Wie kan mij helpen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hedzer Hooijenga Sr
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006 12:37 pm
Locatie: Groningen

Wie kan mij helpen

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr »

Een vraag die hier eigenlijk niet thuishoort maar ik probeer het.

Eind jaren vijftig vorige eeuw heeft aan de Oude Provincialeweg of Westfriesedijk wat nu de N239 is, vlak bij een brug. Hier heeft op een nacht een grote brand gewoed waar een moeder met haar zeven volwassen zonen bij om zijn gekomen. Het moet in de eerste maanden van een jaar zijn geweest. Het huis stond onder aan een dijk en er was een bushalte voor hun deur.

Volgens mijn eigen herinnering heeft over dit drama een stuk in een weekblad gestaan, volgens mijn was dit het blad “de Spiegel”

Ik heb enkele kranten in Noordholland aangeschreven, Maar heb niets terug ontvangen.

Wie weet over dit drama iets te vertellen.

Vr gr v Hedzer
In minskensin, is in minskenlibben
jaap
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 29 apr 2006 11:06 pm

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door jaap »

In de Leeuwarder Courant van 16 april 1960 staat een artikel over een brand in Hoorn waarbij 6 kinderen en hun ouders zijn verbrand.
Groeten, Jaap.
Gebruikersavatar
Hedzer Hooijenga Sr
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006 12:37 pm
Locatie: Groningen

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr »

Bedankt Jaap,

Dit is ook een groot drama geweest, maar niet de juiste.

Ik weet nog dat mijn vader "die woonde toen in Oudesluis Noordholland" er wel over verhaalde.
Volgens mij kende hij dat gezin goed. Maar ik kan het hem niet meer vragen. Toen de tijd waren mijn oren niet luisterende naar zulke verhalen. De zonen die daarbij zijn omgekomen waren half en geheel volwassen, de vader die werkte volgens mijn herinneringen bij de hoogovens te Ymuiden. Hij werkte die nacht en is zo de dans ontsprongen.

Maar hartelijk bedankt voor het meesnuffelen, ook de gegevens over deze brand is voor mij een interesant gegeven. Ik hoop dat er nog iets te voorschijn komt. En hulde aan de LC wat een krant.

Vr gr v Hedzer.
In minskensin, is in minskenlibben
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door jacqueline »

Hallo Hedzer,

Bij de Hoogovens hadden ze vast een bedrijfsblad, en als de vader werknemer was, heeft er misschien een stukje over dat drama in het blad gestaan?
Wellicht hebben ze bij de Hoogovens zelf een archief? Anders kunnen ze je hopelijk vertellen, of en waar de bladen ergens bewaard zijn.
Ik heb wel even gekeken, of ze online zijn te traceren, maar helaas zonder succes, Bij de archiefdienst voor Kennemerland vind ik De Grijper: bedrijfskrant van Hoogovens IJmuiden, echter volgens de gegevens online slechts v.a. 1979 beschikbaar.
http://e-diensten.haarlem.nl/scripts/mg ... LPN=WWWAVK
Het kan overigens, heb ik zelf gemerkt, toch de moeite waard zijn te informeren, of ze ook oudere jaargangen hebben.
Via http://www.neha.nl/ heb ik ook wel een vermelding van het blad gevonden, maar daar hebben ze het niet in het archief.
(Wel een melding van een studiedag over de toekomst van bedrijfscollecties op zaterdag 7 november in, wel heel toevallig, het Hoogovensmuseum.)

Succes!
groet, Jacqueline
Plaats reactie