericht en de genomen moeite. Ik had de rond Teye c.s. zaken eigenlijk al ad acta gelegd, omdat er al een publicatie over geweest is in GJ 2009.
Bij het nakijken (dank voor de directe link) blijkt dat deze akte uit 1611 is en dat betekent dat het mogelijk te vroeg is. Uiteraard zou de genoemde Tiebbe Wybrens/Wybrans de vader van Griet Tziebbes kunnen zijn. Vooralsnog doet het echter geen belletje rinkelen, maar ik zal er zeker naar gaan kijken in Tresoar. Nogmaals bedankt voor de suggestie.

Vr. gr.,

Nico van der Woude
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Teye Arents en Griet Tjebbes (herhaalde oproep)

Bericht door Litsehimmel »

Nico, wat mij bevreemd is dat je geen zoon Tjebbe opvoert. Deze zou, gezien het patroniem van Grietje, toch voor een Jan moeten komen. Is deze misschien een optie? Wel wat uit de buurt, maar toch ...
Tietjerksteradeel, huwelijken 1659
Vermelding: Bevestiging huwelijk in 1659
Man : Tybbe Teyes afkomstig van Garijp
Vrouw : Thyts Douwes afkomstig van Aegum

Tybbe's kinderen uit verm. eerder (maar niet gevonden) huwelijk:

Teye ged. 03 nov 1650 te Garyp, ovl. 1653-1656
Hedzer ged. 26-06-1653 te Garyp
Teye ged. 09-03-1656 te Garyp (mog. identiek aan de Teye Tiebbes die op 5 mei 1689 te Hylaard/Lions een zoon Tiebbe laat dopen)
Verder nog een grappige vermelding in dezelfde plaats; betreft dit een zusje van Frouck en Lutske?
Lidmatenboek Smallingerland, 1667
Dubbeltje Teyes
Woonplaats: Boornbergum
- In juli 1667 lidmaat
Behalve een doop te Dokkum en één te Harlingen - geen van beiden betrekking hebbende op deze Dubbeltie - is er in heel Tresoar niets over haar te vinden. Ook de naam Dubbrigh levert weinig tot niets op.

LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Re: Teye Arents en Griet Tjebbes (herhaalde oproep)

Bericht door nico van der woude »

Hallo Litsehimmel,

Opnieuw mijn dank voor het meedenken. Het in mijn vorige antwoord genoemde artikel uit 2009 sluit aan bij een eerder artikel, namelijk dat in Genealogysk Jierboek 2006. Daarin staat Dubbelt Teyedr (ook: Duwertie Teyedr) wel vermeld (p. 24). Zij is een dr. van Teye Saeckes (en ws. van Freerkje Hiddinga - op haar beurt een dr. van Bastiaan Hiddingh en Dubbeldina Luttringe (ook: Jullinge)). Ik ben inmiddels te OPS ook een geschikte Bastiaan tegen gekomen, zodat de aanname rond dit ouderpaar uit het artikel wel hout schijnt te snijden.
De in jouw bericht genoemde Dubbeltie Teyedr zal dan denkelijk in het lidmatenboek van Boornbergum van 1667 staan.

V.w.b. een zoon Tiebbe; ik ken de door jou genoemde namen wel, maar ik heb deze mensen (nog) niet in kunnen passen - ook niet na uitgebreid onderzoek. Dat laatste zegt iets, maar uiteraard niet alles. Geen enkele genealoog heeft de wijsheid in pacht (al zijn er die het geheim van dat elixer wel menen te kennen): het kan dus zijn dat er een familierelatie is tussen de mensen die jij opvoert en de mensen uit het artikel. Vraag: is de door jou genoemde Tiebbe Teyes uit Garijp in te passen? Weet een van de meelezers meer?

Tot zover. Nogmaals bedankt.

Nico
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
Plaats reactie