De familie Westendorp te Exmorra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

De familie Westendorp te Exmorra

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

ik kom een advertentie tegen van een veiling op 05-10-1893 te Bolsward, het betreft een bijzonder vruchtbare sathe met ruim 28 ha land te Exmorrazijl, in gebruik bij T. T. Westendorp. Dit betreft ongetwijfeld de boerderij van Teake Teakes Westendorp, senior (1826 - 1903) en junior (1860 - 1947). Beide zijn ze bekend geworden door hun nagelaten notities (watersnood van 1825 en dagboek 1898-1904)

Tot zover is het duidelijk, de boerderij stond te Haitsebuorren, komende van Exmorra voor de brug van Exmorrazijl rechts van de weg, nabij de Bolswardervaart.

Mijn vraag: wie weet wie deze boerderij heeft gekocht en naar welke boerderij de familie Westendorp is vertrokken ? Het is wel bekend dat junior tot 1941 in Exmorra bleef wonen en in zijn dagboek spreekt hij regelmatig over zijn vee, dus hij is ook boer gebleven.

Maikel Galama.
tineke

westendorp

Bericht door tineke »

Hallo Maikel,

Wat Teake Westendorp (het zal junior zijn geweest), deze heeft gewoond in een boerderij even buiten Exmorra. Deze lag aan de Opfeart, die stroomde van Exmorra naar de Bolswardervaart. Teake was ongetrouwd en een kluizenaar. Hij moet wel een zeer goede schaatsenrijder zijn geweest. De boerderij waar hij woonde is na, dat hij hem heeft verlaten in gestort. Er is op die plaats geen boerderij opgebouwd. Het land is verkocht, of verhuurd. Teake Westendorp heeft een paar jaar in Huize Martinus in Bolsward gewoond. Als ze ook op het boerderijtje gewoond hebben aan de Bolswarderfeart dat weet ik niet. En wanneer Teake jr. die verlaten heeft is mijn vader (92) niet bekend.
groetjes Tineke
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

De familie Westendorp te Exmorra

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Tineke en anderen,

alleerst Tineke -en je vader natuurlijk- bedankt ! Door jouw bijdrage begint het voor mij nu duidelijk te worden waar de boerderij zich bevond.

Voor iedereen die belangstelling heeft voor de familie Westendorp en de boerderij te Exmorra kan ik het volgende vermelden:

Via 1) www.hisgis.nl 2) ga naar 3) Exmorra krijg je een kaart van Exmorra en omgeving, ten noorden van Exmorra zie je de boerdeij en landerijen van Douwe Taekes (Engelo), zoon van Taeke Taekes en Akke Wopkes en broer van Geertje Taekes (van der Wey) die gehuwd was met Jan Gerrits Westendorp. Dit echtpaar had een zoon Taeke Jans en over diens zoon en kleinzoon Taeke Taekes ging mijn vraag. Via Douwe Taekes (Engelo) kwamen de boerderij en landerijen bij de familie Westendorp terecht.

Zowel de topografische atlas als de luchtfoto-atlas van Friesland geven aan dat er op de locatie zoals die in 1832 wordt weergegeven, geen boerderij meer staat. Dat moet dan de Westendorp boederij geweest zijn lijkt mij. En hoogstwaarschijnlijk heeft de familie Westendorp bij de verkoop van de boerdrij in 1893 het vruchtgebruik gekregen en is men er tot 1941 in blijven wonen.

Groetjes, Maikel.
Plaats reactie