Oudwoude: Cornelis Alberts gehuwd met Aafke Lulofs

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Maja de Keijzer
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 16 dec 2005 8:40 am
Locatie: Dordrecht

Oudwoude: Cornelis Alberts gehuwd met Aafke Lulofs

Bericht door Maja de Keijzer » vrijdag 16 dec 2005 8:47 am

Beste allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik ook al eens gevraagd of iemand meer weet over Cornelis Alberts gehuwd met Aafke Lulofs.
Deze Cornelis Alberts 'van Veenklooster' laat in Oudwoude zes kinderen dopen tussen 1751 en 1768. Ik schat daarom zijn geboortedatum op 1730 of eerder. Mogelijk is zijn vrouw Aafke Lulofs een dochter van Lulof Jans en Rinske NN en identiek met de Aafke Lulofs, van Oudwoude, die op 21 mei 1780 trouwt met Harm Wybes van Westergeest.
Wie weet meer over doop, huwelijk, overlijden en voorgeslacht van beiden?
Dank voor iedere aanwijzing.
Maja

Gebruikersavatar
tvdley
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 12 dec 2005 7:42 pm
Locatie: Wijhe (Ov.)
Contacteer:

Aafke Lulofs

Bericht door tvdley » zaterdag 17 dec 2005 1:01 pm

Dag Maja,

Volgens mij hebben wij wel eens gemaild over de familie Hanenburg. Weet jij dat nog?

Ik geloof dat Cornelis Alberts en Aafke Lulofs niet uit Friesland komen, want ik vind onvoldoende aanknopingspunten in Oudwoude e.o. Wel is Rinske van 1761 een mogelijke vernoeming naar haar beppe en dan is een dochter van Lulof Jans en Rinske NN. zo gek nog niet. Ik vraag me dan wel af waar Freerk van 1757 naar vernoemd kan zijn. Je zou haast zeggen naar de pake van Aafke en dan zou het Lulof Freerks moeten zijn.

Ik vond ook een Cornelis Lulofs van Visvliet die op 27 augustus 1747 trouwt op Schiermonnikoog. Misschien is Aafke een zuster van hem en komt ze uit de provincie Groningen. Wie weet vinden we daarom wel geen huwelijk in Friesland. Het blijft nog even zoeken dus.

Gast

Re: Oudwoude: Cornelis Alberts gehuwd met Aafke Lulofs

Bericht door Gast » zaterdag 17 dec 2005 11:24 pm

Maja de Keijzer schreef:Beste allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik ook al eens gevraagd of iemand meer weet over Cornelis Alberts gehuwd met Aafke Lulofs.
Deze Cornelis Alberts 'van Veenklooster' laat in Oudwoude zes kinderen dopen tussen 1751 en 1768. Ik schat daarom zijn geboortedatum op 1730 of eerder. Mogelijk is zijn vrouw Aafke Lulofs een dochter van Lulof Jans en Rinske NN en identiek met de Aafke Lulofs, van Oudwoude, die op 21 mei 1780 trouwt met Harm Wybes van Westergeest.
Wie weet meer over doop, huwelijk, overlijden en voorgeslacht van beiden?
Dank voor iedere aanwijzing.
Maja
Gezien de namen van de kinderen zou ik eerder denken dat de ouders van Cornelis Alberts, Albert en Rinske waren.
en de moeder van Aafke Lulofs,Vrouwkjen is.

m.v.g. en nu hopende op s6

Henk Talma

--

Kollumerland c.a., doopjaar 1751
Oudwoude en Westergeest, Doop Herv. gem. 1727-1811
DTB: 454
Dopeling: Albert
Gedoopt op 25 december 1751 in Oudwoude
Kind van Cornelis Alberts en .? .?
--
Kollumerland c.a., doopjaar 1754
Oudwoude en Westergeest, Doop Herv. gem. 1727-1811
DTB: 454
Dopeling: Vrouwkjen
Gedoopt op 17 augustus 1754 in Oudwoude
Dochter van Cornelis Alberts en .? .?
--
Kollumerland c.a., doopjaar 1757
Oudwoude en Westergeest, Doop Herv. gem. 1727-1811
DTB: 454
Dopeling: Freerk
Gedoopt op 13 februari 1757 in Oudwoude
Kind van Cornelis Alberts en .? .?
--
Kollumerland c.a., doopjaar 1761
Oudwoude en Westergeest, Doop Herv. gem. 1727-1811
DTB: 454
Dopeling: Rinske
Gedoopt op 1 februari 1761 in Oudwoude
Kind van Cornelis Alberts en .? .?
--
Kollumerland c.a., doopjaar 1766
Oudwoude en Westergeest, Doop Herv. gem. 1727-1811
DTB: 454
Dopeling: Rinse
Gedoopt op 1 juni 1766 in Oudwoude
Kind van Cornelis Alberts en .? .?
--
Kollumerland c.a., doopjaar 1768
Oudwoude en Westergeest, Doop Herv. gem. 1727-1811
DTB: 454
Dopeling: Hiltje
Gedoopt op 6 november 1768 in Oudwoude
Kind van Cornelis Alberts en .? .?

Gebruikersavatar
tvdley
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 12 dec 2005 7:42 pm
Locatie: Wijhe (Ov.)
Contacteer:

Harm Wybes

Bericht door tvdley » zondag 18 dec 2005 2:08 pm

Bedankt Henk voor de aanvulling.

Ik heb nog het volgende over Lulof Jans: In 1728 is hij boer op stem 35 te Oudwoude. In de speciekohieren 1729 wordt vermeld: Komende van Cooten.

Quotisatiekohieren 1749: Luielof Jans, Oudwoude. Gemene boer. Gezin volw: 3 en kind: 2. Aanslag: 30-0-0. Bron: Kollumerland, fol. 23.
Uitgewerkt (uitgangspunt Rinske overlijdt ná 1749): Lulof en Rinske (2 volwassenen), Aafke (niet meer thuis wonend), Geert (woont thuis en is de 3e volwassene), Vrouwk en Giettje overleden vóór 1749), Jan en Luitjen (de 2 kinderen).

Hypothetisch weliswaar maar een mogelijkheid. Nakomelingen van Geert krijgen de familienaam Ludema, nakomelingen van Luitjen de familienaam Beiboer en van Jan de familienaam Klaver

Is Aafke op 21 mei 1780 opnieuw getrouwd met Harm Wybes, dat is ook nog de vraag. Het lijkt aannemelijk. Vraag is: wie is Harm Wybes? Weet iemand meer van hem?

Taeke van der Ley

Plaats reactie