Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door jacqueline » maandag 18 okt 2010 11:09 pm

Hallo Carla,

Het door jou genoemde echtpaar staat wel bij mijn notities. Geen idee waarom ik voor het andere echtpaar heb gekozen - misschien vond ik ze eerder, en is het erbij ingeschoten om e.e.a aan te passen.
Ik heb er verder geen aantekeningen bijstaan, dus ik ga er van uit dat er geen goede redenen voor zijn.
Het was destijds een hele klus (wel een leuke!) om alles bij te houden en in te voeren, en ik sluit niet uit dat ik dit en wie weet wat nog meer over het hoofd heb gezien!
Vanwege dochter Trijntje lijkt het inderdaad waarschijnlijker dat Tiaard Wybrants Cool en Trijn Sybolts de ouders zijn.

groetjes, Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 18 mar 2013 1:07 pm

Hallo.

We hadden het het afgelopen weekend (buiten het forum) over deze vraag. Ik heb hem daarom nog weer eens doorgelezen. Onze conclusie dat we uiteindelijk niet veel verder waren gekomen klopt wel met betrekking tot het terug geraken in de tijd. Maar in de breedte is er toch wel veel opgediept!

Dit huwelijk:
Idaarderadeel, huwelijken 1653
Vermelding: Derde proclamatie op 28 februari 1653
Man : Claas Wisses afkomstig van Grouw
Vrouw : Claescke Dircxdr afkomstig van Grouw

Gestandaardiseerde namen: KLAAS WISSES en KLAASKE DIRKS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Idaarderadeel 1614-1671
Met betrekking tot dat Wisses-patroniem. Jacqueline, je zou het eens aan Jelle de Jong kunnen vragen. Die is veel met die naam Wisse aan de gang geweest. Hij weet bijvoorbeeld dat ze allemaal van een Opsterlandse "Oer Wisse" afstammen.

Nog een citaatje:
Ik wilde dat er iemand die we niet dagelijks horen opeens binnenkwam met nieuwe gezichtspunten. Een Hindeloopen-kenner of zo.
De vraag komt nu in elk geval, tweeëneenhalf jaar na het laatste antwoord, weer eens even bovenaan te staan. Misschien merkt een Hindeloopen-deskundige hem nu op!

groetjes, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door jacqueline » dinsdag 19 mar 2013 8:32 pm

Hoi Andries,

Ja, dat zou mooi zijn! We hadden het ook over Hindelooper gegevens in Gens Nostra - weet jij om en nabij of misschien zelfs exact om welk nr. het gaat?
Jelles Wisses bieden helaas ook geen aanknopingspunt. Soms helpt het als je een kwestie een tijdje laat bezinken, maar tot dusver lijkt dat hier helaas nog niet aan de orde!
Bedankt voor het omhooghalen, het kan in ieder geval geen kwaad als de kwestie weer even onder de aandacht is!

groetjes, Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 20 mar 2013 12:19 am

Jaargangen 1983 en 1985, precieze nummers, of bladzijden, weet ik niet Jacqueline.

groet, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door jacqueline » woensdag 20 mar 2013 8:23 pm

Dank je wel!

groetjes, Jacqueline

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Alice Schippers » dinsdag 7 jul 2015 6:12 pm

Wat een onderwerp...

Ik geloof dat in deze bladzijden wel 20 van mijn voorouders genoemd worden.
Het zal wel even duren voordat ik deze puzzelstukjes aan mijn eigen legpuzzel heb gelegd.
En dat leidt vast tot weer nieuwe vragen.

Was al bekend dat ook Sierd Geerts grootschipper was?
En hij kon ook een kaart tekenen, Zie hier http://objects.library.uu.nl/reader/vie ... m=1&lan=nl

Vriendelijke groet, Alice Schippers

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 9 jul 2015 7:13 pm

Ik hoop dat je iets aan al deze reacties hebt, Alice. En wie weet zet je ons verder op een nieuw spoor, want ik heb nog steeds het idee dat de zaak verder op te lossen moet zijn!

Groet, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door jacqueline » donderdag 9 jul 2015 11:18 pm

Ja, dat hoop ik ook van harte (dat je er iets aan hebt). Het was zo'n leuk onderwerp om samen mee bezig te zijn. Ik ben er dan ook wel naar van geweest dat het uiteindelijk mijn voorouders niet blijken te zijn. Want Pieter Sierds, mijn voorvader waar ik de vraag mee begin - dat is dus niet de genoemde dopeling uit 1739. Wat er van hem is geworden - geen idee.
Voor de volledigheid en degenen die van hem afstammen, "mijn" Pieter Sierds blijkt een zoon van dit echtpaar
Hindeloopen, huwelijken 1733
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 februari 1733 in Hindeloopen
Man : Sierd Dirks afkomstig van Hindeloopen
Vrouw : Stijn Okkes afkomstig van Hindeloopen
Trouwregister Hervormde gemeente Hindeloopen 1709-1741
Inventarisnr.: DTB 413
Wat blijkt uit de volgende memorie:
Dagregister kantoor Bolsward, overl. jaar 1818
Overledene : Doed Annes
Overleden op: 9 mei 1818
Wonende te : Hindeloopen
Tekst: vruchtgebruik ad fl. 93,75 ingesteld door haar 2e man Okke Sierds (overleden 1802) vervalt testamentair nu aan de nakomelingen van diens broers Pieter en Dirk Sierds (zie ad a) (aangegeven door executeur testamentair/ administrator Tymen Wiggers). Zie verder memorie 2001/148. - ad a (nakomelingen van Okke Sierds, overleden in 1802, zijn nu in 1818): 1) Reinske Pieters (1/4: broersdochter), 2) Andries en An Doedes (1/4: broers kleinkinderen), 3) Sierd Dirks Dagen (1/4: broerszoon) en 4) Dirk, Reitje en Tjeerd Feddes (1/4: broers kleinkinderen).
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
[Bron: Memories van successie 1818; Toegangsnr. : 42; Inventarisnr. : 2001; Dagregisternr.: 147]
An Doedes dat moet een vergissing zijn, de betreffende kleindochter is een Rink - en de volgende notariele akte viel na het verwerken van de memorie ook op zijn plaats:
1837 Workum, notaris J.C. Mann
Uitwijzing
Betreft papieren en gelden, waarde fl. 418
- Rink Doedes Drayer te Hindeloopen
- Tjebbe Klazes Tjebbes te Hindeloopen
[Bron: Toegangsnr. : 26
Inventarisnr.: 141026
Repertoirenr.: 45 d.d. 29 april 1837]

Voor ons Johan Christoffel Mann, openbaar notaris in het kanton Hindeloopen, arrondissement Sneek, provincie Vriesland, resideerende te Workum, doch heden ten na te melden plaatse present en in tegenwoordigheid van na te noemene en mede ondergeteekende getuigen is gecompareerd Rink Doedes Draaijer, zonder beroep wonende te Hindeloopen, erfgenaam voor een achtste gedeelte van de nalatenschap van wijlen Okke Sierds in leven gewoond hebbende te Hindeloopen, verklarende zij comparante in die betrekking dat de heer Tjebbe Klazes Tjebbes, Lid van het Dijksbestuur en mede te Hindeloopen woonachtig als opgevolgd administrator over de nalatenschap van genoemden erflater Okke Sierds in tegenwoordigheid van den Heer Anske Durks Smid, landbouwer te Hindeloopen als toeziende administrator, aan haar comparante tot volkomen genoegen rekening en verantwoording had gedaan van zijne gemelde gehoudene administratie mitsgaders van die zijner voorgangeren de heeren Dirk Jans Duif,-Jan Hendriks Krins en Klaas Tjebbes, bij welke verantwoording de Rendant deszelfs en zijner voorgangeren ontvangsten en uitgaven en verder beheer boven allen twijfel en tot zijn volkomen genoegen had aangetoond en bewezen en ten slotte aan haar had geextradeeerd en uitbetaald deszelfs aandeel aangemelde nalatenschap ten bedrage van vierhonderd en achttien gulden negen en zeventig cent, en wel bepaaldelijk met een werkelijke schuld groot (ondertekende correctie: lees in stede van duizend, vierhonderd) duizend guldens nominaal, rentende twee een tweede procent ten laste van het rijk geteekend met nummer 133 met zes kansbiljetten ieder groot duizend gulden geteekend met nummers 242, 243, 244, 245, 250 en 255 en aan contanten een somma van tachtig guldens negen en zeventig cent,- blijvende nu voorts als fonds van reserve bij den Heer Administrator berustende en alnog onverrekend, teneinde uit de jaarlijksche revenuen daarvan voortdurend uit te betalen aan Neeltje Ippes te Hindeloopen zoo lang zij leeft zoodanige tien gulden jaarlijksch als aan haar door de erflater te lijfstonde zijn besproken, eenen werkelijke schuld groot vier honderd guldens kapitaal oud met nummer 22, waaraan zij comparant deszelfs een vierde gedeelte behoudt.___________
En daar alzoo de comparante met dat alles volkomen genoegen neemt verklaart zij met dankbetuiging aan alle gemelde Heeren administratoren, voor de zorg en moeijte door hen ten haren behoeve zoo belangeloos daaraan besteed en ten koste gelegd, hen bij dezen van hunne gemelde, gemelde administratie volkomen te decharcgeren met quarantie voor alle nadere aanspraak ten zake gemelde hunne administratien._________
Waarvan akte____________________________________________________________
Gedaan en verleden te Hindeloopen in de Herberg de Zwaan op heden den negen en twintigsten april des jaars een duizend achthonderd zeven en dertig in tegenwoordigheid van Theodoor Westhof, dienstknecht en van Huite Gorrits Faber grofsmid beide te Hindeloopen woonachtig, als ten dezen speciaal verzochte en bevoegde getuigen welke deze minute met de comparante en ons notaris na gedane voorlezing hebben geteekend.______________________________________________________________

R.D Draaijer
J.C. Mann, notaris
T.J. Westhof
H.G. Faberer
Misschien kan ik Pieter links- of rechtsom nog ooit aan de bijeengepuzzelden verbinden. Voorlopig ben ik echter alleen kwartieren en illusies armer!

Groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 9 jul 2015 11:40 pm

Opmerkelijk, als de zeldzaam lijkende naam Sierd opduikt is het verwarring alom, en regent het naamgenoten! Maar het was een mooi vraagstuk, destijds.

Groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Alice Schippers » vrijdag 10 jul 2015 11:34 am

Jazeker heb ik hier iets aan!!
Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid informatie die jullie bij elkaar gesprokkeld hebben.
En ik kom er ook zeker op terug. Maar eerst "even" zelf puzzelen om tot een heldere vraag te komen.

Geniet van een zomers weekend, groet, Alice Schippers

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 10 jul 2015 12:50 pm

Hallo Alice,

ik ben erg benieuwd! Je moet wel een stevige band met Hindeloopen hebben, als ik je avatar zo zie. Ik heb weinig onderzoekservaring daar, maar verdenk mijn voormoeder Abeltje Hartmans ervan dat ze banden heeft met het stadje. Zij trouwt in 1691 te Balk met Sjoerd Dooitses van Joure, maar is in Balk/Gaasterland niet (echt) te vinden.

groet,

Andries.

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Alice Schippers » zaterdag 11 jul 2015 10:44 am

Hallo Andries,

Er zijn inderdaad ook heel wat Hartmannen en Hertmannen in Hindeloopen, maar ik heb ze nog niet echt op een rijtje.
Ik ben inmiddels wel zover dat ik een vraagstuk op tafel kan leggen.
Daar komt het dan!

Vriendelijke groet, Alice

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Alice Schippers » zaterdag 11 jul 2015 10:48 am

Een van mijn voorouders is Abe Broers Kat. Ik vraag me af of er een verbinding is tussen hem en de familie rond Geert Sieerd Driesman. Er lijkt een overeenkomst te zijn in de namen (Broer, Sierd, Auke, Zeger). Wie zijn zijn ouders van Abe Broers? En wie zijn de ouders van Beitj Aukes, zijn vrouw? Waar komt de naam Abe vandaan?

Abe Broers was ook een grootschipper. In het gemeentearchief van Amsterdam worden registers bewaard, waarin de uitgegeven zeebrieven worden vermeld.
Hieruit:
27.3.1714 schipper Abe Broers Kat , Hindeloopen, ww, "de jonge vergulde Kat", 218
14.6.1714 schipper Abe Broers Kat , Hindeloopen, ww, "de Juffr. Maria", 13O
De afkorting "ww" wordt in de registers van de zeebrieven gebruikt als een schipper "bij waare woorden” in plaatse van “onder eede" een verklaring aflegt. Vanwege hun geloofsovertuiging waren doopsgezinden niet bereid de eed af te leggen. Wapens mochten zij ook niet dragen. Doopsgezinde schippers hadden een voorkeur voor de Oostzeevaart, omdat het niet gebruikelijk was de koopvaarders naar het Oostzeegebied te bewapenen.

Parenteel van Abe Broers Kat
Abe Broers Kat, grootschipper, tr. Hindeloopen 10 februari 1732 Beitj Aukes
1 Broer Abes Kat, geb. Hindeloopen, belijdenis Hindeloopen 19 februari 1751, overl. Hindeloopen 6 maart 1767, schipper, tr. Hindeloopen 14 februari 1758 Bauk Tijsses
1.1 Eelk Broers Kat, geb. Hindeloopen 21 oktober 1762, ged. Hindeloopen 18 januari 1783, overl. Hindeloopen 23 januari 1823 (leeftijd bij overlijden: 60 jaar oud), tr. Hindelo open 7 december 1783 Jochum Folkerts Kat, zoon van Folkert Douwes en Isk Jochums, geb. Hindeloopen 13 augustus 1760, overl. 18 juni 1816 (leeftijd bij overlijden: 55 jaar oud), heibaas en koopman
1.1.1 Abe Jochums, geb. Hindeloopen 1783, aannemer van publieke werken tr. Hindeloopen 11 maart 1818, Rink Ages Buma, dochter van Age Ruurds Buma en Trijntje Pieters Kingmageb. Hindeloopen 12 januari 1790, ged. Hindeloopen 31 januari 1790
1.1.2 Beitj Jochums, geb. Hindeloopen 7 december 1787, ged. Hindeloopen 16 december 1787, overl. Hindeloopen 29 mei 1830 (leeftijd bij overlijden: 42 jaar oud), tr. Hindeloopen 18 oktober 1812 Pieter Hiddes Sikkes, zoon van Hidde Sikkes en Dirkjen Douwes, geb. Hindeloopen 22 december 1787, ged. op belijdenis Hindeloopen 20 september 1811, overl. Hindeloopen wethouder van Hindeloopen
1.1.3. Folkert Jochums, geb. Hindeloopen 22 juli 1789, ged. Hindeloopen 26 juli 1789 tr. Hindeloopen 20 maart 1814 Befke Sjoerds, dochter van Sjoerd Klaazes en Akke Tjalkes, geb. Hindeloopen 7 december 1793, ged. Hindeloopen 15 december 1793
1.1.4. Anne Jochums, geb. Hindeloopen 31 oktober 1794, ged. Hindeloopen 16 november 1794, overl. Hindeloopen 27 april 1843 (leeftijd bij overlijden: 48 jaar oud) tr. Hindeloopen 4 november 1818 Geertje Husser, dochter van Gerrold Fredrik Husser en Aauk Lammerts, geb. Hindeloopen 8 september 1793, ged. Hindeloopen 25 september 1793
1.2. Sierd Broers Kat tr. Hindeloopen 1 december 1771, Thomas Sjoerds, zoon van Sjoerd Thomas en Seger Everts, ged. Hindeloopen 23 maart 1749
1.2.1 Zeger Thomas, geb. Hindeloopen 18 september 1772, ged. Hindeloopen 14 oktober 1772
1.2.2. Murkjen Thomas, geb. Hindeloopen 17 september 1775, ged. Hindeloopen 27 september 1775 overl. 14 april 1816 (leeftijd bij overlijden: 40 jaar oud)
1.2.3. Beijt Thomas, geb. Hindeloopen 7 april 1779, ged. Hindeloopen 5 mei 1779

2 Sierd Abes Kat, tr. Hindeloopen 8 februari 1774 Hol Wytzes,
2.1 Beitj Sierds Kat tr. Hindeloopen 1 maart 1807, Lol Gerrits, geb. Hindeloopen Koudum (Hemelumer Oldeferd)

3 Auke Abes Kat, ged. Hindeloopen 21 oktober 1736, overl. Hindeloopen voor 1741,
4 Lieuk Abes Kat, ged. Hindeloopen Hindeloopen 10 september 1738 tr. Hindeloopen 23 januari 1763, Allert Joostes, zoon van Joost Allerts en Trijntje Wybes, ged. Hindeloopen 27 augustus 1738
4.1 Joost Allerts, geb. 2 november 1764, ged. Hindeloopen 11 november 1764, overl. Hindeloopen 7 oktober 1828 (leeftijd bij overlijden: 63 jaar oud), burgemeester van Hindeloopen tr. (1) Hindeloopen 17 januari 1790 Nienke Klazes, overl. Hindeloopen 24 april 1813
4.1.1. Mynke Joostes, geb. Hindeloopen 1791 tr. Hindeloopen 30 mei 1813, Hector Jacob Koenraad Mensonides, zoon van Hajo Mensonides en Sophia Walburga Elisabeth Donckerman, geb. Lingen 1792.
tr. (2) Hindeloopen 20 januari 1793, Sierd Pieters Amsterdam, dochter van Pitter Pitters en Hil Pitters, ged. Hindeloopen 16 december 1763
tr. (3) Hindeloopen 19 oktober 1813, Fod Sijtjes Lammerts dochter van Sijtje Lammerts en Hil Thomas, geb. Hindeloopen 21 september 1781, ged. Hindeloopen 30 september 1781

5 Auke Abes Kat, ged. Hindeloopen 26 november 1741, overl. 19 september 1826 (leeftijd bij overlijden: 84 jaar oud). tr. Hindeloopen 7 januari 1770, Trijn Lammerts, dochter van Lammert Annes en Fod Freerks, ged. Hindeloopen 7 september 1738, overl. Hindeloopen 1 maart 1811 (leeftijd bij overlijden: 72 jaar oud
5.1. NN Kat overl. 24 oktober 1770
6 Jenk Abes Kat, ged. Hindeloopen 30 juli 1747, overl. 13 januari 1808 (leeftijd bij overlijden 60 jaar oud) tr. Hindeloopen 29 oktober 1771 Freerk Lammerts, zoon van Lammert Annes en Fod Freerks, ged. Hindeloopen, 23 oktober 1735, overl. Amsterdam 7 februari 1801.
Laatst gewijzigd door Alice Schippers op maandag 13 jul 2015 2:40 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Alice Schippers » zaterdag 11 jul 2015 1:26 pm

Een van de bovengenoemde mensen is Sierd Pieters Amsterdam. Ik vond ooit het volgende verhaal op http://www.warkumserfskip.nl/id30.htm over het ontstaan van de achternaam "Amsterdam". Het verhaal zou uit overlevering bekend zijn:
In de 16e eeuw waren er bij een Hylper (HIndelooper) rederij 3 commandeurs, die allen Hidde Dirk Kat heten. Omdat men dat te lastig vond werd er een zeilwedstrijd uitgeschreven. Degene die als eerste aankwam behield zijn eigen naam en je voelt de bui al hangen: degene die als tweede aankwam kreeg de naam Amsterdam en de derde kreeg de naam Rotterdam.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Geert Sieerds Driesman, Hindeloopen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 13 jul 2015 3:08 pm

Er zijn in Hindeloopen maar heel weinig verschillende voornamen in gebruik. Dat wordt eigenlijk al geïllustreerd door dat schetsje omtrent het ontstaan van de familienamen Amsterdam en Rotterdam. Het betekent ook dat veel mensen verre familie van elkaar zijn. En dat maakt het allemaal alleen maar moeilijker (misschien zoekt het zelfs makkelijker als men wildvreemden van elkaar is). De Katten en de Driesmannen zijn vast en zeker ergens verwant, maar hoe? En daar komt nog bij dat de DTB's beneden de maat informeren.
Ik ga in ieder geval die Katten in mijn bestand hameren, en eens kijken of er iets verrassends tevoorschijn komt bij het vergelijken met de mensen die er al in stonden. Die familie Buma behoort tot een tak uit Hommerts, zag ik al, en ook Befke Sjoerds afkomst ligt buiten Hindeloopen (vaders zijde uit Schraard en moeders kant uit Ferwoude).
Ik hoop er binnenkort op terug te komen, en misschien leest Carla/Catharina ook mee, die weet meer van Akke Tjalkes.

groet,

Andries.

Plaats reactie