Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allemaal,

Van het stamboomforum:
http://www.stamboomforum.nl/hulp/2/1810 ... en_inde_vs
Beste mensen,

Op 12 september 2009 wordt in New York City ('s middags / Governors island) het boek Famous Frisians in America gepresenteerd. Dit is een initiatief van de provincie Friesland. In dat boek (320 bladzijden) komen ruim 70 Nederlanders ter sprake die (of wiens voorouders) uit Friesland naar Amerika zijn geëmigreerd en zich daar uitzonderlijk verdienstelijk hebben weten te maken. Het gaat over de afgelopen 400 jaar, van Peter Stuijvesant tot Doutzen Kroes. Het gaat om schrijvers, astronauten, top-ondernemers of -wetenschappers, om kerkelijk leiders, filosofen, topsporters en Oscar- en Nobelprijswinnaars. Bij die presentatie worden die iconen zelf of hun nazaten uitgenodigd.
Van hen hebben we diverse nazaten weten te achterhalen maar niet alle.
Het zou fantastisch zijn als we nog aan aantal van die Amerikaanse nazaten op het spoor konden komen, niet alleen om hen uit te nodigen om de boekpresentatie op 12 september bij te wonen maar ook om hen sowieso to attenderen op de eer die hun voorvader wordt bewezen. Als men niet kan komen, kan men het boek Famous Frisians in America in elk geval via amazon.com bestellen (in Nederland gaat het boek Gevierde Friezen in Amerika heten).
Het gaat om de door ons op te sporen nazaten van de volgende in de VS overleden personen:

- DOW HENRY DRUKKER, lid Huis van Afgevaardigden, geboren 7-2-1872 in Sneek, overleden in januari 1963 in Florida, begraven in Cedar Lawn Cemetery te Paterson USA

- SAMUEL VAN VALKENBURG (professor geografie aan Clarke University, Rochester, geboren 14-09-1891 in Leeuwarden, overleden 18-04-1976 (in of in de buurt van Rochester / USA

- WYBE Jelles VAN DER MEER (architect) , geboren 18-06-1883 (Woudsend), overleden 7-5-1948 (in Aurora, Illinois), begraven in St. Nicolaasga / Friesland

- RICHARD HAGEMAN (Oscar winnend componist), geboren 9-7-1881 in Leeuwarden, overleden 6-3-1966 in Beverly Hills, nabij Los Angeles

- PETER DE VRIES (schrijver) , geboren 27-02-1910 in Chicago, overleden 28-09-1993 in Norwalk, Connecticut

- OEPKE BONNEMA, pionier, geboren in 1826 (gemeente Wonseradeel), overleden in New Amsterdam in 1895, begraven op Green Mound Cemetery

- MARTEN YPMA (pioniersdominee), geboren 26 augustus 1810 in Minnertsga en op 1 mei 1863 overleden in Alto (USA)



Wie kan ons helpen of heeft tips voor deze opsporingsaktie?

Groet (namens de samenstellers)

Wim Hobers
groet Margreet
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door jacqueline »

Wybe Jelles van der Meer komt voor op deze website:
http://www.hfjansen.nl/
Zijn kinderen zouden naar het zuiden van de VS zijn verhuisd.
Misschien kan de samensteller van de website je verder helpen.
Ik kan op de website geen link naar een e-mailadres vinden, er bestaat wel de mogelijkheid via een gastenboek contact te krijgen.


groet, Jacqueline
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door jacqueline »

Nog een mogelijkheid voor Wybe Jelles van der Meer:
Op bovengenoemde website worden echtgenote (Engelien Verhaaff) en twee van de drie kinderen met name genoemd; een Johanna en een Wybe van der Meer; Wybe is jonger dan Johanna.

Ik heb gezocht via online telefoonboeken:

eerst met USSearch, gevonden Wybe van der Meer, 81 jaar in Kerville Texas; vervolgens via White Pages: William van der Meer, “ouder dan 65” - in Kerville!

Op dezelfde wijze: via USSearch Johanna E. (Engelien?) van der Meer , 93 (!) jaar, in Florida.
Was wat lastiger zoeken, ik vond via White Pages Joan E. Vandermeer in Florida,, echter niet op dezelfde locatie als via USSearch.

Via je profiel bij het stamboomforum zal ik je de gevonden adressen en telefoonnummers mailen.

Groet, Jacqueline
Nynke
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 13 jan 2006 10:33 pm
Locatie: Koudekerke

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Nynke »

Douwe Drukker arriveert op 16-06-1873 aan boord van het schip Maas met zijn ouders Hendrik en Wybrigje en zus Marijke Drukker in New York.
In 1880 woont hij met ouders, zus Mary en de inmiddels geboren broers en zus Anna, Dick, Jacob en Rinie (ofwel Rein) bijgekomen (in 1882 nog gevolgd door Lucas en in 1883 door Hendrik die in 1884 weer overlijdt).
Douwe Drukker trouwt op 30-08-1893 met Helena M. Deunhouwer, 19 jaar, geboren in the Netherlands, dochter van Peter Deunhouwer en Nellie Neiboer (een korte zoektocht op Genlias leert dat dat Pieter Deunhouwer, geboren ca 1843 in Puttershoek en Neeltje Adriana Nieboer, geb ca 1844 in Zwaluwe geweest moeten zijn, die op 09-02-1862 in Puttershoek trouwden).

Uit de 1900 census blijkt dat Dow en Helena omstreeks 1897 van Grand Rapids MI naar Passaic City NJ verhuisd moeten zijn.
Uit de 1900/1910/1920 en 1930 censuses (en andere bronnen) blijkt dat Dow Drukker en Helena Deunhouwer de volgende kinderen kregen:
Winifred, geb 25-07-1894 in Grand Rapids, Kent Co. (naar de in Amerika gebruikte naam voor Douwes moeder Wiebrigje) ,
Nellie, geb 31-05-1896 in Grand Rapids, Kent Co., MI
Marion, geb oktober 1898 in Passaic City, Passaic Co., New Jersey
Dow H. jr., geb ca 1903 in Passaic City, Passaic Co., New Jersey
Richard, geb ca 1906 in Passaic City, Passaic Co., New Jersey
Louise, geb ca 1908 in Passaic City, Passaic Co., New Jersey
Virginia, geb ca 1915 in Passaic City, Passaic Co., New Jersey

In 1900 woonde het gezin Drukker (en Dow’s broers Dick D. en Jacob) op 365 Paulison Avenue in Passaic City, Passaic County, New Jersey; in 1910, 1920 en 1930 op 202 Lafayette Ave. in Passaic City, Passaic County, New Jersey.

In 1900, 1910 en 1920 was Dow contractor; in 1930 was hij bank president.

Ik zal nu gaan zoeken naar zijn kleinkinderen.

Met vriendelike groet,
Nynke van den Hooven.
Met vriendelijke groet,
Nynke van den Hooven
Nynke
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 13 jan 2006 10:33 pm
Locatie: Koudekerke

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Nynke »

In aanvulling op het vorige bericht: Dow en Helena Drukker trouwden in Grand Rapids.
Ook Dow's ooms Reinder en Lucas Drukker emigreerden naar Amerika. Er is dus ook nog een Dow R. Drukker (zoon van Reinder).
Dow H.'s moeder overleed in 1885 in Grand Rapids, zijn vader Henry hertrouwde op 13-11-1886 met Jantje van der Naald (wed. van Hans Boersma) in Grand Rapids.
Laatst gewijzigd door Nynke op zondag 9 aug 2009 10:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Nynke van den Hooven
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door jacqueline »

Inmiddels heb ik ook nog wat op het stamboomforum gezet, niet zo logisch, ik zal verdere berichten weer hier plaatsen.

groet, Jacqueline
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door jacqueline »

Een nazaat van Samuel van Valkenburg is Gary C. Lalim, zie
http://www.valkenburgh.nl/index.html
adres is ook weer te vinden via White Pages
http://www.whitepages.com/
groet, Jacqueline
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door jacqueline »

Over Richard Hageman heb ik diverse artikelen gevonden; er wordt wel gesproken over zijn vrouw, maar nergens is sprake van nageslacht.
W.b. Oepke Bonnema, er staan stukjes over de Bonnema familie, o.a. over Oepke, op de website van Kimswerd in Dorpskrant de Mienskip.
In de stukjes zelf staat geen informatie waarmee je nazaten kunt opsporen, maar omdat er blijkbaar ook Bonnema's bij het blad betrokken zijn, kan ik me voorstellen dat je die informatie via de contactpersoon misschien wel kunt krijgen?
het emailadres staat op:
http://www.dbkimswerd.nl/index.php?opti ... &Itemid=34
M.b.t. Peter de Vries vond ik op
http://www.nnp.org/nni/Publications/Dut ... iespd.html
Peter De Vries was married to Katinka Loeser, and they had four children, Jon, Derek, Jan and Emily. Emily died at age 12 from Leukemia. De Vries passed away on September 28, 1993 in Norwalk, Connecticut.
Geen van de nazaten kunnen traceren in Norwalk, wel een Derek A. de Vries in Connecticut - ik mail je het adres, wie weet?

groet, Jacqueline
Nynke
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 13 jan 2006 10:33 pm
Locatie: Koudekerke

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Nynke »

Met betrekking tot Wybe Jelles van der Meer het volgende:
Wybe Jelles van der Meer, een 23-jarige timmerman uit Woudsend, arriveert op 28-11-1906 voor de eerste keer in New York. In 1908, 1911, 1914, 1920 en 1935 gaat hij heen en weer naar Nederland. Eerst woont hij in Grand Rapids, Michigan, later in Chacago, In 1920 in gezelschap van zijn kersverse echtgenote Engelina Maria Verhaaff (geb ca 1892 dochter van Hendrik Clemens Johannes Marie Verhaaff, bouwkundige en Petronella Catharina Hoefsloot) met wie hij op 17-02-1920 in Amersfoort getrouwd was.
Wybe en Engelina kregen 3 kinderen, die in Rockford, Winnebago County, Illinois worden geboren:
Julia J. op 04-10-1921, Johanna op 02-07-1923 en Wybe jr op 12-02-1928.
Ik heb geen informatie op http://www.graftombe.nl kunnen vinden m.b.t. een eventueel daar aanwezig graf van Wybe van der Meer, maar op 05-10-1948 arriveert Engeline van der Meer (als marital status wordt single gemeld) met zoon Wybe (20) aan boord van de Veendam in New York; ze zijn op weg naar huis, 70 S. May str in Aurora, Ill. Mogelijk hebben ze Wybe sr. naar zijn laatste rustplaats gebracht.
Waarschijnlijk is de volgende overlijdensrecord die van Wybes echtgenote: Engelien Vandermeer, geboren op 17-09-1891, overleden in november 1972 in Albuquerque, Bernalillo County, New Mexico, waar ze kennelijk vanaf 1965 woonde. In Amerika wordt een getrouwde vrouw in alle officiële gegevens (helaas!) met de familienaam van haar man vermeld.

Julia en Johanna van der Meer heb ik niet kunnen terugvinden, maar zoon Wybe J. van der Meer is op 28-01-1995 in Kerrville, Kerr County, Texas overleden.
Met vriendelijke groet,
Nynke van den Hooven
whobers
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 10 aug 2009 11:40 am

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door whobers »

Hallo dames,
Jullie allemaal alvast bedankt voor de prachtige manier van mee zoeken. De eindredacteur Peter de Haan is op de hoogte van alle tips en het eerste concrete e-mail adres is onderweg.
Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten: Welke nazaten, mee dankzij jullie zoektocht, bereikt zijn en dus de uitnodiging krijgen in New-York aanwezig te zijn.
Ik hou me voor meer tips aanbevolen.
Groet
Wim Hobers
Attie
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 8 dec 2005 2:07 pm
Locatie: Menaldumadeel

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Attie »

In de LC van 31 jan 1963 staat nog een artikel n.a.v. het overlijden van Douwe Hendrik Drukker.
Zijn zoon Richard is op dat moment president van de uitgeverij Passaic Daily News en zoon Dow jr. staat aan het hoofd van een grote onderneming voor wegen- en vliegveldbouw.

Hij heeft dan 2 zoons, 5 dochters, 14 kleinkinderen en 25 achterkleinkinderen.

Attie
Attie
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 8 dec 2005 2:07 pm
Locatie: Menaldumadeel

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Attie »

In de LC van 2 apr 1993 staat een artikel over de reis van Oepke Haitzes Bonnema.
Door een schipbreuk bij de Bahama-eilanden verdronken er tientallen opvarenden.

Die emigratie en andere verhalen vormden het onderwerp van een tentoonstelling in de bibliotheek van de Rijksuniversiteit Groningen.

In de LC van 9 apr 1895 staat een overlijdensadvertentie door de broers en zussen.
Hier wordt niet gesproken dat er kinderen zijn.

vr.gr.
Attie
Nynke
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 13 jan 2006 10:33 pm
Locatie: Koudekerke

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Nynke »

Wat Oepke Bonnema betreft was ik nog maar net op gang :-), maarik vermoed, net als Attie dat hij geen nazaten had.
Op 11-06-1853 arriveert Oepke aan boord van de William and Mary (vanuit Liverpool) in New Orleans, Louisiana.
In 1855 woont “O. Bomama” in Onalaska, La Cross County, Wisconsin.

Op 15-04-1856, 20-02-1857, 10-03-1857, 15-01-1858 en 20-03-1866 koopt hij een aantal stukken land in La Crosse, Wisconsin. Op 01-09-1859 koopt hij ook nog een stuk land in Shannon, Missouri.
Op 04-08-1870 woont Oepke in de Town of Holland, La Crosse County, Wisconsin (Post Office New Amsterdam). Hij is hotel keeper en zijn echtgenote is de 31-jarige Louise Bonnema, geboren in Zwitserland. Naast Caroline Spring (17, domestic, geb in Pennsylvania), Mariah Spangler (16, at home, geb. in Wisconsin), Adolph Spangler (25, geb in Zwitserland, zou dat een broer van Louise zijn?), wonen op hetzelfde adres ook de uit Nederland afkomstige Harmon Bonnema (43, farmer) en Sieke Tacama (47, laborer, maar een vrouw…., dat laatste lijkt een vergissing).
Harmen was een broer van Oepke. En Sieke Tacama is mogelijk de op 19-11-1822 in Wonseradeel geboren zoon Sikke van Bauke Hessels Tacoma en Janke Sikkes Steensma geweest.
Met vriendelijke groet,
Nynke van den Hooven
Nynke
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 13 jan 2006 10:33 pm
Locatie: Koudekerke

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Nynke »

Eerst een overzicht voor mijn eigen inzicht:
Dow H. Drukker x Helena Deunhouwer:
1. Winifred Florence Drukker *23-07-1894 Grand Rapids, bleef ongehuwd en overleed in september 1983 in Clifton, Passaic Co., NJ
2. Nella Drukker *05-1896 Grand Rapids; niets van gevonden
3. Marion D. Drukker *12-10-1898 Passaic City New Jersey, overleden op 11-12-1987 in een “long term care facility” in Cayuga County, Ohio, trouwde ca. 1921 met Amos Neal Prescott, geboren op 11-06-1897 in Passaic, NJ, de derde zoon van James Edward en Rose (Neal) Prescott. Amos overleed op 01-12-1983 in Cayuga County, Ohio.
Ze kregen de volgende kinderen, allen geboren in Passaic:
Helena (M. of G.?), 1923, mogelijk de in de SSDI gevonden Helena G. Prescott die op 08-09-1922 geboren werd en op 29-12-1989 in New York overleed)
Amos N., *22-09-1924 vermoedelijk ca 1948 getrouwd met Louise Millington (*02-10-1928 Cleveland, Ohio) en
Edward 09-04-1930, overleden in december 1980 in Passaic.
4. Dow H. Drukker *04-06-1903 Passaic City New Jersey, overleed in november 1976 in Palm Beach, Florida. Hij trouwde met Margaret A. die op 03-12-1901 in New Jersy geboren werd (vader uit New Jersey, moeder uit Pennsylvania); Margaret overleed op 29-12-1990 in Montclair, Essex Co, New Jersey. Ze kregen In 1930 hebben ze een dochter Joan van 3 jaar en 2 maanden.
5. Richard Drukker *30-03-1906 Passaic City New Jersey, overleed op 21-04-1973 in Hillsborough, Florida. Richard trouwde ca 1930 met Caroline C. (geb 16-09-1907 in Passaic, NJ). Zij overleed in augustus 1982 in Clifton, Passaic Co., NJ. Er is een Richard Drukker III die in Flanders, New Jersey lijkt te wonen.
6. Louise Drukker, *10-05-1908 Passaic City New Jersey
7. Virginia Drukker, *06-12-1914 Passaic City New Jersey. Overleden april 1968. Virginia trouwde met Edward E. Poor III (ook Bauer), geb mei 1915 in New York, zoon van Edward Eri Poor en Camilla Smith. Zij kregen 2 dochters en een zoon.

Een van Dow’s zoons, nl Richard had in ieder geval een zoon Austin Crane Drukker, geb ca 1934 en overleden op 12-03-2002 in Naples, Florida. Austin Crane Drukker had 5 kinderen: Austin jr., David, Andrew, Matthew en Kristen. Bij zijn overlijden had hij 7 kleinkinderen. Ik heb Matt Drukker teruggevonden op Facebook en ook zijn broer Austin en hun (vermoedelijke) zus Kiki Drukker Allan. Wanneer je eens rondkijkt in hun vriendenlijst kom je heel wat Drukkers tegen. Bij David kwam ik de volgende familie tegen: Dow, Anna, Jack en de zussen Kelley en Devon Drukker.
Misschien een idee om daar (via Facebook) eens wat berichten naar te sturen?
Met vriendelijke groet,
Nynke van den Hooven
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Hulp gevraagd bij opsporen nazaten Friezen in Amerika

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Op diverse sites heet Oepke Bonnema Oepke H., ook ergens Oepke E.
en in de oproep was hij gb. 1826.
Gezocht met H* Bonnema Wonseradeel 182* was dit Oepke:
Geboorteakte Wonseradeel, 1825
Aangiftedatum 28 mei 1825, akte nr. 126
Oepke Bonnema, geboren 26 mei 1825
Zoon van Haitse Eeltjes Bonnema en Stijntje Jelles Fopma
Een eventuele dochter zou mogelijk een Christina worden,
maar op de sites die ik bekeken heb, is hij alleen maar 'leider van de groep'.

mvg Margreet
Plaats reactie