Oldeboorn

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Oldeboorn

Bericht door inamarka »

Wie weet iets over de herberg van Oldeboorn rond 1811- 1840.
De familie Frederik Dirks Waringa heeft daar gewoond. Waar zou ik iets hier over kunnen vinden??
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

herberg?

Bericht door Everardus Rollema »

Ina,
Of hier ook de herberg heeft gestaan weet ik niet, maar de door jou genoemde familie heeft hier wel gewoond.
Gr.
Everardus Rollema


Oldeboorn
Kadaster 1832 gebouwen
In het dorp onder rivier/water de Boorn
en boven de kerk aan het water.
Site:

http://www.hisgis.nl/

Old C288
naam Warringa
voornaam Wed. en Kinderen Fredrik Dirks
beroep
woonplaats Oldeboorn
legger Oldeboorn 220
soort_eigendom Huis en Erf
legenda Erf
inhoudsgrootte 500
klasse 1
minuutplan Oldeboorn C1
Gast

Re: Oldeboorn

Bericht door Gast »

Gerrit Wybes. Geboren ca. 1648, herbergier, eigenaar van de herberg De Zevenwolden in het centrum van Oldeboorn

3-7-1729 In Oldeboorn aangekomen werd Grietje naar een herberg geroepen

2 juni 1795
Groote vechtpartij te Oldeboorn in de herberg van Gatze Martens, waar jongvolk de carmagnole zong, ten spijt van vele Zwitsers, die er gewapend op instormden. De hovenier van Lycklamahuis speelde er een groote rol in.

inamarka schreef:Wie weet iets over de herberg van Oldeboorn rond 1811- 1840.
De familie Frederik Dirks Waringa heeft daar gewoond. Waar zou ik iets hier over kunnen vinden??
Gast

Re: Oldeboorn

Bericht door Gast »

inamarka schreef:Wie weet iets over de herberg van Oldeboorn rond 1811- 1840.
De familie Frederik Dirks Waringa heeft daar gewoond. Waar zou ik iets hier over kunnen vinden??
Tette Hofstra

Re: Oldeboorn

Bericht door Tette Hofstra »

Anonymous schreef:
inamarka schreef:Wie weet iets over de herberg van Oldeboorn rond 1811- 1840.
De familie Frederik Dirks Waringa heeft daar gewoond. Waar zou ik iets hier over kunnen vinden??
L.S.

In het boek "Burgers van Oldeboorn in de 18e eeuw" van M. Groen het volgende bij huis nr. 104:

"Dirk en Trijntje (Waringa) blijken huis 104 in 1809 betrokken te hebben, dat vermoedelijk omstreeks 1805 (door Pieter Franken?) in een herberg veranderd was. De nieuwe herberg kreeg de naam "Het Logement". Het is dus het tweede huis in oostelijke richting vanaf de hoek met de de Boksloot. Het echtpaar geeft in 1811 3 kinderen aan, Freerk (4), Fokke (3) en Hyltje (pasgeboren).
Pieter Franken verhuist in 1810 naar nummer 94. In 1829 staat de herberg op naam van Pieter van der Meulen en Dirk Waringa en in 1884 en 1914 is café Hendrik Meijer op no. 20 gevestigd. Tegenwoordig staan er, sinds de herberg in 1936 verdween, 2 woningen."



mvg

Tette Hofstra
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Graag een naam bij een bericht

Bericht door Everardus Rollema »

Ina en anderen,

Doordat een gast niet ondertekent met zijn naam, weet je niet of de inzender/ster heeft gereageerd of een gast.
Heeft Ina nu wel of niet gereageerd?
Gr.
Everardus
inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Bericht door inamarka »

Nee ik had nog niet gereageerd een poosje weggeweest.
Bedankt voor de informatie. het boek kon ik inmiddels maar alleen het eerste gedeelte was bij de bibliotheek . dus nu weet ik het.

Bedankt Ina
Plaats reactie