Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Menaldumadeel 1833 verschoven

Bericht door Margreet Huisman » maandag 23 mar 2009 1:59 pm

Andrys,

Ik weet niet of ik dit aan jou of aan de site moet melden,
de aktes van Menaldumadeel 1833 zijn verschoven, of er mist/missen een/een paar tussenuit.
Ik oogde naar een Wetting 35B, maar kreeg 34 en 35A
Wetting staat nu op 37.

Miedema 32 staat op 35, en Bosch 33 staat op 35.
Dat zijn die cijfertjes boven- en onderin, waarmee je ook door het register kunt bladeren.
Ik neem tenminste aan dat die nummers horen te corresponderen met de echte blz-nrs.
Geboorteakte Menaldumadeel, 1833
Aangiftedatum 14 mei 1833, blad nr. 35
Hendrik Wetting, geboren 12 mei 1833
Zoon van Hendrik Hendriks Wetting en Akke Jacobs Hoekstra
Ik weet niet recht waar het begint, dit is mei maar eind april heeft er ook last van.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Andries Koornstra » maandag 23 mar 2009 3:18 pm

Hoi,

het is wel heel mooi speelgoed wat we zomaar in de schoen krijgen. Er staan nu ook al weer gemeentes op dan toen ik vanochtend keek.
Inderdaad moet je wel eens even bladeren (naar voren of achteren) voor de juiste acte. Maar misschien doe je dan ook nog eens een verrassende toevalsvondst, en kom je opeens verder met iets dat eerder vastliep.

tevreden groeten, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Margreet Huisman » maandag 23 mar 2009 4:08 pm

Hoi,

Het leek wat op de 1811 perikelen, waar wel aktes tussenuit gevallen waren,
en ik weet niet of het voor Men. 1833 opgaat,
maar ik kwam dit tegen in de FAQ:
Ik kom niet bij de juiste akte uit.

Deze situatie kan zich voordoen wanneer de akten zich over meerdere pagina’s bevinden, de aktenummering opnieuw is begonnen (in een supplementregister bijvoorbeeld) of er geen aktenummering aanwezig is en in de index verwezen wordt naar een pagina (Bnummer). De koppeling van de indexgegevens met de gedigitaliseerde akten is dan moeilijk te leggen. In een dergelijk geval is het probleem op te lossen met het bladeren in het register. De registers zijn (uiteraard) chronologisch opgebouwd en met behulp van de aangiftedatum (voor geboorte- en overlijdensakten) of huwelijksdatum is de juiste akte snel te vinden.

Verder is het grandioos !!!

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Andries Koornstra » maandag 23 mar 2009 4:50 pm

Hallo,

ik constateer dat de volgende gemeentes scans hebben: Achtkarspelen, Bolsward, Baarderadeel/Hennarderadeel, Ferwerderadeel, Menaldumadeel, Schiermonnikoog en Terschelling.
Zonder ongeduldig te willen lijken: wacht de rest op budget van de deelnemers, of is het een hele klus om de zaak te laden en moeten we daarom in die gevallen nog een paar daagjes geduld hebben?

groeten, Andries.

Johan Steendam
Berichten: 147
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 4:12 pm

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Johan Steendam » maandag 23 mar 2009 5:14 pm

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zou jullie willen verzoeken alle opmerkingen met betrekking tot AlleFriezen te mailen naar het speciaal hiervoor aangemaakte adres allefriezen@tresoar.nl. Van een aantal deelnemende gemeenten zijn alle burgerlijke stand akten reeds gescand, gekoppeld en digitaal beschikbaar. Aan andere gemeenten wordt nog gewerkt. Zo worden op dit moment de akten van de gemeente Leeuwarderadeel gescand. Het zal dus nog enige tijd duren voordat e.a. helemaal "af" is.

Met vriendelijke groet,

Johan Steendam, Tresoar

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Margreet Huisman » maandag 23 mar 2009 5:30 pm

Wat verwarrend, Johan.

Er is in alle aankondigingen(diverse kranten en sites) een duidelijk onderscheid tussen gemeentes die nog geld moeten vrijmaken -
en pas straks gaan meedoen, in de loop van het jaar hopelijk -
en de 17 die nu al meedoen.
Dat zijn dus de deelnemers links op de allefriezen site (de: u kunt van een groot aantal gemeenten al .. zie links ..) = de * bij Tresoar,
en daaronder de niet-deelnemers.

Nu blijkt van die 17 deelnemers dan de helft nog niet beschikbaar te zijn. Dan kunnen die, en de * hieronder beter nog even weg.
Doorzoek alle regio's
1 Vlieland, Terschelling(*), Ameland en Schiermonnikoog(*)
2 Westdongeradeel, Oostdongeradeel en Dokkum
3 Ferwerderadeel(*), Dantumadeel en Kollumerland
4 Tietjerksteradeel en Achtkarspelen(*)
5 Smallingerland en Opsterland
6 Weststellingwerf en Ooststellingwerf
7 Utingeradeel, Haskerland, Aengwirden en Schoterland (Heerenveen)
8 Menaldumadeel(*), Baarderadeel(*), Leeuwarderadeel(*), Rauwerderhem en Idaarderadeel
9 Leeuwarden
10 Harlingen, Barradeel en Het Bildt(*)
11 Franekeradeel, Franeker, Hennaarderadeel(*) en Wonseradeel(*)
12 Bolsward(*), Wymbritseradeel, Sneek en IJlst (test IJlst met afbeeldingen)
13 Workum(*), Hindeloopen(*), Hem. Oldeferd(*), Stavoren(*), Gaasterland(*), Sloten(*), Doniawerstal en Lemsterland(*)

(de met een (*) gemerkte gemeenten zijn ook te doorzoeken in http://www.allefriezen.nl, met afbeeldingen)
groet margreet
nb. toch even op het forum, want hier komen veel vragen over natuurlijk.
Andries suggereerde vanmorgen laden, dus ik wacht ook al een paar uur.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Hinke Westra » maandag 23 mar 2009 9:36 pm

Ook ik keek enthousiast bij Lemsterland, heb nog wat aktes liggen die ik wel even in wil zien, maar helaas, ik zie geen akte. Op de site zelf van allefriezen kan ik geen duidelijke info vinden over van welke gemeentes er nu daadwerkelijk aktes in te zien zijn, of zie ik iets over het hoofd?

groet, Hinke Woudt-Westra

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Andries Koornstra » maandag 23 mar 2009 9:44 pm

Hinke,

ik zit de hele avond ook al een beetje bedremmeld te zijn. Niet ondankbaar, maar ik had het me sneller voorgesteld.
Deze zijn gescand op dit moment: Achtkarspelen, Bolsward, Baarderadeel/Hennaarderadeel, Ferwerderadeel, Menaldumadeel, Schiermonnikoog en Terschelling.
De rest komt nog .......

groeten, Andries.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Hinke Westra » maandag 23 mar 2009 9:56 pm

Bedankt Andries voor je antwoord. En het lijkt inderdaad wat ondankbaar, zo is het zeker niet bedoeld maar als er ruim van te voren aangekondigd wordt dat die en die gemeentes meedoen, dan denk je ook dat dat er meteen op staat, tenminste dat dacht ik wel :D
En ach, het heeft ook geen haast, dat heeft genealogie zelden.

groet, Hinke.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 24 mar 2009 1:57 am

Hoi,

Ik vermaak mij intussen opperbest in Menaldumadeel, en Henn. en in alles wat er wel is.
Ik kreeg al bericht dat ik zo negatief was, maar zo is het niet bedoeld.

Wat ze in elk geval bedoelen en ook zeggen is dat al die 17 gemeentes doorzoekbaar zijn,
er had iets duidelijker in gekund dat nog niet alles een bijbehorende scan heeft.

Zoeken kon al bij Tresoar, maar dit is een andere presentatie.
Ik ben zeer content met het uit-en inklappen, dat werkt bij drenlias ook altijd zo mooi,
en de gegevens staan anderzijds mooi duidelijk in die vakken.
Dat klikt daarna mooi door op andere namen - net als bij allegroningers.
Dat is errug luxe (al kun je daar ook erg in verdwalen).

Er is ook een prettig werkende bladzij voor de gemeente benamingen en indeling, waar we lang geleden om vroegen.

Ik had alleen ook zitten vlassen op Wonseradeel, en nog wat - wat er dan net niet is,
en ik had gehoopt dat ik oudere familieleden hup even naar de site kon sturen om te showen,
waar ik nu wat meer in- of begeleiding nodig heb - dat wel/dat toch nog niet, en bij de aktes soms bladeren.
Ik red me daar wel mee, en ik kom er uiteindelijk ook wel uit,
maar voor nieuwelingen leek het me ietwatje onduidelijk.

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 24 mar 2009 11:58 am

Hoi allen,

Van elders:
Met 826.740 akten uit 17 gemeenten en op dit moment 168.413 scans van de originele akten!
groet margreet

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Ristcard » dinsdag 24 mar 2009 8:17 pm

Ik heb een probleem met het bekijken van de scans onder Internet Explorer versie 7. Daar zie ik namelijk alleen een crèmekleurig vlak. Gebruik ik daarentegen Firefox (Versie 3-punt-nogwat), dan is er geen probleem, alle akten komen dan keurig in beeld.

De vraag: welke instelling moet ik veranderen in IE om de scans toch te kunnen zien? Want om alleen voor allefriezen.nl Firefox te moeten starten gaat me te ver.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 24 mar 2009 9:10 pm

Richard,

Bij mij doet 'ie het keurig met IE7 maar daar heb jij natuurlijk niets aan........... Als je met de rechter muistoets op de scan van de akte klikt (zowel in IE7 als Firefox) zie je iets over AdobePlayer. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Ristcard » dinsdag 24 mar 2009 10:06 pm

Dag Tjerk,

Ik heb helemaal geen akte op de plaats waar die had moeten staan. Als ik met rechts klik, krijg ik dus gewoon de gegevens van de pagina zelf.
Het malle is, dat Firefox op exact dezelfde PC loopt, en daarmee zie ik de scans wel. Op de zaak heb ik ook een PCen ook die laat de scans keurig zien. Het is dus een instelling op mijn systeem, of binnen IE. Maar de vraag is, welke instelling?

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Andrys
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 3:24 pm
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Scans van Friese akten burgerlijke stand op internet

Bericht door Andrys » dinsdag 24 mar 2009 10:40 pm

Richard,

Ik denk dat je een update van de Adobe Flash Player moet ophalen. Voor de verschillende browsers kan de gebruikte versie verschillen. Ik heb voor Firefox op dit moment de versie 10,0,22,87 (de nieuwste), voor Explorer wordt de versie 10,0,12,36 gebruikt (iets ouder, maar ook die toont de AlleFriezen-scans zonder problemen).

Als je naar de pagina http://www.adobe.com/software/flash/about/ gaat wordt er direct getoond welke versie jij gebruikt.

De Adobe Flash Player is op te halen van http://get.adobe.com/flashplayer/.
Vriendelijke groeten / Freonlike groetnis,

Andrys Stienstra
Burgum

Plaats reactie