sijmen Jans.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

sijmen Jans.

Bericht door J.Y.Galama »

Hallo allemaal.
Ik heb als geboorte datum van Sijmon Jans 12 mei 1706 in Dedgum.
Zoon van Jan Sijmens en Baukje Jans.
Overleden 28 Mei 1761
Gehuwd Burg huw. 1 nov. 1734 Menaldumadeel
Kerk huw. 1 nov. 1734 Dronrijp
Zijn deze gegevens juist ik twijfel aan deze gegevens mn de geboorte datum en de huwelijks datum.
Jap.
theaverhulst
Berichten: 250
Lid geworden op: dinsdag 1 dec 2009 3:41 pm
Locatie: Almelo

Re: sijmen Jans.

Bericht door theaverhulst »

heb wel een sijmen jans gevonden in dronrijp

Menaldumadeel, huwelijken 1734
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 november 1734 in Dronrijp
Man : Sijmen Jans afkomstig van Dronrijp
Vrouw : Rinske Douwes afkomstig van Dronrijp
niet geschoten altijd mis !
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: sijmen Jans.

Bericht door embe »

Uit kwartierstaat Sible:
164 Symon Jans is geboren rond 1705, is overleden in 1761 te Tjerkwerd (Won.). Symon werd ongeveer 56 jaar.

Quotisatie 1749: Symon Jans te Tjerkwerd, gering boer, gezin: 3 personen boven en 3 onder de 12 jaar, aanslag: 33-7-0, vermogen Æ’ 500,=, Wonseradeel folio 77.
28 november 1761 (WON O4 45): Harmen Douwes, huisman te Burgwerd, Sjouke Douwes, huisman te Ysbrechtum, en Willem Jans, mr timmerman te Dronrijp, vertonen een testamentaire dispositie van 7 juni 1752, waaruit blijkt dat zij tot curatoren respectievelijk administratoren zijn benoemd over de kinderen van Simon Jans en zijn voorkinderen bij wijlen zijn eerste vrouw Rinske Douwes.

Symon trouwt (kerk) (r.k.) op dinsdag 6 februari 1753 te Sensmeer op ongeveer 48-jarige leeftijd (2) met de 24-jarige Jantje Johannes', dochter van Johannes Harmens (arbeider) en Sijke Jans. Jantje is geboren te Workum, is r.k. gedoopt op vrijdag 12 maart 1728 te Workum (doopgetuige was Dirk Jans), is overleden na donderdag 7 juli 1791. Jantje werd minstens 63 jaar.

Van Symon en Jantje zijn zes kinderen bekend:

1 Baukje Symons is r.k. gedoopt op maandag 1 oktober 1753 te Sensmeer (doopgetuige was haar oom Evert Jans (zie 202)), is overleden in augustus 1776 te Bolsward. Baukje werd 22 jaar.
Baukje trouwt op donderdag 26 mei 1774 te Bolsward op 20-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige Gerben Ysbrands (Galema), zoon van Ysbrand Gaeles (140) en Fokje Klases (141). Gerben is geboren rond 1753 te Nijland (Wym.), is overleden in december 1788 te Bolsward, is begraven te Bolsward. Gerben werd ongeveer 35 jaar.
Gerben was later gehuwd (2) met Lutske Lieuwes.<276,277>

2 Johannes Symons Symmensma, boer, wonende te Dedgum, te Workum en te Ferwoude, is r.k. gedoopt op maandag 1 oktober 1753 te Sensmeer (doopgetuige was zijn oom Jan Johannes'), is overleden op dinsdag 28 april 1818 te Workum. Johannes werd 64 jaar.

Op 20 december 1811 neemt Johannes, wonende te Ferwoude, in de Marie Tjerkwerd, deel 1, folio 76, voor zich en zijn kinderen Symon (25), Ietje (26), Andries (21), Pieter (18), Janje (11), Otte (14) en Bauke (9) de familienaam Sijma aan. Johannes tekent de akte met Symmensma.

Johannes trouwt op zondag 2 mei 1784 te Tjerkwerd (gereformeerd, roomsgezinden) op 30-jarige leeftijd met de 19-jarige Teetske Pieters, dochter van Pieter Ottes (166) en Ytje Gerbens (Panboer) (167). Teetske, wonende te Tjerkwerd en te Workum, is geboren te Tjerkwerd (Won.), is r.k. gedoopt op zaterdag 28 juli 1764 te Sensmeer (doopgetuige was haar grootmoeder Taetske Jetses (zie 315)), is overleden op donderdag 4 juni 1818 te Workum. Teetske werd 53 jaar.

3 Thomas Symons Symonsma, wonende te Greonterp, is geboren te Tjerkwerd (Won.), is r.k. gedoopt op zaterdag 21 december 1754 te Sensmeer (doopgetuige was zijn halfbroer Jan Symons Symonsma (zie 82)), is overleden op woensdag 22 oktober 1828 te Westhem (Wym.). Thomas werd 73 jaar.

Op 20 december 1811 neemt Thomas, wonende te Greonterp, in de Mairie Tjerkwerd, deel 1, folio 73, voor zich en zijn kinderen Symon (19), Akke (18), Jantje (16), Johannes (10) en Jan (1) de familienaam Symenga aan. Hij tekent de akte met Syemensma.

Thomas trouwt op vrijdag 10 juni 1791 in Wonseradeel (hij is meerderjarig en zij heeft consent van haar vader Jarig Sjoerds) op 36-jarige leeftijd met de 20-jarige Sieuwke Jarigs Rijpma, dochter van Jarig Sjoerds (218) en Akke Rienks (219). Sieuwke, wonende te Sanfirden en te Greonterp, is geboren te Sandfirden (Wym.), is r.k. gedoopt op woensdag 4 juli 1770 te Sensmeer (doopgetuige was haar oom Jentje Sjoerds), is overleden op woensdag 4 juni 1851 in Wymbritseradeel. Sieuwke werd 80 jaar.

4 Eeke Symons Symonsma ook genaamd Ieke is geboren op vrijdag 10 september 1756 te Tjerkwerd (Won.), is r.k. gedoopt op zondag 12 september 1756 te Sensmeer (doopgetuige was zijn grootvader Johannes Harmens), is overleden op woensdag 23 mei 1827 te Tjerkwerd (Won.), is begraven te Tjerkwerd. Eeke werd 70 jaar.

Op 20 december 1811 neemt Eeke, wonende te Tjerkwerd, in de mairie Tjerkwerd, deel 1, folio 56, voor zich en zijn kinderen Symon (11), Laas (10) en Gerrytje (3) de familienaam Symstraaan. Douwe verklaart niet te kunnen tekenen.

Eeke was gehuwd met Tjitske Lases Jonkman, dochter van Laas Martens en Gerritje Romkes. Tjitske is geboren op woensdag 7 november 1770, is r.k. gedoopt op donderdag 8 november 1770 te Op de Heide (doopgetuige was haar grootvader Marten Hendriks Jonkman), is overleden op vrijdag 27 november 1857 te Westhem (Wym.), is begraven te Tjerkwerd. Tjitske werd 87 jaar.

5 Pieter Symons Adema, boer, is geboren te Tjerkwerd (Won.), is r.k. gedoopt op zaterdag 11 februari 1758 te Sensmeer (doopgetuige was Marijke Harmens), is overleden op zondag 15 september 1822 te Dedgum (Won.). Pieter werd 64 jaar.

Op 20 december 1811 neemt Pieter, wonende te Dedgum, in de Mairie Tjerkwerd, deel 1, folio 26, voor zich en zijn kinderen Symon (23), Boukjen (21), Bottje (19), Jantje (14), Gerben (10) en Johannes (7) de familienaam Adema aan.

Pieter trouwt op vrijdag 9 februari 1787 te Workum op 28-jarige leeftijd met de 23-jarige Sieuwke Gerbens Palstra, dochter van Gerben Sjoerds en Botje Johannes'. Sieuwke is geboren te Oudega (Wym.), is r.k. gedoopt op donderdag 2 februari 1764 te Sensmeer (doopgetuige was haar tante Fetje Johannes' (zie 255)), is overleden op dinsdag 30 augustus 1853 in Wonseradeel. Sieuwke werd 89 jaar.

6 Trijntje Symons is geboren te Tjerkwerd (Won.), is r.k. gedoopt op dinsdag 14 oktober 1760 te Sensmeer (doopgetuige was haar halfbroer Jacob Symons).
Trijntje trouwt op zaterdag 17 oktober 1789 in Wonseradeel op 29-jarige leeftijd met de 36-jarige Gerben Melis' Kiestra, zoon van Melis Watses (boer) en Femke Jillerts. Gerben, boer, wonende te Greonterp, is r.k. gedoopt op vrijdag 8 juni 1753 te Sensmeer (doopgetuige was zijn halfbroer Thomas Melis'), is overleden op maandag 2 september 1822 in Wonseradeel. Gerben werd 69 jaar.

Op 20 december 1811 neemt Gerben, wonende te Greonterp, in de Mairie Tjerkwerd, deel 1, folio 76, voor zich en zijn kinderen Melis (21) en Baukjen (15) de familienaam Kiestra aan.

Gerben was later gehuwd (2) met Akke Everts Sijlma.<278,279>

Symon trouwt (kerk) (r.k.) op maandag 10 november 1734 te Dronrijp op ongeveer 29-jarige leeftijd (1) met de ongeveer 24-jarige

165 Renske Douwes (Bootsma) is geboren rond 1710 en afkomstig uit Burgwerd, is overleden tussen 1743 en 1749. Renske werd hoogstens 39 jaar.

Van Symon en Renske zijn vijf kinderen bekend:

1 Jan Symons Symonsma is geboren te Nijland (Wym.) (Heuniadijk), is r.k. gedoopt op vrijdag 16 december 1735 te Roodhuis (de doopgetuige werd vertegenwoordigd door Tetje Willems) (doopgetuige was zijn oom Willem Jans), zie 82.

2 Antje Symons is geboren te Nijland (Wym.) (Heuniadijk), is r.k. gedoopt op zaterdag 14 september 1737 te Roodhuis (doopgetuige was haar grootvader Douwe Lieuwes Bootsma (zie 330)).

3 Jacob Symons is geboren te Nijland (Wym.) (Heuniadijk), is r.k. gedoopt op zaterdag 28 maart 1739 te Roodhuis (doopgetuige was zijn oom Evert Jans (zie 202)).
Jacob trouwt op zaterdag 30 mei 1772 in Wonseradeel (beiden van Kimswerd, hij is een meerderjarig weeskind, zij heeft consent van haar curator Petrus van Gent te Sneek), trouwt (kerk) (r.k.) op zondag 31 mei 1772 te Harlingen (beiden van Kornwerd) op 33-jarige leeftijd met de ongeveer 33-jarige Beitske Wypkes Adema. Beitske is geboren rond 1739, is overleden op vrijdag 9 mei 1834 in Wonseradeel. Beitske werd ongeveer 95 jaar.

4 Lieuwe Symons is geboren te Nijland (Wym.), is r.k. gedoopt op zaterdag 11 februari 1741 te Roodhuis (doopgetuige was zijn grootvader Douwe Lieuwes Bootsma (zie 330)).
Lieuwe trouwt (kerk) (r.k.) op zaterdag 2 oktober 1773 te Sensmeer op 32-jarige leeftijd met Renske Wybes.

5 Douwe Symons Symonsma is geboren te Tjerkwerd (Won.), is r.k. gedoopt op dinsdag 19 februari 1743 te Sensmeer, is overleden op vrijdag 23 mei 1817 in Wonseradeel. Douwe werd 74 jaar.

Op 20 december 1811 neemt Douwe, wonende te Tjerkwerd, in de Mairie Tjerkwerd, deel 1, folio 55, voor zich en zijn dochter Sjeuwke (34) de familienaam Symonsma aan.

Douwe was gehuwd met Dorsen Gosses, dochter van Gosse Ypes en Siouk Thomas. Dorsen is geboren te Abbega (Wym.), is r.k. gedoopt op donderdag 30 juni 1746 te Sensmeer (doopgetuige was haar behuwd oom Jacob Klases).
groetjes,
margo
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: sijmen Jans.

Bericht door Margreet Huisman »

Dag allemaal,

voor de volledigheid - er zijn 2 huwelijksdata van het eerste huwelijk in 1734:
Menaldumadeel, huwelijken 1734
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 november 1734 in Dronrijp
Man : Sijmen Jans afkomstig van Dronrijp
Vrouw : Rinske Douwes afkomstig van Dronrijp

Gestandaardiseerde namen: SIEMEN JANS en RINSKE DOUWES
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Dronrijp 1600-1811, Hiaten 1617-1658, 1672-1731
Inventarisnr.: DTB 512
Menaldumadeel, huwelijken 1734
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 november 1734 in Dronrijp
Man : Simon Jans afkomstig van Dronrijp
Vrouw : Hinke Douwes afkomstig van Burgwerd

Gestandaardiseerde namen: SIEMEN JANS en HINKE DOUWES
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Dronrijp 1699-1812, Hiaat 1706-1717
Inventarisnr.: DTB 524
waarbij we ook weer eens zien dat Hinke/Rinske hetzelfde is.

Ik had geen doop/geboorte van Siemen, maar ook nu kan ik op naam of op datum niets vinden.

Wegens over en weer peteren krijgt Siemen 2 broers toebedeeld, Willem en Evert,
en daar duikt moeder Baukje bij op:
Menaldumadeel, dopen, doopjaar 1736
Dopeling: Trijntie
Geboren in Dronrijp
Gedoopt op 14 maart 1736 in Dronrijp
Dochter van Willem Jans en Trientje Gerrits
Meter: Baukjen Jans, vaders moeder
Ik heb haar enkel als moeder: Baukje staan, omdat "Jans" ook kan betekenen: getrouwd met Jan,
en de vader enkel als Jan.
Dronrijper trouwboeken hebben veel hiaten - zowel rk als hv als burgerlijk.
dus een ouderhuwelijk is niet te vinden.

groet Margreet
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: sijmen Jans.

Bericht door J.Y.Galama »

Dag allemaal,
Het duizeld mij bijna maar ik probeer het toch.
Allereerst bedankt Margo en Margreet.
Mijn vraag.
De geboorte datum van Symon Jans. Ik heb vermeld 12 Mei 1706 te Dedgum. Ik zie nu dat ik de Symon Jans verwiseld heb.
Ik had ook een Symon Jans uit Pingjum.
Ik blijf de kwartierstaat van Sible volgen en dan is hij rond 1705 geb. te Dronrijp. Zijn ouders Jan Symens en Baukje Jans kwamen van Dronrijp.
Het huwelijk.
Margo noemt als datum 10 November 1734 in Dronrijp, gem.Menaldumadeel. Ik neem aan dat dit het Burgelijk huwelijk is.
Sible geeft aan 1 November 1734. ( De volledige kwarstierstaat heb ik van Sible gekregen)
Zellf had ik ook bij Dronrijp gevonden 10 Nov. 1734. Ik neem dus aan dat het 10 november is.
Het Kerkelijk huwelijk Margeet geeft aan 17 november 1734 in Dronrijp. Het ligt in de lijn eerst het Burg. en daarna het Kerk.huw.
Bij Jan Symens en Baukje Jans heb ik ook drie zonen. Symon Jans rond 1705,Evert Jans rond 1707 en Willem Jans rond 1709.
Jap.
simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: sijmen Jans.

Bericht door simkos »

In deze discussie wordt gesproken over een burgerlijk huwelijk in 1734. De term "burgerlijk huwelijk" is een begrip dat ontstaan is bij de invoering van Burgerlijke Stand in 1811. Dan is men verplicht eerst op het gemeentehuis te trouwen en daarna mag men nog een kerkelijk huwelijk sluiten.

Hier zal bedoeld zijn trouwen voor het gerecht. Dat was voor vele katholieken de enige mogelijkheid als men niet in de Hervormde kerk wilde of kon trouwen vanwege bezwaren van eigen kerkelijke overheden. Simkos
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: sijmen Jans.

Bericht door embe »

Jap,
ik heb Sible gisteren al een mailtje gestuurd. Hij heeft inmiddels zijn tikfoutje 1 --> 10 november 1734 aangepast!
groetjes,
margo
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: sijmen Jans.

Bericht door J.Y.Galama »

Goedenmorgen Simkos en Margo,
Bedankt voor de informatie. We komen verder. Nu de geboorte datum nog.
Weer wat geleerd. Al ben je 87 je bent nooit te oud om te leren.
Ik wist dit niet Simkos. Vind het heel interessant.
Welke van de twee zou dan het Burgelijk huwelijk zijn.
Was het zo dat mem eerst voor de wet moest trouwen en dan voor het gerecht of anders om.
In Tjerkwerd en Blauwhuis ( Sensmeer) kom ik dit meerdere keren tegen. Getrouwt voor het gerecht.
Ik moet dus meerdere huwelijken corrigeren. Mijn benaming kerkelijk huw. is dan niet juist.
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: sijmen Jans.

Bericht door J.Y.Galama »

Goedenmorgen Simkos en Margo,
Bedankt voor de informatie. We komen verder. Nu de geboorte datum nog.
Weer wat geleerd. Al ben je 87 je bent nooit te oud om te leren.
Ik wist dit niet Simkos. Vind het heel interessant.
Welke van de twee zou dan het Burgelijk huwelijk zijn.
Was het zo dat mem eerst voor de wet moest trouwen en dan voor het gerecht of anders om.
In Tjerkwerd en Blauwhuis ( Sensmeer) kom ik dit meerdere keren tegen. Getrouwt voor het gerecht.
Ik moet dus meerdere huwelijken corrigeren. Mijn benaming kerkelijk huw. is dan niet juist.
Ik vergeet mijn naam.
Jap.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: sijmen Jans.

Bericht door embe »

Jap,
voor 1811 maakt het niet uit. pas na 1811 is het veranderd (Simkos meldde dat al)
neem aan dat jij 60 jaar geleden ook eerst voor de wet getrouwd bent en daarna pas kerkelijk.
R.K. huwelijk voor 1811 is sowieso een kerkelijk huwelijk.
Hv en/of gerechtelijk huwelijk voer ik in als 'burgerlijk' huwelijk.
en regelmatig kan een R.K. huwelijk ook ervoor zijn; als het voor 1811 is: niet van aantrekken!
groetjes,
margo
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: sijmen Jans.

Bericht door J.Y.Galama »

Margo,
Bedankt voor de informatie.
Inderdaad wij zijn voor 60 jaar terug eerst voor de wet getrouwt en daarna voor de kerk,
Ik wist niet dat het is ingevoerd na 1811.
Als ik de citaten goed lees dan vul ik bij mijn genialogie het wettelijk hwelijk in op 10 nov. en het kerkelijk huwelijk op 17 nov. ( R.K.)
Het heeft natuurlijk niet met het geloof te maken het kerkelijk huwelijk zou ook kunnen plaats vinden in een Ned. Herv.kerk of andere kerk instelling.
Maar hier worden bij het 2e citaat duidelijkvermeld Trouwregister rooms katholieke parochie Dronrijp BTB 524.
Jap.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: sijmen Jans.

Bericht door embe »

Jap,
Werd even ‘op mijn vingers getikt’ :wink: door onze grote kenner Pieter Nieuwland (vh boek "Friezen gezocht"):
je kunt het huwelijk, voltrokken door een geref. predikant, inderdaad beschouwen als het wettelijk huwelijk. In de praktijk trouwden andersdenkenden vóór ca. 1700 meer voor het Gerecht, na die tijd meest in de geref. kerk. De wet liet hen de keuze. Het was een pastoor ten strengste verboden een kerkelijk huwelijk te sluiten als hij zich er niet van had vergewist dat het wettige huwelijk al was voltrokken. Ik denk dat zij zich daar goed aan hielden, het was erg onhandig voor rooms-katholieken en doopsgezinden om de wet op dit punt te overtreden. De tolerantie had zijn grenzen, uitdagingen werden niet op prijs gesteld.
als de datum van een r.k. huwelijk vóór die in de geref. kerk ligt kan er ook nog een datumfout in het spel zijn. Ik heb in de loop der jaren zoveel verkeerde data aangetroffen dat ik het idee heb dat veel predikanten en anderen geen fatsoenlijke kalender in huis hadden.
groetjes,
margo
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: sijmen Jans.

Bericht door J.Y.Galama »

Margo,
Bedankt we sluiten de discussie. Het was leerzaam, ikheb er ook weer van geleerd.
Groet Jap.
Plaats reactie