Lammert Tjebbes x Itskjen Bontes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Metheo
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 2 mei 2006 11:10 pm
Locatie: Darmstadt

Bericht door Metheo »

Yntze,
...omdat de eerste echtgenote, Baukjen Jurjens, in april 1804 is overleden. (Voorzover ik mij kan herinneren, heb ik dit gevonden in de huwelijksbijlagen van hun zoon Geert Bontes de Jager (1796-1849) die met twee zusters Tijsma gehuwd is geweest
Dit kan ik bevestigen. April wordt genoemd in de huwelijksakte van Geert Bontes en Aaltje Thijsses (14 Maart 1822). Echter volgens de trouwakte van Bonte Lammerts en Marijke Johannis (23 Aug 1815) is Baukjen Jurjens al in Maart 1804 te Balk overleden. Geert Bontes en Sybrig Thijsses zijn mijn voorouders.
.. en op microfilm bij de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bij jou in de buurt. Het adres in Darmstadt ...
Ben daar sinds een jaar of 6 bezig met onderzoek, helaas maar 2 uurtjes per week en nog geen tijd gehad voor de De Jager tak.

Bedankt voor de uitvoerige info!
Metheo
Focus: Steenbergen, De Jager, De Jong, Dokkum, Steigenga, Swier, Prinsen
Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk »

Beste Yntze,
Antje en Joost waren broer en zuster. Hun vader Joost Joostes was luthers en daarom vermoedelijk afkomstig uit Duitsland. Een hannekemaaier? Hun moeder Geertje Sybrens kwam uit Ouwsterhaule, of in het Fries "fan de Haule", wat mogelijk ook de latere geslachtsnaam Van der Hol of Van der Hollen verklaart.
Weet jij of er meer kinderen zijn van het echtpaar Joost Joostes en Geertje Sybrens? Ik probeerde tot het moment van jouw mededeling de kinderen Antje en Joost, maar ook hun zuster Elske, te koppelen aan een Joost Durks, die op 25 juli 1718 gedoopt is te Balk, maar in 1741 burger wordt van Boalsert...

Fragment: "Joost Dirks Hollander, zoon van Dirk Hollander. Hij is gedoopt op maandag 25 juli 1718 in Balk. Joost Dirks is overleden op zondag 12 oktober 1777 in Boalsert, 59 jaar oud. Joost Dirks trouwde op zondag 22 mei 1740 in Boalsert met Antje Eduards Haverkamp, 21 jaar oud.
Kinderen van Joost Dirks en Antje Eduards:
.....
4 Antje Joostes Hollander, geboren op zaterdag 13 april 1748 in Boalsert.
5 Elske Joostes Hollander, geboren op vrijdag 23 maart 1753 in Boalsert."

Onder deze kinderen helaas geen Joost, maar deze zou eventueel geboren kunnen zijn tussen 1740 en 1744. En ik vind/vond de naamsovereenkomst Van der Hol - Hollander intrigerend.

Nu ik bovenstaand vermoeden lijk te kunnen laten varen, wil ik je vragen of jij meer weet over het gezin van Dirk Hollander. Zo niet, jammer dan en in ieder geval bedankt voor de andere informatie,

Leo
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

Leo,
Weet jij of er meer kinderen zijn van het echtpaar Joost Joostes en Geertje Sybrens?
Zij hadden in elk geval de volgende kinderen:

Leeuwarden, doopjaar 1739
Leeuwarden, Doop Ev. Lutherse gem. 1671-1812
DTB: 1013
Dopeling: Jeltien
Gedoopt op 29 april 1739
Dochter van Joost Joosten en Gertie Sybrands
Opm.: te Balk;

Leeuwarden, doopjaar 1741
Leeuwarden, Doop Ev. Lutherse gem. 1671-1812
DTB: 1013
Dopeling: Antie
Gedoopt op 4 oktober 1741
Kind van Joost Joosten en Gerritie Sybrands
Opm.: get:geen

Leeuwarden, doopjaar 1742
Leeuwarden, Doop Ev. Lutherse gem. 1671-1812
DTB: 1013
Dopeling: Siebern
Gedoopt op 10 oktober 1742
Zoon van Joost Joostes en Gertje Sieberns
Opm.: get:geen

(Bron: Website Tresoar)

Daarnaast hadden zij nog een Joost en een Trijntje, van wie Joost in Wyckel gedoopt is met de vermelding "Augsburgse Confessie", wat wijst op de lutherse godsdienst. (De doopboeken van Wyckel zijn nog niet on-line te raadplegen.) Een Elske heb ik tot dusver niet gevonden, dus daar heb jij een punt. Ik zal het oorspronkelijke doopboek van Wyckel nog eens raadplegen of er misschien toch nog een Elske opduikt.

Wel heb ik nog een Elske Joostes, overleden te Balk op 5 januari 1810, oud 64 jaar, nalatende een echtgenoot en geen kinderen. Mogelijk was dit dezelfde persoon als Elske Joostes die in 1775 met Frederik Hendriks gehuwd is en o.a. een Trijntje laat dopen (1779) waarbij haar zuster Antje Joostes doophefster is.

De families Hollander en Havercamp uit Bolsward waren mij niet bekend. Ik heb de indruk dat zij tot de sociale bovenlaag behoorden, terwijl de familie Van der Hol (Van den Hol) overwegend uit eenvoudige werklieden bestond.

Misschien kun je nog aanvullende bronnen uit Bolsward tweede helft 18e eeuw raadplegen om meer informatie te achterhalen. In de archieven van het Nedergerecht Gaasterland heb ik over Joost Joostes c.s. niet veel bijzonders gevonden. Ik ben benieuwd naar de herkomst van de naam Elske onder zijn nageslacht. De ouders van Geertje Sybrens zijn mij helaas niet bekend.

Joost Joostes, de eerste echtgenoot van onze voorouder Ytje Daniëls, is volgens mijn aantekeningen gedoopt te Wyckel op 15 januari 1736 en overleden te Tjerkgaast in 1765, van beroep arbeider. Deze gegevens zijn te vinden in de huwelijksbijlagen van de diverse kleinkinderen.

Met vriendelijke groet,

Yntze
Laatst gewijzigd door van der Honing op woensdag 31 mei 2006 7:24 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk »

Yntze, wederom hartelijk dank.
Jouw voorouder Joost Joostes, de eerste echtgenoot van mijn voorouder Ytje Daniëls
Voor de duidelijkheid: Ytje Daniëls en Obbe Jans zijn ook mijn voorouders; Ytjes eerste man Joost Joostes is géén voorouder. Wel onder mijn andere voorouders een Joost Durks Hollander uit Bolsward, waarvan ik me afvroeg of die voornoemde Joost Joostes als zoon zou kunnen hebben gehad. Dit omdat hij ook een Antje en een Elske als kinderen heeft, én uit Balk afkomstig is. Met jouw gegevens is dit nu wel opgelost.
De families Hollander en Havercamp uit Bolsward waren mij niet bekend. Ik heb de indruk dat zij tot de sociale bovenlaag behoorden
Die indruk heb ik ook van de Haverkamps en hun voorgeslacht. Nadat Joost Durks Hollander met Antje Haverkamp was getrouwd hoorden hij en zijn zoon Eduard Joostes Hollander, waar ik van af stam, daar ook bij. Van de kinderen van de laatstgenoemde weet ik het niet, maar zijn kleinkinderen waren weer 'gewoon' werklieden/arbeiders. Misschien heeft Eduard in de patriottische tijd in het 'verkeerde' kamp gezeten en is letterlijk of figuurlijk een kopje kleiner gemaakt...

Blijft de vraag uit welke kring Joost Dirks Hollander afkomstig was. Ook sociale bovenlaag of goed ingetrouwd? Hij is gedoopt op 25 juli 1718 in Balk als kind van Durk Hollander en niet genoemde moeder. Ik neem maar aan dat jouw aantekeningen, waarvoor ik inmiddels heilig ontzag heb gekregen, daar niets over zeggen...

Met vriendelijke groet,

Leo
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

Leo,

Dank voor de reactie.
Blijft de vraag uit welke kring Joost Dirks Hollander afkomstig was. Ook sociale bovenlaag of goed ingetrouwd?
Deze familie is waarschijnlijk niet uit Balk afkomstig. Als ze tot de sociale bovenlaag hadden behoord, waren ze mij vast wel bekend voorgekomen. Misschien jou al bekend, maar zou jouw voorouder Dirck Hollander ook een zoon kunnen zijn van het onderstaande echtpaar?

Trouwregister Hervormde gemeente Harlingen, 1679
DTB nr: 332, 1656 - 1708
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 9 februari 1679
Man: Jacob Hendrickx Hollander, Harlingen
Vrouw: Dedtie Dierckx Broersma, Bolsward


Het is maar een idee, maar misschien toch het onderzoeken waard.

In elk geval succes toegewenst,

Yntze
Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk »

staat in mijn aantekeningen (gnuif): Jacob Hendriks --> Dirk Jacobs --> Joost Dirks ???

Groet, Leo
Gebruikersavatar
Metheo
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 2 mei 2006 11:10 pm
Locatie: Darmstadt

Bericht door Metheo »

Yntze,

om nog eens even op je eerste reactie terug te komen,
Harmen Offes was een zoon van Offe Waten en Tamke Harmens .. Een andere lijn is zich in de 18e eeuw Woudhuizen (Wolthuizen) gaan noemen.
Ik heb eens wat gepuzzeld met de info van Tresoar, en vond ene Offe Harmens x (ondertrouw 25 Apr 1739, Balk) Maike Sijmens. Gezien hun dochter Tjitske (* =3 Dec 1741) zal Offe ongetwijfeld de zoon van Harmen offes x Tietsk Bontes in onze genealogie zijn; meer kinderen van hun heb ik niet gevonden. De volgende registratie is een kind van Offe Harmens x (?) Symentje Pieters, genaamd Harmen offes (* =16 Feb 1744, gem. Doniawerstal). Vervolgens zijn 4 kinderen van Offe Harmens x (?) Pier Reijntjes te vinden (waaronder een Tamke), gedoopt tussen 1740 en 1754 te Balk. En dan is er nog Offe Harmens x (getrouwd 16 Dec 1756, Balk) Oeke Ages, hetgeen 3 kinderen opleverde (gedoopt 1757-1761).
De hamvraag is natuurlijk, of het hier om een en dezelfde Offe Harmens gaat. Kwa naamgeving, tijd en plaats(en) lijkt het antwoord bevestigend.

Tenslotte is er nog een Offe Harmens Woldhuysen (uit Balk) getrouwd op resp. 15 & 22 februari 1778 te Woudsend & Balk met Aafje Willems (uit Woudsend). Dit zou dezelfde Offe kunnen zijn die op oudere leeftijd nog eens, voor de 5e keer, in het huwelijksbootje stapte. Of een kleinkind, maar dan ontbreekt bij mij de schakel Harmen Offes.

Je zult deze gegevens ongetwijfeld ook hebben gevonden - en hopelijk meer dan dat. Heb je misschien tussen je aantekeningen nog wat aanvullende gegevens, waaronder de ontbrekende huwelijksdata, die dit raadsel oplossen?

Groet,
Metheo
Focus: Steenbergen, De Jager, De Jong, Dokkum, Steigenga, Swier, Prinsen
Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk »

Metheo,

naar aanleiding van de informatie van Yntze ben ik uiteraard ook aan het sneupen geweest.
meer kinderen van hun heb ik niet gevonden
Uit mijn nog niet helemaal uitgewerkte aantekeningen het volgende:

"Bouwe Offes Woudhuizen, zoon van [waarschijnlijk] Offe Harmens en [waarschijnlijk] Maaike Siemens. Hij is gedoopt op een onbekende dag in januari 1740 in Balk.
Notitie bij Bouwe Offes: alias Rou..., gedoopt in januari 1740 als kind van Offe Harmens en Pier Reintjes, met wie Offe pas in 1748 zou trouwen. In 1741 wordt nog een Tjitske gedoopt als kind van Offe, timmermansknecht en Maike Sijmens...
Is dit een voorbeeld van de moeder die niet in de doopakte wordt genoemd, maar doordat men bij Tresoar een huwelijk heeft gevonden het kind in de gezinsklapper wordt toegevoegd?

Hoe dan ook: Bouwe Offes woont in 1765/1782 te Wâldsein en de naam Woudhuisen wordt voor het eerst vermeld in 1775.

Bouwe Offes:
(1) trouwde op zondag 10 maart 1765 in Wâldsein met Trijntje Fetses.
(2) trouwde op donderdag 28 maart 1782 in Amsterdam met Hiltje Lieuwes.

Kinderen van Bouwe Offes en Trijntje:
1 Maaike Bouwes. Zij is gedoopt op zondag 9 februari 1766.
2 Jikke Bouwes. Zij is gedoopt op zondag 10 januari 1768.
3 Akke Bouwes. Zij is gedoopt op vrijdag 8 september 1769.
4 Tjitske Bouwes, geboren op maandag 21 juni 1773. Zij is gedoopt op zondag 11 juli 1773 in Wâldsein. Tjitske is overleden vóór 1776, ten hoogste 3 jaar oud.
5 Trijntje Bouwes Woudhuizen, geboren op zondag 26 februari 1775. Zij is gedoopt op zondag 5 maart 1775 in Wâldsein.
6 Tjitske Bouwes Woudhuizen. Zij is gedoopt op zondag 3 november 1776. Tjitske Bouwes is overleden op donderdag 3 april 1851 in Lemsterlân, 74 jaar oud.
Notitie bij Tjitske Bouwes: alias Tjietske Offes Wouthuizen/Woudhuis, gedoopt als kind van Bouwe Offes en Tryntje Fetses. Getrouwd met Johannes Folkerts Verbeek...

Kinderen van Bouwe Offes en Hiltje:
1 Gerbrichje Bouwes Woudhuizen, geboren op maandag 5 augustus 1782 in Wâldsein. Zij is gedoopt op zondag 25 augustus 1782 in Wâldsein.
2 Offe Bouwes Woudhuizen, geboren op zondag 31 oktober 1784 in Wâldsein. Hij is gedoopt op zondag 7 november 1784 in Wâldsein."

Alles van deze website, maar als je de doop- en trouwvermeldingen wilt hebben zonder ze zelf op te zoeken, dan hoor ik het wel (is een kwestie van knippen en plakken).

Groeten, Leo
Gast

Bericht door Gast »

Metheo,
Vervolgens zijn 4 kinderen van Offe Harmens x (?) Pier Reijntjes te vinden (waaronder een Tamke), gedoopt tussen 1740 en 1754 te Balk.
Trouwregister Hervormde gemeente Balk
DTB nr. 294, 1658 - 1811
Vermelding: Ondertrouw van 1 december 1748, Balk
Man: Otte Harmens, Balk
Vrouw: Pier Reintjes, Balk
(Opmerking: Waarschijnlijk is dit een transcriptiefout. Het is in de 18e eeuwse handschriften vaak moeilijk om "tt" en "ff" van elkaar te onderscheiden.)

Het is opmerkelijk dat zij tussen 1740 en 1754 kinderen hebben laten dopen terwijl ze pas in 1748 in ondertrouw zijn gegaan. Dit moeten wij nog eens nader bestuderen.

Offe Harmens x (ondertrouw 25 Apr 1739, Balk) Maike Sijmens.
Deze Maike Sijmens zou een zuster kunnen zijn van Idske Sijmens die met Bonte Harmens gehuwd was. Idske Sijmens is gedoopt te Balk op 2 mei 1715 als dochter van Sijmen Bouwes.

Harmen Offes en Tietske Bontes hebben tweemaal een zoon Offe Harmens gehad (1713 en 1715). Gewoonlijk gaan wij ervan uit dat het eerste kind jong is overleden, maar in dit geval zou het wel eens zo kunnen zijn dat er twee zoons Offe Harmens geweest zijn omdat de huwelijken en dopen van kinderen elkaar overlappen. Nader onderzoek in de archieven van de nedergerechten van Gaasterland, Doniawerstal en Wymbritseradeel is noodzakelijk om meer inzicht in deze familierelaties te krijgen.

De lijn Woudhuizen heb ik verder niet uitgezocht.

Met vriendelijke groeten,

Yntze van der Honing
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

Anonymous schreef:Metheo,
Vervolgens zijn 4 kinderen van Offe Harmens x (?) Pier Reijntjes te vinden (waaronder een Tamke), gedoopt tussen 1740 en 1754 te Balk.
Trouwregister Hervormde gemeente Balk
DTB nr. 294, 1658 - 1811
Vermelding: Ondertrouw van 1 december 1748, Balk
Man: Otte Harmens, Balk
Vrouw: Pier Reintjes, Balk
(Opmerking: Waarschijnlijk is dit een transcriptiefout. Het is in de 18e eeuwse handschriften vaak moeilijk om "tt" en "ff" van elkaar te onderscheiden.)

Het is opmerkelijk dat zij tussen 1740 en 1754 kinderen hebben laten dopen terwijl ze pas in 1748 in ondertrouw zijn gegaan. Dit moeten wij nog eens nader bestuderen.

Offe Harmens x (ondertrouw 25 Apr 1739, Balk) Maike Sijmens.
Deze Maike Sijmens zou een zuster kunnen zijn van Idske Sijmens die met Bonte Harmens gehuwd was. Idske Sijmens is gedoopt te Balk op 2 mei 1715 als dochter van Sijmen Bouwes.

Harmen Offes en Tietske Bontes hebben tweemaal een zoon Offe Harmens gehad (1713 en 1715). Gewoonlijk gaan wij ervan uit dat het eerste kind jong is overleden, maar in dit geval zou het wel eens zo kunnen zijn dat er twee zoons Offe Harmens geweest zijn omdat de huwelijken en dopen van kinderen elkaar overlappen. Nader onderzoek in de archieven van de nedergerechten van Gaasterland, Doniawerstal en Wymbritseradeel is noodzakelijk om meer inzicht in deze familierelaties te krijgen.

De lijn Woudhuizen heb ik verder niet uitgezocht.

Met vriendelijke groeten,

Yntze van der Honing
Gebruikersavatar
Metheo
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 2 mei 2006 11:10 pm
Locatie: Darmstadt

Bericht door Metheo »

Hallo Yntze & Leo,
de Woudhuisen blijven intrigeren.
Het is opmerkelijk dat zij tussen 1740 en 1754 kinderen hebben laten dopen terwijl ze pas in 1748 in ondertrouw zijn gegaan. Dit moeten wij nog eens nader bestuderen.

Harmen Offes en Tietske Bontes hebben tweemaal een zoon Offe Harmens gehad (1713 en 1715).
Mogelijk is dat het doopjaar van het kind 'Rou..' (mogelijk 'Bouwe') foutief is geinterpreteerd als 1740. Daarmee zou dit deel van de puzzel in ieder geval kunnen worden opgelost. Blijven de overige vragen.
Moeten we er toch eens de registers op naslaan.
Groeten,
Metheo
Focus: Steenbergen, De Jager, De Jong, Dokkum, Steigenga, Swier, Prinsen
Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk »

Mogelijk is dat het doopjaar van het kind 'Rou..' (mogelijk 'Bouwe') foutief is geinterpreteerd als 1740
Vóór de identificatie van Rou... als Bouwe met een doop in 1740 pleit dat diens oudste kind Maaike heet en geen Pier(kje)...

Groet, Leo
Gebruikersavatar
Metheo
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 2 mei 2006 11:10 pm
Locatie: Darmstadt

Bericht door Metheo »

Leo,
wat betreft de kinderen van Kinderen van Bouwe Offes Woudhuisen en Trijntje Fetzes,
4 Tjitske Bouwes, geboren op maandag 21 juni 1773. Zij is gedoopt op zondag 11 juli 1773 in Wâldsein. Tjitske is overleden vóór 1776, ten hoogste 3 jaar oud.
6 Tjitske Bouwes Woudhuizen. Zij is gedoopt op zondag 3 november 1776. Tjitske Bouwes is overleden op donderdag 3 april 1851 in Lemsterlân, 74 jaar oud.
Dit klopt naar het zich laat aanzien niet helemaal: kind nr. 4 heette eigenlijk Tjiets Bouwes (ze werd ook wel 'Tiettje' genoemd), en was getrouwd (24 May 1794, Lemmer) met Albert Douwes Jonkman.
Groet,
Metheo
Focus: Steenbergen, De Jager, De Jong, Dokkum, Steigenga, Swier, Prinsen
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

Mogelijk is dat het doopjaar van het kind 'Rou..' (mogelijk 'Bouwe') foutief is geinterpreteerd als 1740. Daarmee zou dit deel van de puzzel in ieder geval kunnen worden opgelost. Blijven de overige vragen.
Volgens mij is Bouwe wel degene die in 1740 gedoopt werd en zijn moeder is Maaike Sijmens, die een dochter geweest moet zijn van Sijmen Bouwes. Dit verklaart ook de naam Bouwe in deze tak. Bouwes zuster Tjitske is in 1815 ongehuwd overleden. Een huwelijk met Sijmentje Pieters heb ik niet gevonden, maar dat zou omstreeks 1743 plaatsgevonden moeten hebben. De drie dochters uit het huwelijk met Pier(kje) Rentjes (Reintjes, Rintjes) hebben nageslacht met de familienamen Zeilstra, Schoolier en Woudhuizen. Lysbeth Harmens Wolthuizen, een zuster van Metheo's voorouder Bonte Harmens, heeft nageslacht met de familienaam Holwerda in Stavoren.

In mijn eerdere bericht van 16 mei jl. heb ik nog enkele wijzigingen en aanvullingen aangebracht, maar dat hadden jullie misschien al gezien. In de klappers op de autorisaties van Wymbritseradeel (18e eeuw) heb ik geen gegevens over de familie Woudhuizen gevonden. (Een tak woonde in Woudsend, vandaar.) In de collectie Wolters heb ik bij de huwelijken van militairen in zowel de stad als de provincie Groningen geen inschrijving gevonden van het huwelijk van Offe Waten en Tamke Harmens.

Groet,

Yntze
Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk »

kind nr. 4 heette eigenlijk Tjiets Bouwes (ze werd ook wel 'Tiettje' genoemd)
Metheo, je hebt helemaal gelijk. Ik ben er te gemakkelijk (?) van uitgegaan, dat Tjiets en Tjietske dezelfde namen zouden zijn. Dank voor het kritisch meekijken...

Yntze, dank voor de tip over Warkums Erfskip. Ik kijk daar ook regelmatig rond, maar had dit nog niet gezien. Idem voor de tip over Lijsbet Harmens. Heb haar inmiddels getraceerd...

Groeten, Leo
Plaats reactie