opzoekvraag civiele sententies

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

opzoekvraag civiele sententies

Bericht door jacqueline » zondag 15 feb 2009 1:28 pm

m.b.v. de AquaBrowser van Tresoar vond ik deze info:
14920 Eiser: De Bevelhebberen der steede van Leeuwarden, impetranten; Gedaagde: Jacobus Willems Knoop, gedaagde definitieve sententie nr. 2 1771 maart 19
Volgens mij is dit de bronvermelding:
2.3.3. Stukken betreffende procedures, waarvan de definitieve sententies in de civiele sententieboeken voorkomen II

Inventarisnummers 14501 t/m 15000
Wie is in de gelegenheid, voor mij naar de inhoud van dit stuk te kijken?
Bij voorbaat hartelijk dank,

Groet, Jacqueline

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Everardus Rollema » maandag 16 feb 2009 11:51 am

Even de link vermelden:

http://zoek.tresoar.nl/?q=Jacob+Willems ... ubmit=zoek

Ook ik ben reuze benieuwd naar de uitkomst?????

Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Everardus Rollema » maandag 23 feb 2009 6:44 pm

Heel jammer, dat er nog niemand in Leeuwarden is wezen kijken wat precies de inhoud is geweest van het document?

Helaas is dit archief niet in Den Haag, anders had ik zelf even gekeken.

Beste forumleden, zou een van U zo goed willen zijn om te kijken naar de inhoud?

Daar ik zelf ook wat uurtjes heb doorgebracht in het archief (CBG Den Haag) omtrent Jacob Willems Knoop ben ik benieuwd wat er uit de bus komt rollen.




Vr. gr.
Everardus

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door jacqueline » maandag 23 feb 2009 7:20 pm

Everardus, bedankt voor je steun!
Ik ben inderdaad nog steeds erg benieuwd naar de inhoud van het document.

Ik had nog een ijzertje in het vuur, maar het is absoluut niet zeker of het via die weg zal lukken.
Dus mocht iemand gelegenheid hebben om voor me te kijken, dan nog steeds heel graag! Ik zal er dan voor zorgen, dat er geen dubbel werk wordt verzet.
Morgen ga ik naar het archief in Amsterdam (is vanuit 's-Hertogenbosch wat eenvoudiger te bereizen!), om de zaak Jacobus Willems Knoop aan de Amsterdamse kant verder te onderzoeken.

groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 25 feb 2009 12:28 pm

Jacqueline,

ik ga morgen naar Tresoar en zou kunnen kijken. Ik kom alleen met de aquabrowser-link van Everardus niet op de "plaats van bestemming". Zou je wat je aan zoekresultaten hebt even op dit forum kunnen zetten?

groet, Andries.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 25 feb 2009 12:54 pm

Hoi Andries,

T.a.v. mijn link zie ik, dat het inderdaad een algemene link blijft:
Na het aanklikken van de door mij genoemde link is de naam Jacob Willem Knoop verscholen in het onderstaande artikel:

3. Hof van Friesland | Show Record Show XML
... 1811 7462 Freerk Jacobs van Wierum 28 jan. 1811 7463 Coene Jacob Mooks 29 jan. 1811 7464 Willem Willems van Koudum 30 jan. 1811 7465 Harmen Pieters Tamsma van Leeuwarden 30 jan. ...
Gevonden: jacob (?) ; Willems (?) ; knoop (?) ; Willem (?) ; Willemsen


Via bewerken: zoeken: Willems Knoop intikken



Nu nog even het woord aan Jacqueline.

Hart. gr.
Everardus
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op woensdag 25 feb 2009 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door jacqueline » woensdag 25 feb 2009 12:56 pm

Hallo Andries,

Ik heb als zoekterm jacobus willems knoop ingevoerd, en dan is het de eerste link op

http://zoek.tresoar.nl/?q=jacobus+wille ... ubmit=zoek

dus:
1. Hof van Friesland | Show Record Show XML
... 5 1776 dec. 20 15097 Eiser: Johan Willem Stachouwer impetrant; Gedaagde: Willem Willems pro se en in kwal. gedaagde definitieve sententie nr. 6 1776 dec. ...
Gevonden: Jacobus (?) ; Willems (?) ; knoop (?) ; Willem (?) ; Willemsen (?)
en daarin heb ik geprobeerd, de bron te vinden, volgens mij is dat
2.3.3. Stukken betreffende procedures, waarvan de definitieve sententies in de civiele sententieboeken voorkomen II

Inventarisnummers 14501 t/m 15000
maar ik weet niet zeker of ik dat goed heb gedaan!

vast heel erg bedankt; ik ben erg benieuwd!

groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 25 feb 2009 1:55 pm

Dank je, het is me nu duidelijk. Een bijlage van de civiele sententies. Kan ik je meteen waarschuwen: het is "pot luck" met de nadruk op een tegenvallend resultaat. Aan de andere kant: misschien rolt er uit wat je eigenlijk wilt vinden (wat dat ook mag zijn)

groeten, Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 26 feb 2009 5:17 pm

Hallo Jacqueline,

hierbij mijn bevindingen, zoals dat heet. Het blijkt dat Jacob Willems Knoop van de "bevelhebberen der stad Leeuwarden" voor drie jaar, van 1 okt 1767 tot 1 okt 1770, de veemarkt binnen Leeuwarden heeft gepacht, voor een bedrag van 430 cgl per jaar. Deze som moet in drie termijnen per jaar worden voldaan, per 31 januari, 31 mei en 30 september. De gedaagde heeft vier termijnen voldaan (jan, mei en sep 1768 en jan 1769) en is daarna in gebreke gebleven, om welke reden hij thans wordt gedaagd. Echter, er blijkt dat volgens een placaat van 22 mei 1769 het verboden is rundvee ter markt te brengen. De gedaagde is hierdoor van "zijn weezentlijkste provenuen van dit gehuurde verstoken geworden ... als kunnende van de varkens en schapen niets of weinig in vergelijkenge van de bedongene huur of pagtpenningen opbrengen." Verder worden we nog gewaar dat hij heeft geprobeerd tot een oplossing te komen door aan te bieden 100 cgl per jaar te betalen. Hij heeft dus getracht de zaak op een redelijke manier af te handelen, maar wordt desondanks voor het gerecht gedaagd door de stedelijke overheid. Maar gelukkig, in die tijd kon je als burger je recht nog halen: de eis van de bestuurders wordt niet ontvankelijk verklaard door het Hof. En dat gaf me een goed gevoel. Ik heb het idee dat je tegenwoordig als burger nogal gauw het onderspit delft als je met de gemeente te maken moet hebben, maar in 1771 was er zeker nog gerechtigheid (het laatste is allemaal wat ik er persoonlijk van vind, maar dat is je wel duidelijk natuurlijk).

Ik hoop dat je zoiets verwachtte, en dat je niet hoopte iets van Jacobs herkomst te weten te komen.

groeten, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door jacqueline » donderdag 26 feb 2009 6:34 pm

Hallo Andries,

Wat een verrassend nieuws weer over Jacobus. Ik ga er nog steeds van uit dat hij mijn voorvader is, en hoopte stiekem natuurlijk toch wel op iets wat dat nog meer zou bevestigen. maar dit is ook heel mooi.
Als al mijn veronderstellingen juist zijn is Jacobus van 1695, ten tijde van de rechtszaak dus 75 jaar oud, en blijkbaar nog steeds heel ondernemend.

Heel hartelijk bedankt, en groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 27 feb 2009 5:02 pm

Andries,

Leuk omdat alles te weten en eveneens bedankt voor het kijken, daar het er een beetje een stieffamilie voor mij is gewoorden en Jacqueline het val best mee hoor met je voorouders.
:lol:
Vr. gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 28 okt 2010 5:39 pm

Hoi,

ik weet bijna niet bij welke vraag van Jacqueline ik onderstaand stukje moet plaatsen, er zijn er meerdere, en ze vormen een soort van variatie op een thema waarvan ik nu eindelijk eens, op een wel zeer onverwachte plaats, hardop een uitspreken ervan vond:
AEN G5, 3 mei 1759. Comparitie voor het Gerecht van Aengwirden . Ter ener zijde Ykke Hindriks, huisvrouwe van Jacobis Willems, huisman in Haske, geadsisteert met de notaris E: Oostercamp, als requirante, contra Jetse Pyters, mr.timmerman. "ten einde om op elixtie van de reqte aentevaarden de curatele ad actum separationis van goederen tusschen de reqte en haar man voornoemt". Na het decerneren van deze curatele compareert tevens Jacobus Willems en verklaart "volkomen vredigh te zijn met bijdoeninge dat hij affstonde van zijn mannelijke voogdie hem andersins over de reqte competeerende ..."
(etcetera).
Bijzonder dat dat voor dat Gerecht plaatsvond, meestal geeft de woonplaats van de "authorisee" de doorslag, maar nu die van de curator dus. Ze ondertekenen zelf: Jakobus Willems (zwierig schrift, echter geen familienaam) en ijckke hendryks (wel netjes, maar niet geoefend, zou ik zeggen).

En we wisten het natuurlijk al, want in al die actes waarvan ik je een tijdje geleden de uittreksels zond, beginnen ze op een gegeven moment bij Yke toe te voegen "in eigen zaken agerende"

groetjes, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door jacqueline » donderdag 28 okt 2010 10:32 pm

Prachtig! Zwart op wit! Jacobus met weliswaar dan een zwierig handschrift, maar zonder mannelijke voogdie - en Ycke die haar eigen zaken regelt! Al langer toch, als ik het goed begrijp, alleen die Jetse wilde er niet aan?
Aangezien er blijkbaar een term voor bestaat, zal het wel vaker zijn voorgekomen - maar uit de reacties die ik tot dusver kreeg begrijp ik dat het zeer ongewoon was? Het waren toch kleine lieden, er waren geen dynastieën mee gemoeid of e.d.

Heeeeeeeeeeel erg bedankt Andries! En die handtekeningen - vind ik zo bijzonder! Zou je daarvan een kopietje kunnen maken misschien?

groetjes, Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 29 okt 2010 12:06 am

Al langer toch, als ik het goed begrijp, alleen die Jetse wilde er niet aan?
Hij wordt gevraagd haar zaken te behartigen, want het is vóór 1956, dus zij is als getrouwde vrouw handelingsonbekwaam. Vermoedelijk is Jetse op de één of andere manier familie, anders begrijp ik niet waarom juist hij curator wordt. Hij is geen plaatsgenoot, en geen professionele beheerder van boedels.

Als ik binnenkort nog op Tresoar kom zal ik proberen een kopie van de handtekeningen voor je te maken.

groeten, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: opzoekvraag civiele sententies

Bericht door jacqueline » vrijdag 29 okt 2010 1:24 am

Ja, dan begreep ik het dus inderdaad maar half! Dank je wel!
Via google books vond ik in
Archief Hof van Friesland: inventaris van het archief van de Raad, na 1515 het hof van Friesland 1516- 1811 de volgende verklaring:
de curator die de gehuwde vrouw bijstaat als ze procedeert tegen haar man tot herstel van haar handelingsbekwaamheid bij het scheiden van hun boedel
ik begreep dus alleen niet, dat dat in dit geval Jetse Pyters was!
Die rol van curator is dan alleen voor de duur van de zitting?

Want die Jetse is inderdaad heel interessant. Indien hij inderdaad familie is, ligt het dan voor de hand, dat hij familie van vaderskant is? Aangezien zij haar goederen heeft geërfd van haar vaders broer Marten Atses?
meestal geeft de woonplaats van de "authorisee" de doorslag, maar nu die van de curator dus.
Hoe weet jij, dat Jetse in Aengwirden woont? Ik kan hem daar helemaal niet vinden? Ik vind alleen een R.K.(neem tenminste aan dat dat ook in zaken nauw luisterde?) Jetse Pyters in Sneek (daar woonden Ycke en Jacobus tussen 1749 en 1753), dit is zijn huwelijk
Rauwerderhem, huwelijken 1742
Vermelding: Derde proclamatie op 10 juni 1742 in Rauwerd
Man : Jetse Pijters afkomstig van Irnsum
Vrouw : Grietie Gerrits Dries afkomstig van Sneek
Trouwregister Hervormde gemeente Rauwerd Irnsum 1676-1811
Inventarisnr.: DTB 582
maar die is het dus niet? En deze
Schoterland overlijden/begraven 1784
Bediend en overleden: Jetse Pieters
Datum : 28 september 1784
Plaats : Heerenwal
R.K. Parochie Het Meer Heerenveen, register van overledenen 1782-1811
Inventarisnr.: DTB 611

Is hij deze bruidegom?
Haskerland, huwelijken 1772
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 januari 1772 in Nijehaske
Man : Jetse Pieters afkomstig van Terband
Vrouw : Baukjen Lyklama afkomstig van Herenwal
Trouwregister Hervormde gemeente Nijehaske Haskerdijken 1750-1811, Voor 1746 bij Haskerhorne c.a.
Inventarisnr.: DTB 353
groetjes, Jacqueline

(Dit antwoord heb ik na plaatsing aangevuld; ervan uitgaande dat iedereen die geen herfstvakantie heeft nu wel in bed zal liggen - en de meeste mensen die dat wel hebben ws ook.)

Plaats reactie