Militaire diensttijd Obe Brandsma

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door J.Y.Galama » donderdag 19 feb 2009 5:37 pm

Hallo allemaal,
Ik ben al een hele tijd opzoek naar de militaire diensttijd van mijn schoonvader Obe Brandsma in eerste wereld oorlog 1914- 1918.
Obe Brandsma werd geboren op 23 Mei 1890 in de gemeente Hennaarderadeel.Gehuwd op 5 Mei 1917 in de gemeente Wymbritseradeel Akte no. 19 en overleed op 13 Juni 1967 in Lisieux Fr. Tot Januari 1914 woonde hij in Roodhuis/Oosterend Gemeente Hennaarderadeel
Van 23 Januari 1914 tot 27 Januari 1916 stond hij ingeschreven in de Gemeente Wonseradeel en werkte als bedrijfsleider bij de weduwe Hyltje Popkes Wey- Dijkstra op Fokkemaoord.
Ik heb geen verdere gegevens zoals leger onderdeel ,huwelijksbijlagen en plaats waar hij gelegerd was. Mijn leeftijd laat niet toe om dit bij Tresoar in Leeuwarden uit te zoeken.
Hier ligt ter inzage het boek van Pieter Nieuwland over onderzoek naar militairen waarschijnlijk meer gegevens die antwoord kunnen geven op mijn vraag, die ik niet via mijn computer kan vinden. Vooral de huwelijksbijlagen lijken mij van belang.
Mogelijk is er iemand die mij eventueel aanwijzingen kan geven om het toch via de PC. kan vinden.Wie kan mij helpen ?.
Rond 1908 heeft Obe Brandsma zijn militaire dienstplicht vervult, daar heb ik een foto van in mijn bezit.
Gezien zijn functie als bedrijfsleider lijkt mij aannemelijk dat hij vrijstelling heeft gekregen, maar bij de familie is men van mening dat hij in WO1 in dienst is geweest maar zekerheid heeft men daar niet van.
Bij voorbaat dank voor de medewerking.
J.Y.Galama.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 21 feb 2009 10:55 am

Hoi Jap,

ik ben absoluut geen kenner op het door jou aangeven onderwerp, de militaire dienst.

Toch lijkt het me - door de ogen van een leek - heel aannemelijk dat hij vrijstelling van de actieve dienst heeft gekregen omdat hij onmisbaar was bij de weduwe van Hyltje Popkes van der Wey, Tjitske Johannes Dijkstra. Misschien was het wel een slimme zet om zo onder de dienst uit te komen.

Overlijdensakte Wonseradeel, 1914
Aangiftedatum 24 januari 1914, akte nr. 9
Hyltje van der Wey, overleden 23 januari 1914, 49 jaar, man
Gehuwd


Als je toch meer van dit onderwerp wilt weten zou ik in ieder geval de huwelijksbijlagen bekijken van het huwelijk in 1917 en dan met name de stukken betreffende de nationale militie. Het zal om één bladzijde gaan.
Misschien wil iemand wel even een kopietje voor je maken, zelf kom ik waarschijnlijk binnenkort niet op Tresoar.

Huwelijksakte Wymbritseradeel, 1917
Man : Obe Brandsma
Vrouw : Anke Andringa
Datum : 5 mei 1917, akte nr. 19

Gezien zijn functie als bedrijfsleider lijkt mij aannemelijk dat hij vrijstelling heeft gekregen, maar bij de familie is men van mening dat hij in WO1 in dienst is geweest maar zekerheid heeft men daar niet van.
Als hij echt actief is geweest in de 1e wereldoorlog zou ik verwachten dat er binnen de familie nog wel iets bewaard is gebleven uit die tijd, een foto of eerder nog: verhalen !
Ik ben geneigd om mensen die iets zeggen te vragen naar een bewijs. :)

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door embe » maandag 2 mar 2009 1:01 pm

jap en maikel,
Heb al een hele tijd geleden een mailtje van Everardus gekregen (had hem gevraagd of hij iets met deze vraag kon), maar had hem over het hoofd gezien (hij herinnerde mij er vandaag aan en vroeg zich af hoe het afgelopen was):
Inderdaad is het van belang om de bijlagen te bekijken van het huwelijk i.v.m. de Nationale Militie. Via de Militie zou je kunnen achterhalen hoe de vork wellicht in de steel zit.
Nederland was wel neutraal in de eerste wereld-oorlog.
Soms gaan familieverhalen een eigen leven leiden en worden ze mooier gemaakt dan de werkelijkheid was.
Stel dat hij hij gediend heeft in de eerste wereldoorlog, dan zou m.i. dat in de huwelijksakte tot uiting moeten komen.
Vergeet echter niet dat velen werden gemobiliseerd i.v.m. de dreiging, maar dat kan net zo goed bij de bescherming bevolking zijn geweest. B.B.

Gr.
Everardus

Huwelijksakte Wymbritseradeel, 1917
Man : Obe Brandsma
Vrouw : Anke Andringa
Datum : 5 mei 1917, akte nr. 19
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door Maikel Galama » maandag 2 mar 2009 1:26 pm

Hoi allemaal,

de bron, verantwoordelijk voor de vraag van Jap, is o.a. het Brandsma-boek 1750-2000 van Hyltje Hendrik Brandsma uit 1999.
Hierin staat, ik vertaal het meteen voor mijn vriendin :lol: in het nederlands:

Op 1 augustrus 1914 is er in Nederland een algemene mobilisatie. Ook Obe werd opgeroepen. Na 2½ jaar in dienst krijgt Obe een zware longontsteking en moest hij opgenomen worden in het militaire hospitaal in Tilburg. Vanwege deze ziekte kon hij het priesterfeest van zijn broer Jetze op 15-08-1916 niet meevieren. Maar hij knapte al snel weer wat op, werd evenwel afgekeurd voor de militaire dienst en kon afzwaaien.
Hij ging bij opa op de boerderij werken want oom Klaas zat op de landbouwschool in Leeuwarden. Obe had toen vanzelfsprekend reeds verkering met Anke (Andringa) ''fan 'e Leane'', maar daarover zijn we niet al te veel aan de weet gekomen.


Groetjes, Maikel

J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door J.Y.Galama » dinsdag 3 mar 2009 9:36 am

Lieve mensen allemaal,
Hartelijk bedankt voor de informatie, wat geweldig dat zoveel mensen met mijn vraag bezig zijn. Ik kom steeds verder.
Na het lezen van jullie berichten lijkt het mij op dit moment van belang om de bijlagen van het huwelijk te bekijken, om via die bijlagen meer inzicht te krijgen over de Nationale Militie van Obe Brandsma.
Ik neem aan dat de huwelijksbijlagen op Tresoar te vinden zijn. Wie zou deze voor mij kunnen nazien of opvragen ?.Mochten er kosten aan verbonden zijn dan zal ik deze zeker vergoeden.
Groetjes Jap.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 3 mar 2009 4:37 pm

Jap,

Dan toch een waarschijnlijk teleurstellende mededeling: volgens het "standaardwerk" Friezen gezocht van Piet Nieuwland, en wie zijn wij om daar aan te twijfelen, had men tot 1911 een certificaat vervulling Nationale Militie nodig om te mogen/kunnen trouwen. Obe is in 1917 gehuwd, dus jammer maar helaas.......... :(

Vriendelijke groet,
Tjerk Tigchelaar

J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door J.Y.Galama » woensdag 4 mar 2009 11:27 am

Geachte heer Tjerk Tichelaar,
Bedankt voor de informatie.
Ik neem aan dat het juist is wat u schrijft. Maar is het ook belangrijk om toch naar de huwelijksbijlagen te kijken van het huwelijk van Obe Brandsma op 4 mei 1917, ik krijg de indruk dat daar ook iets in vermeld staat.
Hartelijke groeten
Jap.Ysbrand Galama

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 4 mar 2009 12:24 pm

Vrijdag zal ik bij het CBG de akte en bijlagen nakijken.
Als er iets belangrijks instaat zal ik wat gegevens hieruit noteren.
Kopieën maken doe ik niet meer.
Is het bev. register al geraadpleegd, overigens niet aanwezig bij het CBG.
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Militaire diensttijd Obe Brandsma

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 6 mar 2009 10:31 am

CBG Den Haag 10.20 uur 6 maart 2009

Zoals verwacht levert de akte geen nieuwe resultaten op. Ook niet de daarbij behorende bijlagen.
Even vermelden wat jou al bekend is.

Obe Brandsma, 26 jaren, geboren Oosterend 23 mei 1890, van boerenberoep, zoon van Hyltje Brandsma, boer en Geertje Dijkstra wonende te Oosterend
tr. Wymbritseradeel 5 mei 1917, aktenummer 19
Anke Andringa, 26 jaren, geboren te Tirns 29 november 1890, aldaar wonende, dochter van Wijbe Andringa boer te Tirns en Lydia Yedema, overleden Tirns 6 februari 1890.

Meer is er niet.

Gr.
Everardus

Plaats reactie