andries hendriks/wiepkje jacobsdoopsgezind te harlingen 1774

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
albert

andries hendriks/wiepkje jacobsdoopsgezind te harlingen 1774

Bericht door albert »

wie heeft er informatie over dit echtpaar (getrouwd te harlingen 13-7-1774) en hun voorgeslacht? wiepkje jacobs overlijdt waarschijnlijk 2-8-1811 te harlingen, akte is blad nr. 52b. wil iemand deze nakijken of haar ouders vermeld worden. bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Albert,

Wellicht morgen.

Gr. Everardus
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Albert,

Helaas geen ouders zijn er geen ouders vermeld in de akte.
Aaang. 4 aug. 1811, bladnr. 52vo. Wiepkje Jacobs, wed Hendrik Andries, overl. 2 aug. 1811 7 uur 's-morgens oud 64 jaar op de Liemendijk.
Echtgenoot wordt dus hier Hendrik A. genoemd.
Succes verder
Everardus
albert

wiepkje jacobs/berber jacobs overl. 1859

Bericht door albert »

everardus bedankt

ik zal bij gelegenheid in tresoar de nadere toegangen (DTB 348 d,e en g) bronnen van de doopsgezinden in harlingen bekijken.

groet

albert

bij gelegenheid wil je misschien voor mij ook bekijken de overlijdensakte van berber jacobs die op 8-8-1859 te harlingen (oud 77jr) overlijdt (aktenr. 250), weduwe van hendrik andries;staan hier wel de ouders vermeld?

bij voorbaat dank
Gast

Bericht door Gast »

Albert,
Dat wordt pas eventueel volgende week donderdag of wellicht eerder door een vriendelijke lezer(es) die in de gelegenheid is om dat even te bekijken bij Tresoar of het CBG te Den Haag.
Everardus
margreet

akte nakijken

Bericht door margreet »

Zal ik mij eens aangesproken voelen?
Maybe vanmiddag, en anders tomorrow.

Margreet
Gast

Bericht door Gast »

O.k. Margreet, dan laat ik de vraag schieten en alsvast bedankt.
Gr.
Everardus
albert

opzoeken

Bericht door albert »

alvast bedankt voor de moeite, margreet.

groet

albert
margreet

aktes

Bericht door margreet »

Albert,
Berber Jacobs, geboren Veendam, wonend Harlingen
weduwe Hendrik Paskum, dochter wijlen Jacob en Antje
overleden in huis staande wijk 26 nr. 220
Paskum in overlijdens Harlingen nagezocht: 2 kinderen: Wypkje Andries, Andries Hendriks en 1 vrouw Christina Andries. Geen Hendrik.
Dus gezocht op Pask* , wat mij leidde naar:
18-3-1830- akte 19c
Hendrik Paskom, 48jr. werkman
geboren Veendam, wonend Harlingen
echtgenoot Berber Andries
overleden in huis wijk D nr. 102
In de laatste akte lijken de aangevers dus de namen gehusseld te hebben.

Om dubbel overbodig werk te voorkomen dus eerst de vraag, of je dat al wist en tweedst: is Berber de 2e vrouw na Wypkje soms, en derdst: of je dan het huwelijk nagekeken wilt hebben, mocht dat in Harlingen geweest zijn.

margreet
albert

paskom/paskum

Bericht door albert »

margreet bedankt.

ik kan je per email mijn gegevens opsturen, zodat je kunt zien wat ik al heb gevonden.
margreet

Bericht door margreet »

Albert,

De vraag was wat je nog nagekeken wilt hebben. (misschien het harlinger doopsgezinden-boek).

Het is daarnaast sowieso handiger als je gegevens op het forum zet - als ik geen tijd heb, misschien Everardus wel weer - of iemand anders.

Ik vond zelf nog geen huwelijk, wel allerlei Pascums.

Veendam staat wellicht op internet - hieronder onder Groningen:
http://www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

margreet
albert

paskum

Bericht door albert »

margreet,

als je wilt kijken in de nadere toegangen van FAF (doopsgezinden te harlingen) dan graag.
overigens zag ik ook een site van lamain met database over veendam en wildervank.
groet

albert
Gast

Bericht door Gast »

Albert en Margreet,

De overl. akte uit 1811 er nog eens op nageslagen van Wypkje/Wiepkje.
Duidelijk staat in de overl.akte dat zij weduwe was, maar m.i. is er een foutje in de akte en wordt haar man Hendrik Andriesz. genoemd inplaats van Andries Hendricksz.
Te harlingen herv. gem. DTB 340 staat een huwelijksinschrijving van Andries Hendriks, Harlingen 3/13-7-1774 met Wypkjen Jacobs, Harlingen.
------------------------------

Zo staat in een klapper van Harlingen menisten
Andries Hendricks Andries, m.i. is later de eerste voornaam Andries doorgestreept en de s van Hendricks weggelaten zodat men nu moet lezen:
Hendrick Andries:
Kinderen: Andries Hendriks geboren 30 juni 1806 en Jakob Hendriks, geboren 5 februari 1810, beiden te Harlingen.
Verder staat in de naamsaanneming uit 1811 Harlingen: Hendrik Andries Paskum met 1 kind Andries 5 jaar.

Daar blijkens de overl. akten van Hendrik en zijn vrouw Berber beide echtelieden geboren zijn in Veendam is hun huwelijk wellicht buiten Friesland gesloten. In de klappers van Harlingen geen huwelijk gevonden of er moet een foutje zijn ingeslopen?
Met vr. gr.
Everardus
Gast

Bericht door Gast »

Is dit mogelijk een zus van Hendrik?

Overlijdensakte Harlingen, 1836
Aangiftedatum 18 februari 1836, blad nr. 9c
Christina Andries Paskum, vrouw, overleden 18 februari 1836
Oud 42 jaar, ongehuwd

Albert om welk echtpaar gaat het eigenlijk, anders wordt het zo verwarrend.
Andries X Wijpkje
of om
Hendrik X Berber??

Gr.
Everardus
albert hoekstra

pascum

Bericht door albert hoekstra »

everard,

bedankt voor het nakijken. het gaat mij om beide echtparen. ik probeer een genealogie paskum op te stellen.
het spoor leidt waarschijnlijk naar veendam.

voor alle informatie over de pascums in harlingen houd ik me aanbevolen.

groet

albert
Plaats reactie