de Lange.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: de Lange.

Bericht door Tjalling Brouwer »

Hallo Jap, allen,

Vanmorgen ontdekte ik nog het volgende huwelijk:

* Weststellingwerf, huwelijken 1731
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 juli 1731 in Oldelamer
Bruidegom: Anthoni de Lange afkomstig van Lemmer
Bruid: Willemina Hornemans afkomstig van Slijkenburg
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Oldelamer Oldetrijne 1728-1810
Inventarisnr.: DTB 773

Het lijkt er op dat Antoni een zoon is van Andries de Lange en Duicke Jans, want ik kom in Steggerda ook dit huwelijk nog tegen:

* Weststellingwerf, huwelijken 1779
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1779 in Steggerda
Bruidegom: Beerent Harms Koopman afkomstig van Noordwolde
Bruid: Dieuke Antoni
Opmerking : zij ook als Dieuke Antoni Jans en Diuwke van Wolvega of Heerenveen.
Getuigen P.A.Fischer en Bartjen Peters. Niet gevonden in DTB 773, wel in BTB 770.
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Noordwolde Boyl 1729-1811
Inventarisnr.: DTB 770
* Weststellingwerf, huwelijken 1779
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1779 in Steggerda
Bruidegom: Bernd Harms Koopman afkomstig van Noordwolde
Bruid: Duyveken Antonis
Opmerking : bruid: Duyveken Antoni Jans en ook als Dieuke en Diuwke van Wolvega of Heerenveen. Getuigen P.A.Fischer en Bartjen Peters
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Steggerda 1714-1812
Inventarisnr.: DTB 781

Dit is vermoedelijk een dochter van Antoni en een vernoeming van Duicke Jans. Een doop van Dieuke Antoni heb ik nog niet gevonden, maar dit ook kan best liggen aan de wat moeilijke naam. Zij trouwt later in Steggerda met Berend Harms Koopman.

* Weststellingwerf, huwelijken 1779
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1779 in Steggerda
Bruidegom: Beerent Harms Koopman afkomstig van Noordwolde
Bruid: Dieuke Antoni
Opmerking : zij ook als Dieuke Antoni Jans en Diuwke van Wolvega of Heerenveen.
Getuigen P.A.Fischer en Bartjen Peters. Niet gevonden in DTB 773, wel in BTB 770.
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Noordwolde Boyl 1729-1811
Inventarisnr.: DTB 770
* Weststellingwerf, huwelijken 1779
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1779 in Steggerda
Bruidegom: Bernd Harms Koopman afkomstig van Noordwolde
Bruid: Duyveken Antonis
Opmerking : bruid: Duyveken Antoni Jans en ook als Dieuke en Diuwke van Wolvega of Heerenveen. Getuigen P.A.Fischer en Bartjen Peters
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Steggerda 1714-1812
Inventarisnr.: DTB 781

Zij krijgen de volgende kinderen: Hermannus 23-2-170; Catharina 23-3-1781; Aukje 9-6-1783; Harmen 8-10-1786; Jantje 17-3-1789 en Jantje 14-1-1792, allen R.K. gedoopt te Steggerda.

Weet iemand meer van deze familie?
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: de Lange.

Bericht door J.Y.Galama »

Hallo Tjalling.
Heel hartelijk dank voor je toelichting.
Ik had mijn twijfels al bij Femme, Ik dacht dat het een zoon was van Andries, uit jou gegevens is hij een zoon van Johannes, dat moet kloppen. Bij mij klopten de jaartallen niet.
Verder ziet het keurig uit. Voor mij blijven er nog enkele vragen open. Als ik jouw vermoedens zie dan ziet het er als volgt uit maar zekerheid heb ik niet over de de kinderen uit het 1e, 2e, en 3e huwelijk. Kunnen we nog verder zoeken ?
1e Huwelijk 1673 x Jannetje Jacobs tot zover ik kan nagaan geen kinderen
2e huwelijk 1682 x Trijntje Harrijts één zoon Johannes.
3e huwelijk 1696 x Dieuwke Jans twee zonen Willibrodus en Markus.
Of er meer kinderen zijn weten we niet.
Ik heb nog een huwelijk op 10 Okt. 1723 van Trintje Andries met Albert Ockes, waar kan dit een dochter van zijn.
Wie zoek mee.
Jap.
Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: de Lange.

Bericht door Tjalling Brouwer »

Hallo Jap,

Je hebt nog geen antwoord op de vraag of Trintje Andries in een familie kan worden geplaatst. Voor de beantwoording kom ik op het volgende:

• De doopboeken van RK. Lemmer beginnen in 1717. Zij zal omstreeks het jaar 1700 zijn geboren. Een RK. doop in Lemmer van haar kan dus niet worden gevonden.
• Bij haar trouwen met Albert Ockus op 10 oktober 1723 in Lemmer waren Jan Albers en Schike Jans de getuigen. Die namen wijzen vooralsnog niet in de richting van de familie van Andries de Lange.
• Bij de doop van de kinderen waren de volgende meters: 1724 Gerbrecht Baukes, 1726 idem, 1727 Eefken Andrys, 1729 Cyske Anders, 1731 idem, 1733 Siet Jans, 1734 Vroukjen Ockus, 1738 Vroukjen Cipkes en 1742 Lyske Andries. Ook hierbij zitten geen directe familieleden van Andries de Lange, althans geen bekende. Cyske Anders, Lyske Andries en Siet Jans lijken dezelfde persoon. Vroukjen Ockus en Vroukjen Cipkes ook. Zij komen uit de familie van Albert Ockes.
• Het eerste en tweede kind van Trintje Andries wordt Margryta genoemd. De derde Grietje. De moeder van Albert Ockus of Trintje Andries lijkt dus Grietje o.i.d. te heten. De vierde dochter wordt Gerber genoemd en is mogelijk een vernoeming van de andere moeder.
• Een huwelijk voor het Gerecht in Lemsterland op 19 juli 1677 van Ocke Wouters en Griet Albers, wijst naar de ouders van Albert Ockus.
• Wouter Ockes is een broer van Albert Ockes, welke op 19-01-1712 trouwt met Frouckien Sipkes, die we weer kennen van het meterschap bij de dopen.
• Een combinatie van Andries en een van de namen van de kinderen van Trintje leidt bij het zoeken tot niets. Zij zelf kan zijn vernoemd naar de tweede vrouw van Andries de Lange, maar via haar kinderen vernoemd zij geen voor ons bekende moeder. In dat geval lag het immers voor de hand dat Duicke Jans zou worden vernoemd.
• Gerbrich Bauckes was in 1724 en 1726 de meter bij de doop van de eerste kinderen. Een verkorting van haar naam is Gerber.
• Op 8 april 1695 trouwt in Heeg ene Gerbrich Bauckes met Andries Hylckes. Waarschijnlijk vormen zij de sleutel in dit vraagstuk. De vernoemingen lijken nu te kloppen. Immers de vierde dochter wordt Gerber genoemd en zij (Gerbrich) vervult twee keer het meterschap.
• De aantekeningen van RK. dopen te Heeg beginnen in 1747. Een doop en dus het absolute bewijs van de ouders van Trintje Andries is daar dus niet te vinden.

Mijn conclusie is dat zij geen dochter is van Andries de Lange, maar vrij zeker van Andries Hylckes en Gerbrich Bauckes.

Groet, Tjalling
J.Y.Galama
Berichten: 522
Lid geworden op: vrijdag 29 dec 2006 7:22 pm
Locatie: Bolsward

Re: de Lange.

Bericht door J.Y.Galama »

Hallo Tjalling,
Knap van je al dat gepuzzel om ene Trintje Andries. Heel hartelijk bedankt. Ik heb het kunnen volgen en ik geloof dat je concusie juist is, en als zij een dochter is van Andries Hyckes en Gerbrich Bauckes, heb je dan ook een idee of deze Andries Hylckes gekoppeld kan worden aan onze Andries de Lange en een van de drie vrouwen waar hij mee gehuwd was.
Ik kom bij het zoeken steeds de naam Andries, Andreas, Trintje Gerber of Gerbrich tegen ook weer bij de kinderen uit het huwelijk van Trintie Andries en Albert Ockes 10 Oktober 1723. Dan denk ik zou zij toch uit deze familie afkomstig zijn,
Jap.
Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: de Lange.

Bericht door Tjalling Brouwer »

Hallo Jap,

Het lijkt mij dat Andries Hylckes niet gekoppeld kan worden aan Andries de Lange. Andries de Lange trouwt voor het eerst in 1673 met Jannetje Jacobs. Andries Hylckes trouwt al op 8 april 1695 in Heeg. Die tussenliggende tijd is te kort om hem als nazaat op te kunnen nemen. De familiaire achtergrond van Andries Hylckes ken ik overigens niet.

Ik worstelde nog met de eerder genoemde Anthoni de Lange. Deze zou heel goed een zoon van Andries de Lange kunnen zijn. Op 17 juli 1724 is hij in Workum peter bij de doop van Dororthea, de dochter van (Johannes) Marcus de Lange en Akke van Oosten. Dit vormt een goede aanwijzing, maar een koppeling aan een moeder lukt niet. Een of meerdere dopen van kinderen van Anthoni heb ik niet gevonden. Wel is er op 31 oktober 1725 een Hervormde doop in Dokkum van Dieukien, dochter van Antoni Andries. Veel klopt, alleen is het geen RK. doop en ver van Lemmer en Weststellingwerf. De moeder wordt ook niet genoemd. Daar kunnen we eerst dus niets mee.

Op 6 april 1714 schrijft ene Mathijs de Lange, geboren in Lemmer, zich in als burger te Leeuwarden. Ook hij lijkt een zoon van Andries de Lange. Mathijs (of een naamgenoot?) trouwt op 31 oktober 1714 voor het Gerecht te Leeuwarden met Jeltje Wilkes. Op 30 december 1724 gaat hij in Leeuwarden voor het Gerecht te Leeuwarden in ondertrouw met Trijntje Poppes. Bij die vermelding staat dat de bruidegom is overleden. Kennelijk is het toen niet tot een huwelijk gekomen. Van hen zijn geen kinderen bekend.

Nog veel stof tot zoeken dus.

Groet, Tjalling
J.H. van Veen
Berichten: 212
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2011 3:56 pm
Locatie: Bolsward

Re: de Lange.

Bericht door J.H. van Veen »

J.Y.Galama schreef:Beste mensen.
Bedankt voor het zoekwerk. Maikel, John Terpstra,Silvia, en Cor.
Na dagen zoeken ben ik al stukken verder.
Maikel er waren 9 kinderen. Van drie heb ik nog geen gegevens kunnen vinden
Jacobus, Sibbeltje en Ide.
Ik ben nu bij Andrees Femmes ( de Langen ) gehuwd 6 Mei 1781 te Lemmer met Rinske Lubberts.
Hier zijn 7 kinderen die heb ik allemaal uitgewerkt.
Wie kan iets vinden van deze Andrees Femmes.
Is hij nog geboren in Nederland, ik heb eens van de familie gehoord dat de familie uit Polen komt.
Bevestiging heb ik niet.
Silvia de Maria is wel een van de dochters van Johannes de Lange en Anna Jellesma.
Jap.
Ik weet niet of je al verder bent gekomen met Jacobus, Sibbeltje en Ide. Het is immers al een oude topic. Maar vandaag vond ik een adv van het 50 jr huw feest van de Lange en Jellesma uit 1952.

https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeke ... 694/oid/40

Hoofdpersoon:Anna JellesmaVermelding:de LangeGebeurtenis:DiversenDatum:dinsdag 27 mei 1952Gebeurtenisplaats:St. NicolaasgaDocumenttype:FamilieadvertentiesErfgoedinstelling:Centraal Bureau voor GenealogieCentraal Bureau voor GenealogiePlaats instelling:Den HaagCollectiegebied:NederlandRegistratienummer:VFADNL082304-214Registratiedatum:27 mei 1952
Groet, Johan
Plaats reactie