Dooike Klases Visser: memorie v Successie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 4 mar 2011 12:23 pm

(ik was al bezig met een lap verhaal dus langzaam lezen ....)
-Gosling wordt wel genoemd - hij zit verstopt in Jelles Goslings
-Ik heb toch echt wel vaker jonge bruidegommen.
-Dooike woonde in Leeuwarden, dat ligt naast Huizum! - Martje in Dronrijp met een man uit Leeuwarden - ze waaien allemaal wat ver uit.
_ Memorie zelf kan trouwens goed geweest zijn, maar de samenvatting verkeerd !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Uit: Hoe betrouwbaar zijn de gegevens? (onder het zoekscherm)
De hier gevolgde systematiek van weergave van de 'familierelatie' wijkt af van die in de akte zelf, die door 'aangevers', hetzij testamentaire erfgenamen of door 'ab intestato' erfgenamen zijn aangegeven.
Daarbij is de familierelatie met de overledene vaak niet expliciet aangegeven, maar in algemene termen als bijvoorbeeld: '.... aangevers zijn kinderen en kindskinderen van (vooroverleden zuster van) overledene...'
Dit betekent dat de hieruit door ons weergegeven 'familierelatie' zo goed mogelijk is afgeleid, maar dat door deze (subjectieve) interpretatie fouten kunnen zijn ontstaan.

Ik zet die memorie nog een keer wat overzichtelijker hier neer - mee om uit je eerste bericht: Goslings, of Jelles Goslings (niet duidelijk).
Overledene : Dooike Klazes Visser
Overleden op: 24 april 1818
Wonende te : Leeuwarden
Tekst:
huishoudster bij oud burgemeester Roelof Storm;
zuster van wijlen Feike (vader van: zie ad a) en wijlen Grietje Klazes Visser (moeder van: zie ad b);
halfzuster van Marten Klazes Visser, te Westzaandam/ZH (fl. 300,-);

enige testamentair erfgenaam is neefje Klaas Feikes Visser;
legaten voor bloedverwanten en voor niet verwante Antje v.der Veer (fl. 25,-),
Aaltje Schaafsma (dochter van mr.schoenmaker Schaafsma in de Bagijnenstraat) (fl. 25,-),
mede dienstmeid Sjuwke Gerrits (fl. 25,-)
en Jeltje Oedzes (vrouw van Auke Verlaat, commissaris Harlingerveer) (fl. 27,50);
executeur-testamentair is Willem Rein van Sippama (St.Jacobstraat G.61) (fl. 75,-). Saldo fl. 4.140,50.

- ad a (Feike Klazes Visser): vader van
Klaas, landbouwer op Beintemahuis o/Westergeest (vader van Dooike en Susanne Klazes Visser: legaten ad fl. 295,-),
Hitje (vrouw van Jan Hendrik Janzen, kleermaker) (legaat fl. 250,-),
Bokke, landbouwer Oudwoude (fl. 250,-; kinderen krijgen fl. 135,- aan goed),
Ymkje (vrouw van Auke Benedictus, te Dokkum; moeder van Truike Aukes: fl. 135,- aan goed) (fl. 250,-),
Aafke, boerin Augsbuurt (wordt testamentair voorbijgegaan)
en wijlen Trijntje Feikes Visser (moeder van niet met name genoemde kinderen te Ee: worden voorbijgegaan).
(- Feikes Visser slaat op al die kinderen, zo heten ze dan allemaal).

- ad b (Grietje Klazes Visser): moeder van
Trijntje (weduwe van Lammert Ebeles), te Huizum (fl. 285,-),
Egbert, te Dokkum (fl. 200,-),
Martje (vrouw van Pieter Pot, schipper Groningen) (fl. 200,-),
Luitjen, te Morra (fl. 150,-),
Klaas, te Amsterdam (fl. 100,-),
Steffen, boerenarbeider Surhuisterveen (wordt testamentair voorbijgegaan)
en Hinke Jelles Goslings, boerenmeid aldaar (insgelijk voorbij gegaan).
(- Jelles Goslings slaat op al die kinderen, zo heten ze dan allemaal).
In het echt niet natuurlijk want het had ad b Ietje moeder van .. en ad c Gosling vader van .. moeten wezen - maar volgens de memorie.
Dat doen die memories altijd - tussen haakjes en achternaam binnen haakjes gaat over de naam daar vlak voor -
zoals hier:
Klaas, landbouwer op Beintemahuis o/Westergeest (vader van Dooike en Susanne Klazes Visser....)
Ymkje (vrouw van Auke Benedictus, te Dokkum; moeder van Truike Aukes: ....)

en de patroniemen met achternaam van iedereen staan helemaal aan het eind.
Als er verschllende achternamen zijn, worden mensen gescheiden door een : - zoals bij al die legaten aan het begin.
Het komt voor dat er een hele vracht kleinkinderen of 4e graads nichten met mannen en kinderen in allemaal ((())) gestopt zitten -
dus ik knip ze meestal even in iedereen op 1 regel.

stbf leest lastig met de dtb-quotes achter elkaar door - dus in rijtjes voor mijn eigen overzicht:
Steffen Jurjens en Susanna Douwes: x 1701 Dokkum, hij Brantgum zij Foudgum - doopten oa:
Trijntje 1702
Doikien 1713

>Trijntje Steffens en Klaas Goslings (gedoopt Foudgum 1703 - zn Gosling Klases en Aachtien Montses)
- x 1726 Foudgum, hij dan van Genum (Ferw.) (Klaas xx Hinke Watses 1739 en xxx Ytje Michiels 1762).
Dopen: (met * of diens kinderen komen voor in de memorie):
1727 *Gosling - Ternaard
1730 *Susanna - Foudgum-Raard
en alles Sijbrandahuis-Rinsumageest:
1732 Aagt
1734 *IJtje
1736 Wijbren
1738 *Doikjen
1763 Rense
1765 *Marten
1768 Michiel

a en s kunnen makkelijk door elkaar gehaald worden, schrijffout/leesfout met die zwager Goslinga of Goslings.
We hebben hier mensen gehad die 4-5 keer hertrouwen, en nog op hun 70e of 80e
dus Ytje x een Klaas Klases is niet logischer - Klaas is bij het 3e huwelijk nog geen of nog maar net 60.

Lidmatenboek Westdongeradeel, 1725 - Herv. Gemeente Foudgum en Raard, lidmaten 1663-1853
Trijntje Steffens
- Op 2 februari 1725 belijdenis
- Op 30 april 1732 vertrokken naar Sybrandahuis
DTB 751 blad 7

Lidmatenboek Dantumadeel, 1732 - Herv. Gemeente Rinsumageest en Sijbrandahuis, lidmaten 1663-1847
Trijntie Steffens
- Op 4 mei 1732 ingekomen van Foudgum
DTB 169 blad 44

Lidmatenboek Dantumadeel, 1736
Claas Goslings
- Op 6 mei 1736 belijdenis te Rinsumageest
DTB 169 blad 46
Quotisatie 1749:
Claas Goslings, Dantumadeel
Plaats: Sijbrandahuis
Omschrijving: visscher, reedelijk - waar de achternaam vandaan komt
Gezin volw: 3 en kind: 2
Aanslag: 25-0-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Dantumadeel, fol. 84

Gosling Claeses, Westdongeradeel
Plaats: Brantgum
Omschrijving: suinig in staet
Gezin volw: 2
Aanslag: 12-10-12
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Westdongeradeel, fol. 35v
Al getrouwd, vrijwel zeker in de woonplaats van de bruid - waar dan het boek van mist.
1749 Eibert Brantgum
1751 Trijntje Waaxens
1753 Trijntje Surhuisterveen
1763 Claas idem.
De dtb van Surhuisterveen heeft hiaten, zowel trouw- als doopboek:
Achtkarspelen - Hervormde gemeente - Surhuisterveen
25-26. Doopboeken, 1688-1750, 1752-1755, 1763, 1764, 1767-1812.
Index: DTB nr. 35b.
25. 1688-1772
26. 1772-1812

27-28. Trouwboeken, 1688-1754, 1763, 1764, 1770, 1772-1810.
Index: DTB nr. 35a.
27. 1688-1772
28. 1772-1810
Daarom kun je geen huwelijk vinden, of de dopen van Hinke, Martje en Steffen.

Naam Land komt al voor in 1759 begraafboeken Surhuisterveen.

Ik heb nog even gezocht naar Martje in Genlias Groningen - met begint met:
pieter fran - (beide op de voornaamregel! ipv in het patroniemveld) en 2e persoon voornaam mar
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Groninger Archieven
Algemeen Gemeente: Bedum
Soort akte: overlijden
Aktenummer: 12
Aangiftedatum: 02-03-1835
Overledene Martje Gosling Visser
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 01-03-1835
Overlijdensplaats: Bedum
Vader Gosling Klaasen Visser
Moeder Froukje Ebbens Land
Partner Pieter Fransen de Vries
Relatie: weduwe
Nadere informatie overleden echtgenoot koopman en winkelier; geboortepl: Surhuisterveen prov. Friesland 06-12-1756;
beroep overl.: winkelierster; beroep vader: dagloner; beroep moeder: dagloonster

Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Groninger Archieven
Algemeen Gemeente: Bedum
Soort akte: overlijden
Aktenummer: 28
Aangiftedatum: 08-07-1830
Overledene Pieter Fransen de Vries
Geslacht: M
Overlijdensdatum: 07-07-1830
Overlijdensplaats: Bedum
Vader Frans Bats de Vries
Moeder Pieterke Jans de Stoel
Partner Martje Gosselings Visser
Relatie: echtgenoot
Nadere informatie echtgenote winkeliersche; geboortepl: Leeuwarden 07-05-1754;
beroep overl.: koopman/winkelier; beroep vader: dagloner; beroep moeder: dagloonster
Hoe het afloopt met Truike Aukes:
Huwelijksakte Dokkum, 1815
Man : Sybren Wybes Westra
Vrouw : Geertruida Aukes Visser
Datum : 24 september 1815, akte nr. 22
kregen zn Wybe en dr Ymkje
Overlijdensakte Dokkum, 1820
Aangiftedatum 15 april 1820, blad nr. 8
Geertruid Aukes Visser, overleden 15 april 1820, 25 jaar, vrouw
Gehuwd



De memorie kan trouwens ook nog origineel goed maar verkeerd samengevat zijn -
dat je daarom kinderen Jelles en kinderen Goslings - in een adem als Jelles Goslings krijgt.

Voor een volgende keer -
het bestaan van die dubbele mensen kun je vrij snel uitsluiten door 1811 er bij te pakken. Zo lang scheelt dat niet met 1818.
Verder zoek ik vaak met [..] - die houden namen bij elkaar
dus [luit* jelle*] - [kla* gosl*] - [jelle gosl*]
Het gebruik van de * helpt ook om de niet-gestandariseerde namen die de thesaurus nog niet kent er uit te halen -
en na 1811 om alle Luitzens ipv Luitjes en -jens, of de Martsen ipv Martje-n te pakken.

Je moet andersom denken - de erven moeten succesie betalen - dus die worden allemaal genoemd.
Kijk alleen naar de voornamen, dan had je ze ook allemaal in je boom - als het goed is.
Achteraf worden ze bij ouders ondergebracht - in dit geval de verkeerde.
Zo'n executeur reist denkelijk niet naar Westzaandam of Amsterdam of half Friesland door
dus hij heeft namen en relaties van horen zeggen.
Zeer waarschijnlijk niet van 1 iemand die netjes stuk voor stuk de rijtjes opnoemde
maar van divere mensen dwars door elkaar.

Martje is niet van Jelle en Ietje - die dopen niet zo eentje - dus ze kan alleen van Gosling zijn, net als de rest die daar verdwaald staat -
temeer daar Froukje een moeder Martje had - ze was toch ook al zelf gedoopt in Surhuisterveen 1724?!
Dat mogelijk kun je wel schrappen en vervangen door zeker - met al die Land Lant daar.

[mart* gosl*] pieter - huwelijken alle regio's - vind je dan 3 vermeldingen oa Dronrijp:
Leeuwarden, huwelijken 1788
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 juni 1788
Man : Pieter Fransen afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Marten Goslings afkomstig van Dronrijp
Opmerking : getrouwd te Dronrijp
Gestandaardiseerde namen: PIETER FRANSES en MARTJEN GOSLINGS
Voor Klaas Amsterdam zijn 2 mogelijkheden - daar kom ik zo ook nog niet uit -
Klaas van Jelle - 1764 en 1765
of Klaas van Gosling - 1763 Surhuisterveen.

Had ik al gezegd dat neefje Klaas Feikes Visser waarschijnlijk 2 keer genoemd wordt?
ook nog onder Feike vader van Klaas ...Feikes Visser.

groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » vrijdag 4 mar 2011 2:49 pm

Hallo,

Ik denk dat we het beste even de Memorie opzij kunnen zetten totdat ik iemand gevonden heb die het Microfilm archief in kan gaan (ik zit wat ver weg..)
Ik wil je niet al te veel zoek werk geven, en tijd in beslag nemen! Hoewel het wel prettig is te zien hoe mensen dezelfde gegevens opduiken als ik ooit gedaan heb (al is het dan niet met dezelfde conclusie...)





Waar ik nu dus het meeste aan heb is een inzicht in microfilm..... argh.
Groets, JN
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op donderdag 17 mar 2011 8:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 4 mar 2011 4:19 pm

die krengen vragen veel tijd om op te zoeken - daarom reageert ook niemand - ik ook niet -
misschien volgende week.

ovl Martje bij allegroningers - op blz 6/7:
http://www.allegroningers.nl/index2.php ... &cp=7&pp=6
Grappig he- dat die Ebbe... daar weer opduikt (nee, is geen schrijffout voor Egberts)
ze heeft waarschijnlijk verteld dat ze vernoemd is naar haar grootmoeder Martje Ebbeles.

Welke andere familie heb je dan - of kun je hebben?
en waar zie jij voedsel daarvoor?
Hinke Steffen Egbert Martje Trijntje - en misschien Klaas - die zijn van Gosling en Froukje.
Luitje is van Jelle en Ietje

de ad a mensen zijn van Feike Bokkes en Susanna Klases - met wat fouten bij Klaas Feikes Visser.
Dat heb je toch zelf ook?

groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » zaterdag 5 mar 2011 12:07 pm

Beste Margreet,

Fantastisch hoor, die hele lange beredenering! Hopelijk heb je begrepen dat mijn verhaal over laten liggen en twee sporen geschreven is voor dat ik je hele relaas had gelezen???? Anders zou het natuurlijk onbeleefd zijn!

Mijn grootste probleem is een andere Klaas Goslings clan uit Burum; ik kan je moeilijk laten zien want ik werk op ancestry.com, en heb geen eigen programma (probleem oude computer toen ik begon die het begeven heeft zonder backup). En kan dus niet makkelijk hele familievellen citeren;

Maar een Gosseling Klases van Burum huwt Maaike Eebes; 15 Jun 1738. Kinderen Trijntje (1739) en Aafke (1744).

Met een ander onbekende vrouw krijgt hij daarvoor: Antje (1728) en Klaas (1730)

Deze Klaas Goslings, gedoopt 30 Jul 1730,Burum en Munnikezijl, vader Gosling Klaases, krijgt met Aukje Gabes: Tryntje , Ytje, Gosse en Antje.
(tussen 1763 en 1776 dus missen er vast wel een paar)

(nee, is niet zelfde als de klaas of Gosling van Foudgum: heb deze clan verder gevolgd)

Tevens:

24 Nov 1737 huwt : Claas Goslings v Blija en Gatske Sirks v blija; de Claas goslings die trijntje Steffens huwt kwam from Genum bij Blija

Deze Gatske kan evt een vrouw zijn van de Klaas goslings (1703) tussen Trijntje en Hinke in. Maar is vreemd, want voor andere huwelijken van Rinsumageest/Sijbrandhuis.

en zo zijn er nog wel een paar meer...(Hitje Gosling met Doeke Arends, dat worden Wiersmas via Doeke Goslings).

Helaas weinig tijd momenteel!

Groeten, JN

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » zaterdag 5 mar 2011 9:14 pm

Hallo Margreet,

Heel lief van je dat je me uitlegt hoe met Tresoar te werken, maar ik werk daar zelf ook al een tijdje mee....
In ieder geval geruststellend dat je dezelfde vondsten doet als ik ooit al gedaan heb, dus bevestigt netjes mijn eerdere vondsten.Is een steun!

Ik ben natuurlijk andersom op de Memorie gekomen dan jij: ik was niet op zoek naar een Dooike, noch naar een Grietje, maar zocht wat rond met "Goslings" als achternaam. Dit vanwege een andere grote Goslings familie die ik aan 't nasporen was in Dokkum en omstreken. En het eerste wat me opviel was een rij namen van kinderen die ik al lang had staan als kinderen van Gosling Klases en Froukje Egberts. Daarbij ook nog de naam Visser, maar om eerlijk te zijn vind ik dat minder belangrijk; er zijn erg veel Vissers. De man van Ymkje is trouwens zelf ook een Visser, van Schiermonnikoog, een Visser-Visser huwelijk...

Nee, het was de reeks namen die bijna exact die van Froukje Egberts kinderen was (en Martje verbaasde me natuurlijk niet vanwege Martje iebeles en alle andere Martjes later), en in het begin ging ik er gewoon van uit dat het hier inderdaad om Gosling Klases ging,
( die van foudgum en Sibrandahuis, wat ik in mijn boom de "1703" Klaas Gosling stam noem, om te onderscheiden van de Burum Klaas Gosling stam, de Wierum Klaas Gosling (Doeke en hitje)stam en de hypothetiek Klaas Jelles Goslings, die evt uit de Jan Goslings (met Goslings als achternaam) Dokkumer groep zou kunnen komen.(schoolmeesters en dorpsrechters; veel belangrijker mensen dan mijn vissers en boertjes).

Maar in het begin had ik net als jij gedacht: leuk! een hele rij Visser erfgenamen, bewijs dat Hinke en Steffen bestaan, een goede reden om de naam Visser te laten vallen voor land (niet geerfd!!) enz enz. Luitje had ik ook gewoon opzij geschoven naar ietje toe, en Klases of bokkes, ach ja....

Het was pas later, toen ik wat harder nadacht dat ik dit niet helemaal bewezen vond; pas toen ik andere Feikes tegenkwam, ander Bokkes, andere vage mogelijkheden... ander Jelles ook.

En blijft het probleem van hoe in mijn "officiele" boom te plaatsen. Een tijdje stond daar inderdaad Susanna als vrouw Feike Bokkes, maar er zijn andere jonge vrouwen Folkertsma in Dantumadeel zelfde generatie, dus de familie bestond wel degelijk.

Maar goed, in principe ben ik het helemaal met je eens, in zoverre ik dezelfde oplossing al bekeken had, maar ik zoek bewijs dat de memorie inderdaad vol fouten zit! In mijn streng academische logica :lol: moet er een redelijk goed bewijs zijn voor ik met een gerust hart kan zeggen: vanuit deze voorouders gaan we verder. Na 1811 is mijn principe dat gegevens minstens in 2 verschillende aktes boven water moeten komen voor ik ze accepteer (één is niet genoeg), tenzij bijzonder sterke omstandigheden met bijv wederkerende voornamen + achternaam. Maar voor 1811 komen dezelfde voornamen zo vaak terug dat ik niets voor zeker aanneem. De memorie van Successie had dus eigenlijk een soort "bewijs" kunnen zijn dat mijn Steffen inderdaad bij de Foudgum/Rinsumageest/Vissers hoort. Iets waar ik op het moment vanuit ga, maar waar ik nog lang niet mijn 2 of meer aktes van heb... doop mist (de eerder genoemde surhuisterveen hiaat, maar wel lastig) en bij naamgeving 1811 noemt hij zich Loonstra schijnt het (source van iemand anders, even vergeten wie) kinderen later wel Land. Bij overlijden worden ouders Froukje Egberts en Gosling Klases wel genoemd, dus 1 source correct. Helaas heeft men het bij huwelijk dochter Martje Steffens over grootouders Gosling Steffens en Froukje klases, hopelijk is dit een vergissing. Er zit nl een Gosling Steffen stam in Sneek of bolsward... blijft ook nog de mogelijkheid dat Gosling en froukje als echtpaar kloppen, maar Gosling niet de Gosling van Klaas Goslings 1703 is. Er is geen enkel bewijs, vanwege die ellendige ongenoemde moeders.... nooit te snel conclusies trekken. Trijntje komt ook in de Burum stam voor.Evenals Aafke.

Omdat ik terugwerkend van Egbert Steffens en Sietske Reitsema (voorouders) op Steffen Goslings ( en Janke Gerbens) terecht gekomen ben, zoek ik dus momenteel naar "zekerheid" aangaande familie om Steffen Goslings heen. Ik ga er dus niet vanuit dat hij Visser is/was, maar werk naar bewijs toe. Indien de memorie klopt in al zijn vergissingen, dus bewijs dat hij bij deze groep hoort, en zou me goed uitkomen. Maar omdat ik niet in een zoek fase ben, maar in een "zeker zetten" stadium wordt ik zo pietluttig. Logisch.Telkens een stapje verder het verleden in, maar langzaamaan.

Hier stelde ik de vraag andersom: wie is Dooike Visser? En hoe betrouwbaar is de memorie? Hopend iemand tegen te komen die met deze Visser stam bezig was, om te vergelijken. En hopend ook op informatie in het algemeen over hoe vaak vergissingen in de memories. Het is een document dat me tegelijkertijd bewijs en twijfel geeft!

Groets, JN

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » zaterdag 5 mar 2011 9:26 pm

p.s.
Ik heb wel een huwelijk van Steffen: 21 Jun 1789 Surhuisterveen, met Janke Gerbens, bruidegom van Sebaldeburen (!) bruid van Surhuisterveen.

En gezien Martje Visser met Pieter franses de Vries, winkelier, huwt, waar is dan Pieter Pot, schipper gebleven? De familie Pot bestaat, en het zijn Groninger schippers.... weer een vergissing? De klerk voor deze memorie moet goed dronken geweest zijn...Pot/de Vries, Folkertsma/Klases, Grietje uit 't niets, Froukje vergeten, Ietje er tussen geschoven, Jelle bij Hinke .... eeeerg dronken.

Groets, ik zal mezelf een glaasje rode wijn inschenken, misschien zie ik het dan duidelijker...

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » zaterdag 5 mar 2011 9:40 pm

2e p.ps.
De wijn helpt: ik zie vader Frans Bats voor Pieter franses ....mmmm zou dit niet Frans Botes kunnen zijn, botes, bots. Bots kan op Pot lijken... met een glaasje op dus.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 5 mar 2011 10:17 pm

De naamsaanname was helemaal geen Loonsta:
Surhuizum, deel 1 folio 19 verso
Land, Steffen Goslings, Surhuisterveen
Kinderen:
Gerben 21, Froukje 18, Gosling 15, Grietje 13, Trijntje 10, Martzen 8, Egbert 5, Aafke 1/2
Dokkum, deel 1 folio 31
Visser, Egberd Goslings, Dokkum
Kinderen:
Hykke 35, Froukje 31
Kun je met eigen ogen gaan bekijken - want Tresoar heeft de scans er bij gezet
http://www.tresoar.nl > direct naar links in het midden > familienamen 1811.

En dat zijn gwoon broers.
Hier de Dokkum ovl - na te kijken bij de mormonen:
ovl 1826 Dokkum 76 jr. - akte bij de mormonen:
https://www.familysearch.org/s/image/sh ... PRagg%253D

de buren doen aangifte:
76 jr. buiten beroep - weduwnaar van ..... (weten ze niet) ....
en zn van Gosling Klazes Visser en Froukje Gerbens Land.

Als Hinke mag wisselen tussen Goslings, Landt, Land en Visser,
mag Pieter Pot later de Vries gaan heten.
Mogelijk was hij potschipper en is hij later op de wal gaan wonen en koopman/winkelier geworden (zo ken ik er wel meer)
hij zat toch al in de handel.
Er zijn er zoveel die in een andere provincie de Vries gaan heten.

Als jij 2 verschillende Pieters wilt, met allebei een vader Frans en allebei uit Leeuwarden - mij best.
waar is dan Martjes huwelijk met die 2e Pieter?
Is er niet. Dus Pieter Franses Leeuwarden 1788 en P Pot uit 1818 zijn allemaal dezelfde als PF de Vries gb Leeuwarden,
die dus ook niets met toevallige ook bestaande Groninger schippersfamilies Pot te maken heeft.
Je kunt beter hun memorie opzoeken - bij kinderloos gebleven echtparen erven de broers en zussen!

Alleen ad a krijgt een achternaam Visser
bij ad b bijna niemand.
Dus Folkertsma erbij halen uit 1848 of de Vries uit 1830 en 1835 is nergens voor nodig.

Ik heb het op 2 forums neergezet:
de samenvatting die nu online staat is verkeerd
de originele memorie mankeert waarschijnlijk niets aan
dus voordat je naar klerken sneert ...
Een mens kan ook teveel twijfelen.

groet Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 5 mar 2011 11:19 pm

ok - 3 aktes
Overlijdensakte Achtkarspelen, 1853
Aangiftedatum 21 februari 1853, blad nr. 4
Hinke Goslings Visser, overleden 21 februari 1853, 95 jaar, vrouw
Gehuwd
Kun je nakijken bij allefriezen- weduwe van Andries Jans Scholte
dr Gosling Klazes en Froukje-vadersnaam-onbekend.
aangever is de aangehuwde kleinzoon: Lieuwe Eelderts Wijnalda 49 jr.
De aangehuwde kleinzoon:
Huwelijksakte Achtkarspelen, 1836
Man : Lieuwe Eilderts Wijnalda, oud 33 jaar, geboren te Surhuisterveen
Ouders: Eildert Johannes Wijnalda en Anke Lieuwes Mellema
Vrouw : Jeltje Pieters, oud 21 jaar, geboren te Lutjegast, provincie Groningen
Ouders: Jan Jans Pieters en Froukje Goslings
Datum : 20 november 1836, akte nr. 46
Froukje Goslings komt ook nog met een andere naam voor:
Huwelijksakte Achtkarspelen, 1859
Man : Gosling Jans Pietens, oud 37 jaar, geboren te Surhuisterveen
Ouders: Jan Jans Pietens en Froukjen Goslings Lant
Vrouw : Minke Kornelis Raven, oud 33 jaar, geboren te Surhuisterveen
Ouders: Kornelis Sjoerds Raven en Aafke Egberts de Vries
Datum : 12 oktober 1859, akte nr. 50

Opm. : Bruidegom is weduwnaar van Harmina Krot; aan hem is toestemming
verleend om te trouwen met de weduwe van zijn overleden broer bij K.B. no. 64
d.d. 9 september 1859; bruid is weduwe van Klaas Jans Pietens

Overlijdensakte Achtkarspelen, 1860
Aangiftedatum 25 oktober 1860, blad nr. 44
Froukje Goslings Land, overleden 23 oktober 1860, 72 jaar, vrouw
Weduwe
moeder Hinke Goslings Land, zoon doet de aangifte.
Je hebt nu diverse aktes die mekaar dichttrekken en bevestigen:
Gosling Klases en Froukje
Gosling Klases en Froukje Lant/Land
Gosling Klazes Visser en Froukje (divers) Land.
en de dtb noemt bij Gosling Klases en Froukje slechts de 4 dopen met Froukje Egberts -
waarbij je uitgevogeld hebt dat de rest van haar familie Land heet of gaat heten.
so .. een aantal houdt Visser aan - (beroep vaderskant 1749 en mogelijk later ook nog) en de anderen Land -
en Hinke wiebelt.


De helft klopt maar van Pieter de Vries - gevonden met: Frans Pietje trouwen
Leeuwarden, huwelijken 1754
Vermelding: Ondertrouw op 10 mei 1754 - Gerecht
Man : Frans Barts afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Pietje Olles afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : beide afkomstig van het Vliet

Leeuwarden, huwelijken 1754
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 26 mei 1754 - Hv kerk
Man : Frans Barts afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Pietje Olles afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : getrouwd in de Galilee�r kerk

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1757
Dopeling: Pieter
Gedoopt op 12 juni 1757 in Leeuwarden
Kind van Frans Barts en Pietie Olles
Nog een kind trouwens:
Overlijdensakte Dantumadeel, 1826
Aangiftedatum 30 september 1826, blad nr. 40 (suppl. nr. 1-12)
Janke Franses, overleden 29 september 1826, 66 jaar, vrouw
Dochter van Frans Barts en Pietje Ales
Gehuwd
groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » zondag 6 mar 2011 9:25 pm

Beste Margreet,


Mijn vraag hier was de betrouwbaarheid van de Memories, waar ik geen idee van heb, ik kan niet persoonlijk naar Tresoar toe, helaas.

En een mens twijfelt nooit teveel .... gezien ik alle "makkelijke" sporen van mijn boom al keurig netjes uitgewerkt heb, en gezien ik me absoluut niet interesseer in het soort genealogie waarbij men 50.000 mensen of meer krijgt, ben ik nu bezig mijn simpele ongeveer 5000 mensen grote boom "solide" te maken. Om dit te doen zoek ik historische achtergrond, anecdotes, sociale situaties en maatschappelijke omwentelingen. Interessanter dan jaartallen... (en achternamen)

Vanwege dit uitgangspunt is het voor mij dus wel degelijk belangrijk te weten te komen hoe mijn boerenlandarbeiders vanuit hun kennelijk Vissers familie in een dagloners bestaan zijn beland; en waarom Dooike ze voorbij is gegaan in erfenis, bijvoorbeeld...En wat hun relatie was met een eventuele rijkere tak elders; of met de sjieke Land's uit Dokkum (dochter Egbert Goslings Visser, Hyke (hielkje), trouwt met Jan Pieter Land, waar we o.a. kinderen als Addick Adrianus Land en Axel lourents Land vinden, met goede jobs.

Deze Dokkumer /Amsterdam Land's hebben in zover ik het momenteel zie niets met de Groninger land's te maken, die uit de streek van Grootegast komen; al zou ik het leuk vinden als ik ze zou kunnen verbinden..

Ebel Egberts trouwt een tweede keer met Froukje Jacobs. Ik heb 8 kinderen gevonden met Hantje (of Hartje) Derks, en degenen die overleven lijken niet de naam Land te gebruiken voor 1811 (ik heb niets van ze gevonden na 1811, meesten al overleden,

De 5 zoons van Froukje Jacobs worden volledige lands (ook Landt, lant enz) : Jacob, Eije, Derk, Klaas , Jan, Ebeles Land.
Bij overlijden van Lammert Ebeles (de man van Trijntje Goslings) in 1808 staat dat de moeder en 4 broers nog in leven zijn....gezien Ebel Egberts dan al hertrouwd is, en op dat moment van Hantjes zoons alleen nog Egbert Ebeles evt in leven zou kunnen zijn, bedoelen ze denk ik zijn stiefmoeder, Froukje Jacobs. Temeer daar 4 van haar 5 kinderen inderdaad in leven zijn in 1808, met vele nakomelingen...

Jacob, Klaas, en Derk gaan om en nabij Burum wonen, huwen vrouwen daar vandaan. Eije blijft aan de groninger kant, huwt 3 keer. Het is oppassen bij onderzoek naar Klaas land in burum, want er bestaat een ander klaas Lippes land, ook van der land. Deze is in feite van der land, maar soms schrijft men Land alleen.

Er bestaat zelf een Egbert Lukas van der land, geboren surhuisterveen, 1818, zoon van Lucas Lippes van der land.... die echter alleen in surhuisterveen geboren is omdat zijn schipper-vader daar nou net met zijn schuit lag ... toeval? Egbert? Lukas? schijnt zo.
(Tresoar vermeldt fout Lucas Sippes; staat correct in Alle friezen scan)

Hoewel.... Lippe Lucas land en Geertje Klasens Zijlstra (huw 1787 Burum) krijgen Lucas, Klaas, Gerrit en ....Hinke(!). Van deze 4 worden de Groninger Lucas zijn nakomelingen "van der Land", terwijl Klaas , Gerrit en Hinke in Burum en omstreken blijven als... Land. Klaas krijgt trouwens een Gosse en een Hinke ...

Vandaar dat Klaas Goslings uit Burum mij wel degelijk interesseert....

Wat Egbert Land voor 1811 in Surhuisterveen betreft is er een klein probleempje ...

We hebben:
Achtkarspelen overlijden/begraven 1759
Overleden: Egbert Land
Datum : 2 november 1759

Tekst : "van het begraven van drie doden, van Egbert Land en de wed(uwe) van
Leuwe Pijtters en Uijlke Anders sijn frou"

Ontvangen 0-15-0 wegens collecte

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: EGBERT

Bron:
Armvoogdij, rekeningen 1740-1770
Herv. Gem. Surhuizum
Inventarisnr. 2284
Raadpleegbaar Gemeentearchief Achtkarspelen
Maar we hebben ook:
Achtkarspelen overlijden/begraven 1737
Overleden: Egbert Loukes, Ned. Herv.
Datum : 9 mei 1737
Plaats : Surhuisterveen

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: EGBERT LUCAS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Surhuisterveen, register van overledenen 1689-1709 en 1712-1743
Inventarisnr.: DTB 29
Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar
en natuurlijk:

Achtkarspelen overlijden/begraven 1692
Overleden: Egbert Lauckes, Ned. Herv.
Datum : 4 november 1692
Plaats : Surhuisterveen

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: EGBERT .....
..... = naam of patroniem komt nog niet in de Thesaurus voor

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Surhuisterveen, register van overledenen 1689-1709 en 1712-1743
Inventarisnr.: DTB 29
Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar
Egbert Loukes hertrouwt met Berber Annes; Berber Annes hertrouwt wederom in 1739, dus is de Egbert loukes die overlijdt in 1737 de man van berber Annes. Is hij ook die Egbert loukes van Martje iebeles? Voor mij wel. In dat geval gebruikt hij nog niet de naam land.

Wie is dan Egbert land die overlijdt in 1759?

Niets is simpel...

Twijfelen is een teken van nadenken. Anders zou de wereld nog steeds plat zijn;...

JN
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op maandag 7 mar 2011 11:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » maandag 7 mar 2011 1:39 am

Hoi,

Als Lippe een Hinke krijgt, dan is dat wrsch omdat zijn moeder of de hare zo heetten, toch?
De hare heet echter Gertje/Geertje, ovl bij de geboorte - ze lijkt me dr van Klaas Harkes van Munnekezijl - daarom heet ze ook Zijlstra,
en de zijne idd Henke:
https://www.familysearch.org/s/image/sh ... PRagg%253D
Heeft dus niets te maken met andere Hinkes bij andere mensen,
en zoon Klaas Lippes vernoemt dus diezelfde - z'n oma.
Verder kreeg Klaas een Gosse omdat zijn vrouw zo'n broer had - gedoopt 1781 en 1784 Burum,
dat doet haar broer Hans uit 1777 ook.
Die ouders Boersma waren Evert Hendriks en Aaltje Jans.

Vanuit Grootegast en Lutjegast gezien ligt Burum er zowat naast,
dat is toch heel wat anders als vanuit Foudgum de boel bekijken?
Sebaldeburen ligt trouwens ook bij Grootegast en Lutjegast (waar Froukje Goslings 3 kinders kreeg)
Steffen zat dus bij zijn oom in de buurt.
maps.google.com

Dit lijkt me de jouwes:
Gosling Claeses, Westdongeradeel
Plaats: Brantgum
Omschrijving: suinig in staet
Gezin volw: 2
Aanslag: 12-10-12
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Westdongeradeel, fol. 35v
krijgt het jaar daarop met Froukje Egberts aldaar een Egbert
Gosling Clasen, Kollumerland
Plaats: Burum
Omschrijving: gemene arbeider
Gezin volw: 2 en kind:2
Aanslag: 6-0-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Kollumerland, fol. 78
heeft geen grote kinderen boven de 12
Doopboeken Burum zijn er vanaf 1680.
Ik vind het best dat je Steffen Goslings aan de Burumer wilt plakken, die dan ook nog elders doopte -
maar dan moet je ook zijn eigen naam, en die van zijn kinderen Martje, Froukje, en Egbert uit het Burumer volk gaan verklaren.
Zijn ovl zegt toch wie de ouders zijn? dan is Gosling Burum dus uitgesloten,
tenzij je die ook een vrouw Froukje Egberts geeft.

Je ziet maar steeds dezelfde namen,
Aafke bij de Burumers kan van vrouws kant komen -
en heeft dan ook niets te maken met Aafke bij Feike Klases - wat zijn moedersnaam kan zijn
of met Aafke Goslings x Siebe Foudgum 1709 - die een Aagt en een Monse krijgt,
of met Aafke van Steffen, want die komt hiervandaan - Jankes zusje:
Achtkarspelen, dopen, geboortejaar 1770, doopjaar 1776
Dopeling: Aafke
Geboren op 12 juni 1770 in Surhuisterveen
Gedoopt op 20 december 1776 in Surhuisterveen
Kind van Gerben Wobkes en Grytje Jans


Klaas Goslings' dochter Trijntje Klases Burum x Jan Jans Dam - kreeg ook een Gosse.
Men vernoemde vroeger wel vaker ovl broers en zussen.

groet Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door Margreet Huisman » maandag 7 mar 2011 10:02 am

Hoi, (reactie 2 sinds gister)

Heb je eigenlijk intussen die hele Toelichting op de Successie/Memories al eens gelezen?
verhaaltje om de zoekregel heen - en 3 linken naar Achtergrondinfo/ Meer info FAF-bewerking / Hoe betrouwbaar....

- Aangifte door de mensen zelf, of bij afwezigheid door familieleden of procuratiehouders.
- Gegevens in de akte omtrent de familierelatie (en familienamen) is meestal betrouwbaarder dan in de overlijdensakte van de burgerlijke stand. Die akte wordt meestal niet door familieleden aangegeven.
- door de wijze van presentatie kunnen interpretatiefouten in de familierelaties gemaakt zijn.

En nog veel meer interessants.
Ik heb ze wel gezien van 12 bladzijden lang.

Dit is voor het eerst dat ik zelf een fout in een memorie tegenkom - maar ik maak me er niet zo druk om, ik ken er talloze uit allerlei soorten documenten.
Mensen kunnen een fout/fouten echter heel verschillend opvatten en beleven -
weken van slag zijn door een vergeten voorouder of zwaar beledigd door een verkeerde gespelde naam.

groet Margreet
NB. ik probeer eigenlijk stelselmatig met je eerst de namen en fenomenen in de memorie langs te lopen -
of je hele bouwsel rond de Visser-Land mensen. Dus je kunt nog wat lappen verhaal verwachten.
Uitwijdingen naar anderen is daarbij erg verwarrend. 20 andere Gosling* in andere eeuwen en andere regio's - , andere .... Land. Ik heb ze heus wel gezien hoor de afgelopen week.

Die mensen van de hypothese en de mogelijkheden bedoelen natuurlijk niet dat je constant 20.000 mogelijkheden openhoudt,
en ook niet dat je halverwege loslaat wat al bewezen was of even een naampje verandert of 5 slordige hypotheses tegelijk onderzoekt.
Dat wordt letterlijk erg oeverloos.
Met een hele grote kans dat je erin verzuipt, niet meer weet wat je aan het doen was, wat ook maar weer het doel was, alles door elkaar gaat halen - en gigantisch vastloopt.
Ze bedoelen alleen maar dat je je bewust wordt van ingeslopen aannames en voorbarige conclusies.

NB.2 - Heb je eigenlijk de speciecohieren er al eens bij gehad?

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » maandag 7 mar 2011 11:04 am

Hallo,

Antwoord op eerste reactie sinds gister:

Wie zegt dat ik Steffen aan Burum wil plakken???? Tuurlijk niet. Het is de Land familie die in Burum huist, en mijn latere grootmoeders familie natuurlijk ... maar dit alles gaat veels te ver, en het is niet nodig je daar mee bezig te houden, echt niet;

Eveneens niet met het wel of niet zusje zijn van Janke en Aafke. Ik heb met iemand anders eerder gediscussieerd over het inderdaad vader zijn van Wopke, en wil daar nu niet weer mee bezig zijn, echt geen tijd. Laten we het erbij houden dat ik niet overtuigd ben van de "Lap" connectie (Wopke is volgens die andere persoon een Lap, denk ik niet) - maar ik hou de optie open. ben momenteel niet met die tak bezig, en wil niet alles door elkaar halen.

Wat voornamen betreft: het is juist het feit dat broers en zussen automatisch bij hun kinderen dezelfde namen zullen gebruiken voor
50 % van dezen wat het zo goed mogelijk maakt dat de gehele reeks Trijntje, Egbert, Martje, Luitjen, Klaas, Steffen, Hinke een reeks neven en nichten is (zelfde ouders) van de reeks Trijntje, Egbert, Martje, Steffen enz van Gosling en Froukje ....

Merk op trouwens dat er bij Froukje's kinderen geen Louke en geen Ebele zit;... ik twijfel meer over wie Froukje is dan over wie Gosling is!

Ik ben er allang van overtuigd dat hij is wie hij is en ik word echt ontzettend moe van de manier waarop je me gegevens presenteert die al in mijn archieven staan, maar waar ik echt geen tijd voor heb om ze op te dissen (mijn vraag ging alleen over de memorie), alsof ik zelf daar toe niet in staat zou zijn ... echt niet nodig me een vetgedrukt Lant te presenteren.

Ik ga werken aan een opnieuw gepresenteerde analyse van wat er wel en niet klopt in de memorie,om de vraag opnieuw te stellen. Want een heleboel is wel juist in de memorie.Wat de fouten vreemder maakt.

zie 2e reactie
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op maandag 7 mar 2011 5:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » maandag 7 mar 2011 11:18 am

Hallo,

Antwoord op reactie 2:

Ik zie dat je met me mee probeert te denken! De analyse aangaande memorie doe ik liever zelf, maar ga je gang, zolang je me maar niet de les leest;...

Zelf heb ik nu juist ook veel correcte dingen uit memories opgevist, die me de fouten in andere aktes deden zien. Meestal betekende het vinden van een memorie een grote stap vooruit!!

Vandaar dat ik deze memorie niet direct zomaar opzij wou zetten, en zelfs bereid was over mijn eerdere vondsten te twijfelen....

Dat ik zou verdrinken in de informatie lijkt me niet waarschijnlijk, kan niet ingewikkelder zijn dan het onderzoek in oude bronnen dat ik voor mijn scriptie en andere theses heb moeten doen in het verleden .... het klopt dat zoeken nu sneller gaat dan vroeger (Bibliotheken, microfilm, oude typemachines....). Maar het gevaar van het snel vinden is snel conclusies trekken.


Tevens is het zoeken zelf mijn "hobby", en het is natuurlijk het zoeken wat me vermaakt, meer dan het vinden.... Een complete boom kant-en-klaar op een schoteltje interesseert me ab-so-luut niet! Niets leuker en spannender dan na uren scans bekeken te hebben zelf op een handtekening van een verassende voorouder te stuitten.... als iemand anders dat voor je vindt is het plezier er een beetje af.

Vandaar dat ik alleen in extreme situaties hulp vraag. En dat is deze memorie; Aan de ene kant heel precies, met veel correcte informatie (beroepen, plaatsen, namen) en aan de andere kant verwarrend.

20.000 mogelijkheden open houden? Natuurlijk niet! Eerder 3 Miljoen.... :lol: Dat het verwarrend overkomt voor je is omdat ik niet in de 5 minuutjes dat ik de tijd heb achter dit scherm te zitten je mijn 3-jarige onderzoek uit kan leggen.... gewoon geen tijd voor en ook geen zin in!!!!!

Laten we zeggen dat ik het vertik net zo te werken als de vele Amerikanen die "Cook" heten, en die allemaal denken dat ze van "Sir Cooke" afstammen.... ancestry wordt onmogelijk door al die snobs. En alle ros die ross willen zijn enz. De Mayflower was hopeloos gezonken als je de Amerikaanse bomen nagaat; zo vol zit die arme boot nu al, dat het een vloot is geworden.

Enfin, dat zijn grapjes van me. maar hou op me te betuttelen. Als je het leuk vind mee te zoeken, ben ik dankbaar voor die vondsten die ik evt over het hoofd gezien heb, of nog niet tegen ben gekomen. (Bedum). Maar zet niet mijn boom op; dat doe ik zelf.

Je staat trouwens netjes geciteerd als source voor de Bedum Martje waar Froukje en Gosling genoemd staan overlijden. Ik had haar huwelijk, maar gezien dat in Dronrijp plaats vond, en in Dronrijp een Gosling Pieters woont....tjaaaa, ik had haar nog niet definitief geplaatst en kan dat dus nu wel, + 2e source voor echtpaar Gosling Visser en Froukje Egberts Land, waar ik nu niet meer aan twijfel, en nooit aan getwijfeld heb.

Mijn twijfel was: bestaan er een tweede Steffen en Hinke, neef en nicht van mijn Steffen en Hinke, zelfde plaats, zelfde beroep?

Over het echtpaar Froukje en Gosling nooit getwijfeld, die staan al jaren vast. Duidelijke dopen, duidelijke vernoemingen bij latere huwelijken en overlijdens, geen probleem.

Groets, JN
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op maandag 7 mar 2011 5:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: Dooike Klases Visser: memorie v Successie

Bericht door JankeNicolette » maandag 7 mar 2011 11:27 am

p.s.

Het lukt me niet meer je te volgen gezien de hoeveelheid opmerkingen en materiaal; bespaar jezelf de moeite!! De hele story heb ik, tot aan echtpaar Goslingh Klaases v raard en Aagtje Monses v raard toe,(1682) met alle ander huwelijken v Goslingh, en kinders enz enz. Geen tijd voor nu.!!!

Enige wat me interesseert is wie is die Dooike Klases Visser huishoudster bij Roelof Storm precies? En bestaat Grietje, zoniet van wie zijn de kids hier genoemd?

Was enige wat ik vroeg zo ongeveer aan tresoar forum; niet om mijn gehele familie na te gaan ....niet dat ik het niet op prijs stel, maar ik heb maar een paar momentjes per dag de tijd momenteel, en sommige dingen doe ik gewoon liever zelf.

JN
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op maandag 7 mar 2011 3:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie