Bijverschijnsel van de hobby

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bijverschijnsel van de hobby

Bericht door Ristcard »

Dag allen,

Ik heb me vandaag suf lopen piekeren wat er zo bijzonder was aan de datum... Een familielid jarig? Iemand op het werk, of misschien iemand uit de stamboom?

En ja hoor, net viel het kwartje: vandaag is het Olde Maai, ofwel 1 mei plus 11 dagen, de datum dat traditioneel onroerend goed van eigenaar verwisselde. Net zoals St Petri (21 februari) door de kalenderverschuiving in de maand maart terecht kwam. Deze datum werd doorgaans aangehouden voor de overdracht van landerijen, zodat de nieuwe eigenaar nog de tijd had om te ploegen en te zaaien.

Dit moest ik even kwijt

Groeten van Richard
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Bijverschijnsel van de hobby

Bericht door Margreet Huisman »

Goed dat je het zegt,
ik had de aankondiging eerder zullen plaatsen.

Aktiviteiten in Feanwâlden en de Trynwâlden om de dag in ere te houden zijn dit jaar verschoven naar het weekend:
http://www.aldemaaie.nl/nieuws/16/alde-maaie-2010.html

groet Margreet
simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Bijverschijnsel van de hobby

Bericht door simkos »

De alde Maaie.
In 1584 gaf paus Gregorius XIII opdracht de tijdrekening aan te passen. Er moesten 10 dagen worden bijgeteld. Zelfs de maankalender om de Paasdatum moest worden aangepast. In de katholieke geregeerde landen werd deze tijdrekening meteen ingevoerd. Hier in de Noordelijke Nederlanden was men intussen protestant geworden. Rome als cemtrum van de wereld had afgedaan en de protestanten voerden de nieuwe tijdrekening niet in. Zo ontstonden de begrippen oude en nieuwe tijd. In 1700 namen de Noordelijke Nederlanden deze tijdrekening wel over. Intussen was het verschil nog twee dagen meer geworden, dus moesten er hier in het Noorden 12 dagen dagen worden toegevoegd. Ik was als knecht tot 1 mei ingehuurd. Dat was voor 1700 de gebruikelijke gewoonte. Mijn baas wenstte er geen 12 dagen er bij in te schieten, daardoor kon ik pas op 12 mei verhuizen naar mijn nieuwe werkgever en zo waren er velen. Dus verhuizen op de Alde Maaie.

Lees van David Ewing Duncan: De kalender: Opzoek naar de tijd. ISBN 90-5501-703-5.

De gewoonte van inhuren zijn in de loop van de jaren gewijzigd. Het vage begrip is nog gebleven. Simkos
Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Bijverschijnsel van de hobby

Bericht door Cor »

En dan niet hier, want het jarig-zijn is geen bron

Groeten van Richard

Dit schreef je op 02-05-2010 6:34 pm in
de genealogische bronnen.

Niet erg consequent naar mijn idee.

Cor
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Bijverschijnsel van de hobby

Bericht door Margreet Huisman »

verjaardagen gaan over 1 persoon Cor, en 1 dag in het leven van ...
dit gaat over 1 datum - ook 1, maar met nogal wat consequenties in vele levens.
Wel jammer van de titel, als het uiteindelijk gaat om die dag in ere te houden.

onroerend goed ... eigenaar ... is niet hoe ik het begrepen heb.
Tot ver in 1900 verhuurden ze zich per jaar, ingaand mei
boerenknechten, dienstmeisjes,
compleet met verhuizen naar een ander dorp.
Daarom zijn de meeste huwelijken ook in mei,
en het bestaan van dienstbodenregisters lijkt me er ook een gevolg van.
Als je gezinnen in elkaar zet, moet je ze soms achternareizen al die dorpen langs.

De dag wordt m.i. ook niet in ere gehouden wegens de vele verkopen, het onroerende -
gebruikers/huurders/pachters bleven gewoon zitten, volgens mij
en puur eigendom kan het hele jaar door wisselen.
Maar voor die massale volksverhuizing - het roerende.

Huur/pacht is ook niet per definitie jaarlijks,
er zijn ook 3- of 5- jarige contracten.
Het is ook niet handig of praktisch, jaarlijks - van alle grondverbetering heb je dan nooit profijt.

groet Margreet
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bijverschijnsel van de hobby

Bericht door Ristcard »

@Cor:

Ik heb mijn bijdrage niet geplaatst in de rubriek "bronnen", maar in "algemeen". Het is ook een algemeen onderwerp, net zoals een verjaardag, dus waar alle commotie nu vandaan schijnt te komen ontgaat mij ten enenmale!

Groeten van Richard
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Bijverschijnsel van de hobby

Bericht door Andries Koornstra »

Toch ben ik het wel met Cor eens, Margreet. Als Richard zo streng in de leer wil zijn, dan is er mijns inziens ook geen plaats voor dit onderwerp. Hij stelt ook geen vraag, want het is voor hem een bekende materie. Wat we op dit forumonderdeel wél wat meer zouden kunnen gebruiken zijn interressante vragen over genealogische kwesties die door scherp redeneren, over en weer, en niet in één-richting vorm, dan op sublieme wijze helderder worden gemaakt.
Zo, en dan nu weer aan het werk, er zijn nog zoveel onopgehelderde kwesties!!!

Met de allervriendelijkste groeten,

Andries.
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bijverschijnsel van de hobby

Bericht door Ristcard »

Nou nou,

Streng in de leer is wat te streng, denk ik. Ik gaf alleen maar aan dat de rubriek "bronnen" bedoeld is voor bronnen en niet voor felicitaties. Die kunnen heel goed worden geplaatst in de rubriek "algemeen". Als je dat onderscheid niet maakt, dan is de creatie van die rubriek bronnen verspilde moeite.

Groeten van Richard
Plaats reactie