Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Andries Koornstra » maandag 6 jul 2009 8:54 pm

Hallo allemaal,

via het onvolprezen stamboomforum kwam ik erachter dat Seerp Ymkes, rond 1705 in Arum geboren, op 25 juni 1745 te Bovenkarspel in ondertrouw gaat met Rigt Ypes. Zij is daar niet te vinden (maar dat kan ook komen doordat er veel indices ontbreken in die omgeving, we zijn dankzij Tresoar echt gezegend wat onze provincie betreft). Ze krijgen deze kinderen aldaar: Ymke, Antje, Johannes, Jannetje, Sjoerd en Lysbeth. Ymke en Antje zijn de namen van Seerps ouders, Sjoerd van een oom.
De naam Rigt Ypes klinkt bepaald Fries, komt zij, net als haar man, ook uit Friesland? Kan iemand haar dan toevallig plaatsen?

groeten, Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door embe » dinsdag 7 jul 2009 7:38 pm

Ik heb dit gezin gevonden:
Seerp Jouws Braad, ouderling, afkomstig van Wommels op 20 feb 1669 (wo) en afkomstig van Wommels op 6 jan 1684 (do).
tr. (1) te Wommels circa 1669, Eerste Proclamatie te Wommels op 20 feb 1669 (wo)
met Grietje Ates, afkomstig van Scharnegoutum op 20 feb 1669 (wo).
Uit dit huwelijk:

1. Jouw Seerps Brada, ged. ND te Wommels/Hidaard op 16 jan 1670 (do).
2. Hette Seerps Brada, ged. ND te Wommels/Hidaard op 1 nov 1671 (zo), afkomstig van Wommels op 13 nov 1698 (do) en afkomstig van op 27 nov 1701 (zo), tr. (ongeveer 27 jaar oud) (1) te Wommels op 13 nov 1698 (do) met Geeske Rintjes, afkomstig van Wommels op 13 nov 1698 (do), tr. (ongeveer 30 jaar oud) (2) te Wommels op 27 nov 1701 (zo) met Geertje Lolkes, dr. van Lolke Sybes en Elisabeth Dirks, afkomstig van Welsrijp op 27 nov 1701 (zo).
3. Aatje Seerps, ged. ND te Wommels/Hidaard op 2 mrt 1673 (do), ovl. (hoogstens 8 jaar oud) voor 26 feb 1682 (do).
4. Antje Seerps, ged. ND te Wommels/Hidaard op 18 apr 1675 (do), ovl. (hoogstens 1 jaar oud) voor 10 dec 1676 (do).
5. Antje Seerps Brada, ged. ND te Wommels/Hidaard op 10 dec 1676 (do), afkomstig van Wommels op 26 dec 1697 (do), otr. (ongeveer 21 jaar oud) te Wommels op 26 dec 1697 (do) met Ymke Cornelis, afkomstig van Arum op 26 dec 1697 (do).
6. Hans Seerps, ged. ND te Wommels/Hidaard op 18 aug 1679 (vr).
7. Aatje Seerps, ged. ND te Wommels/Hidaard op 26 jan 1682 (ma).

tr. (2) te Wommels op 6 jan 1684 (do)
met Grietje Douwes Rispens, afkomstig van Wommels op 6 jan 1684 (do).
Uit dit huwelijk:

1. Douwe Seerps, ged. ND te Wommels/Hidaard op 6 feb 1687 (do).
2. Tjitske Seerps, ged. ND te Wommels/Hidaard op 10 nov 1689 (do).
Wie is die oom Sjoerd?
deze?
Wonseradeel, huwelijken 1714
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 mei 1714
Man : Sioerd Seerps afkomstig van Arum
Vrouw : Tjetske Douwes afkomstig van Witmarsum
Opmerking : zij is weduwe van Sijtse Jans
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Wonseradeel 1702-1720
Inventarisnr.: 788
Of deze?
Franekeradeel, huwelijken 1685
Vermelding: Attestatie afgegeven op 12 februari 1685
Man : Sjoerd Kornelis afkomstig van Arum
Vrouw : Lijsbet Jans afkomstig van Tzum
Opmerking : met attestatie naar elders
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Tzum 1647-1811
Inventarisnr.: 286
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 7 jul 2009 8:30 pm

Hallo,

wie die Sjoerd Seerps is weet ik niet, maar Sjoerd Cornelis x Lysbet Jans is inderdaad de bedoelde oom. Ik heb trouwens precies dezelfde 7 + 2 kinderen als jij. Het is dankzij het oudste kind, Jouw Seerps, die op 24 mei 1752 te Leeuwarden overlijdt (zie Tjebbinga, Jierboek 2008) dat we er achter zijn gekomen dat Seerp Ymkes naar Bovenkarspel verhuisde - een mooie samenloop van omstandigheden dus. Hier nog even de acte in uittrekselvorm:
LWN BB1, folio 140, 24 mei 1752. Verklaring Seerp Hettes Braarda, te Leeuwarden, en Seerp Ymkes, onder de banne van Bovenkarspel, dat zij cum sociis ab intestato erfgenaam zijn geworden van Jouw Seerps, op 14 mei 1752 overleden in het Antoni Gasthuis. De overledene stond voor 2000 cgl. aangeslagen op het personele kohier.
groetjes, Andries.
Laatst gewijzigd door Andries Koornstra op dinsdag 7 jul 2009 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door jacqueline » dinsdag 7 jul 2009 9:03 pm

Hoi Andries en Margo,

Kijk eens op
http://www.westfriesefamilies.nl/kwarta ... 65_068.php

met daar een een verwijzing naar

http://www.westfriesefamilies.nl/kwarta ... 55_057.php


groetjes van Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 7 jul 2009 10:01 pm

Hoi Jacqueline,

dankje voor de mooie links. De tweede had ik gister al gevonden, na de tip op het stamboomforum. De eerste is nog interessanter, en die had ik niet ontdekt. Ik ga de gegevens helemaal fileren. Of die Watse en Sipke broers van Rigt zijn moet nog wel blijken - Rigt trouwt al in 1745. Maar heel interessant, hartelijk dank voor je antwoord.
Het is jammer dat het burgerboek, poorterboek aldaar genoemd, geloof ik, van Enkhuizen niet online staat, hadden we misschien meteen beet gehad met de plaats van herkomst.
Intussen wel een huwelijk van Watse in Friesland gevonden:
Gaasterland, huwelijken 1780
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 december 1780 in Sondel
Man : Watze Ypes afkomstig van Enkhuizen
Vrouw : Jantje Jans afkomstig van Oudemirdum
Leuk hè?

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 8 jul 2009 9:46 am

Hallo allemaal,

ik zet even de kinderen van Watse Ipes en Jantje Jans op een rijtje. Ze worden gedoopt RK Enkhuizen in de periode 1781 - 1796: Harme, Joannes, Ipe, Jan, Tetje, Tetje en Janke. Ook wel vermeldenswaard is het feit dat een Liebje Jans drie keer als getuige optreedt. Misschien is zij een zus van Jantje.
Omdat ze bij huwelijk van Oldemirdum is vraag ik mij af of zij te vinden is. Zal wel moeilijk worden, want Oldemirdum doopte volgens mij RK Balk.

groetjes, Andries.

Klunder
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 3 jun 2010 9:29 am
Locatie: Italië

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Klunder » maandag 7 jun 2010 11:56 am

Beste allemaal,

ben nieuw op dit forum, omdat ik pas sinds kort (met zekerheid) weet dat ik een Fries kwartier heb. Ik zeg er meteen bij dat Friesland voor mij een compleet onbekend gebied is en zelf woon en werk ik in Noord-Italië, maar ik hoop toch iets verder te komen met dit kwartier.

In mijn kwartierstaat komt het echtpaar Sjerp Imkes x Rigt Ipes voor, waarover deze topic gaat. Via een vraag van Andries Koornstra op het Stamboomforum ben ik weer hier terecht gekomen.

De gezochte Rigt Ipes is wel degelijk een zus van Wats Ipes en Sipke Ipes. Dit blijkt uit haar testament, wat namelijk het volgende is, waar ze beiden als voogden over haar kinderen benoemd:

Notarieel Arichief Andijk, notaris P. Schotsman, dd.22-09-1770: Testament van Rigt Iepes, weduwe van Sjerp Imkes te Andijk. “Komende ter dispositie zoo verklaarde zij Testatrice om redenen haar daartoe moveerende hare twee zonen met name Cornelis en Johannis Sjerps te institueeren in hare naakte en blote legitieme portie, seggende sij Testatrice zulx niet te veroorzaken uyt haat der Religie, maar uyt een oneerlijke behandeling aan haar Testatrice gedaan als van bovengemelde kinderen door de groote beslommering der boerderij seer benoodigt wierden, en nu door de andere kinderen moeste werden verrigt, alsmede nog door oneerbiedigheyt en onaangelegenheyt van voorszeyde kinderen aan haar Testatrice op haar ziekbedde bewesen, van haar te laten leggen sonder na haar Testatrice te hebben omgesien. Verders komende zij Testatrice te institueeren tot haar enige en universele erfgenamen haar overigen kinderen in alles wat zij Testatrice zal komen na te laten, gene van deselve uytgesondert. Verder zo verklaarde zij Testatrice aan te stellen tot voogden over hare nagelatene onmondige kinderen verwekt bij Sjerp Imkes: Watse Iepes, Sipke Iepes en Sijmon Brander, te Enchuysen, op Tersluys en te Bovencarspel woonagtig, ten eynde om hare nalatenschap te brengen tot een behoorlijke liquiditeyt ende...”

Na deze onterving van de 2 zonen (die later beiden gereformeerd trouwen terwijl alle andere kinderen katholiek trouwen) komt het blijkbaar toch weer goed, gezien het aanhangsel

“Op den 30 September 1770 verklaarde in presentie van Sipke Iepes, woonagtig op Tersluys, dat de eerste periode in dese testamente vervat, ten eenenmale soude weesen geannuleert en vernieteigt en dat deselve soude mogen werden aangemerkt als of deselve nooyt in deze testamente ware geinsereert, maar in tegen(deel) dat hare nalatenschap abintestato zal mogen devolveeren.”

De moeder van Rigt Ipes is een zekere Janke Watses, die overlijdt 13-03-1766 Venhuizen (Ter Sluijs, aangever: Reijer Koster voor de moeder van Sipke Ipes).
Dat de zonen hervormd zijn opgevoed en de dochters katholiek tezamen met het testament wijst erop dat Rigt een katholieke achtergrond had en Sjerp een protestante.

Watse Ipes is gedoopt te Enkhuizen: RK 07-01-1727 Enkhuizen (getuige: Maria Haegen), met als vermelde ouders Ipe Watsen en Janke Watsen. Terwijl er echter een Ipe Johannes begraven wordt te 23-03-1752 te Enkhuizen.

De vraag is nu: waar komt Rigt Ipes vandaan? Er is een echtpaar IJpe Johannes x Janke Watses in Mirns/Bakhuizen die RK zijn en in 1724 een kind krijgen maar vervolgens ‘verdwijnen’, maar zijn dit de gezochte? Het klopt wel erg mooi, en een aanwijzing in die richting kan ook zijn dat de zoon Watse met een meisje uit dit omgeving trouwt, zoals Andries hierboven al vermeld.

Ik ben zeer benieuwd of in aktes van Mirns/Bakhuizen wellicht iets te vinden is over een verbinding met de Rigt Ipes in Hoogkarspel. Uiteraard ben ik geïnteresseerd in de voorouders van zowel Sjerp Imkes (die dus met familie Braad verwant is) als van Rigt Ipes.

Vriendelijke groet
Peter Klunder

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Andries Koornstra » maandag 7 jun 2010 12:39 pm

Hallo, en mooi dat de account nu actief is.

Ik maak me sterk dat dit dezelfde Iepe is:
Burgerboek Sloten 1739
Ingeschreven als inwoner: Ype Johannes, timmergezel
Datum: 15 december 1739
ook al omdat er nog een gereformeerde doop aldaar is:
Sloten, dopen, doopjaar 1739
Dopeling: Johannes
Gedoopt op 20 september 1739 in Sloten
Kind van Ype Johannes en Janke ......
Ype staat in 1749 niet op de quotisatie, en ook is er geen begraafaantekening van hem of zijn vrouw. Dat begraven werd in Sloten vrij goed bijgehouden, dus neem ik aan dat ze naar elders zijn verhuisd. Dat komt ook goed overeen met het opduiken van Janke in West Friesland.

Ik hoop vanavond wat dieper op de zaak in te kunnen gaan, groetjes, Andries.

Klunder
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 3 jun 2010 9:29 am
Locatie: Italië

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Klunder » maandag 7 jun 2010 1:04 pm

Beste Andries,
ik vind het wel wat laat dat IJpe Johannes in 1739 in Sloten zit, als hij in 1727 een Watse laat dopen in Enkhuizen.
Maar het zou kunnen natuurlijk.
Wat ik nog wel heb over deze IJpe Johannes is het volgende:

RA Leeuwarden dd.20-11-1720: Ype Johannis woonagtig tot Mirns en Backhuizen kenne ende verclaerd van mijn vader Johannes Ypes ter leen ende om de melk ontvangen t’hebben zeekere swartkoe old drie kalvers door mijn vader gecogt int boelgoed van Sybren Herkes voor veertien ggl. zodat ik de selve maar uit mijn vadersnaam .. en t zijn eigen blijft, sonder dat ik daar aan eenige eijgendom hebbe ofte praetendere Consenterende derhalven aan mijnn vader voorzs: wanneer hij t selve wederom begeert na zig t nemen zonder eenige oppositie t’laten.

Maar zoals reeds geschreven: een 'keiharde' aanwijzing dat de IJpe Johannes uit Mirns de vader is van Rigt Ipes heb ik niet.
Groet
Peter

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Margreet Huisman » maandag 7 jun 2010 1:07 pm

Hoi,

Ype x Janke Sloten is mogelijk een andere, ik raakte eerst ook in de war:
Sloten, huwelijken 1738
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 november 1738
Man : Ype Johannes afkomstig van Sloten
Vrouw : Janke Nolles afkomstig van Sloten
Geen idee of dit dezelfde is:
Sloten, huwelijken 1745
Vermelding: Ondertrouw op 19 september 1745
Man : Jan Jacobs afkomstig van Lemmer
Vrouw : Janke Nolles afkomstig van Sloten
Opmerking : getrouwd te Sloten
dopen RK Lemmer.

Jannetje van Nolle Schotanus 1727 heet meestal zo of Janneke, x 1749 -
dus dat is ze niet.

Hier is er nog wel een Ype:
Gaasterland, huwelijken 1732
Vermelding: Ondertrouw op 28 september 1732 in Balk
Man : Ype Johannes afkomstig van Balk
Vrouw : Hiltje Rintjes afkomstig van Joure
Hier zou in het origineel een m/p moeten staan:- en dan weet je misschien meer:
Gaasterland, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Jeltie
Gedoopt op 1 september 1724 in Bakhuizen
Kind van Iepe Johannes en Janke Watses
Grappig - er is ook nog een Hielke Watses Bakhuizen, uit Hemelum
en zo kom ik dan hier:
Doniawerstal, huwelijken 1682
Vermelding: Proclamatie op 31 maart 1682
Man : Watse Hijlckes afkomstig van Goingarijp
Vrouw : Jeltie Foeckes afkomstig van Terkaple
Er worden trouwens allemaal kinderen gedoopt die geboren zijn in Oudemirdum,
en het ligt hemelsbreed ook iets dichterbij dan Balk.
Misschien komen Iepe en Janke nog voor als m/p bij broers en zussen?

groet Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Margreet Huisman » maandag 7 jun 2010 1:14 pm

is wrsch wel dezelfde Janke Nolles Sloten, Andries
een Johannes Iepes petert over en weer met Jakob Johannes (Kuper in varianten) Lemmer rk.
Lemsterland, huwelijken 1766
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 november 1766 in Lemmer
Man : Joannes Ipes
Vrouw : Marigjen Jentjes
Opmerking : getuigen: Elisabeth Stalmeyer en Gerrit Stalmeyer
groet Margreet

Klunder
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 3 jun 2010 9:29 am
Locatie: Italië

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Klunder » maandag 7 jun 2010 1:35 pm

Ik heb gezien dat er vele 'Watses' zijn in Mirns/Bakhuizen die wellicht familie zouden kunnen zijn en als daar in het origineel doopboek getuigen bijstaan, kan er inderdaad wellicht meer informatie uitgehaald worden.
Groet
Peter

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door embe » maandag 7 jun 2010 1:43 pm

Heb inmiddels aan Sible doopgetuige hierbij gevraagd:
Gaasterland, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Jeltie
Gedoopt op 1 september 1724 in Bakhuizen
Kind van Iepe Johannes en Janke Watses
Groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Andries Koornstra » maandag 7 jun 2010 4:05 pm

Korte samenvatting: één kind te RK Bakhuizen in 1724. Het doopboek begint eerst in 1723, dus Rixt zal wel buiten de registratie vallen. Per slot van rekening blijkt Ype Johannes in 1720 al een eigen huishouden te hebben. En in 1727 zit hij dan al in Enkhuizen, volgens het doopboek aldaar. Het gaat erg moeilijk worden hier nog wat van te vinden, vrees ik. Zelfs het hebben van de naam van vader, Johannes Ypes, levert nog niet veel op. In elk geval ook van hem geen geschikt huwelijk!

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Komt Rigt Ypes uit Friesland ?

Bericht door Andries Koornstra » maandag 7 jun 2010 4:28 pm

Ik houd hier even mee op, want van papier naar digitaal Enkhuizen doet het niet bij mij. Hopelijk een tijdelijke storing!

groetjes, Andries.

Plaats reactie