immigje jellema, geb. franeker 1832

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
albert

immigje jellema, geb. franeker 1832

Bericht door albert »

ben op zoek naar de overlijdensdatum en-plaats van immigje jellema, die op 28-2-1832 te franeker is geboren als dochter van dirk jellema en aaltje houtsma, en op 10-6-1852 te franeker trouwt met johannes eerdmans. zij is voor 9-11-1865 overleden, want dan hertrouwt weduwnaar johannes eerdmans te epe. echtpaar eerdmans-jellem akregen te harlingen 3 kinderen
Bob Koopmans

Immigje Jellema

Bericht door Bob Koopmans »

Albert.
Wat staat er in de huwelijkse bijlagen van van het huwelijk in Ede.
Anders het bevolkingsregister raadplegen van Harlingen.
Bob Koopmans Amersfoort
albert

immigje jellema, geb. franeker 1832

Bericht door albert »

bedankt voor de reactie. huwelijksbijlagen epe zal ik t.z.t. (laten) bekijken of het bevolkingsregister van harlingen raadplegen
pappaharry

Immigje -ra-ra..

Bericht door pappaharry »

Alber; ik heb gisteren even zitten neuzen (net voordat genlias 'plat' ging -dus Aaltje heb ik ook niets van- ); maar in elk geval heb ik dit:
Geboorteakte Harlingen, 1822 Aangiftedatum 2 maart 1822, blad nr. 25 Johannes Eerdmans,
geboren 28 februari 1822 Zoon van Bernardus Dirks Eerdmans en Anna Margaretha Molenberg

Geboorteakte Franeker, 1832 Aangiftedatum 29 februari 1832, blad nr. 11 Immigje Jellema,
geboren 28 februari 1832 Dochter van Dirk Jellema en Aaltje Houtsma

Gemeente: Franeker Soort akte: Huwelijksakte Aktenummer: 34
Datum: 10-06-1852 Bruidegom Johannes Eerdmans Bruid Immigje Jellema

1852 Harlingen, notaris J.A.Z. Stroband Inv. nr. 049050 repertoire nr. 67 d.d. 17 september 1852 Koopakte
Betreft de verkoop van het huis aan het Franeker End, wijk D, nr. 29 te Harlingen, koopsom fl. 4000 -
Bernardus Dirks Eerdmans te Harlingen, verkoper - Johannes Eerdmans te Harlingen, gehuwd met Immegje Jellema, koper

Kinderen van Johannes Eerdmans en Immigje Jellema, geboren te Harlingen en aldaar aangegeven :
Anna 22-03-1853; Aaltje 04-03-1854; Bernardina 11-01-1859

Overlijdensakte Harlingen, 1853 Aangiftedatum 21 december 1853, blad nr. 61b Bernardus Dirks Eerdmans,
man, overleden 19 december 1853 Oud 69 jaar, gehuwd
Overlijdensakte Harlingen, 1854 Aangiftedatum 4 juli 1854, blad nr. 30b Anna Margaretha Molenbergh,
vrouw, overleden 1 juli 1854 Oud 55 jaar, weduwe

1854 Harlingen, notaris J.A.Z. Stroband Inv. nr. 049052 repertoirenrs. 96 en 104 d.d. 4 oktober 1854
Provisionele en finale toewijzing Betreft een zathe en landen te Kimswerd, diverse koopsommen -
Johannes Eerdmans te Harlingen, verkoper voor zich en in kwaliteit .. volgen namen van 18 kopers..

Het lijkt dat Immigje in 1859 overleed, en dat Johannes toen alles verkocht en met de kinderen naar Epe ging...

1860 Harlingen, notaris J.A.Z. Stroband Inv. nr. 049058 repertoirenrs. 29 en 38 d.d. 29 februari 1860
Provisionele en finale toewijzing - Johannes Eerdmans te Harlingen, verkoper
Betreft de koop van het oostelijke gedeelte van een huizinge te Harlingen, koopsom fl. 2888 - Sjoerd Roelofs Zaagsma te Harlingen, koper Betreft de koop van het westelijke gedeelte van een huizinge te Harlingen, koopsom fl. 2214 - Foeke Buitenrust te Harlingen, koper
Betreft de koop van een pakhuis te Harlingen, koopsom fl. 444 - Hendrik Tigchelaar te Harlingen, koper

Gemeente: Epe Soort akte: Huwelijksakte Aktenummer: 53 Datum: 09-11-1865
Bruidegom Johannes Eerdmans Leeftijd: 43 Geboren te Harlingen, (gegevens bekend), weduwnaar van Immigje Jellema
Bruid Maria Geertruid Cornelia van der Feltz Leeftijd: 35 Geboren te Epe;
dv Gustaaf Willem van der Feltz en Theodora Elisabeth Mossel beroep vader bd.: notaris; verder geen beroepen vermeld

Anna overleed 24-10-1886 te Epe
Bernardina trouwde 19-11-1890 te Epe met Dirk Frans Romein 32jr geb. te Leeuwarden

Gemeente: Epe Overledene Johannes Eerdmans oud 70 jaar, overleden 15-03-1892 te Epe
Partner Maria Geertruid Cornelia brnes vd Feltz
albert

immigje jellema, geb. franeker 1832

Bericht door albert »

papaharry, bedankt. ik had wel gezien dat ook in notariële archieven eerdmans voorkomt, maar waarom de overlijdensdatum van immigje jellema (ca. 1859) niet te vinden is?

groet

albert
albert hoekstra

immigje jellema, geb. franeker 1832

Bericht door albert hoekstra »

het gezin vertrekt in mei 1860 naar brummen en 2 jaar later naar zutphen waar immigje jellema in 1864 overlijdt.
marianne
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 28 apr 2006 8:12 pm

Bericht door marianne »

Albert,

Ik zal volgende week de overlijdensakte van Immigje wel voor je inzien.
Ik woon namelijk op 10 minuten fietsafstand van het archief in Zutphen, dus.....
Als je verder nog iets wilt weten over haar wat zich afgespeeld kan hebben in Zutphen, laat het dan even weten.

vr. gr.
Marianne
marianne
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 28 apr 2006 8:12 pm

Bericht door marianne »

Aanvulling op mijn vorige bericht:

Hetzelfde geldt ook voor Brummen. Die gegevens bevinden zich namelijk ook in het archief in Zutphen.

gr.
Marianne
pappaharry

Re: immigje jellema, geb. franeker 1832

Bericht door pappaharry »

@Albert: Nou zeg! daar heb ik me toch even een inschattingsfout gemaakt.. hoe kon ik weten:
albert hoekstra schreef:het gezin vertrekt in mei 1860 naar brummen en 2 jaar later naar zutphen waar immigje jellema in 1864 overlijdt.
Eén ding is wel opgelost (hoe Johannes persé 'zó ver van huis' in die invloedrijke familie 'introuwde')...
albert

immigje jellema, geb. franeker 1832

Bericht door albert »

marianne bedankt voor het aanbod.
ik ben vooral geinteresseerd in het beroep van johannes eerdmans en wil graag weten wat er erg geworden is van zijn 2e dochter aaltje, geb. harlingen 1854, misschien kun je het bevolkingsregister epe daarvoor raadplegen. verdere gegevens over johannes en zijn 2e vrouw zijn mij bekend, evenals de gegevens van zijn overige 2 dochters.
marianne
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 28 apr 2006 8:12 pm

Bericht door marianne »

Albert,

Ik ben vanochtend in het archief in Zutphen geweest en heb het volgende gevonden voor je:

Bevolkingsregister gemeente Brummen wijk A (Brummen) 1850-1861:

Gevestigd te Brummen (wijk A) 09 mei 1860
Gekomen uit Harlingen
Geregistreerd bij het gezin is ook Dirk Nicolaas Eerdmans, geb. Harlingen 11 maart 1839.

Beroep Johannes: geen

Dirk Nicolaas is de jongere broer van Johannes:

Geboorteakte Harlingen, 1839
Aangiftedatum 12 maart 1839, blad nr. 34
Dirk Nicolaas Eerdmans, geboren 11 maart 1839
Zoon van Bernardus Dirks Eerdmans en Anna Margarita Molenberg


Bevolkingsregister gemeente Brummen wijk A 1862-1871:

familie woonachtig te Brummen no. 125
Dirk Nicolaas wordt hier vermeld als zoon van Johannes.
Vertrokken naar Zutphen 07 mei 1862 (incl. Dirk Nicolaas)

Beroep Johannes: zonder

Bevolkingsregister gemeente Zutphen 1862-1890:

Gekomen van Brummen op 07 mei 1862
Vertrokken naar Epe op 16 juli 1864 (Johannes en zijn 3 dochters)
Immigje Dirks Jellema, overleden 30 juni 1864
Dirk Nicolaas is niet geregistreerd in het bevolkingsregister van Zutphen.

Beroep Johannes: zonder

Overlijdensakte Immigje Jellema:

Gemeente Zutphen
Aktenummer 300
Aangiftedatum 30 juni 1864
Aangegeven door Johannes Andreas Franciscus Andriessen, oud 68 jaren, aanspreker
en Jan Schuttens, oud 61 jaren, gemeentebode.

"...dat op den dertigsten der maand juni des jaars achtien honderd en vier en zestig des morgens ten elf uren, bij de Larestraat in het huis Wijk D no. 36 binnen deze Gemeente, in den ouderdom van twee en dertig jaren is overleden Immigje Jellema, zonder beroep, geboren te Franeker, wonende te Zutphen, huisvrouw van Johannes Eerdmans, dochter van wijlen de echtelieden Dirk Jellema en Auckje Houtsma."


Helaas kan ik je dus niet helpen aan een beroep van Johannes.
Kan het niet zijn dat hij gewoon rentenierde? Uit de notariële akten blijkt dat hij geld genoeg had....

Wat Aaltje betreft, ik heb behalve het bovenstaande, niets over haar gevonden. Ze is wel verhuisd naar Epe, dus ik denk dat je daar verder moet zoeken.


Ook kwam ik de nicht van Immigje Jellema tegen.

Bevolkingsregister gemeente Brummen wijk K (Eerbeek) 1872-1890:

Jan Bruggink, geb. Kampen 28 nov 1833, beroep huisonderwijzer
Angnietje Jellema, geb. Franeker 02 sep 1822, huisvrouw van Jan Bruggink.

Gekomen uit Franeker 27 maart 1882
Woonachtig Gemeente Brummen wijk D (Eerbeek) no. 113
Vertrokken naar Arnhem 28 maart 1883

Geboorteakte Franeker, 1822
Aangiftedatum 4 september 1822, blad nr. 67
Angnietje Jellema, geboren 2 september 1822
Dochter van Jan Jillerts Jellema en Jantje Klases Sannes

Huwelijksakte Franeker, 1864
Man: Jan Bruggink
Vrouw: Angnietje Jellema
Datum: 24 januari 1864, akte nr. 6


Immigje's vader Dirk Jellema (geb. Franeker 24 juni 1789) en Jan Jillerts Jellema (geb. Franeker 16 jan 1797) zijn broers, zonen van Jillert Jellema en Antje Ferwerda.

Dit is alles wat ik kon vinden over de familie in het archief in Zutphen. Ik heb ook nog gekeken of ze mogelijk nog een vierde kind hebben gekregen (doodgeboren of op jonge leeftijd overleden, je weet maar nooit), maar ook hier niets gevonden.

vr. gr.
Marianne
albert hoekstra

immigje jellema, geb. franeker 1832

Bericht door albert hoekstra »

marinanne,

bedankt voor je speurwerk. ik zal nu verder gaan kijken in epe.

groet

albert
Plaats reactie