Schipper en/of bootsman?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Jan Houthuis
Berichten: 42
Lid geworden op: maandag 22 jan 2007 3:53 pm

Schipper en/of bootsman?

Bericht door Jan Houthuis » dinsdag 22 sep 2009 3:05 pm

Beste forumgenoten,

Het beroep "bootsman" deed mij tot nu toe denken aan een funktie in de zeescheepvaart. In de Friese archieven heb ik echter een enkele maal gezien dat iemand die in de binnenvaart werkte de naam Bootsman droeg of aannam. Of dit verband hield met zijn werk in de binnenvaart is niet bekend. Het kan natuurlijk ook een geheel andere reden hebben.
Deze kwestie interesseert me omdat mijn naam, Bootsma, is afgeleid van de naam Bootsman. Kan een forumgenoot mij zeggen of het in de Friese taal mogelijk is dat het woord (beroep) "bootsman" inwisselbaar is met bijv. het woord (beroep) "schipper" of een andere funktie in de binnenvaart?
Ik ben zeer benieuwd. Bij voorbaat dank.

Jan Bootsma

willem knoop
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 1 okt 2013 5:28 pm

Re: Schipper en/of bootsman?

Bericht door willem knoop » woensdag 2 okt 2013 4:11 pm

De benaming "Bootsman" werd vroeger gebruikt als aanduiding voor iemend die werkzaam was in de binnenvaart.Dat kan de "schipper" ofwel kapitein zijn maar geldt evenzeer voor een andere opvarende van een vaartuig, bv. dekknecht of matroos.
groet.

aanvulling: In de (kleine) zeevaart is de bootsman de "intermediair" tussen de scheepsofficieren en de rest van de bemanning.
De bootsman regelt o.a de werkzaamheden aan dek en legt verantwoording af aan de 1ste of 2e stuurman.

Plaats reactie