Ouders Ytske Jeltes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Ouders Ytske Jeltes

Bericht door nico van der woude »

Ytske Jeltes, tr. (gerecht) Harlingen 20-4-1743, tr. Harlingen 12-5-1743 Harmen Jacobs Radsma, geb. ca. 1697, mr. horlogemaker, lid van de vroedschap van Harlingen (vanaf 21-11-1735-1777), collecteur van de oude stadswijnen en verkleinde wijnmaat, collecteur van de lakenen en tabak, overl. v. 29-10-1777. Kinderen (allen ged. Harlingen): Jelte, Willem, Trijntje. Ytske Jeltes is een dochter van Jelte Jans. Mogelijk is hij afkomstig uit (de omgeving van) Harlingen? Wie weet meer over Jelte Jans en de zijnen? Vr. gr., Nico
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Ouders Ytske Jeltes

Bericht door Ristcard »

Bij de trouwinschrijvingen vond ik haar in eerste instantie niet, Dat kwam doordat het patroniem geen Jeltes was, maar Jelkes. Even doorzoeken op Jelke levert de volgende doop op:
Harlingen, dopen, doopjaar 1710
Dopeling: Jtske
Gedoopt op 23 november 1710 in Harlingen
Kind van Jelke Jan en Grietie Jans
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : .....
Vader : JELKE JANS
Moeder : GRIETJE JANS
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus
Dit zou Ytske kunnen zijn.
En het ouderpaar dan wellicht:
Harlingen, huwelijken 1704
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 mei 1704
Man : Jelke Jansen afkomstig van Harlingen
Vrouw : Gryttye Jansen afkomstig van Harlingen
Groeten van Richard
nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Re: Ouders Ytske Jeltes

Bericht door nico van der woude »

Hallo Richard,

Van harte bedankt voor de reactie en het meedenken. Ik vond zelf ook deze vermeldingen:

Harlingen, huwelijken 1704
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 mei 1704
Man : Jelke Jansen afkomstig van Harlingen
Vrouw : Gryttye Jansen afkomstig van Harlingen

Harlingen, dopen, doopjaar 1705
Dopeling: Tyttje
Gedoopt op 10 mei 1705 in Harlingen
Dochter van Jelcke Jans en Gryetje Jans
Opm.: Doop in de Westerkerk

Harlingen, dopen, doopjaar 1708
Dopeling: Syke
Gedoopt op 12 februari 1708 in Harlingen
Dochter van Jelte Jans en Grietie Jans
Opm.: Doop in de Westerkerk

Harlingen, dopen, doopjaar 1710
Dopeling: Jtske
Gedoopt op 23 november 1710 in Harlingen
Kind van Jelke Jan en Grietie Jans

Het is dus meestal 'Jelke', terwijl het uiteindelijk toch om de naam 'Jelte' gaat: zie mijn artikel in het Genealogysk Jierboek 2005 (m. n. p. 41 e.v.); tot op heden komt de naam Jelte in de familie Radsma voor.
Toch vind ik je voorzet spannend. De hamvraag is dus: is de naam Jelke dezelfde als Jelte? Misschien weet een van de forumgenoten er meer van. In ieder geval zal ik bij een volgend bezoek aan Tresoar eens op zoek gaan naar Jelke Jans c.s.

Vr. gr.,

Nico
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
tjarda
Berichten: 258
Lid geworden op: dinsdag 9 feb 2010 6:05 pm

Re: Ouders Ytske Jeltes

Bericht door tjarda »

JANS, JELKE Harmen Ratsma en Ydske Jelkes, beide van Harlingen, koomende weegens de bruid desselvs vader J. J. , 20 apr 1743; fiches ondertrouw Nederlands Hervormde kerk Harlingen; pramenmaker 1740-1741; Wijger Alberts ende Trijntje Harings, beijde van Harlingen, komende weegens de bruid J. J. , scheepstimmerman, 7 Mrt 1744; fiche gemeente Harlingen; Dirk Jansen Gelder en IJtske Jelkes, beijde van Harlingen, komende weegens de bruid desselfs vaeder J. J. , timmerman, 4 nov 1741; fiches ondertrouw Nederlands Hervormde kerk Harlingen; Dirk Jacobs ende Tijtje Clases beide van Harlingen, koomende voor de bruid desselvs oom J. J. , 12 maij 1742; fiches ondertrouw Nederlands Hervormde kerk Harlingen;

Dit vond ik op de site van http://www.kleinekerkstraat.nl/

Ik weet niet of de bovenstaande site je bekend is.

Groeten Tjarda
nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Re: Ouders Ytske Jeltes

Bericht door nico van der woude »

Hallo Tjarda,

Bedankt voor je reactie. Ik ken de site wel: wie onderzoek doet naar Harlingers kan er veel van zijn gading vinden.
De informatie die je geeft is wel nieuw: wellicht dus een eerder huwelijk; interessant. Ik heb in ieder geval een nieuwe richtlijn aan overgehouden bij een volgend onderzoek in Tresoar.
Wat blijft is de vraag, of de namen Jelke en Jelte zo stelselmatig door elkaar gehaald (kunnen) worden. Ik denk dat de lezing van oorspronkelijke aktes wel uitsluitsel kan geven.

Vr. gr.,

Nico
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
tjarda
Berichten: 258
Lid geworden op: dinsdag 9 feb 2010 6:05 pm

Re: Ouders Ytske Jeltes

Bericht door tjarda »

Aan Nico,

Fijn dat je nu weer nieuwe aanknopingspunten hebt om verder te speuren.
Ik had al even gekeken op je site en het verhaal van de Familie Radsma/Ratsma gelezen.
Ik moet zeggen dat ik het verhaal met veel plezier heb gelezen! en het ziet er zeer verzorgd uit.

Ik kom het vaker tegen dat bp namen anders geschreven worden.
Zo is Jinke ook wel Janke.
Dus vreemd is dat in mijn ogen niet.

Zelf onderzoeken wij de familie de Boer afkomstig van Harlingen en Noordwolde.
Kom gerust eens kijken op onze familie site http://www.stamboomfamiliedeboer.nl

Tjarda

http://www.oud-harlingen.nl/
(hier nog een link met veel informatie over Harlingen en Harlingers)
nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Re: Ouders Ytske Jeltes

Bericht door nico van der woude »

Hallo Tjarda,

Opnieuw bedankt voor je suggesties. Jullie site ziet er trouwens bijzonder goed en toegankelijk uit: ik kwam die webstek ook al tegen bij een verkiezing van website van het jaar (toeval bestaat niet).
Over Harlinger De Boers gesproken: heb jij toevallig weet van de (voor)ouders van Antje Tjerks de Boer. Zij tr. Harlingen 29-7-1764 Harmen Jacobs Radsma (die dus eerder trouwde (3) met de in de oorspronkelijke vraag genoemde Ytske Jeltes/Jelckes; zie Genealogisch Jierboek 2005, p. 40).

Vr. gr.,

Nico
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
tjarda
Berichten: 258
Lid geworden op: dinsdag 9 feb 2010 6:05 pm

Re: Ouders Ytske Jeltes

Bericht door tjarda »

Aan Nico,

Helaas heb ik niets kunnen vinden in mijn eigen archief over Antje Tjerks de Boer.
Het is geen familie van onze de Boeren.
Antje Tjerks de Boer heeft geen kinderen gekregen met Harmen Jacobs Radsma?

Wel vond ik op de site van de Kleinekerkstraat het volgende.
Je moet zelf even zien of je hier wat mee kunt?

Anders zie ik zo geen aanknopingspunt te Harlingen, het is goed mogelijk dat ze voor haar huwelijk wel woonde te Harlingen maar daar van oorsprong niet weg kwam.

ATES, TJEERD T. A. ende Trijntje Jans beijde van Harlingen, komende wegens de bruid desselfs vaeder Jan Hendriks den 5 Septemb 1744; fiche gemeente Harlingen; huwt met Trijntje Jans, beijde van Harlingen, geproclameerd den 6, 8 en 13 September 1744 en doen ook getrouwt; huwelijksregisters Nederlands Hervormde kerk Harlingen; kinderen: Ate en Jan Tjeerds, beiden gedoopt 17 sep 1752 Grote Kerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen; kind: Trijntje Tjeerds, gedoopt 18 maij 1751 Grote Kerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen; kind: Antje Tjeerds, gedoopt 22 feb 1746 Grote Kerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen;

TJEERDS, ANTJE zie: de Boer;
TJEERDS, ANTJE gedoopt 22 feb 1746 Grote Kerk Harlingen, dochter van Tjeerd Ates en Trijntje Jans; fiches dopen Grote Kerk Harlingen;

Ik heb hier nog wel een verhaal gevonden Uit Harlingen's Historie over de Familie Radsma geschreven door Dr. S Ferwerda.

Tjarda
Plaats reactie