hendrick Gerbens

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Jehannes
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 22 dec 2005 7:34 pm

hendrick Gerbens

Bericht door Jehannes »

Beste allemaal,

Het lukt mij niet om onderstaande Hendrik Gerbens verder te traceren dan te Heeg. Een huwelijk en eventuele kinderen kan ik niet vinden. Heeft iemand een idee?

Hendrik Gerbens, doopgetuige van zijn neef Gerben Willems te Blauwhuis op 30 sep 1749, (broer vader), doopgetuige van zijn neef Gerben Willems te Blauwhuis op 21 apr 1755, (broer vader), doopgetuige van zijn neef Willem Annes te Irnsum op 5 okt 1727, (broer vader), meester schoenmaker te Heeg in 1749.

Groeten,
Johan.
Laatst gewijzigd door Jehannes op zaterdag 15 jun 2013 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: hendrick Gerbens

Bericht door jacqueline »

Kan dit hem zijn?
Rauwerderhem, huwelijken 1726
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 februari 1726 in Irnsum
Man : Hendrik Gerbens afkomstig van Irnsum
Vrouw : Pleuntje Jacobs afkomstig van Roordahuizum
Opmerking : het huwelijk is voltrokken in het bijzijn van de getuigen Jan
������������Tjalkes en Antje Wijbes
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Irnsum 1714-1811, Hiaat 1748-1783
Inventarisnr.: 585
Geen kinderen gevonden van dit echtpaar.

groet, Jacqueline
Jehannes
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 22 dec 2005 7:34 pm

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Jehannes »

Jacqueline,

Daar zat ikz elf ook aan te denken. Maar ik kom daarna niet verder.

Johan.
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Re: hendrick Gerbens

Bericht door tukkergirl »

Johan

omdat je verder geen kinderen vind, kan dit misschien het 2de huwelijk zijn ?????

Idaarderadeel, huwelijken 1730
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 september 1730 in Friens
Man : Hindrick Gerbens afkomstig van Irnsum
Vrouw : Trintie Eelties afkomstig van Friens


Het enige touwtje dat we hebben is de naam en van Irnsum.

Thea
niet geschoten, is altijd mis
Jehannes
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 22 dec 2005 7:34 pm

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Jehannes »

Dat zou kunnen, maar ook nu ontbreekt verder nog elk spoor.

Johan.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: hendrick Gerbens

Bericht door embe »

Johan,
niet dat het veel helpt, maar ik had deze aantekening nog bij Hendrik Gerbens:
Hendrik koopt op 1 mrt 1735 een huis te Heeg, bestaande uit drie kamers, van de erven van Aaltje Harings, weduwe Yke Fetses. Voor die erven de dochter Wypk Ykes, gesterkt met haar man Lieuwe Reins, koopman te Bolsward. Hij betaalt 116 ggl 12 st. (WYM T1, folio 6).
groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Andries Koornstra »

Ik weet waar het citaat vandaan komt. Ik geloof niet zo in het opnieuw stellen van dezelfde vraag in een andere formulering. Denkelijk is alles wat op het net te vinden is zo'n beetje ingebracht. Als je met deze kwestie verder wilt komen zul je naar het archief moeten. Als de door Margreet opgegeven ouders van Hendrik en Willem bezit hadden wordt het misschien door deze twee met eventuele andere erfgenamen verkocht.

groeten, Andries.
Jehannes
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 22 dec 2005 7:34 pm

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Jehannes »

Bij mijn vorige vraag over de broer van Hendrik Gerbens werd het kopen van een huis te Heeg ook al genoemd. Toen ging hij mij om de ouders van Willem en Hendrik. Nu ben ik nog op zoek naar meer nageslacht van Hendrik. En ik heb alleen maar de vraag wie nog een idee heeft waar ik verder kan zoeken. Dus Andries, het gaat hier niet om een vraag met een andere formulering. Dank aan al diegenen die serieus mee hebben gedacht en denken.

Johan.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Margreet Huisman »

Johan,

Andries is natuurlijk eerst begonnen in omgeving Blauwhuis te zoeken,
zo komt hij op Heeg.

Het is echter niet te zeggen dat de Irnsumer Hendrik dezelfde is als de Hegenaar,
of dat de Hegenaar inderdaad de peter in Blauwhuis is. Heeg dat komt van overal en nergens.

De Hegenaar komt niet voor in 1749,
maar de irnsumer ook niet
en toch petert Hendrik Gerbens nog in 1755.

Geen duidelijke Hendriks trouwers in Heeg en omgeving, die dan weer rk zouden moeten kunnen opduiken, wat zij niet doen.
En ook niet in Irnsum of Blauwhuis.
Dus je kunt al met al wel nageslacht willen, maar sommige mensen kregen gewoon geen kinderen.

Als HG kinderloos overleed is er ergens een collateraal.
Als Trijntje Geerts hertrouwde is hij misschien voogd.
Dat doet ze dan misschien in Heerenveen waar ze vandaan kwam en de boeken van missen.
Ook voogdij Heerenveen ontbreekt bij mijn weten.
Het archief is groot, en bovendien ga jij nergens zoeken, maar moeten anderen dat doen. Toch?

Als wij daarnaast nageslacht gevonden hadden, hadden we dat in de oude vraag wel gemeld,
we trekken toch iedereen tig generaties na.
Het is onhandig voor iedereen apart een vraag te stellen,
want nu gaan Jacqueline en Thea weer uitzoeken wat al elders stond.

groet margreet
Jehannes
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 22 dec 2005 7:34 pm

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Jehannes »

Margreet,

Het ging mij alleen om een handreiking. Iemand die even nog een andere mogelijkheid aangeeft waar te zoeken dan hier op het internet. Als ik weer in Tresoar kom, dan zoek ik daar weer verder. Kijk, dat van zo'n colloteraalboek, daar kan ik wat mee. Daar kan ik dan verder in zoeken. Je laat het nu overkomen, als zou ik te beroerd zijn om zelf op zoek te gaan. En dat is zeker niet het geval!!!
Maar het doel van dit forum wordt zo voorbij geschoten. Laten we ons weer bezig houden met de leuke hobby, genealogie.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: hendrick Gerbens

Bericht door embe »

Johan,
Ook ik word wel eens op mijn vingertjes getikt door Andries en/of Margreet en ook door Maikel. Het komt soms hard aan, maar gelukkig ken ik ze persoonlijk en zijn ze best wel aardig, hoor. :D :D :D
En ik kan het me van jou ook best wel voorstellen dat je iemand in een nieuwe vraag probeert verder uit te zoeken. In de eerdere vraag zie je soms door de bomen het bos niet meer… :?
We gaan gewoon verder met onze leuke hobby en het stellen van vragen op dit forum!!!!! :wink:
en natuurlijk stellen we het op prijs dat je het hier op het forum meldt, als je wat nieuws gevonden hebt!
Groetjes,
margo
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi ieder,

ik meende gewoon dat je ver weg woonde, Johan.
En aangezien je Willem niet kort kon sluiten in de online doopboeken, met eerst andere ouders die 10 kinderen kregen, verwacht ik niet dat je wel thuis bent in RA.
Als je er wel in thuis was, had je het collateraal ook wel geweten.

Aangezien je niet weet waar Hendrik woonde moet je dan Irnsum Rauwerderhem, Friens Idaarderadeel, Heeg Wymbritseradeel
en Blauwhuis Wonseradeel af.
Verder dook hij op als peter bij de Kortrijks in Warga, geboren Wartena - Idaarderadeel.
En dan verbaast het me dat je je tijd in Hendrik stopt, en niet in de bewijzen voor Willems Irnsumer ouders.

Bovendien was Andries dan waarschijnlijk Willem Gerbens als erfgenaam wel tegengekomen tijdens zijn gevors in het zuiden der provincie.
Ik zou trouwens eerst de lidmaten boeken afgaan, misschien waren de bruiden niet rk.


Als je online wilt zoeken, kun je nog reverse engineeren met de ovl na 1811 en de successie.
Als de irnsumer/hegenaar wel kinderen had (rk Heeg begint pas 1747 - hij doopte misschien Wijtgaard, begint pas 1745)
maar die trouwden niet
en ze leefden wel voorbij 1811,
worden de verre familieleden erfgenaam.
Dat is allemaal nogal tijdrovend, want omdat je die irnsumer of heger vrouwen verder niet kent,
heb je geen flauw idee hoe hij zijn kinderen genoemd heeft als dat naar hun moeders was.
En of ze wel in omgeving Irnsum Friens Heeg etc bleven.

Gerben? Anne? Antje? Eeltje? Jacob? Hendriks die al dan niet een Trijntje of Apollonia vernoemen kun je zelf ook wel door de doop/trouw- en begraafboeken halen.
Als de hegenaar een ander is weet je niet eens een vrouw, en vervalt m.i. de hele vraag.

groet margreet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Margreet Huisman »

Johan, ik weet niet of je deze kent, ik zoek zo:
[anne hendriks]
[gerben hendriks]

Dat voorkomt allerlei mensen anne en gerben die met een hendriks trouwen.
[gerben hendriks] trijntje
levert dan oa degenen die een trijntje dopen, naast een stel met - moeder: trijntje

groet margreet
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Andries Koornstra »

Ik heb er in ieder geval niets naars mee bedoeld. En het collateraal had ik ook al voor je nagekeken. En als ik nog eens iets nuttigs mbt deze kwestie tegen het lijf loop dan hoor je het.

groetjes, Andries.
Jehannes
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 22 dec 2005 7:34 pm

Re: hendrick Gerbens

Bericht door Jehannes »

Bedankt voor de reacties. Hier kan ik weer mee uit de voeten.

Hartelijke groet.
Plaats reactie