roel oedses bouma waar gebleven?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
kloostra
Berichten: 182
Lid geworden op: vrijdag 24 feb 2006 10:32 pm
Locatie: Suameer

roel oedses bouma waar gebleven?

Bericht door kloostra »

Bij aannemen van de naam Bouma door zijn vader oeds bouwes bouma geboren 29-3-1742 te Garijp was hij 27 jaar ( dus omstreeks 1784 geboren).
Roel oedses bouma zat in 1815 - 1816 - 1817 in de gevangenis te Leeuwarden.

Daarna kan ik niets meer van hem vinden.

Kan iemand mij adviseren hoe ik verder kan zoeken.

Dank voor uw medewerking
Esther

Bericht door Esther »

Hallo,
Kan het niet zijn dat hij in de gevangenis is overleden. Er zijn in het rijksarchief volgens mij wel gegevens te vinden. heb op de site van tresoar het volgende gevonen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Deze vraag stond bij veel gestelde vragen.
Groetjes Esther
Kan het zijn dat mijn overgrootvader is overleden in de gevangenis te Leeuwarden?
Ja dat is goed mogelijk. Met een zekere regelmaat ontdekken stamboomonderzoekers dat een familielid is overleden tijdens gevangenschap in Leeuwarden. Om meer van de achtergronden te weten te komen dient men als volgt te werk te gaan:
Met de datum van overlijden is het mogelijk in de registers van de strafgevangenis te verifiëren of de persoon in kwestie inderdaad gevangen heeft gezeten. De indexen op deze registers zijn nog niet te raadplegen op de website, maar aan de invoer van de gegevens in de computer wordt wel gewerkt. Wanneer de persoon in de registers blijkt voor te komen, is ook bekend op grond van welk vonnis de detentie berustte, en door welke rechtbank dit vonnis is gewezen.
Over het verblijf in de gevangenis zijn meestal weinig bijzonderheden bekend, met uitzondering van de gedetineerden in de Bijzondere Strafgevangenis (1828-1973), waarvan disciplinaire maatregelen en beloningen nauwgezet werden bijgehouden.
Het vervolgonderzoek richt zich vooral op de rechtszaak die eraan voorafging. Omdat in de tweede helft van de 19e eeuw de veroordeelden uit het hele land konden komen, zal dat onderzoek in de meeste gevallen moeten worden verricht in het archief van een rechtbank buiten Friesland. Deze archieven bevinden zich in het rijksarchief van de betrokken provincie.
Opmerkingen
1. De registers van gedetineerden zijn niet onbeperkt openbaar. Gegevens over nog levende personen zijn niet toegankelijk.
2. Over de grote aantallen gevangenen die tijdens de tweede wereldoorlog in de gevangenis van Leeuwarden terecht kwamen is erg weinig bekend. Zij werden meestal tijdens razzia's opgepakt en door de Duitse politie weer verder getransporteerd. Waarheen is onbekend, maar dwangarbeid in Duitsland was een veel voorkomende bestemming.
3. Er is een onderscheid tussen een Huis van Bewaring en een Strafgevangenis. In een Huis van Bewaring verblijft een verdachte in afwachting van zijn berechting, in een Strafgevangenis verblijft een veroordeelde na zijn berechting. Korte straffen kunnen ook in het Huis van worden uitgezeten.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

roel oedses bouma waar gebleven?

Bericht door Maikel Galama »

Een heel klein bedankje moet toch kunnen ?

Maikel.
kloostra
Berichten: 182
Lid geworden op: vrijdag 24 feb 2006 10:32 pm
Locatie: Suameer

Bericht door kloostra »

maikel, zelfde antwoord als op je vorig bericht.
Dank - dank - dank -
Plaats reactie