Judith van der Hernen x Jan-Adam Lammerts Leeuwarden 1796

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gast

Judith van der Hernen x Jan-Adam Lammerts Leeuwarden 1796

Bericht door Gast »

Hoi collega's,

Ik woon in België en ben op zoek naar volgende akten uit de (Onder)trouwboeken Leeuwarden, 1594-1812.

--------------------------------------------------------------------------------
Naam man: Jan-Adam Lammerts van Leeuwarden
Naam vrouw: Judick - van der Hernen van Groningen
Datum ondertrouw: 16-04-1796
Code: oNH
Opmerkingen: 27
--------------------------------------------------------------------------------
Naam man: Jan-Adam Lammerts van Leeuwarden
Naam vrouw: Judick - van der Hernen van Groningen
Datum ondertrouw: 15-05-1796
Code: xNH
Opmerkingen: x in de Gal.Kerk

Mijn vermoeden is dat dit om een tweede huwelijk gaat van Judith.

Zou iemand zo goed willen zijn om deze akten even door te nemen? Ik zou er geweldig prijs op stellen (en ben altijd bereid tot een opzoeking in Vlaanderen).

Alvast bedankt!
Ans
Berichten: 54
Lid geworden op: woensdag 22 feb 2006 4:19 pm
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Ans »

Hallo Gast,

Te vinden op www.Tresoar.nl

Genealogisch Onderzoek
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1796
DTB nr: 1001, 1793 - 1798
Vermelding: Ondertrouw van 16 april 1796
Man: Jan Adam Lammerts, Leeuwarden
Vrouw: Judick van der Hernen, Groningen

Gestandaardiseerde namen: LAMMERTS en JUDITH
_________________
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1796
DTB nr: 1001, 1793 - 1798
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 15 mei 1796
Man: Jan Adam Lammerts, Leeuwarden
Vrouw: Judick van der Hernen, Groningen
NB: gehuwd in de Galileeër kerk

Gestandaardiseerde namen: LAMMERTS en JUDITH

Heb dit opnieuw gecopieerd. Hieruit blijkt dus dat ze op 16 april 1796 in ondertrouw zijn gegaan en op 15 mei 1796 in de Galileeër Kerk zijn getrouwd= bevestiging huwelijk.
Van een 2e huwelijk dus geen sprake.
Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb.
Groet,Ans.
trygve
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 12 mei 2006 10:34 pm
Locatie: Dendermonde (België)

toelichting bij het vraagstuk

Bericht door trygve »

hoi Ans,

Jouw print-out is alvast iets vollediger. Uiteraard had ik begrepen dat het om twee akten van één huwelijk gaat ;-) met name eentje voor de Wet en eentje voor de Kerk.

Wat ik in feite bedoelde - en daarin was ik niet heel duidelijk - is dat mijn voorouder Judith vander Hermel x Willem Sonderman naar alle waarschijnlijkheid dezelfde vrouw is als deze Judith van der Hernen x Jan-Adam Lammer(t)s. Maar zeker ben ik daar (nog) niet van. De akten zelf bevatten mogelijk nog een extra vermelding: als hierin bijvoorbeeld zou staan dat zij weduwe is (of gescheiden; kan theoretisch ook) van Willem Sonderman, dan pas heb ik de nodige zekerheid om verder te gaan met opzoekingen, zekerheid die nu ontbreekt.

Wat ik dus momenteel wel weet is:
1) ene Judith vander Hermel en Willem Sonderman krijgen een zoon Herman in Middelburg 1790
2) dat Judith vander Hermel op 25 nov 1822, gedomicilieerd zijnde te Zwolle, huwelijkstoestemming geeft aan haar zoon bij notariële akte
3) dat op 19 december 1822 te Zwolle ene Judith van Herne, weduwe Jan-Adam Lammers overlijd op 70 jarige leeftijd en dit koppel kennelijk gehuwd is in Leeuwarden anno 1796 (zie eerder)
4) dat de website van de mormonen een huwijk vermeld tussen ene Willem Sonderman en ene Judith van Hernen, te Nijmegen anno 1776, mogelijk de latere ouders van Herman Sonderman

Mijn hypothese is dus (cronologisch):
- Judith van (der) Herne(n) alias vander Hermel huwt eerst in 1776 op plm 24 jaar met Willem Sonderman
- zij krijgen een zoon in 1790
- Judith hertrouwt in 1796 Jan-Adam Lammer(t)s
- Jan-Adam Lammer(t)s overlijdt 1821 te Zwolle
- Judith overlijdt 1822 te Zwolle, een maand nadat zij huwelijkstoestemming geeft aan haar zoon, maar twee maand voor diens feitelijke huwelijk zelf plaatsvind in Luik (België)

Gezocht wordt dus een bewijs dat op het huwelijk in 1796 te Leeuwarden, Judith een tweede huwelijk aangaat.

Hopelijk druk ik me nu wat duidelijker uit...

Ik zou het dus fantastisch vinden als iemand zich de moeite loont om eens IN de akten zelf te kijken...

met vriendelijke groeten, Trygve (ongeveer als "trügwe" uitgesproken)
met vriendelijke groeten, Trygve ("trügwe")
trygve
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 12 mei 2006 10:34 pm
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door trygve »

ps. wat bedoelt men op www.Tresoar.nl trouwens als men zegt "van Groningen" en "van Leeuwarden"? Is dit waar de echtelieden op moment van het huwelijk woonachtig zijn, of is dit hun echte plaats van herkomst/geboorte?

mvg, Trygve
met vriendelijke groeten, Trygve ("trügwe")
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

In Nederland is de Burgerlijke Stand pas in 1811 ingevoerd (met uitzondering van Zeeuws-Vlaanderen, Vlissingen en Nederlands Limburg) en werden er dus ook pas vanaf dat jaar huwelijksakten opgemaakt. Voor een huwelijk dat in 1796 is gesloten, zult u het daarom helaas met de door u gevonden inschrijving moeten doen.

Met de aanduiding "van Groningen" of "van Leeuwarden" wordt de woonplaats op dat tijdstip bedoeld. Indien de geboorteplaats wordt bedoeld, staat dit doorgaans uitdrukkelijk vermeld, bijvoorbeeld "geboortig van Groningen". De geboorteplaats kunt u in uw geval mogelijk herleiden door raadpleging van de lidmatenregisters van de gemeenten waarin men woonachtig is geweest. De lidmatenregisters vermelden echter niet overal elke mutatie die heeft plaatsgevonden.
trygve
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 12 mei 2006 10:34 pm
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door trygve »

geachte (heer?) van der Honing,

Ik moet duidelijk nog wat wennen aan het Nederlands archiefwezen. Ik vond het al wat raar om de vermelding "ondertrouw" te zien in de eerste akte, waarvan ik vermoedde dat ze van de BS was (in België op dat moment reeds ingevoerd, vandaar mijn reflex).

Dank u voor uw toelichting/correctie.

(Ans, sorry als ik je ook niet 100% begrepen had.)

Voor alle zekerheid daarom nog enkele vraagjes:
- mag ik er dan van uitgaan dat de ondertrouw in diezelfde Galileër kerk plaatsvond? of is dit voorbarig?
- is dit huwelijk in de "Hervormde gemeente Leeuwarden" (misleidend want in feite voor de kerk) synoniem voor wat men elders de "Nederlandse Hervormde Kerk" noemt, of is dit nog een andere variant dan de NH kerk?
- kan men voor de NH kerk (?!) überhaupt een tweede maal huwen als de eerste partner nog leeft? Ik ben namelijk enkel vertrouwd met de in die periode in Vlaanderen dominante RK kerk, waar een tweede huwelijk enkel kan indien de eerste partner overleden is (na scheiding bijvoorbeeld, kan men dus niet een tweede keer voor de RK kerk huwen). Indien ook voor de NH kerk, zou dit óf een eerste huwelijk zijn, óf de eerste partner overleden...
- indien zij weduwe is, staat dit echt niet in de akte vermeld? Bij ons heb je in die periode namelijk vaak een vermelding in het genre "matrimonium conjuncti sunt X widuwa Y, filia A et B et Z, filius C et D..."

Hartelijk dank voor uw antwoord, mvg, Trygve
Plaats reactie