aaltje pieters en oom klaes, oosterend

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » vrijdag 29 jan 2010 5:38 pm

Hallo lezers,

Pieter Goverts trouwt 1628 voor het gerecht Henn. met Anke Foppes. Zij wonen te Oosterend waar ze beiden in 1674 overlijden.

Hun dochter Aaltje Pieters trouwt op ca 50-jarige leeftijd in 1680 met Marten Johannes. Aaltje overlijdt in 1725 te Oosterend, zij is dan 94 jaar.

In het boek met overlijdens van Roodhuis komt een stukje tekst voor over het wel en wee van de rk kerk in die omgeving in de 17e eeuw. De tekst dateert van ca 1730, schat ik, en de schrijver had onder meer deze Aaltje Pieters als zegsvrouw. Zij verhaalt bv over pater Nicolaus Staes die als rondtrekkende zielzorger het huis van haar ouders als vaste verblijfplaats had. Van deze pater, die zij oom Klaes noemde, vertelde zij dat deze bij zijn tochten altijd zijn pols(stok) bij zich had. Ingeval van onraad kon hij dan goed wegkomen.

Mijn vraag is of het echtpaar Pieter Goverts en Anke Foppes naast Aaltje nog meer kinderen (met kinderen) hadden. Ik denk het wel. De DTB geeft wat aanknopingspunten waar ik niet verder mee kom. Wie weet evt meer over het nageslacht van dit paar?

Met hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » vrijdag 5 feb 2010 6:15 pm

Hallo lezers,

Aaltje Pieters van Oosterend heeft diverse interessante eigenschappen. desondanks lijkt zij een muurbloemige kraamdochter te worden op deze markt.

Het dossier "Repelsteeltjes" zal zo uiteindelijk haar bestemming worden. Alvorens haar daar te deponeren, kijk ik toch nog even, in het kader van een soort gezinshereniging, naar wat ik aan redelijke zekerheden over het gezin van vader Pieter Goverts en moeder Ancke Foppes nog te weten kan komen.

Allereerst moeder Ancke Foppes. Zij trouwt als Ancke Foppes van Oosterend en dochter van Foppe Klases in 1628 met haar Pieter. In 1609 trouwt evenwel een Ansck Foppes van Oosterend met Ate Wybrens. Van Ancke naar Ansck is slechts een klein stapje. Verder maken Foppes en Oosterend het wel erg waarschijnlijk dat het hier zeer wel om dezelfde persoon kan gaan. Als dit zo is dan heeft Ancke Foppes bij haar huwelijk in 1628 reeds en leeftijd van ca 40 jaar. Het gezin van Pieter Goverts en Ancke zal dan naast Aaltje niet veel kinderen meer gekregen hebben.

Bij Ancke Foppes wordt in de notities in het overlijdensboek, zie evt vorige bericht, vermeld dat zij de grootmoeder is van een eerwaarde heer. Pieter Goverts wordt niet als grootvader aangeduid. Dit maakt een eerder huwelijk van Ancke waarschijnlijk. Foppe Klases als vader van Ancke zorgt echter ook nog voor een mogelijkheid. In 1610 trouwt in Leeuwarden voor het Gerecht een Foppe Klases met Barber Douwes. Beiden komen van het Vliet. Een halve eeuw later, zo ongeveer dan, tref ik in Oosterend aardig wat Barbers aan als bruid.

Kortom, een lastig verhaal met die moeder van Aal.

Hartelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door embe » vrijdag 5 feb 2010 7:48 pm

Ton,
Met jouw Pieter Goverts en Anke Foppes kon ik niks,
Maar met Ate Wybrens en Anskje Foppes wel…
(aanvullingen en/of verbeteringen altijd welkom! :D )
Lammert Dirks,
geb. circa 1610,
koopman te Rauwerd,
afkomstig van Leeuwarden op 9 okt 1639.
tr. (resp. ongeveer 29 en ongeveer 24 jaar oud) te Hennaarderadeel (Gerecht) op 9 okt 1639
met Tjitske Ates, dr. van Ate Wybrens en Anskje Foppes,
geb. circa 1615,
afkomstig van Hidaard op 9 okt 1639.
Uit dit huwelijk 6 kinderen:

1. Foppe Lammerts Rodenhuys,
geb. circa 1640,
afkomstig van Raerd op 22 nov 1673,
ovl. (hoogstens 49 jaar oud) voor 1689,
tr. (resp. ongeveer 34 en ongeveer 29 jaar oud) te Rauwerderhem (Gerecht) op 11 feb 1674
met Tjerkje Wabes, dr. van Wabe Ykes en Wikje Ymes,
geb. circa 1645,
afkomstig van Ferwoude op 22 nov 1673,
doopgetuige van haar kleinzoon Foppe Reins te Harlingen op 15 dec 1700. Uit dit huwelijk 4 kinderen.
2. Rikstje Lammerts,
geb. circa 1643,
afkomstig van Rauwerd op 17 jun 1664,
tr. (beiden ongeveer 21 jaar oud) te Rauwerderhem (Gerecht) op 17 jun 1664
met Jarig IJsbrands Meylema, zn. van IJsbrand Jarigs Meylema en Dieuwke Jans Haxta,
geb. circa 1643,
afkomstig van Deersum op 17 jun 1664,
afkomstig van Sneek in 1671,
(Jarig tr. (resp. ongeveer 28 en ongeveer 21 jaar oud) (2) te Sneek (Gerecht) in 1671 met Martje Wopkes.). Uit dit huwelijk geen kinderen.
3. Lieuwe Lammerts,
geb. circa 1640,
mr. mastmaker,
afkomstig van Makkum op 3 jun 1665,
ovl. (ongeveer 75 jaar oud) te Workum op 2 jan 1715,
tr. (resp. ongeveer 25 en ongeveer 20 jaar oud) te Wonseradeel (Gerecht) op 3 jun 1665
met Sieuwke Jans,
geb. circa 1645,
ovl. (ongeveer 70 jaar oud) te Workum op 25 apr 1715. Uit dit huwelijk 2 dochters.
4. Dirk Lammerts Jorritsma,
geb. circa 1645,
brouwer,
afkomstig van Makkum op 16 okt 1674,
ovl. (hoogstens 51 jaar oud) voor 1696,
tr. (resp. ongeveer 29 en ongeveer 30 jaar oud) circa 1674,
Proclamatie te Franeker (Gerecht) op 16 okt 1674,
Attestatie naar Franeker te Wonseradeel (Gerecht) op 26 okt 1674,
Derde Proclamatie te Wonseradeel (Gerecht) op 26 okt 1674
met Eelkje Douwes Hobbema, dr. van Douwe Hessels Hobbema (boer op Hobbemastate te Kubaard) en Pietje Jacobs,
geb. circa 1644,
afkomstig van (onder Tzum) Tritsum op 30 apr 1663,
afkomstig van Franeker op 16 okt 1674,
ovl. (ongeveer 57 jaar oud) circa 1701,
(Eelkje tr. (resp. ongeveer 19 en ongeveer 23 jaar oud) (1) te Franekeradeel Gerecht op 30 apr 1663 met Foeke Tjepkes.). Uit dit huwelijk 3 kinderen.
5. Goytske Lammerts,
geb. circa 1650,
afkomstig van Raard op 27 apr 1671,
afkomstig van Rauwerd op 24 mei 1671,

Derde Proclamatie te Leeuwarden (Gerecht) op 19 mei 1671,
Derde Proclamatie te Rauwerd op 24 mei 1671,
otr. te Leeuwarden (Gerecht) op 27 apr 1671,
tr. (resp. ongeveer 21 en ongeveer 26 jaar oud) te Leeuwarderadeel (Gerecht) op 6 jun 1671
met Gerrit Pieters van Erpen,
geb. circa 1645,
kuiper/zeepzieder,
zeepzieder op 27 apr 1671,
kuiper te Leeuwarden op 24 mei 1671. Uit dit huwelijk geen kinderen.
6. Wytske Lammerts,
geb. circa 1655,
afkomstig van Rauwerd op 26 okt 1672,

Attestatie naar het nedergerecht Rauwerderhem te Wonseradeel (Gerecht) op 26 okt 1672,
tr. (ongeveer 17 jaar oud) te Rauwerderhem (Gerecht) op 6 nov 1672
met Klaas Gerbens Ludum, zn. van Gerben Klases Ludum en Doutje Ydes,
afkomstig van Arum op 26 okt 1672,
afkomstig van Bolsward op 8 mei 1705,
(Klaas Proclamatie te Sneek (Gerecht) op 8 mei 1705, tr. (2) te Bolsward (Gerecht) op 9 mei 1705 met Antje Oenes Taekema, dr. van Oene Taekes en Beytske Wypkes.). Uit dit huwelijk een zoon.
groetjes,
margo

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » zaterdag 6 feb 2010 3:44 pm

Hallo Margo e.a.,

Hartelijk dank voor dat mooie mandje mensen. Het levert mij 2 aanknopingspunten op. En wel.

1. Rodenhuys: Het eerst kind van Lammert Dirks en Tjitske Ates (de dochter van Anscke Foppes) heet voluit Foppe Lammerts Rodenhuys. Pieter Goverts en zijn vrouw Ancke Foppes bewoonden onder Oosterend "een huysinge op welkers opstal en fondamenten in 1709 het soo genaemt Roodhuys getimmert is".

2. Goitske Lammerts, dochter van Tjitske Ates en kleindochter van Anske Foppes, trouwt 1671 te Leeuwarden met G. van Erpen. Uit dat huwelijk geen kinderen geeft je tekst aan. Bij Ancke Foppes staat in de meergenoemde oude notitie dat zij de "outmoey of overoutmoey is van de seer eerw. heer N. van Erpen nu deecken tot Emmerich". Het lijkt er zo op dat er toch kinderen waren.

Anscke Foppes = Ancke Foppes is denk ik een redelijke optie.

Met hartelijke groeten, Ton

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door jacqueline » zaterdag 6 feb 2010 7:20 pm

Hallo beiden,

Nog even verder over de Van Erpens. Met het volgende als uitgangspunt
Lammert Dirks,
geb. circa 1610,
koopman te Rauwerd,
afkomstig van Leeuwarden op 9 okt 1639.
tr. (resp. ongeveer 29 en ongeveer 24 jaar oud) te Hennaarderadeel (Gerecht) op 9 okt 1639
met Tjitske Ates, dr. van Ate Wybrens en Anskje Foppes,
geb. circa 1615,
afkomstig van Hidaard op 9 okt 1639.
Uit dit huwelijk 6 kinderen:

5. Goytske Lammerts,
geb. circa 1650,
afkomstig van Raard op 27 apr 1671,
afkomstig van Rauwerd op 24 mei 1671,
Derde Proclamatie te Leeuwarden (Gerecht) op 19 mei 1671,
Derde Proclamatie te Rauwerd op 24 mei 1671,
otr. te Leeuwarden (Gerecht) op 27 apr 1671,
tr. (resp. ongeveer 21 en ongeveer 26 jaar oud) te Leeuwarderadeel (Gerecht) op 6 jun 1671
met Gerrit Pieters van Erpen,
geb. circa 1645,
kuiper/zeepzieder,
zeepzieder op 27 apr 1671,
kuiper te Leeuwarden op 24 mei 1671. Uit dit huwelijk geen kinderen.
Allereerst gevonden in de Index diverse bestanden stadsarchief Leeuwarden tot 1811
via http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.html_ ... &p_zig=119
Aktenummer: w006-132
Datum akte: 1678-03-18
Soort bron: autorisatieboeken
Abraham Guliaem Sijgers, oud 19 jaar, broer van Anna Maria Guliaem Segers, oud 17 jaar, kinderen en ergenamen van Lijsbet Claes, weduwe van Guliaem Segers (overleden). Gerrijt Harmens, stiefvader. Curatoren; Gerrijt Pijters van Erpen en Osse Jansen, brouwer. Beider burgers binnen Leeuwarden.
Is dit dezelfde Gerrit?
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1693
Dopeling: Petrus
Gedoopt op 3 juli 1693 in Leeuwarden
Zoon van Dierck Thomas en Maria Dierckx
Aanwezig: Geeret van Erpen
R.K. par. Breedstraat Leeuwarden, doop 1692-1794
Inventarisnr. : DTB 1019

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1695
Dopeling: Petrus
Gedoopt op 5 november 1695 in Leeuwarden
Zoon van Dierck Thomas en Maria Dierckx
Aanwezig: Geeret van Erpes
R.K. par. Breedstraat Leeuwarden, doop 1692-1794
Inventarisnr. : DTB 1019
Maria zou dan een dochter kunnen zijn? Voor de volledigheid nog de laatste Petrus, ook omdat ik er zo nog op terugkom:
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1697
Dopeling: Petrus
Gedoopt op 20 maart 1697 in Leeuwarden
Zoon van Dierck Thomas en Maria Dierckx
Aanwezig: Willem
R.K. par. Breedstraat Leeuwarden, doop 1692-1794
Inventarisnr. : DTB 1019
En ook het volgende overlijden kan een (klein)dochter van Gerrit betreffen:
Leeuwarden overlijden/begraven 1730
Begraven: Goyckjen van Erpen
Datum : 8 augustus 1730
Begraven bij de Oldehoofsterkerk
Gemeente Leeuwarden, register van begravenen of overledenen 1723-1739
Inventarisnr.: 918
Nog een generatie verder
Menaldumadeel, dopen, doopjaar 1726
Dopeling: Attje
Gedoopt op 21 juli 1726 in Dronrijp
Dochter van Jan Dircks van Erven en niet genoemde moeder
Herv. gem. Dronrijp, doop 1600-1811
Inventarisnr. : DTB 511
Niet R.K.. wel Van Erven - deze variant van de naam wordt voor Gerrit zelf ook gebruikt. Jan Dircks zou een zoon kunnen zijn van een Dirk Gerrits van Erpen Hij krijgt zelf ws weer deze zoon:
Menaldumadeel, huwelijken 1744
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 31 mei 1744 in Dronrijp
Man : Dirk Jans van Erven afkomstig van Dronrijp
Vrouw : Grijtje Pyters afkomstig van Beers
Trouwregister Hervormde gemeente Dronrijp 1600-1811, Hiaten 1617-1658, 1672-1731
Inventarisnr.: DTB 512

Menaldumadeel overlijden/begraven 1756
Overleden: Dirk van Erven
Datum : 14 januari 1756
Tekst : "ontv(angen) het doodvat van Dirk van Erven"
Ontvangen 9-0-0 wegens kistgeld
Bron: Archief van de Hervormde gemeente Dronrijp
Rekeningboek armvoogdij 1747-1801
Toegangsnr. : 244-19
Dan over de
seer eerw. heer N. van Erpen nu deecken tot Emmerich"
Ik vond wel twee verwijzingen naar een Petrus van Erpen. Via http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 44a9-153-0
Akte Inventarisnummer U144a9, aktenummer 153
Aktedatum 31-07-1722
Aktesoort Akkoord
Notaris J. WOERTMAN ,UTRECHT
Uittreksel Naam eerste partij: Maria Jacoba Daemen
Naam tweede partij: decan en capitul archidiaconal kercke St Martini
Woonplaats tweede partij: Embrick
Naam gemachtigde tweede partij: q.q.: Christianus Deckers
Naam gemachtigde tweede partij: Petrus van Erpen
Beroep gemachtigde: canonicken der archidiaconal kercke St Martini
Woonplaats gemachtigde: Embrick
Samenvatting inhoud akte: over het voorleggen aan arbiters van hun geschil
: over de muntsoort, waarin de rente van een obligatie ten
: laste van de tweede party en ten behoeve van de eerste zal
: worden betaald
De akte is online te bekijken.
En via http://www.archive.org/stream/haarlemsc ... g_djvu.txt
een verwijzing naar volgens mij dezelfde Petrus van Erpen (van wie je je dan natuurlijk meteen afvraagt, of het die dopeling is uit 1697-misschien nog wat jong om kanunnik te zijn?) in het boek "Haarlemsche bijdragen: bouwstoffen voor de geschiedenis van het bisdom Haarlem"

groeten van Jacqueline

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » zondag 7 feb 2010 1:45 pm

Dag Jacqueline,

Mijn dank voor al deze gegevens over de van Erpens c.s.. Deze uitstapjes maken de genealogie zo leuk ende leerzaam.

Deken N. (van Nicolaus, denk ik) van Erpen had dus een geschil met mw Daemen over de muntsoort waarin een schuld betaald diende te worden. Angelotten, rozenobels, pistoletten, enz., dat kon best verschil uitmaken.

Lijsbet Klases in 1678 de weduwe van Guliaem Segers met haar kinderen Abraham (19 jr) en Anna Maria (17 jr), Gerrit Harmens als stiefvader en Gerrit Pieters van Erpen plus Osse Jansen als curator. Dit zijn weer mooie gegevens om wat mee verder te zoeken.

Tenslotte, om de hoofdlijn niet uit het oog te verliezen: Ansck Foppes van 1609 is m.i. dezelfde als Ancke Foppes van 1628, de moeder van Aaltje Pieters.

Met vriendelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » zaterdag 13 feb 2010 5:44 pm

Hallo lezers,

Ansck Foppes is ook Ancke Foppes. In het (vermetel?) vertrouwen dat de ware frisologen dit gedogen, ga ik zo verder met de moeder van Aaltje Pieters.

Anskje werd ca 1590 geboren als dochter van Foppe Klases en N.N.. Veel eerder kan niet omdat zij in haar 2e huwelijk van 1628 nog dochter Aaltje krijgt.

De huwelijken van Hennaarderadeel zijn vanaf 1588 te raadplegen. Vader Klaas Foppes trof ik echter nog niet aan. Wel veel andere Klases. In Oosterend zag ik Ids, Rijkje, Grietje, Jan, Klaas en Gosling Klases. Kinderen van Klaas Idses, Klaas Jans en evt Klaas Stinstra. In Lutkewierum waren er dan ook nog een Klaas Annes en Klaas Pieters. Al deze Klaas kinderen trouwden voor het Gerecht.

Welke Klaas bij Foppe hoort kon ik niet vaststellen. Duidelijk is wel dat Anskje daar in Oosterend e.o. heel wat familie had. Als zus voor haar vond ik alleen, en dan nog wellicht, Wopkje Foppes van Spannum in 1613, die in dat jaar trouwt met Dirk Siemens, voor het Gerecht ook.

Anskje trouwt in 1609 als Ansck Foppes met Ate Wiebrens. Zij zijn dan beiden van Oosterend. Ate had een broer Jelle die in 1616 trouwt met Fetje Johannes en een zus Wietske die in 1621 trouwt met Jan Klases van Oosterend.

Als kinderen van Ansck Foppes en Ate Wiebrens vond ik alleen met zekerheid Tjitske Ates, van Hidaard dan, die in 1639 voor het Gerecht van Henn. trouwt met Lammert Dirks van Leeuwarden. Een passend ouderpaar voor Lammert zou het paar Dirk Lammerts en Rikstje Lammerts kunnen zijn. Dezen trouwden in 1612 Hervormd te Leeuwarden. Dirk was wagenmakersgezel. Voor de kinderen van Tjitske Ates en Lammert Dirks verwijs ik graag naar het bericht hiervoor van Margo.

En via de 1e zoon van Lammert Dirks en Tjitske Ates te weten Foppe L. Rodenhuys, keren we als vanzelf terug naar Anscke Foppes en Roodhuis.

Met hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » dinsdag 23 feb 2010 12:06 pm

Hallo lezers,

In pakweg 1610 ga ik weer naar Oosterend e.o. voor verder onderzoek naar Ansck Foppes. Ansck is dan net getrouwd en woont met haar man Ate Wiebrens ergens onder Oosterend. Hidaard - de woonplaats van dochter Tjitske bij haar huwelijk - zou kunnen. Maar ook Roodhuis is een goede mogelijkheid.

Aan Ate en Ansck kon alleen Tjitske met zekerheid als kind worden toegeschreven. Er waren, van Hidaard, nog enkele Ate-kinderen. En wel Tietje, Wiepkje, Doede en Geertje. Dezen trouwen in de periode 1650-1663 allemaal Hervormd te Oosterend. Ik vind de periode wat aan de late kant en verder is het Hervormd trouwen hier geen pluspunt. Het betreft een roomse familie en trouwen voor het Gerecht zou sterk de voorkeur hebben. Wellicht echter kan een geldelijk aspect of een ander practisch probleem hier een rol gespeeld hebben. Maar toch.
De inschrijvingen in het overlijdensboek van de r.k. statie Roodhuis kunnen ook aanwijzingen voor Ate-kinderen geven. Die bron levert op: Meinert Ates Galtema van Loenga + 1659, Aatske Ates van Oosterend e.v. Pieter Melis + 1661, Tjeerd Ates van Loenga + 1692 en Gerben Ates van Oosterend + 1694.

Wel mogelijkheden, geen zekerheden. Tjitske Ates blijft zo voorshands een enig kind.

Moeder Ansck Foppes verliest vervolgens haar man Ate Wiebrens en in 1628 trouwt zij voor het Gerecht Hennaarderadeel met Pieter Goverts. Beiden zijn dan van Oosterend. Ansck wordt bij dat huwelijk als Ancke vermeld. Namen veranderen wel eens wat en Ancke klinkt, vind ik, ook weer wat ouder dan Ansck. Bij het huwelijk staat verder ook niet dat Ancke weduwe is van Ate Wiebrens. Een dergelijke vermelding ontbreekt echter wel vaker en misschien was Ate in 1628 al zo lang overleden dat hij helemaal uit het zicht was geraakt.
Nu eerst maar eens bezien hoe het met Govert(s) in Oosterend e.o. zit.

Met hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » zaterdag 6 mar 2010 3:42 pm

Hallo lezers,

Bij Govert(s) stel ik mij voor dat het mensen zijn die in de 17e eeuw nog slechts 1 of enkele generaties in Friesland vertoefden. De stemkohieren van 1698 geven op Govert en Goverts slechts 5 hits. Handelaren, koperslagers enzo, uit Belgische oorden dat zullen het veelal geweest zijn.

De DTB levert het volgende op: Trouwen:
. Eetske Goverts van Oosterend d.v. Govert Lolkes x 1620 Jan Botes, Gerecht Hennaarderadeel
. Pieter Goverts van Oosterend x 1628 Ancke Foppes van Oosterend, Gerecht Hennaarderadeel
. Geertje Goverts x 1641 Jan Freerks, Oosterend Hervormd (ondertrouw in 1638 of 1639).

Dopen Oosterend Hervormd:
04-10-1640 Trijntje d.v. Geertje Goverts en Freerk Eelkes
04-10-1640 Freerk z.v. Geertje Goverts en Jan Freerks.
Dit ziet er vreemd uit. Was Trijntje bv al veel eerder geboren en gaat het hier om 2 voor de prijs van 1?
Geertje Goverts en Jan Freerks laten nog enige kinderen dopen waaronder een Eetske.
In 1644, 1645 en 1646 worden de kinderen Geert, Reiner en Anne van Lolke Goverts en Baukje Heres of Hilles gedoopt.

Met hartelijke groeten, Ton

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door jacqueline » zaterdag 6 mar 2010 6:17 pm

Hallo Ton,

W.b.
04-10-1640 Trijntje d.v. Geertje Goverts en Freerk Eelkes
04-10-1640 Freerk z.v. Geertje Goverts en Jan Freerks.
Dit ziet er vreemd uit. Was Trijntje bv al veel eerder geboren en gaat het hier om 2 voor de prijs van 1?
Dit lijken mij twee verschillende echtparen, zie:
Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1640
Dopeling: Tryntje
Gedoopt op 4 oktober 1640 in Oosterend
Dochter van Freerck Eelkes en Geertje Gowerts
Opm.: De dopeling is overleden
Herv. gem. Oosterend en Hidaard, doop 1638-1719
Inventarisnr. : DTB 397

Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1642
Dopeling: Tryntje
Gedoopt op 28 augustus 1642 in Oosterend
Dochter van Freerck Eelkes en Geertje (Freerx)
Herv. gem. Oosterend en Hidaard, doop 1638-1719
Inventarisnr. : DTB 397

Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1645
Dopeling: Eelcke
Gedoopt op 27 juli 1645 in Oosterend
Kind van Freerck Eelkes en niet genoemde moeder
Herv. gem. Oosterend en Hidaard, doop 1638-1719
Inventarisnr. : DTB 397
Geertje Goverts en Jan Freerks laten nog enige kinderen dopen waaronder een Eetske.
Maar liefst 8 in totaal! Waaronder, ook in 1645:
Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1645
Dopeling: Willem
Gedoopt op 26 januari 1645 in Oosterend
Kind van Jan Freercks en Geertje Gowerts
Herv. gem. Oosterend en Hidaard, doop 1638-1719
Inventarisnr. : DTB 397
groet, Jacqueline

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » maandag 8 mar 2010 2:26 pm

Dag Jacqueline e.a.,

Gewoon dus 2 Geertjes Goverts daar in 1640 in Oosterend. Allebei getrouwd met Freerk(s). Het is goed dat er lezers zijn die beter en dieper zoeken dan ik. Daarvoor mijn dank.

Govert in combinatie met Freerk levert overigens ca 100 jaar later (1737) daar nog een aparte vermelding op. Roodhuis doop Barbara, geboren Oosterend als dochter van Willem Lourens alias Freerks en Liesbet Hendriks Monkel. Doopgetuige is Freerk Goverts alias Lourens Wouters. Doopheffer is Geertje gehuwd met Thomas Jacobs. Geertje-Freerk-Goverts mooi weer bij elkaar.

Hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Re: aaltje pieters en oom klaes, oosterend

Bericht door tondejong » donderdag 25 mar 2010 9:38 am

Hallo lezers,

Aaltje Pieters trouwde in 1680 op ca 50 jarige leeftijd met de weduwnaar Marten Johannes. Aaltje is dan van Oosterend en Marten van Lutkewierum. Marten was eerder, in 1673, getrouwd met Anske Alberts van Bozum. Marten was in dat jaar 1673 van Rien.

In november 1703 trouwt de zoon van Marten en Anske, Albert Martens, van Oosterend dan, Hervormd met Lijsbet Hillebrands van Tirns. Het trouwboek van Roodhuis kent een hiaat van 1704 tot 1715, deze hiaat werpt hier kennelijk zijn schaduw al wat vooruit. Albert Martens was duidelijk r.k. en een huwelijk in Roodhuis zou voor de hand hebben gelegen.

Het doopboek van Roodhuis kent in die periode overigens een niet vermelde nog grotere hiaat. Albert en Lijsbet komen in dat boek dat in 1716 weer de draad oppakt, voor in de jaren 1716, 1718 en 1722 en wel met de kinderen Hillebrand, Pieter en Anske, mooie bevestigende namen.

Albert Martens staat vanaf dat jaar 1716 vaak vermeld al getuige bij huwelijken. Hij lijkt een soort kosterlijk figuur te zijn geweest in de statie Roodhuis. Albert overlijdt in 1736 te Oosterend en Lijsbet Hillebrands in 1755 te Oudega.

Met vriendelijke groeten, Ton

Plaats reactie