Wiebe Molenaar en zijn zonen Aant en Age: overlijdensgezocht

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
niepoort
Berichten: 34
Lid geworden op: zaterdag 21 aug 2010 2:12 pm

Wiebe Molenaar en zijn zonen Aant en Age: overlijdensgezocht

Bericht door niepoort »

Dit is een vraag die ik enkele dagen geleden op stamboomforum heb gesteld. Dat heeft nog niet veel opgeleverd, vandaar dat ik hem hier stel in de hoop dat iemand in het archief Leeuwarden nog iets weet te vinden dat niet on-line staat:

Wiebe Ages, Koudum 3-1-1768, is de zoon van Age Meintes en Piek Wiebes uit Koudum. Vader Age neemt in 1811 de familienaam Molenaar/Moolenaar aan.

Zoon Wiebe trouwt 15-3-1807 in Hemelumer Oldeferd met Luutske Arends/Aants uit Hindeloopen.

Ik ken 3 kinderen uit dit huwlijk:

Piek, geboren in Hindeloopen 21-12-1807 en overleden aldaar 11-5-1883. Zij is mijn betovergrootmoeder en wordt bij en na haar huwelijk (Hindeloopen 1826, met Jappe Alberts) steeds als Piek Wiebes Molenaar aangeduid.

Vervolgens wordt Hindeloopen 11-10-1809 het kind Aant geboren.

En tenslotte Hindeloopen 11-5-1816 zoon Age. Deze wordt niet, zoals je zou verwachten, bij de BS ingeschreven als Age Molenaar of Age Wiebes, maar vreemd genoeg als Age Ages. (Deze foute interpretatie (in de akte zelf staat natuurlijk geen achternaam bij het kind genoemd) heb ik bij Alle Friezen gemeld).

Ik zoek zowel van Wiebe, Aant als Age het overlijden.
Ook bij de memories van successie heb ik Wiebe niet kunnen vinden.


Ik heb op deze vraag verschillende reacties gehad. De conclusie tot nu toe luidt dat Wiebe ergens tussen 1829 en 1857 zal zijn overleden. Mogelijk niet in Nederland (hij was kapitein op de grote vaart; zo was hij b.v. blijkens een akte uit Nantes (F) ten tijde van het huwelijk van zijn dochter Piek afwezig).
Plaats reactie