Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Engeltje
Berichten: 19
Lid geworden op: vrijdag 6 feb 2009 7:45 pm

Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door Engeltje » donderdag 20 aug 2009 5:44 pm

Beste Speurders,
Het echtpaar Haie Jans (ged. 29-1-1741 in Wolvega), getr. 9-3 1772 in Schoterland met Antje Jeips/Jeeps (ged. 29-9-1748 in de Knijpe Sch. ) hebben 4 kinderen laten dopen nl.
26-1- 1773 in Schoterland Jan Hayes,
20-11-1774 " Jeip Hayes
8-5-1777 " Janke Hayes
7-11 1779 " Froukjen Hayes.
Bij de doop van Haie Jans wordt als vader genoemd Jan Hajes. Ik vind van hem nergens een huwelijk.
Antje Jeips is een dochter van Jeep Hanses (van Nieuwehorne) en Ge(e)rtje Jans (ged. 17-11-1709 in Nijehaske), getr. 6-5-1731 in Nieuwehorne Sch. Ook van deze vader Jeep Hanses kan ik verder niets vinden.
Kan / wil iemand mij helpen en misschien op het goede spoor zetten??

Groeten,
Engelien

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door embe » donderdag 20 aug 2009 7:00 pm

7-11 1779 " Froukjen Hayes.
Dit zullen de ouders wel zijn:
Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1733
Dopeling: Anne
Gedoopt op 18 oktober 1733 in Wolvega en Sonnega
Kind van Jan Hajes en Froukje Frankes
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Wolvega, Sonnega, Nijelamer en Nijeholtwolde, doop 1686-1811
Inventarisnr. : DTB 777

Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1736
Dopeling: Roelof
Gedoopt op 19 februari 1736 in Wolvega en Sonnega
Kind van Jan Hajes en Froukje Frankes
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Wolvega, Sonnega, Nijelamer en Nijeholtwolde, doop 1686-1811
Inventarisnr. : DTB 777

Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1743
Dopeling: Franke
Gedoopt op 22 december 1743 in Wolvega en Sonnega
Zoon van Jan Hajes en Froukje Frankes
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Wolvega, Sonnega, Nijelamer en Nijeholtwolde, doop 1686-1811
Inventarisnr. : DTB 777
En
Haye ~01-03-1739 en ~29-01-1741 (met niet genoemde moeder)

Kan ook geen huwelijk vinden. Misschien in Overijssel??????
Vond wel deze:
Schoterland, huwelijken 1733
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 januari 1733 in Heerenveen
Man : Anne Taekes afkomstig van Heerenveen
Vrouw : Froukjen Frankes afkomstig van Heerenveen
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen 1673-1743
Inventarisnr.: 598
Groetjes,
margo

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door tabepap » donderdag 20 aug 2009 7:35 pm

Dopeling: Vrouckjen
Gedoopt op 29 maart 1711 in Nijeholtpade
Dochter van Francke Roelofs en niet genoemde moeder

Opm.: De ouders zijn van de idsert

Haie Jans is een zoon van Jan Haies en Froukje Frankes (haar doop hierboven). Ik vermoed dat ze in Oldeholtpade c.a. getrouwd zijn want daarvan zijn uit die periode helaas geen kerkgegevens bewaard gebleven.
Jan Haies zou heel goed uit Hoornsterzwaag afkomstig kunnen zijn (belijdenis aldaar november 1731, beroep "contra rolleur").

Groet,
Egbert

Engeltje
Berichten: 19
Lid geworden op: vrijdag 6 feb 2009 7:45 pm

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door Engeltje » dinsdag 25 aug 2009 6:41 pm

Beste Margo,
Bedankt voor je onderzoek. Waarschijnlijk zijn dus Jan Hajes en Froukje Frankes zijn ouders. Toch vind ook jij van hen geen huwelijk. Wel een huwelijk van Froukje Frankes met Anne Taekes op 11-1-1733. Precies 9 maanden later wordt er een Anne gedoopt met als "vader" Jan Hajes en moeder Froukje Frankes. Zou de echte vader Anne Taekes ondertussen overleden zijn, En Jan Hajes legaal of illegaal nu Froukjes nieuwe partner zijn geworden, en de pasgeborene nu vernoemd zijn naar z'n overleden vader Anne?

Engelien.

Engeltje
Berichten: 19
Lid geworden op: vrijdag 6 feb 2009 7:45 pm

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door Engeltje » dinsdag 25 aug 2009 6:44 pm

Beste Egbert,
Wat betekent: De ouders zijn van de idsert?
En waar vind jij de vermelding van "belijdenis doen"?

Gr. Engelien

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door tabepap » dinsdag 25 aug 2009 11:25 pm

Ik ben nog druk aan het zoeken. Als ik het goed heb gaat het hier om de voorouders van de geslachten Huisman en Knijpstra. Hierover is al veel gediscussieerd.

Eén hypothese gaat in ieder geval niet op:
Schoterland, dopen, doopjaar 1733
Dopeling: Elisabeth Helena
Gedoopt op 13 september 1733 in Heerenveen
Dochter van Anne Taabes en Froukjen Frankes

De moeder van Froukje Frankes is Sjoukje Luitjes. Dit volgt uit het lidmatenboek van Wolvega c.a. (Franke Roelofs en Sjoukje Luitjes in 1743 van Oldeholtpade c.a. naar Wolvega). In de Volkstelling 1744 komen we inderdaad Franke Roelofs in Wolvega tegen. Jan Hayes woonde toen niet meer in Wolvega (zie mijn foto's via Digitale Bronbewerkingen). Was misschien naar Kortezwaag verhuisd (Quotisatie 1749; 2 volw., 3 kind.) met daar in 1750 nog een gedoopte dochter Antje.
Verder: Franke Roelofs en Sjoukje Luitjes in 1710 van Oldeberkoop naar Ter Idzard.
Lidmatenboeken van Weststellingwerf zijn te leen via alle bibliotheken in Nederland.

de idsert = Ter Idzard

Groet,
Egbert

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door tabepap » zondag 30 aug 2009 2:20 pm

Jeip Hanses woonde in 1750 te Brongerga boven Mildam (Hypotheekboeken Schoterland). Hij ging daar een lening aan en stelde als onderpand (zijn deel van) stemnummer 18 te Nieuwehorne. Hij was daarvan in 1728 voor 1/5 eigenaar. In 1698 was zijn vader Hans Imkes eigenaar voor het geheel. Zie hiervoor de Stemkohieren op de website van Tresoar (onder Mens en Goed). Op diverse websites wordt een zekere NN Jeips als vrouw van Hans Imkes vermeld. Misschien was dat zijn eerste vrouw, maar indertijd heb ik van Jurjen Grijpstra doorgekregen dat Trijntje Jans zijn vrouw was.
Hans Imkes is volgens de Authorisatieboeken van Schoterland overleden voor 11 november 1719. Over de minderjarige kinderen wordt o.a. Hinke Jans te Haule als curator aangesteld. Dit is dus ongetwijfeld een broer van Trijntje Jans. Hun patroniem kan ook verklaren dat Jeip Hanses volgens de stemkohieren een broer Jan Hanses had.

Groet,
Egbert

Engeltje
Berichten: 19
Lid geworden op: vrijdag 6 feb 2009 7:45 pm

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door Engeltje » dinsdag 1 sep 2009 10:16 pm

Beste Egbert,

Bedankt voor je speurwerk in hypotheekboeken e.d.
Die ouders Hans Imckes en NN Jeips had ik al in mijn database n.l. als ouders van Aaltien Hanses * 1700 in Nieuwehorne en overl. voor 1743. Deze Hans Imckes is overl. 27-3-1713. Dat kan overeenkomen met jouw informatie van: voor 1719.

Groeten van Engelien

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door tabepap » woensdag 2 sep 2009 7:48 am

Beste Engeltje,
De moeder van Aaltien Hanses is dus niet NN Jeips, maar Trijntje Jans.
Bij haar huwelijk met Jan Andries: met consent van Minke Jans, de curator van de bruid (is verkeerd overgenomen, moet Hinke Jans te Haule zijn); zij is dus geboren na 1705 (nog niet meerderjarig in 1730)

Groet,
Egbert

meester
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 8:24 pm
Contacteer:

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door meester » donderdag 5 nov 2015 10:48 am

Ik zit ook te worstelen met het echtpaar Anne Taabes en Froukje Frankes.
Dochter Elisabeth is een voorouder van mij, in de Prins reeks.
Ik kan niets vinden over Anne Taabes. Wel dat Froukje Frankes met de familietelling in 1744, Noordkant Heerenveen, hoofd van de familie is en er 3 mensen in het huishouden zijn.
Zou haar man zijn overleden, Anne, dan zijn het Froukje, haar dochter en nog iemand.
Maar er zit een gat van 10 jr. tussen 1733 en 1744. Zijn er dan meer kinderen geboren of is Anne vlot na geboorte Elisabeth overleden?
Hoe kunnen we zeker weten of de ouders van Froukje inderdaad Franke Roelofs en Sjoukje Luitjes zijn?
Ik heb momenteel mijn stamboom met een bijna 80.000 mensen/familie.
Voornamelijk onstaan uit turffamilies. Zuid-oost friesland. Gebruik Tresoar veel voor zoekwerk.

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door van der Honing » vrijdag 6 nov 2015 8:52 am

Beste Engeltje,

Je schrijft:
Haie Jans (ged. 29-1-1741 in Wolvega), getr. 9-3 1772 in Schoterland met Antje Jeips/Jeeps (ged. 29-9-1748 in de Knijpe
Weet jij zeker dat de met Haye Jans gehuwde Antje Jeips dezelfde persoon is als de Antje Jeips die in 1748 in de Knipe gedoopt werd? Volgens mij was dat Antje Jeips Klaver, die op 18 september 1811 te Oudeschoot is overleden, oud 63 jaar, ongehuwd, nalatende één zuster en drie broers. Zij moet een dochter geweest zijn van Jeip Hanses en (bij de doopinschrijving niet vermelde) Romkjen Martens, zijn tweede vrouw. (Ik denk dat Geertje Jans, zijn eerste vrouw, kort na het huwelijk overleden is.) De Antje Jeips, die met Haye Jans gehuwd was, lijkt mij veeleer een dochter van Jeip Heerkes en Janke Egberts uit de Compagnie van Jubbega-Schurega. Dit echtpaar, waaruit later een familie Plantinga is gesproten, heeft immers niet alle kinderen laten dopen.

Yntze
Laatst gewijzigd door van der Honing op zaterdag 7 nov 2015 7:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Wie zijn de ouders van Haie Jans en van Jeep Hanses?

Bericht door van der Honing » vrijdag 6 nov 2015 9:22 am

Anneke Meester,

In jouw reactie op de vraag van Engeltje schrijf jij:
het echtpaar Anne Taabes en Froukje Frankes.
Dochter Elisabeth is een voorouder van mij, in de Prins reeks.
Ik kan niets vinden over Anne Taabes.
Anne Tabes en Froukje Frankes worden op 14 april 1739 nog vermeld als echtpaar. Hij moet kort daarna overleden zijn, want zij hertrouwt op 12 juli 1744 te Heerenveen met een Jan Hendriks.
Anne Tabes was mogelijk een zoon van Tabe Harmens en Lysbeth Hendricks, die op 25 januari 1691 te Oldeboorn gehuwd zijn. Raadpleeg de boeken van Utingeradeel om meer informatie over het gezin van dit echtpaar te achterhalen. (In Schoterland ben ik ze niet tegengekomen.)

Op grond van de doopgegevens van de kinderen concludeer ik dat de met Anne Tabes gehuwde Froukje Frankes niet dezelfde persoon is als de met Jan Hayes gehuwde Froukje Frankes.

Yntze

Plaats reactie