Voogdij Albert Jeips

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Voogdij Albert Jeips

Bericht door Hans_A »

Wie kan mij uitleg geven over het volgende.
Bij familienamen staat het volgende :
Mairie Langezwaag, fol. 30Familienamen 1811 Posthuma, Jochem Jeips kind
voogd, Albert Jeips Koopal, Langezwaag

k. Jochem Jochems 4

Mairie Langezwaag, fol. 30v

Kind Jochum Jochums 4 viel onder voogdijschap van Albert Jeips, wat betekent de naam Jochum Jeips in boven genoemde, en wat kan de relatie geweest zijn tussen Jochum Jochums en Albert Jeips
margreet

Bericht door margreet »

Hans,

Jochem Jeips is de vader van Jochum Jochums.
Als de vader is overleden, krijgen kinderen vaak zijn naam - en als achternaam dan Posthumus/-ma ('na de dood')


Opsterland, geboortejaar 1807, doopjaar 1807
Langezwaag, Kortezwaag en Luxwoude, Doop Herv. gem.
1723-1811
DTB: 562
Dopeling: Jochem
Geboren op 26 november 1807 in Luxwoude
Gedoopt op 13 december 1807 in Langezwaag
Zoon van Jochem Jeips en Wimke Tysses

Opm.: De vader is overleden op 5 oktober 1807

Jochum Jeips en Albert Jeips Koopal trouwen allebei Luxwoude-Langezwaag, ze zullen wel broers zijn.
Albert is dan de oom van de in 1811 4jarige Jochum.
Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Reactie

Bericht door Hans_A »

Bedankt voor de reactie, dit vermoeden had ik nl al.
Paul71
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 22 mei 2006 6:40 pm

Bericht door Paul71 »

Beste Hans,

Albert Jeips had ook de voogdij over twee kinderen van z'n zwager, de broer van z'n vrouw, die uit m'n hoofd (m'n gegevens liggen thuis) Egbertje de Wilde heette.

Ik heb vrijveel gegevens over nageslacht van Albert Jeips, het is (voor mij) de oudst bekende voorvader van mijn moeder, Mia (Posthumus-) Koopal.

Misschien vind je het leuk om gegevens uit te wisselen.

Mvg, Paul Posthumus
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

Paul, Hans A, Margreet:
Albert Jeips had ook de voogdij over twee kinderen van z'n zwager, de broer van z'n vrouw, die uit m'n hoofd (m'n gegevens liggen thuis) Egbertje de Wilde heette.
Albert Jeips Koopal was volgens mijn gegevens de tweede echtgenoot van Andriesjen Egberts de Wilde, gedoopt te Tjalleberd op 24 januari 1762 en overleden te Luxwoude op 8 november 1813, dochter van Egbert Geerts en Grietje Jochems.

Vóór haar huwelijk met Albert Jeips Koopal is Andriesjen gehuwd geweest met haar neef Jochum Joukes die omstreeks 1794 is overleden. De kinderen uit dat eerste huwelijk noemden zich De Wilde, maar hadden in feite Hofstra moeten heten.

Albert Jeips Koopal is niet gedoopt. Hij is omstreeks 1768 geboren in Jubbega-Schurega als zoon van Jeip Heerkes en (diens tweede echtgenote) Albertje Binnes. De families Koopal en Plantinga zijn loten van dezelfde stam. Alberts broer Binne noemde zich voluit Binne Jeips Plantinga.

De familie heeft haar wortels in Lippenhuizen en Kortezwaag en in de archieven van het Nedergerecht Opsterland is daarover meer te vinden. Jeip Heerkes (geb. 1715) was een zoon van Heercke Jans en Antie Sytses. (Bron: Weesboek Opsterland (1723-1728), inv. nr. 84, fol. 310 d.d. 5 januari 1724). Meer familieleden en gegevens vind je onder andere in bovenstaande akte.

Met vriendelijke groeten,

Yntze van der Honing
Plaats reactie