Ouders van Wiebe Willems en Limke Lourens(is)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Ouders van Wiebe Willems en Limke Lourens(is)

Bericht door Michiel » zondag 20 feb 2011 4:37 pm

Hallo,

Wie kan helpen bij het vinden van de ouders van het echtpaar Wiebe Willems & Limke Lourens(is). Zij trouwen 11-06-1741 te Jubbega, beide dan afkomsting van Compagnie en krijgen 7 kinderen:

- Andries (1742) tr. in 1770 met Antje Jacobs
- Klaaske
- Janke(1745)
- Hiltje (1749-1828) tr. in 1775 met Jitse Binnes
- Sijke (1752-1834) tr. Ate Gosses
- Willem Wiebes Lap / Lapper (1755-1813) tr. in 1783 met Antje Popkes
- Louw(rens) Wiebes Lap (1759-1821), schipper, tr. in 1796 Aaltje Hendriks

In 1749 wordt (een) Wiebe Willems in het quotisatiekohier omschreven als 'arbeyder' in Lippenhuizen met 4 kinderen. In datzelfde quotisatiekohier komt ook een Willem Wiebes, boer in Schoterland, voor; de mogelijke vader?

In de overlijdensakte van zoon Willem Wiebes Lapper wordt zijn moeder Limke Andries (i.p.v. Lourens) genoemd en ook op internet kom ik Limke/Lamke/Lumke tegen onder zowel Lourens(is) als Andries.

Als mogelijk ouders van Limke Lourens, heb ik tot nu toe:
(1) Lourens Wiebes (kleermaker in Beetsterzwaag) & Magdalene ('Leentje') Arends of
(2) Andries Laurentius & NN.

Eerstgenoemde Lourens Wiebes en Magdalene Arends is (slechts) op basis van zijn voornaam en de tijd waarin Limke ongeveer geboren moet zijn. Ook heet alsdan een mogelijke tante van Limke Lourens, Janke Arends, gelijk de voornaam van het derde kind van Wiebe Willems en Limke Lourens. Het beroep van kleermaker van Lourens Wiebes, kan mogelijk reden zijn geweest om als kleinkind de achternaam Lap of Lapper aan te nemen? Ook trouwt Willem Wiebes Lap / Lapper met de dochter van een kleermaker uit Drachten (i.e. Popke Roels)

Laatstgenoemde Andries Laurentius is een zoon van Wiegerus Laurentius en Jetske Poutsma. De combinatie Andries en Laurentius als vaste achternaam, zou kunnen verklaren waarom Limke onder zowel Lourens(is) als Andries bekend staat? Het eerste kind van Wiebe Willems en Limke Lourens wordt Andries gedoopt.

Kortom, tips zijn welkom.

Het kan zijn dat zoeken via Tresoar online hier ophoudt, maar mocht iemand richting kunnen geven graag!

Groet,
Michiel.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ouders van Wiebe Willems en Limke Lourens(is)

Bericht door jacqueline » woensdag 23 feb 2011 10:09 pm

Hallo Michiel,

Helaas heb ik geen antwoord op je vraag kunnen vinden. Hooguit -hopelijk- wat van de gevraagde richting.
Het door jou genoemde ouderpaar
Opsterland, huwelijken 1699
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 april 1699 in Gorredijk
Man : Wygerus Laurentius afkomstig van Gorredijk
Vrouw : Jetske Partsme afkomstig van Groningen
Opmerking : hij is procureur voor het nedergerecht Opsterland
Trouwregister Hervormde gemeente Gorredijk 1699-1811
Inventarisnr.: DTB 559
is nog niet zo'n gek idee - ze dopen in 1706 ook een dochter Sara, en die lijkt ook als Laurentius te trouwen:
Opsterland, huwelijken 1728
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 mei 1728
Man : Hajtse Wessels
Vrouw : Sara Laurentius afkomstig van Oldeholtpade
Trouwregister Hervormde gemeente Wijnjeterp Duurswoude Bakkeveen 1685-1811
Inventarisnr.: DTB 571
ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet zelf heb bedacht, maar vond op deze website
http://members.chello.nl/a.vandermeer13/ks7.htm alwaar een vrij uitgebreide kwartierstaat van haar - of alles klopt weet ik natuurlijk niet. De doop van Jetske Poutsma op maart 1675 kan ik bv al met de beste wil van de wereld niet vinden. Van de voor haar genoemde vader wel een Andries en een Sara overigens.

Limkjes vader zou dus een Andries Laurentius moeten zijn -in 1749 is er alleen deze:
Andries Laurentius, Gaasterland
Plaats: Balk
Omschrijving: gering kuiper
Gezin volw: 3 en kind: 2
Aanslag: 30-5-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Gaasterland, fol. 49
Dan wb Wiebe Willems. Ik zie dat je geen geboortejaar noemt voor dochter Klaaske - waar haal je haar dan vandaan? Dit is ze denk ik?
Schoterland, dopen, doopjaar 1743
Dopeling: Claaske
Geboren in Compagnie
Gedoopt op 10 november 1743 in Oudehorne
Dochter van Wybe Cornelis en Lumke
Herv. gem. Hoornsterzwaag, Jubbega, Schurega en Oude- en Nieuwehorne, doop
1728-1811
Inventarisnr. : DTB 601
Ik vraag me af, of dit twee broers zijn van Wiebe - verklaart misschien ook het Cornelis hierboven:
Schoterland, huwelijken 1741
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 26 maart 1741 in Jubbega
Man : Cornelis Willems afkomstig van Compagnie
Vrouw : Trijntje Pijtters afkomstig van Compagnie
Opmerking : met consent van de wederzijdse vaders
Trouwregister Hervormde gemeente Hoornsterzwaag Jubbega Schurega Oudehorne
Nieuwehorne 1729-1811
Inventarisnr.: DTB 601
Schoterland, huwelijken 1744
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 mei 1744 in Schurega
Man : Jannes Willems afkomstig van Compagnie
Vrouw : Antje Tjebbes afkomstig van Compagnie
Opmerking : met schriftelijk consent van de wederzijdse vaders
Trouwregister Hervormde gemeente Hoornsterzwaag Jubbega Schurega Oudehorne
Nieuwehorne 1729-1811
Inventarisnr.: DTB 601
vanwege
Schoterland, dopen, doopjaar 1742
Dopeling: Claaske
Geboren in Compagnie
Gedoopt op 8 april 1742 in Oudehorne
Dochter van Cornelis Willems en Tryntje Pytters
Herv. gem. Hoornsterzwaag, Jubbega, Schurega en Oude- en Nieuwehorne, doop
1728-1811
Inventarisnr. : DTB 601
en
Dopeling: Claasje
Gedoopt op 14 februari 1745 in Oudehorne
Dochter van Jannes Willems en Antje Tjebbes
Herv. gem. Hoornsterzwaag, Jubbega, Schurega en Oude- en Nieuwehorne, doop
1728-1811
Inventarisnr. : DTB 601
groet, Jacqueline

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Ouders van Wiebe Willems en Limke Lourens(is)

Bericht door Michiel » donderdag 24 feb 2011 6:48 pm

Veel dank Jacqeline!

Het spoor van Andries Laurentius (het beroep van kuiper is gelijk aan die van zijn oom Laurens Laurentius) even verder afgelopen en dan kom ik als ouders van zijn moeder Jetske Poutsma, het echtpaar Tamme Abraham Poutsma en Ietje Andries (tr. 1669, te ?) tegen, die zoals je al aangaf verschillende Andriessen en Sara's laten dopen (inderdaad is de doop van Jetske zelf noch in 1673 noch in 1675 terug te vinden).

Tamme Abraham Poutsma is een zoon van Abraham Tammes Poutsma (dominee, zn. van Tamme Gerrits en Eelkje Siebrands Baerdt) en Sara Isaaks Cnoop (1624, Leeuwarden, dr. van Isaak Cnoop en Trijntje Johannes) die in 1649 te Britsum trouwen. De verbinding met Eelkje Siebrands Baerdt lijkt ook direct de achternaam Poutsma te verklaren; zij erft deze state via de familie Baerdt.

De ouders van de vader van Andries Laurentius (i.e. Wieger Laurentius) zijn voor nu Joachimus Laurentius (Schek?) en Eelkje Arends, waarna het spoor even ophoudt.

==

Dochter Klaaske bij Willem Wiebes kon ik na een eerste zoekaktie niet meer terug vinden en gezien de verwarring met het patroniem begrijp ik weer waarom, dus dank voor de data! Cornelis en J(oh)annes neem ik ook voorlopig mee als broers.

Plaats reactie