Tradities voornaamgeving

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Jan Houthuis
Berichten: 42
Lid geworden op: maandag 22 jan 2007 3:53 pm

Tradities voornaamgeving

Bericht door Jan Houthuis »

Hallo forumgenoten,

In het RK doopregister van Steggerda, Weststellingwerf, DTB 776, staan van het echtpaar Christoffel Kuiler/ Sofia Bos de volgende kinderen ingeschreven:
1753: Sara
1755: Onno Zwier
1757: Duco
1759: Anna Sibilla
1761: Magdalena Adriana
De vermelde voornamen komen allen voor in de familie Van Haren, een grietmansfamilie in Weststellingwerf.
Ik heb het huwelijk of de herkomst van Christoffel en Sofia niet kunnen vinden, zodat ik ook niet kon nagaan of het namen van ouders, grootouders of andere familie zijn. Ik neem echter zonder meer aan, dat Christoffel en Sofia bewust aan hun kinderen namen gaven van de Van Harens. Ze gingen hiermee dus in tegen de gewoonten betreffende het vernoemen van familieleden. Waarom? En kon dit de familie niets schelen?
Mijn vraag is of dit verschijnsel zeer zeldzaam is of dat het méér voorkomt. Als zich zo'n geval voordoet, zal het niet mogelijk zijn genealogische raadsels op te lossen door vergelijking van voornamen.
Voor een goed begrip: het gaat me er niet om meer te weten te komen over Christoffel en Sofia maar wel om meer kennis over het beschreven verschijnsel te verkrijgen.

Ik weet niet of dit onderwerp interessant genoeg is voor doorgewinterde genealogen maar ik blijf toch in blijde verwachting.


Jan Bootsma.
B.F.v.d.Vegt.
Berichten: 37
Lid geworden op: vrijdag 20 feb 2009 8:50 pm

Re: Tradities voornaamgeving

Bericht door B.F.v.d.Vegt. »

U zegt dat DTB 776 is van de RK steggerda, dit is volgens mij niet correct. Rk Steggerda is DTB 781.
Heb vrij veel van het rk gedeelte Steggerda maar kom die namen niet tegen. Volgens mij is DTB 776 de Hervormde gemeente Steggerda en Vinkega. Hier heb ik heelaas geen gegevens van. Kan ook het huwelijk niet vinden in de huwelijks klappers van Weststellingwerf.

Groetjes B.F.v.d.Vegt.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Tradities voornaamgeving

Bericht door Margreet Huisman »

Dag,

Ik weet toevallig dat dit echtpaar (zij uit Harlingen) ook namen van een landheer en vrouwe kiest,
het is althans de enige verklaring tot nu toe.
Ook in de Stellingwerven.
Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1763, doopjaar 1763
Dopeling: Danker
Geboren op 18 juli 1763 in Nijeholtwolde
Gedoopt op 24 juli 1763 in Wolvega en Sonnega
Zoon van Jan Luitjes en Lysbert Pieters

Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1767, doopjaar 1767
Dopeling: Romelia
Geboren op 24 oktober 1767 in Nijeholtwolde
Gedoopt op 8 november 1767 in Wolvega en Sonnega
Dochter van Jan Luitjes en Lysbert Pieters
Herv. gem. Wolvega, Sonnega, Nijelamer en Nijeholtwolde, doop 1686-1811
Inventarisnr. : DTB 777
Lemsterland, huwelijken 1694
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 mei 1694 in Lemmer
Man : Danker de Kempenaer
Vrouw : Romelia van Andringa afkomstig van Lemmer
Opmerking : secretaris collegie ter Admiraliteit Harlingen
In mijn eigen familie heb ik nog deze:
Dokkum, dopen, doopjaar 1743
Dopeling: Henricus Mauritius
Gedoopt op 21 mei 1743
Zoon van Jellis Geijsens en Barbara Benneman
Doopheffer: Henricus Mauritius van Asbeek
Jilles is koetsier in Rinsumageest, de peter lijkt een broer van zijn waarschijnlijke werkgever,
Georgius Mauritus van Asbeck die in Groningen trouwt, maar in Rinsumageest kinderen krijgt.
Misschien zijn ze geholpen met leningen, of werk/huisvesting?
en is vernoemen een manier om de dankbaarheid te tonen.

groet Margreet
Jan Houthuis
Berichten: 42
Lid geworden op: maandag 22 jan 2007 3:53 pm

Re: Tradities voornaamgeving

Bericht door Jan Houthuis »

Zeer bedankt voor de reacties.

De heer v.d. Vegt heeft gelijk. R.K. is inderdaad fout. Het moet Herv. zijn. Het nummer van de DTB (776) is wel goed. Het huwelijk van Christoffel en Sofia kon ik ook niet vinden.

Margreet (dat mag ik zeggen??) kende het verschijnsel dus al. Dankbaarheid kan natuurlijk een motief zijn. Maar moet je dan vier of vijf kinderen naar de familie van de "baas" vernoemen? Een motief zou ook kunnen zijn een bepaalde onderdanigheid of een poging om in een goed blaadje te komen bij de "baas".
Ik ontdekte intussen dat er in Wstw meer mensen waren die iets met de Van Harens hadden:
- David Christof Jitsen en Saekje Peling lieten 1-10-1752 een Onno Zwier dopen en later ook nog een Sara
- Georg Henrich Jeets en Margie Jans lieten 23-10-1757 een Duco dopen.
- Johannes Ellens en Elizabeth Cleienborg lieten 6-6-1751 een Onno Zwier dopen. Op 17-12-1758 ook een Sara (Adel).
Ik heb de indruk dat Christoffel Kuiler, Georg Henrich Jeets en David Christoffel Jitsen in Wstw "ïmport"waren

De beschreven wijze van vernoemen maakt het oplossen van genealogische vragen moeilijker maar het heeft ook een voordeel. Het zegt iets over de voorouders. Hoe was hun verhouding tot de baas"? Het zegt ook iets over de maatschappelijke verhoudingen. Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand die zijn kind naar de baas vernoemt al gauw van een nuchtere Fries of Hollander naar z'n hoof geslingerd krijgt: "uitslover" of "flikvlooier"!.

Tot de volgende keer,
Jan Bootsma

Zijn er meer mensen die deze wijze van vernoemen hebben aangetroffen?
J.Grijpstra
Berichten: 36
Lid geworden op: zondag 6 mei 2007 5:39 pm
Locatie: Nieuwegein

Re: Tradities voornaamgeving

Bericht door J.Grijpstra »

Hallo Jan,

Mijn voorouders Floris Sakes Antonides en Trijntje Annes lieten te Garijp o.a. dopen:
Franciscus Piersma (1766)
Elisabeth (1768)
Franciscus (1772)

Vernoemd naar hun landheer, de vaandrig Franciscus Piersma en zijn echtgenote Elisabeth Schonebeek. Franciscus was tevens achterneef van Floris, en heeft hem een goede start willen geven, omdat zijn ouders, Sake Floris en Sarah Antonides, behoorlijk verarmd waren. Vermoedelijk door de veepest.

met vriendelijke groeten,

Jurjen Grijpstra.
Plaats reactie