Andringa

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Tjeerd P. Inia
Berichten: 181
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Andringa

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Beste medesneupers,

Onlangs heb ik in een familiearchief een bijzondere vondst gedaan, allerlei genealogische aantekeningen aangetroffen betreffende de familie Andringa, stammende uit Akkrum / Aldeboarn.

Wat ik me zo afvroeg, is de Andringa stichting nog actief? Ik heb ooit in een ver verleden het dikke Andringa boek geraadpleegd ivm mijn Andringa voorouders stammende uit Wirdum (via de lijn: Wybe Pieters Rypkema & Trijntje Andeles Andringa), geen idee of dit boek zo nu en dan nog wordt geupdate?

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
http://home.12move.nl/tp.inia
Bijlagen
Andringa.jpg
Andringa.jpg (204.5 KiB) 3004 keer bekeken
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Andringa

Bericht door hesseldewalle »

Hallo Tjeerd,

Ik heb verscheidene van deze Andringa's, onder wie 10 die ook in Oldeboorn/Akkrum sporen c.q. inscripties hebben achtergelaten. Misschien heb je daar nog aanvullingen op.

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Tjeerd P. Inia
Berichten: 181
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Re: Andringa

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Beste Hessel,

Ik heb je zojuist via de mail enkele scans doen toekomen.

Het boekje, eerder schrift ben ik tegengekomen in het gemeentearchief van Rotterdam. Volgens mij is het boekje geschreven door Harmanus Pols van Andringa (*1768 St.Annaparochie - +1817 Leeuwarden). Harmanus is zoon van de dominee Sibius (Sybe) Andringa en domineesdochter Agnesia Aleida Pols. Hij is de kleinzoon van Watze Sybes Andringa en Geertruida Suiderbaan (beiden van Dokkum). De eerste vrouw van Watze was Geeske Ealses Ynja (Inia).

Als ik de archieven mag geloven dan is deze familie voor die tijd bijzonder vermogend geweest. En door het uitsterven van deze tak is het nalatenschap uiteindelijk terrecht gekomen bij de familie Veltcamp Helbach uit Rotterdam. Hierover is te Rotterdam zeer veel informatie bewaard gebleven, o.a. ook een verweer van Albertus Murray Bakker, koopman afkomstig uit Pingjum en later Leeuwarden die dit aanvocht.

Het schrift behandeld vooral de vroegste geschiedenis van de familie Andringa, en ik neem aan Harmanus hier gebruik heeft gemaakt van aanwezige literatuur. Ik ben benieuwd of deze informatie aansluit op hetgeen in het Andringa boek staat vermeld. Pikant detail hierbij, Harmanus is overleden in juli 1817 in het Tuchthuis te Leeuwarden, zijn overlijden werd bovendien aangegeven in zijn woonplaats Workum, echter pas in december van 1817. Geen idee om welke reden Harmanus vast zat.

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
http://home.12move.nl/tp.inia
Bijlagen
Foppema_Andringa.jpg
Foppema_Andringa.jpg (224.53 KiB) 2895 keer bekeken
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Andringa

Bericht door hans »

Zie ook het blogartikel over de Jonge Columba, op basis van de vondsten van Inia:
http://sneuperdokkum.blogspot.com/2011/ ... -vlag.html
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Andringa

Bericht door hesseldewalle »

Ha Tjeerd,

Heb nog niks binnen?

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Plaats reactie