boodschappenlijstjes oorlogsschip De Faam 1781-1782

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Jeanine Otten
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 10 nov 2010 9:43 pm

boodschappenlijstjes oorlogsschip De Faam 1781-1782

Bericht door Jeanine Otten »

Zes oxhoofd bier en een korf eertappelen: Hannemahuis ontdekt 18de-eeuwse boodschappenlijstjes oorlogsschip De Faam 1781-1782
Sinds eind februari 2011 zijn medewerkers van het Hannemahuis, centrum voor Harlinger cultuur en historie bezig een grote hoeveelheid proppen papier uit de achttiende eeuw te vlakken. Het gaat om teruggevonden "boodschappenlijstjes" van oorlogsschip De Faam van de Friese Admiraliteit en correspondentie van kapitein Jan Vlielander en de Harlinger havenmeester Cornelis Dirks Zijlstra uit 1781-1783. Het papier is in de negentiende eeuw als vulmiddel gebruikt bij stucwerk en na een renovatie van het Harlinger stadhuis in 1992 tevoorschijn gekomen en in een plastic tas gestopt. Daarna heeft de plastic tas met papierproppen en rolletjes met het stucwerk er nog aan jaren op de zolder van het stadhuis gestaan, totdat deze bij een inspectie eind 2010 werd aangetroffen door de beheerder van het oude stadsarchief Jeanine Otten. De vondst is van belang omdat het archief van de Admiraliteit van Friesland bij twee branden in de achttiende en negentiende eeuw geheel verloren is gegaan.

Het fregat De Faam werd tijdens de vierde Engelse oorlog (1780-1783) begin 1781 door de Admiraliteit van Friesland gekocht en verbouwd tot oorlogsschip met 16 kanonnen voor 80 koppen bemanning. Kapitein Jan Vlielander van Den Helder was de gezagvoerder. In een van de brieven klaagt Vlielander over de slechte kwaliteit water die hij en kapitien "Boeriessies" (Willem Livius Bouritius) hebben ontvangen van Luitjen Stoffels. In 1781-1782 was Bouritius gezagvoerder op het schip De Eensgezindheid. Hij werd geboren op 8 oktober 1746 en overleed op 16 maart 1793, een dag na de brand op zijn schip de hulk De Dwinger.
Voor meer informatie over de vondst zie: http://www.vergetenharlingers.nl/page/1 ... sschipFaam
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: boodschappenlijstjes oorlogsschip De Faam 1781-1782

Bericht door hans »

Mooi verhaal!
Ik kreeg het artikel in de LC van afgelopen week ook doorgestuurd.
In Dokkum is begin jaren 80 ook een aantal oude proppen op de proppen gekomen bij een verbouwing. Ik zal er binnenkort eens over schrijven op het Sneuper blog.
Van Cornelis Dirks Zijlstra meen ik me het schilderij met wapen met daarop uiteraard een Zijl te herinneren. Hangt dat niet in het Harlinger stadhuis? Een afbeelding stond altijd voorin de boeken van de voormalige Stichting Geslachten Zijlstra.
Plaats reactie