Jetske Hendriks de Vries

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Jetske Hendriks de Vries

Bericht door Hinke Westra » donderdag 15 dec 2005 7:50 pm

Maikel in een ander onderwerp heb je het over een Jetske Hendriks de Vries

>Wat de kinderen van Ynte Jacobs en Geeske Harmens (gehuwd gerecht Woudsend 06-05-1742, beide van Indyk) betreft, Age Yntes had ik ook, was hem vergeten te vermelden. Hij overleed 04-05-1812 te Lemmer en was gehuwd met inderdaad Jetske Hendriks de Vries, die 27-10-1825 te Lemmer overleed. Lysbeth had ik niet, misschien zelfde als Lutske ? Zou mooi zijn want dan hebben we het beide over 9 kinderen.<

Weet je toevallig ook wie de ouders zijn van deze Jetske? Ik heb een Hendrik Wopkes, ged. 1767 Molkwerum zn.v. Wopke Uilkes (van der Wal) en Eelk Hendriks (de Boer). Een broer van Hendrik, Uilke en zijn zussen Hebeltje (mijn lijn) en Jetske noemen zich van der Wal, maar ik vermoed dat Hendrik Wopkes de naam de Vries aannam, (zie naamsaanname) Misschien weet jij hier meer van?

groet, Hinke.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 15 dec 2005 8:32 pm

Ik houd het er op dat ze een dochter is van Hendrik Piers en Yttje Symens, x 1743 Ypecolsga.
Haar ovl.akte vermeld als geb.plaats Ypecolsga - verder is ze 2x meter bij Lysbeth Hendriks Hiemstra en Ruurd Jentjes Bekema, (beide keren bij een Auckje, en na haar oudere zus en haar moeder) en getuige bij het 2e huwelijk van Ruurds broer Pier Jentjes.

Het verklaart dan ook de dochter Ietje 1789, en waarom Lisebeth Ruerds (= Lysbeth Hendriks x Ruurd ) daar meter is.

Hendrik en Ietje hebben dan 4 kinderen:
Pier 1741-1844 x waltje/neeltje baukes - >Hiemstra
Jeltje 1743-1829 x roelof pieters - Jongstra
Lysbeth 1744-1826 x ruurd jentjes - Bekema
en Jetske 1750-1825 x age ientis - de Boer.

Piers ovl akte vermeld 103 jaar, geb. ypecolsga, zn Hendrik Piers en IJtje Sijmons. Het zou kunnen dat ze pas na zijn geboorte getrouwd zijn, dat gebeurde wel meer.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jetske Hendriks de Vries

Bericht door Maikel Galama » donderdag 15 dec 2005 8:57 pm

Hoi Hinke, genealogie is mooi, behalve wanneer Margreet antwoorden gaat geven op vragen die toch heel duidelijk aan mij gericht zijn, vindt je ook niet ? Zou jij haar een berisping kunnen geven ? Ik kan dat niet doen omdat ik haar nog nodig heb.

Voor de rest deel ik haar mening hoewel ik bij de Quotisatiekohieren van 1749 zie dat er sprake is van 2 kinderen en dan zouden de geboortejaren van de kinderen van Hendrik en Ietje niet kloppen. Nou ja, laat maar.
De door jou genoemde personen heb ik geloof ik niets over.

Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op vrijdag 16 dec 2005 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

jetske de vries

Bericht door Hinke Westra » donderdag 15 dec 2005 10:02 pm

Maikel, ik had eerst even de overl. akte moeten bekijken, zag dat 'jullie' Jetske rond 1750 geb. moet zijn en dan kan het niet mijn Jetske zijn, dus vergeet haar verder maar :)

En Margreet berispen, ik weet niet of dat verstandig is :? :)

Groet, Hinke.

Plaats reactie