Huidige adressen van 19e eeuwse huisnummers - Dantumadeel

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
JW Kooistra
Berichten: 97
Lid geworden op: maandag 27 sep 2010 11:10 pm

Huidige adressen van 19e eeuwse huisnummers - Dantumadeel

Bericht door JW Kooistra »

Is er een makkelijke manier (anders dan naar Leeuwarden af te reizen) om de huidige adressen van 19e eeuwse huisnummers in Dantumadeel te achterhalen ?

Wouterswoude huis 29 is er toevallig één die ik weet : Achterweg te Wouterswoude, da's de chichoreifabriek van mijn overgrootvader.
En ik heb een vermoeden dat Wouterswoude 41 het huis tegenover de ingang van de kerk is.
Maar waar ligt/lag bijv. Dantumawoude huisnr 58 ?
Of Akkerwoude huisnr 2 ? Of Rinsumageest nr 37? Of Damwoude nr 22a?

Heb me tureluurs gezocht maar ik kan nergens on-line iets vinden, wellicht weet iemand hier een adresje?
simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Huidige adressen van 19e eeuwse huisnummers - Dantumadeel

Bericht door simkos »

Geachte heer Kooistra,

Huisnummering in de gemeente is een zeer lastig onderwerp. Uit de speciekohieren (belastingregisters) uit de 1750 - 1805 is een zekere nummering af te leiden. In 1808 schreef Napoleon voor een nummering voor elk bewoond huis. Deze zijn omstreeks 1816 - 1820 gewijzigd. In 1832 werd het huisnummer vastgelegd in het register van bebouwde eigendommen. Op dat moment is er een relatie tussen tussen het kadastrale nummer op de minuitkaart en het huisnummer. Later wijzigingen in de huisnummering maken deze combinatie onbetrouwbaar. Voor het kadaster gold wie betaald de grondbelasting. De grondeigenaar kan wel in de provincie Zeeland wonen en kan meerdere huizen bezitten. Hij wordt aangeslagen voor zoveel kadastrale percelen grond zonder vermelding van de daarop staande bebouwing met de toenmalige huisnummering. In de jaren rond 1960 zijn de dorpsnummering vervangen door straatnummeringen. Je bent afhankelijk van omnummeringsregisters van de desbetreffende gemeente. Hopelijk zijn deze bewaard gebleven. In jouw geval zul eerst kontakt op moeten nemen met de gemeente Dantumadeel. In vele gemeenten is dat niet het geval. Dan ben je geheel afhankelijk van toevallige informatie. Simkos
JW Kooistra
Berichten: 97
Lid geworden op: maandag 27 sep 2010 11:10 pm

Re: Huidige adressen van 19e eeuwse huisnummers - Dantumadeel

Bericht door JW Kooistra »

Simkos, hartelijk dank voor de uitleg, ik heb weer een heleboel bijgeleerd!
't is dus niet een gevalletje "Zo was het toen, en zo is het nu" helaas.

Wordt nog een heel gezoek, denk ik, om de voorvaderen in de juiste huizen te plaatsen. Ik zie werk liggen voor vele vele regenachtige zondag-middagen....
Ik ga eens bij de gemeente Dantumadeel te rade.

PS: grappig dat je nou juist de provincie Zeeland moest noemen: Mijn vader, een Kooistra die in Zeeland woonde, was grondbezitter in Dantumadeel! :D
Gebruikersavatar
Linda Moes
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 19 dec 2005 11:28 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Huidige adressen van 19e eeuwse huisnummers - Dantumadeel

Bericht door Linda Moes »

Misschien dat je hier wat aan hebt.
www.regionaalnet.nl Hierop is de historie te vden van de gemeente Dantumadeel, waaronder ook heel veel huisadressen met voormalige bewoners. Ik heb er zelf al menig uurje aan besteed, en ben op verrassende weejes gestuit.Onder de huidige adressen vind men ook het oude huisnummer.
Collecting dead relatives and sometimes a live cousin!
JW Kooistra
Berichten: 97
Lid geworden op: maandag 27 sep 2010 11:10 pm

Re: Huidige adressen van 19e eeuwse huisnummers - Dantumadeel

Bericht door JW Kooistra »

Linda,

ja die site heb ik ook net ontdekt, vorige week of zo, en inderdaad ook al wat uurtjes aan gespendeerd.
De naam van de site dekt de inhoud niet echt: bij zo'n naam zit ik toch meer te denken aan nieuwsberichten over de volgende bingo-avond in het dorphuis, niet direct aan de geschiedenis van Dantumadeel en zijn bewoners!

Heb ontdekt waar mijn voorvader Elle Arnoldus Ruisch gewoond heeft in Akkerwoude bijv, da's wel weer leuk (D'r ligt nu een kruispunt van wegen op die plek, da's nou wel weer een beetje jammer...)
En waar Symen Tammes Kooistra (mijn bet-bet-overgrootvader die de naam Kooijstra aannam tot familienaam in 1811) waarschijnlijk gewoond heeft (Hij was kooiker op de eendekooi van Dantumawoude, dus het lijkt er op dat hij woonde aan de Kooilaan nr 6 (Volgens Hisgis.nl hoorden de kooi en nr 6 bij elkaar), maar de gegevens op de site gaan helaas niet zover terug)
Plus heel wat gegevens over bet-over-grootvader en zijn cichoreidrogerij aan de Achterweg 12 te Wouterswoude.
Heel interessant allemaal!

De oude huisnummers die zij vermelden kan ik nog niet herleiden tot de huisnummers die ik heb, maar dat zal waarschijnlijk komen door de vele nummer-wijzigingen die er sindsdien zijn geweest zoals Simkos al heeft uitgelegd.

Dank je wel voor het vermelden van de site. Je was me net voor, ik wou ‘m ook net op het forum zetten. Voor diegenen met voorvaderen in Dantumadeel lijkt me het een bron van info die je elders niet of anders met veel moeite kan vinden.

JW
Plaats reactie