Geertje Jans van der Meer ev Jan Jacobs van der Weide

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Geertje Jans van der Meer ev Jan Jacobs van der Weide

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

ik heb een klein vraagje over Geertje Jans van der Meer die op 13-06-1822 te Leeuwarderadeel trouwt, zie kopie index hieronder :

Huwelijksakte Leeuwarderadeel, 1822
Man: Jan Jacobs van der Weide, oud 24 jaar
Ouders: Jacob Jans van der Weide en Fedtje Hayes
Vrouw: Geertje Jans van der Meer, oud 26 jaar
Ouders: Jan Klazes en Trijntje Alles
Datum: 13 juni 1822, akte nr. 33


Wie weet waar en wanneer Geertje/Gettje Jans van der Meer is geboren ? Vermoedelijk rond 1797 in Wartena (of Wijtgaard, waar 3 andere kinderen worden geboren en gedoopt) Ik kan de doop niet vinden, misschien zoek ik in de verkeerde hoek ?

Groetjes,

Maikel Galama.
margreet

Bericht door margreet »

Ik heb haar hier ook met een 'ca. geboren' staan, Maikel. Ze kan eventueel nog 1795 Oosterwierum zijn gedoopt - dat boek begint pas 1796 en Jan Jacobs van der Weide is daar zelf ook gedoopt.
Akte maar even nakijken.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Geertje Jans van der Meer ev Jan Jacobs van der Weide

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,

nadat ik de vraag vanmiddag op het forum plaatste ben ik lekker gaan fietsen, er van uitgaande dat als ik terug zou komen de vraag wel beantwoord zou zijn, zo op het oog lijkt het een makkelijke vraag toch ?

Ik was een kwartierstaat aan het nakijken en degene die hem mij had toegestuurd vermelde: geboren Wartena ± 1797. Nu ik teruggekomen ben heb ik nogmaals gezocht, wederom zonder resultaat, het wordt inderdaad zoals jij al aangeeft: akte nakijken (Daarmee naar ik aanneem doelend op de huwelijksbijlagen.) Ik ben heel benieuwd wat dat oplevert.

Het fietstochtje leverde nog wel iets bijzonders op: Eelde in Drenthe heeft op zijn oude begraafplaats een piepklein RK gedeelte, omgeven door een hoge heg, voorzien van twee deurtjes. Er zijn 6 graven, waarvan 1 goed leesbaar. Wordt tzt bij onderwerp RK begraafplaatsen toegevoegd.

Groetjes, Maikel.
margreet

Bericht door margreet »

Nice, zo'n vondst onderweg. Hier regende het.

Bij huwelijk is ze 26, zegt de akte 1822. Reken maar uit, kan ze niet van 1797 zijn, en ook niet van 1796, als haar zusje wordt geboren. Dus ze moet van 1795 zijn. Makkelijk ...
M.
margreet

yef

Bericht door margreet »

Ik moest wel even stevig rekenen, bedoel ik.
Heb je een geb. datum van zoon Yef trouwens? - die kan ik nu eens nergens vinden.
Zelfde verschijnsel zo ongeveer - 25 bij huwelijk 1855, dus van 1830 , maar volgens ovl. 58 in 1857 dus dan van 1829.

Als het te ver voert, laat maar zitten.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Yef van der Weide

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,

het vinden van de geboorte van Yef van der Weide is voorbehouden aan de allerbesten onder ons, kijk maar even bij: Yef 1829 en je zult zien dat hij op 19-11-1829 te Leeuwarderadeel is geboren. (Huizum)

Enne, Geertje Jans van der Meer kan in zowel 1795, 1796 als 1797 geboren zijn, nl 1797 volgens overlijdensakte, 1796 volgens huwelijksakte als Anna later Gettje of Geertje is geworden en 1795 als Anna echt een zusje was. Kun je het nog volgen ?

En last but not least: na regen komt zonneschijn, ook in Leeuwarden !

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Yef van der Weide

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,
het vinden van de geboorte van Yef van der Weide is voorbehouden aan de allerbesten onder ons
Af en toe ben ik best wel een beetje gemeen, ik probeer het bij deze weer ongedaan te maken ! De geboorte is bijna niet te vinden, ook niet door de allerbesten, ik had het geluk in mijn bestand een foto te hebben van de grafsteen van Yef waarop de geboortedatum stond. (Grafsteen ligt te Leeuwarden op de RK begraafplaats en is vrij slecht leesbaar, dit zal de reden zijn dat hij niet op de site van Graftombe wordt vermeld ! )

Nogmaals de groetjes, Maikel.
margreet

Bericht door margreet »

Strange, normaliter het eerste wat ik doe. De allerallerallerAllerBeste is zeker nog te zacht uitgedrukt?
Is niet zo moeilijk te volgen, hoor Maikel. Teruggerekend uit ovl was the only possibility ..
Ik heb nog nooit en te nimmer gehoord van Antjes die Gettjes worden.

Heeft het haast, die (bijlagen bij )de akte? dat kort ik altijd af.
M.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Haast

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,

haast is een groot woord, ik had min of meer besloten de geboortedatum als ± 1796 te publiceren en tzt de bijlagen in te zien. Uit jouw opmerking begrijp ik dat jij eventueel wel even wilt kijken ?

Dan is mijn antwoord dat het heel mooi zou zijn de exacte geboortedatum zo snel mogelijk te hebben want dan wordt hij nog in het komende Hettinga tijdschrift gepubliceerd.

Groetjes, Maikel.

PS Nog nooit gehoord van een Antje die Gettje wordt ? Ik zal je het nog sterker vertellen, een jongetje wordt ook wel eens als meisje geboren, of andersom. Kortom, er is van alles mogelijk! Als ik heel diep in mijn geheugen graaf heb ik ooit ergens gelezen dat jij ook wel eens zo'n geval van het verkeerde geslacht tegen bent gekomen.
margreet

Bericht door margreet »

"wil iedereen die aktes nagekeken wil hebben, dat even vermelden met het woord "Opzoekvraag- of Nakijkvraag" in de titel - p-l-e-a-s-e, aub.
zodat ik niet elke keer de namen hoef te onthouden en slierten berichten langsmag of de vraag er nog is, dan wel tussentijds opgelost, dan wel dat ik het er weer uit moet trekken"
bvd
Plaats reactie